Kirjoittaja Aihe: 106 - Takapainoiset jarrut  (Luettu 7964 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

8vRallyeS2

  • Vieras
106 - Takapainoiset jarrut
« : 24.03.2010, 18:24:41 »
Auto: 1997 106 Rallye S2 1,6 (TU5J2, levyjarrut edessä ja takana).

Katsastusmies hylkäsi autoni, koska havaitsi takajarrujen lukittuvan liian herkästi. Jarruista mitattiin ev. 1,7, eo. 1,6, tv. 1,1 ja to. 1,2 kN.

Auto on varustettu madallussarjalla, jossa bilsteinin iskarit ja faulknerin jouset. Madalluksen määrästä en osaa tarkkaan sanoa. Johtuuko liika jarruteho madalluksesta ja jos niin kuinka saisin takajarruista tehoja pois? Auttaisiko ylikovat jarrupalat vai saisiko jarrupainetta jotenkin säädettyä takajarruilta pois?

hp10a10

  • Vieras
Vs: 106 - Takapainoiset jarrut
« Vastaus #1 : 24.03.2010, 19:45:42 »
Onkos tuossa autossa samanlainen takajarrujen jarrupaineen säädin taka-akselilla kun 206:ssa. Voisiko se olla ruostunut jumiin?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 106 - Takapainoiset jarrut
« Vastaus #2 : 24.03.2010, 20:45:28 »
106 (2. mallisarja), takajarrupaineensäätimet

106 (2. mallisarja), BRAKE PRESSURE REGULATOR, BRAKE LIMITER SLAVE UNTIL RPO No. 07874

4861 74, PRESS REGULATOR, REAR DRUMS AND WITH ABS BRAKES, ei hintaa (Citroen 117,00 e)
4861 73, PRESS REGULATOR, REAR DISCS, 121,00 e (Citroen 117,00 e)
4871 09, NFP, LIMITER SPRING, REAR DRUMS AND WITH ABS BRAKES, ei hintaa
4871 11, LIMITER SPRING, REAR DISCS, ei hintaa (Citroen 3,40 e)

106 (2. mallisarja), BRAKE PRESSURE REGULATOR, BRAKE LIMITER SLAVE SINCE RPO No. 07875

4861 74, PRESS REGULATOR, REAR DRUMS AND WITH ABS BRAKES UNTIL RPO No. 09064, ei hintaa (Citroen 117,00 e)
4861 73, PRESS REGULATOR, 121,00 e (Citroen 117,00 e):
- REAR DISCS AND W/O ABS BRAKES
- REAR DISCS AND WITH ABS BRAKES UNTIL RPO No. 09064

4871 12, LIMITER SPRING, REAR DRUMS AND WITH ABS BRAKES UNTIL RPO No. 09064, ei hintaa
4871 13, LIMITER SPRING, 4,50 e:
- REAR DISCS AND W/O ABS BRAKES
- REAR DISCS AND WITH ABS BRAKES UNTIL RPO No. 09064

Varaosakuvaan on piirretty rumpujarrullinen taka-akselisto, mutta säätimiä löytyy siis myös levyjarrullisista.
« Viimeksi muokattu: 25.03.2010, 09:36:17 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

J-PR

  • Vieras
Vs: 106 - Takapainoiset jarrut
« Vastaus #3 : 25.03.2010, 08:34:30 »
Kuvan ruuvia nro 3 säätämällä säätyy. Voi olla ruostunut joten ei kannata väkisellä vääntää poikki, kallis ruuvi. Pari kuvaa puretusta säätimestä: eka, toka.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 106 - Takapainoiset jarrut
« Vastaus #4 : 25.03.2010, 09:34:47 »
Kuvassa näyttäis olevan rumpujarrullinen akseli. Onko levyjarrullisessakin samanlainen mekanismi kun alkuperäisen kirjoittajan mukaan autossa on levyt myös takana?

Venäläinen varaosaluettelo jätti tapansa mukaan mainitsematta osien kohdalla olevat tärkeät lisätiedot. Lisäsin aiempaan viestiini Service Box:sta löytyvät tarkenteet eri osanumeroille. Varaosakuvaan on piirretty rumpujarrullinen taka-akselisto, mutta säätimiä löytyy siis myös levyjarrullisista.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Poso67

  • Vieras
Vs: 106 - Takapainoiset jarrut
« Vastaus #5 : 26.12.2019, 08:14:46 »
Auto: 1999 106 x,x.

106 takajarrut ottavat kiinni aikaisemmin kuin etujarrut. Ollut välillä liukkaalla kelillä jännittäviä tilanteita. Mistähän moinen johtuu?

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 106 - Takapainoiset jarrut
« Vastaus #6 : 26.12.2019, 12:47:27 »
Voisiko autossa olla taka-akselilla mekaaninen jarrupaineen säädin joka on rikki tai jumissa? Vanhemmissa autoissa siis taka-akselin yhteydessä on jarrupaineen säädin jota säädetään auton takapään kuorman mukaan. Yleensä säädin on kiinnitetty joko koriin tai akseliin ja noiden välillä on jokin käyttövipu ja/ tai jousi joka hoitaa venttiilin säädön.
Jollei tuollaista ole tai se on kunnossa niin seuraavaksi takajarrut tarkistukseen.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 969
Vs: 106 - Takapainoiset jarrut
« Vastaus #7 : 26.12.2019, 13:35:55 »
Saattaa etujarrujen teho olla pieni. Onko etulevyt ruosteessa? Jääkö laahaamaan välillä kovemman jarrutuksen jälkeen? Jos on abs-jarrut, tuskin silloin takana on paineenrajoitinventtiiliä.

Coyote Ugly

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 62
Vs: 106 - Takapainoiset jarrut
« Vastaus #8 : 26.12.2019, 14:17:50 »
Ainakin gti:ssä on absien kaverina myös jarrupaineen rajoitin. Multa saa ilmaisiksi noukkia karvalakkimallin kynkät jarruhiluineen jos tarvitsee.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 969
Vs: 106 - Takapainoiset jarrut
« Vastaus #9 : 26.12.2019, 17:05:13 »
Toisaalta venttiili kyllä auttaa jos vähentää absin työtä, harvoinhan pyörät menee lukkoon varsinkaan kesällä.

Poso67

  • Vieras
Vs: 106 - Takapainoiset jarrut
« Vastaus #10 : 27.12.2019, 10:24:25 »
Kiitos vinkeistä. En kyllä löytänyt mitään venttiiliä, johtuuko kenties siitä että autossani ei ole ABS:ää ollenkaan.

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 347
  • Jotenkuten
Vs: 106 - Takapainoiset jarrut
« Vastaus #11 : 27.12.2019, 10:32:14 »
Service boxin mukaan rumpujarrullisessa on jarruvoimanrajoitin taka-akselilla.
« Viimeksi muokattu: 27.12.2019, 10:43:40 kirjoittanut kaselin »
Fiat Scudo 1,6 multijet -08,    
Pösö expert 1.9TD -00,                
C5 break 1,8 -03,  
Honda GL1800 Airback/Navi,  
Mantis Tiller, 2CV4 -72, 2CV6 -82

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 969
Vs: 106 - Takapainoiset jarrut
« Vastaus #12 : 27.12.2019, 10:50:36 »
Rumpujarruissa voivat olla jarrusylinterissä

Aeron sivuilta ei löytynyt kuin alle 18e sylintereitä 1,4 versioon, no oli siellä pari yli 30e mutta ulkonäkö oli sama.

Voisko venttiili olla konehuoneen puolella niinkuin Toyotalla joskus oli?

^ Aha serviceboxista löytyi tietoa

matias123

  • Vieras
Vs: 106 - Takapainoiset jarrut
« Vastaus #13 : 28.12.2019, 18:04:30 »
Ihan tyypillistä käytöstä tuolta autolta lukkiutuvilla jarruilla pääkallokeleillä. Eikä tarvitse venttiilin olla jumissa. Myös jos toinen puoli rummuista on laahannut ja siellä on uraa, eivät jarrutehot takana ole koskaan tasaisia. Jarrudynamo testin tuloksista katsastustodistuksesta voi jotain päätellä.

Siinä ei auta muu kuin ennakointi ja kevyt jarrupolkimen painaminen ja vähä pumppaava tyyli talvikeleissä.  Kesällä ei ongelmia sitten olekaan.