Olen asennuksesta lähtien ihmetellyt tuota huonoa lämpenemistä ja otin asian tänään tutkittavakseni. Istuin autossa reilun puolisen tuntia tutkimassa auton lämpenemistä.
Lähtötiedot:Ulkolämpötila -4c
Auton sisällä ilmakanavassa -1,1c
Jäähdytinneste PPS:llä mitattuna -4c
Jäähdytinneste lämpeni 5 minuutissa 15c asteeseen, 9 minuutin kohdalla oli jo 37c. Tässä vaiheessa otin herätevirran pois, jolloin sisäpuhallin alkoi puhisemaan. Puhallin puhalsi kylmää ilmaa, lämpötila oli 0,9c. Odotin 10 minuuttia ja tarkistin jäähdytinnesteen lämpötilan, joka oli 67c ja puhallettava ilma 2,3c. Puhaltimen ääni oli jotenkin vaivalloinen ja päätin käynnistää auton. Noin 30 sec auton käynnistyksen jälkeen puhallin rupesi puhaltamaan ja puhallettu ilma oli selkeästi lämmintä, ilmakanavasta mitattuna 26,7c. Käytin autoa 5 minuuttia jonka aikana jäähdytinnesteen lämpötila putosi 54c asteeseen ja sisään puhallettava ilma oli 49,8c.
Sammutin auton ja käytin webastoa vielä 10 minuuttia, sisään puhallettava ilma oli kokoajan hyvin lämmintä. Istuskelin autossa vielä 10 minuuttia sen jälkeen kun webasto lopetti toimintansa ja kuulostelin josko kuuluisi jotain sulkeutuvan venttiilin tms. ääniä, 5 minuutin kohdalla joku outo ulina ilmeisesti jostain konehuoneesta kuuluikin (tai sitten se oli jokin muu häiriöääni muualta). Laitoin 10 minuutin jälkeen webaston uudestaan päälle, jäähdytinneste oli vielä niin lämmintä että puhallin lähti heti päälle. Puhallus oli vaivatonta.
Asennus on tehty
aiemmin mainitun webaston ohjeiden mukaisesti. Webastolta lähtee letku suoraan sisäkennolle. En usko etteikö jäähdytinneste kiertäisi, sillä PPS:llä mitattuna lämpötila nousi hyvin eikä webasto mennyt missään vaiheessa vikatilaan. Lämpötila-anturi sijaitsee käsittääkseni juuri ennen webastolle sisään menevää letkua.
Voisikohan tässäkin mallissa olla samankaltaiset läpät kuin 407:ssa, jotka ajetaan jonkin ajan kuluttua kiinni ja täten estää ilman kulkeutumisen lämpimän kennon läpi?