Kirjoittaja Aihe: Käyttökokemukset - 508 (2018-)  (Luettu 7476 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 393
Vs: Käyttökokemukset - 508 (2018-)
« Vastaus #15 : 10.02.2021, 20:48:43 »
Puhelimelle saa muuten näppärän paikan siihen vaihdekepukan vieressä olevan pienen lokeron etupuolelle. Kotelon etupäässä on kolo josta voi uittaa usb johdon sinne alatasolle jossa on varustelusta riippuen kaksi usb-piippua ja langatonlataus. Langaton laturi on muuten hiukan köpelössä paikkassa jos vastoin ohjeita puhelinta ajon aikana näpräilee.

Siihen samaan koloon mistä johto on tarkoitus pujottaa lokeroon laitoin pyöreän voimakkaan noin 20x5 mm neodyymimagneetin kaksipuolisella teipillä kiinni. Kohta on sopoivan ohut jotta magneetti vaikuttaa konsolin kannen läpi. Puhelimen kuoren väliin ohut pelti niin pysyy nätisti aloillaan. Helppo ottaa luuri mukaan ja hakeutuu paikalleenkin kuin itsestään.
« Viimeksi muokattu: 10.02.2021, 20:51:56 kirjoittanut ves_ku »

HYbrid508sw

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 97
Vs: Käyttökokemukset - 508 (2018-)
« Vastaus #16 : 25.02.2021, 14:29:23 »


"Toivottavasti korjaantuu joskus huollossa"
-- Sähköajon mahdollisuus poistui autosta 5 päivää sitten. Polttomoottori ei sammu missään välissä, vaikka olisi lämmin kone, akku täynnä ja lämmin talli. Aiemmin näissä tilanteissa auto sammutti polttomoottorin heti pysähtyessään, ja käynnistyi lähes aina suoraan sähköllä.
-- Satunnaiset yllättävät tehonlisäykset. Kun sähköajo vielä toimi, tuntui että polttomoottorin käynnistyessä sen tehot ohjattiin suoraan renkaille. Tämä kun yhdistetään siihen, että moottori pitää kierrokset parin tonnin tietämissä hetken aikaa käynnistyessään, tulee etupyörille yllättäen aika paljon lisää vetoa. Kaksi kertaa tämä ehti tapahtua liukkaassa mutkassa, jolloin oli todella lähellä mennä auto kanttareille. En mitenkään usko auton läpäisseen minkäänlaista turvallisuustestausta tuollaisena, joten toivin ja yritän vähän uskoakin että tämä korjaantuisi huollossa. Koeajamassani yksilössä en huomannut tätä piirrettä.
Tuota testaillessa koitin varovasti antaa autolle kierroksia vaihde vapaalla. pintakaasulta siirryttäessä kone selvästi tukehtuu hetkellisesti. Ehkä tässä olisi kyseessä jonkun anturin huono toiminta.
--Pyyhkijöiden auto-asentoa ei voi käyttää. Huollosta sain kehotuksen lotrata lasolia myös silloin kun sitä ei tarvitsisi. En tiennyt pitäisikö itkeä vai nauraa, mutta ihan vakavissaan vaikuttivat olevan. Jossain muissa automerkeissä tämän voi korjata kalibroinnilla. Ehkä kokeilen jotain toista huoltoliikettä.
-- Keskinäytön käännöskukkaset lienee jo tuttuja, mutta mainitaan nekin.
-- takaluukku on asennettaessa jäänyt vinoon. Vasen puoli menee noin 5 mm sisemmäksi kuin viereinen paneli, ja vasen puoli on myös katon tasalla alempana kuin katto sen vieressä. Oikealla puolella linjat ovat kuitenkin samalla tasolla.
- Ohjauksen kulmikkuus pienillä nopeuksilla. Olen koittanut seurata tapahtuuko tätä vain sähköllä ajaessa, vai myös polttomoottorin käydessä. Mutta ohjauksessa on selvästi pykälät ainakin sähköllä ajettaessa. Autoa pystyisi ajamaan silmät kiinni, kun tietäisi että seuraavaan mutkaan pitää kääntää kaksi naksua ja sen jälkeen kolme naksua. Tätäkään en huomannut koeajamassani yksilössä, joten ehkä tähän on joku päivitys joskus saatavilla.


Myös nuo "toivottavasti huollossa korjaantuu" osat muuttuvat erittäin ärsyttäviksi, mikäli eivät korjaannu.


Tähän oman käyttökokemuksen perään voisi päivittää, että sähköajo palautui 508 sähköajo ketjussa mainitulla jarruttelulla.
Samalla vaikuttaisi poistuneen yllättävät tehonlisäykset sekä sähköajon katoamista edeltänyt valittavan vaihteen lottoarvonta.

Ohjauksen kulmikkuudesta olin eilen huomaavinani, että se on pahempi vaihteiston B-asennossa, kuin D-asennossa. Tai oikeammin sitä ei tuntunut lainkaan D-asennolla.
Tämä vaatii edelleen seuraamista, että saisi haarukoitua tuon paremmin.


JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 764
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: Käyttökokemukset - 508 (2018-)
« Vastaus #17 : 25.02.2021, 20:09:01 »
Automalli: 508
Korimalli: Viistoperä, 5-ovinen
Väri: Valkoinen metalliväri
Vuosimalli: 2019
Varustelutaso: GT
Lisävarusteet: Lasinen kattoluukku, häikäisyverho
Polttoaine: Bensiini
Vaihteisto: 8-vaihteinen automaatti
Moottori: 1.6, 225 hv
Renkaat: Nokian R2 kitkat, 235/45-18
Ajo-olosuhteet: 7 astetta lämminta, märkä tie, osin jäätä ja lunta
Istuimet: Puolinahkaiset istuimet, joissa etureunan säätö ("ns. ergonomia-istumet")
Mihin kokemukset perustuvat: Koeajo 40 min ja MB E-apukartturi mukana kommentoimassa ajotuntumaa ja havaintoja kokonaisuudesta, entinen DS5 omistaja
Ajomäärä: Ajettu 30 km lenkki vaihtelevissa ajo-olosuhteissa, asfalttia ja pieni mutkikas ja kuoppainen mutkatie

Koeajon aikana havaitut plussat ja miinukset ja lyhyet perustelut:
+ Loistava ajotuntuma
+ Sporttinen kokonaisuus ja alustan toimivuus, myös mukavuustila ajovalitsimesta
+ Alusta ei ole kova, ei myöskään lulla, ei kolahtelua
+ Ketterä kääntymään ja muutenkin ohjattavuus helppoa, kiva ajaa
+ Loistava vaihteiston toiminta, jonka valitsin on ergonomisesti sijoitettu hyvin
+ Hyvä ajoasento ja tuenta istuimessa sekä oven ja keskikonsolin tuen sijoitus
+ Loistavan ketterän oloinen pieni ratti ja sen yläpuolen mittaristo
+/- Kohtuulliset rengasäänet
+/- Musta kangaskatto vaatii lasisen kattoluukun, muuten on pimeän tuntuinen sisätila
+ Lasinpyyhkimien toiminta hyvä, vesi tulee sulan juuresta
+ Tehoa moottorissa riittävästi, äänimaailma sporttinen
+ Vaihdevalitsimen toiminta loistavaa, voittaa MB-rattiviikset tai Ford-pyörylän
+ Koko ohjaamo on suunnittelu tyylikäästi, kaikki kohdillaan
+ Hyvät sivupeilit
+ Karmittomat sivulasit ovat paksut, ääni vaimenee hyvin, myös style yksityiskohta
+ Poppikone soi laadukkaasti, bassoa ja äänen suuntaavuutta, ei kuitenkaan hifiä
+ Pianonäppäimet keskinäytön alla ovat kätevät, vähentävät näytön sormenjälkiä
- Kojelaudan ja mittariston "Ritariässä"-toiminnot ovat pääosin turhaa kikkailua
- Keskikonsolin säilytysktelon valaistus häikäisee, pieni kehittelytarve upotukselle
- Keskikonsolin tavaralokeroon ideaa vaikka Skodalta, välikköjä lisää
- Puhelimelle loogisempi paikka, vaikka ladattava osio kääntyvään kanteen
- Sisävalojen teho heikko, häikäisee, hipaisukytkin on turhaa kikkailua
- Taka-ikkunan näkymä rajoitettu taustapeilistä, ei kannata kääntää katsomaan
- Takatilat suunniteltu pienperheautoksi, farkku tulossa tilaa tarvitseville, 4-ovinen malli puuttuu (olisi hienoa), farkkua ei tässä aiheessa spekuloida sen enempää.
- Takaparkkikamera likaantuu ajossa, voisi olla sisään kääntyvä (kuten MB-E, apukujettajan kommentti, muuten kehui auton kojelautanäkymää, ex.DS5 kuski :)
- Kassikoukkuja tavaratilassa vain yksi, toinen hukattu 12V pistorasialle
- Ehkäpä keula ilman lediviiksivaloja voisi olla kauniimpikin...

Yhteenveto:
508 II on auto, joka herättää keskustelua ohjaamon futuristisuudestaan, korin muotoilustaan ja ajo-ominaisuuksistaan.
Alemman varustelutason perusmalliin voisi olla valittavissa GT:n herkkuja laajemminkin, mutt

a vuosien kuluessa auto jalostuneen vieläkin paremmaksi.
Kokonaisarvosana 9+ (arvosteluasteikko 4-10 verrattuna muihin autoihin).
Jos jotain perusjuttuja unohtui, niin täydennän (tulossa 130 HDi ajoon).

Back to Business, ajettu tänään pidempi noin 100 km maantieajo, jos pieni osa pikkukaupunkipyörittelyä. Kaikki muu pitää paikkaansa, verrattuna kaksi vuotta sitten tehtyyn koeajoon, paitsi Michelin X-Ice2 renkailla oli hiljaisempi kuin Nokian R3 tai vuoden vaihteessa ajetuilla Conti CVC7:aan verratuna. Michelinin ajotuntuma oli loistava. Nyt ajettu GT oli perusvarusteltu harmaa SOM-620 ja aiempi huippuvarusteltu metallinpunainen CMJ-736. Jousituksen säädön, huomio iskunvaimentimien jäykkyyden AMVARin toiminnan huomasi hyvin, mukavuus oli sopiva, sportti pompotti lumipolanteisella tiellä enemmän ja äänsi jytinää kabiiniin karkealla asfaltilla. Auton Focal-poppikone oli ihan ok, mutta navigaattori ja koko näyttö-soitinsysteemi alkoi tuntumaan kömpelöltä ja retrolta. Ehkäpä Fl 508 II korjanneen tämän puutteen.   

Loistava auto on vieläkin ja tässä ei anneta tilaa puhua tiloista, koska ne on juuri sopivat kahden ihmisen GT-matkailuun, varsinkin kun molemmista alcantara-istuimista löytyi hierontatoiminto.
« Viimeksi muokattu: 25.02.2021, 20:12:49 kirjoittanut JPL »
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

ArtZi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 89
Vs: Käyttökokemukset - 508 (2018-)
« Vastaus #18 : 21.05.2021, 10:03:52 »
Automalli: 508
Korimalli: Break, 5-ovinen
Väri: Platinan harmaa
Vuosimalli: 2020
Varustelutaso: Allure (+ Safety pack plus, 3D valopaketti, Navigointi)
Polttoaine: Bensiini-hybridi
Vaihteisto: 8 vaihteinen automaatti
Moottori: 1.6, 180 hv + sähkö 110 hv

Kokemuksia neljän kuukauden ja n. 4000 kilometrin matkalta:

Positiivisia huomioita:
+ Hybridivoimansiirto toimii hyvin ja jouhevasti
+ Ulkonäkö, kääntää muidenkin katseita
+ Takakontti on PHEV:ksi normaalikokoinen
+ Polttoainetankki on PHEV:ksi lähes normaali
+ Lämpöpumppu ja esilämmitys/jäähdytys, ei tarvitse Webastoa
+ iCockpit -mittaristo ja ohjaamo muutenkin on mallikas
+ Hiljainen etenkin kitkarenkailla

Kehittäisin autossa vielä:
- Jousitusmukavuus ei ole muun mukavuuden tasolla
- Pieniä tuotekehityspuutteita mm. ohjelmistossa
- Takapenkki ei ole auton pituuteen nähden kovin iso
- Sisäpuoliset kattokahvat puuttuvat
- Pyyhkimet jäätyvät talvella
- Matalasta autosta näkyvyys heikohko

Mistä olisi ollut iloa jos olisin lisävarusteita voinut istse valkata:
- Lämmitettävä tuulilasi, auttaisi talvella kun pyyhkimet jäätyvät
- Adaptiivinen vakkari, tykkäisin muuten vaan
- Peruutuskamera, auttaisi näkyvyyttä peruuttaessa

Auto: 2020 508 SW Hybrid Allure

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 393
Vs: Käyttökokemukset - 508 (2018-)
« Vastaus #19 : 30.07.2021, 22:14:05 »
Päivitellääs muutama kokemus.

Ajettu nyt 72 tkm. ja hyvin on pelannut. Toki ureasäiliö ja akku on vaihdettu takuuseen, mutta muuten on kyllä mennyt murheetta.

Ainahan kaikessa varsinkin ohjelmallisessa olis parantamisen varaa, mutta esim. ajoavustimet tässä pelaa oikeinkin hyvin kun on tottunut ja välillä päässyt muidenkin merkkien toteutuksia kokeilemaan niin on oikeastaan hyvällä tasolla.

Jos oikein yrittään niin satasen matkavauhdilla varmasti pääsee alle 5 litran kulutuksiin. Nyt kaikki ajot tasan 6 litraa. Sisältää ainakin kuusi lapin reissua kelkkakärryn kanssa.

Auto siis aiemmin mainittu 180 BHdi