Kirjoittaja Aihe: 3008 - Stop&Start toiminto ei aktivoidu  (Luettu 7494 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Vruumvruum

  • Vieras
Vs: 3008 - Stop&Start toiminto ei aktivoidu
« Vastaus #15 : 17.12.2020, 09:33:34 »
Itselläni ei Stop&Start ole toiminut vielä ainuttakaan kertaa. Vihreä A-merkki kyllä vilkkuu, mutta moottori ei sammu.
Brittipalstojen mukaan ongelma on se, että auto ei yksinkertaisesti lataa akkua riittävän täyteen. Jos akun lataa ulkopuolisesti, niin stop&start toimii taas muutaman viikon, kunnes akun lataus on jälleen alle vaaditun rajan.

No, eipä sitä toimintoa juuri kaipaakaan.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 3008 - Stop&Start toiminto ei aktivoidu
« Vastaus #16 : 18.12.2020, 00:24:17 »
Ei se näillä keleillä toimi meilläkään, mutta kesällä kun lähtee liikenteeseen, niin sammuttaa moottorin jo ensimmäisessä risteyksessä, joka on kilometrin päästä tästä kotoa. Jos on kovin kuuma, että tarvitsee ilmastointia, niin sitten ei taas sammu. Eipä tuosta paljon haittaa ole, vaikka ei sammukaan, sehän on tehty vain päästölukemien kaunistelemiseksi.

Vruumvruum

  • Vieras
Vs: 3008 - Stop&Start toiminto ei aktivoidu
« Vastaus #17 : 12.04.2021, 09:46:26 »
Lämpötilat käyvät kymmentä astetta, eikä Stop&Start toimi edelleenkään.

Testailin asiaa aikaisemmin laturilla, ja akku näytti 12.1V. Latasin akun täyteen. Stop&Start ei edelleenkään toiminut.
Nyt, muutamaa viikkoa myöhemmin, akku on jälleen 12.1V. Ei ihme ettei Stop&Start edelleenkään toimi.

Onkohan vika laturissa, vai voiko olla että pari vuotta vanha akku on jo tällaisessa kunnossa?

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 3008 - Stop&Start toiminto ei aktivoidu
« Vastaus #18 : 12.04.2021, 16:46:23 »
Mun mielestä 12.1V ei tunnu huonolta jos kyseessä tilanne jossa auto on seisonut käyttämättömänä ilman latausta. Siellä on aina pieni kulutus joka tiputtaa jännitteen nimelliseen vaikka jossain tilenteessa olisikin latauksen jälkeen ylempänä. Näin minun mielestä. Kun omassani (508) ennen akun uusimista mittailin tilanteessa jossa laitoin sähköt päällee niin että navi oli käynnissä, putosi jonnekin 11.5 paikkeille kun aikansa odotteli. Tosin minulla kuusivuotias akku oli oikeasti huono kun auto antoi siitä jo muutamia vikakoodeja ja star&stop ei ollut toiminut kuin satunnaisesti noin vuoteen. Akun vaihdon jälkeen s&s toimii joka ajelulla kunhan vähän lämpenee.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
Vs: 3008 - Stop&Start toiminto ei aktivoidu
« Vastaus #19 : 12.04.2021, 16:52:58 »
Mun mielestä 12.1 V on huono. Perusteluna se, että tuollaisessa tilanteessa jos tulee kova pakkanen niin saa kaivella apuvirtaa tai hinurin numeroa.

Pitäisi ottaa oikein kunnon seurantaan tuo akun varaaminen. Tuntuu todella kummalliselta, että akkua ei pyrittäisi pääsääntöisesti lataamaan täyteen. Tuonne 508:n puolelle tätä ihmettelinkin. Omassa autossa akku reilun 3 kuukautta vanha ja huollon tuomio, akku ladattava varaus 50 %.
« Viimeksi muokattu: 12.04.2021, 16:57:46 kirjoittanut ves_ku »

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 631
Vs: 3008 - Stop&Start toiminto ei aktivoidu
« Vastaus #20 : 12.04.2021, 20:25:01 »
Minä laitan seisotetuissa autoissa akut aina lataukseen 12,35 V lukemissa. 12,1 V kertoo enää 50% varauksesta. Sellaisella varauksella alkaa jo akun ikä lyhentyä.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

Vruumvruum

  • Vieras
Vs: 3008 - Stop&Start toiminto ei aktivoidu
« Vastaus #21 : 13.04.2021, 08:15:01 »
Millainen projekti 3008:ssa on vaihtaa akku, jotta tietokoneet/laitteet eivät sekoa? Kokemusta on vain vanhemmista malleista.

Jepa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 71
Vs: 3008 - Stop&Start toiminto ei aktivoidu
« Vastaus #22 : 13.04.2021, 09:09:22 »
Itsellä 308:ssa (vm -14) vielä tehtaan paapan asentama akku (siinä merkintä vuodesta 2013). Diagboxin leikkimisen ja jarrurempan jälkeen (on muuten ärsyttävä jatkuvasti pistää virtoja, että saa sähköisen rattilukon pois päältä) akun jännite tipahti alle 12 v. Niin ja Diagboxi ilmoittanut muutamia väylävikoihin liittyviä koodeja ja mystisiä "engine fault" -ilmoituksia tapahtunut käynnistysten yhteydessä, jotka kadonneet <- uskon johtuvan pelkästään huonosta akusta. Niin ja economy modeen menee herkästi.

Latasin Ctekillä useita tunteja akun väsymisen jälkeen, ja tänä aamuna kävin hakemassa akkuliikkeestä uuden Exiden tilalle (EK700). Katsottiin liikkeessä käytössä olevaa akkua testerillä, ja vaikka ilmoitti n. 12,5 voltin jännitettä,. Akkuliikkeen tyypin mukaan virtakapasiteettiä enää puolet käytössä. Tosin mainitsi, että AGM-akkujen mittaus on välillä hieman hankalaa ja otettiin heti sammuttamisen jälkeen mittadata. Tuomitsi joka tapauksessa akun huonoksi, ja uskon kyllä täysin  :P

Minulla nyt akun asennuspuuha tällä viikolla edessä (eiköhän sama kuin 3008:ssa). Youtubessa oli varsin hyviä videoita kyseisestä jumpasta. Akun edessä oleva kotelo pitää irroittaa ja kallistaa akun edestä kasaan. Jossain videossa joku poisti moottorin ECU:nkin liittimiä, mutta sitä ei kyllä tarvitse tehdä. HUOM. muista pistää BSI unten maille (kun ovet laitettu kiinni niin 5 min odottelua jne.)

Tuossa ainakin yksi video (epsanjaksi): https://www.youtube.com/watch?v=EGupu2EPQjM&list=FLFdzCu2wovRPYUWnLYhPZsg&index=3
Peugeot 308 1.6 e-HDI -14

Ex: 205 GTi, 205 Rallye, 405 1.6 GLX, 106 GTi, 307 HDi, 206 HDi

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 3008 - Stop&Start toiminto ei aktivoidu
« Vastaus #23 : 13.04.2021, 12:18:29 »
Myös 508 l -ketjussa juttua akun vaihdosta ja siihen johtaneista vikakoodeista mun tapauksessa.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Kane80a

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Vs: 3008 - Stop&Start toiminto ei aktivoidu
« Vastaus #24 : 06.07.2021, 22:44:24 »
308 SW 1.2 Pure -15, ostetiin vuoden vanhana ja olen kerran yllätykseksi huomannu että kone sammui, sen jälkeen ei ole muuta tehnyt kuin vilkutellu sitä vihreetä ecoa. Alkuperäinen akku edelleen, autossa ei ole lohkolämmitintä ym, kumminkin virta riittänyt startiin talvet ja pakkaset nikotelematta. Kyllähän tuo omituiselta tuntuu, että akku olisi vajaalla kokoajan, kumminkin hyvin starttaa.

Samaan aikaan oli saman ikäinen Volvo D4, siinä se s/s toimi moitteetta koko ajan, paitsi jokus talvella, kun oli lyhyttä ajoa ja webastoa käytetty (auto itse ilmoitti akun hyytymisestä).
Peugeot 3008 Hybrid

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 3008 - Stop&Start toiminto ei aktivoidu
« Vastaus #25 : 06.07.2021, 23:59:26 »
Itse vaihtaisin nyt 2015 mallisen auton akun jos haluaisin s&s toimintaan. Toisaalta jos toimii muuten ok jättäisin juuri tuosta syystä vaihtamatta. Varmaan käyttäisin jossain akkutestissä jos asia vaivaa. Esim motonetissa, kun ei maksa paljoa.
Omassani s&s toiminut moitteetta akun vaihdosta lähtien. Välillä harkinnut s&s estävän laitteen hankkimista, mutta kun nykyään yleensä ajelen pitkää matkaa saa olla toiminnassa mun puolesta.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 3008 - Stop&Start toiminto ei aktivoidu
« Vastaus #26 : 07.07.2021, 09:09:50 »
Se tuntuu olevan ainakin tuo 2. sukupolven non-facelift 308:n S&S aika nirso akun varaustilasta. Saa olla akku melko täynnä ennen kuin aktivoituu. Talven jäljiltä sain ajella useamman tunnin mittaisen siirtymän ennen kuin alkoi taas sammumaan liikennevaloissa.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 3008 - Stop&Start toiminto ei aktivoidu
« Vastaus #27 : 21.07.2021, 22:41:36 »
Meillä alkoi taas stop-start toimia helteillä. Kohta se vinkuu taas huoltoa ja lopettaa toimimasta sen vuoksi.

wyn

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 60
Vs: 3008 - Stop&Start toiminto ei aktivoidu
« Vastaus #28 : 15.07.2022, 15:49:40 »
Suhtauduin tähän toimintoon melko epäluuloisesti kun nyt (tai siis muutama vuosi sitten) ensimmäistä kertaa sellaisen autooni sain mutta ei ole ollut juuri valittamista.

Hieman kuitenkin; on tavattoman ärsyttävää, että usein parkkiruutuun ajaessa stop&start pysäyttää moottorin MUTTA sitten autoa sammuttaessa kuitenkin käynnistää koneen uudestaan vain sammuttaakseen sen välittömästi. Mikähän tässä on ideana, stop&start ei pysäytä konetta "oikeasti" ja pitää sitten kuitenkin vielä käyttää hetkeksi päällä että saa osat oikeisiin asentoihin pitempiaikaista pysäköintiä varten?
Peugeot 3008 Allure Puretech 130 EAT8 -19
ex: Peugeot 3008 VTi 120 -12, Peugeot 308 VTi 120 -08, Peugeot 206 XT -03

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 144
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - Stop&Start toiminto ei aktivoidu
« Vastaus #29 : 15.07.2022, 18:23:34 »
Moottori lähtee käyntiin jos avaa turvavyön tai kuljettajan oven. Myös sopiva vaihdekepin räplääminen, ratin vääntäminen tai jarrupolkimen pumppaaminen aiheuttaa moottorin käynnistymisen. Itse olen käyttänyt joko jarrupolkimen pumppaamista tai ratista vääntämistä koneen käynnistämiseen vähän ennakkoon esim liikennnevalojen vaihtuessa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.