Kirjoittaja Aihe: ES9 - Sakarapyörän siirtyminen nokka-akselilla (vikakoodi P0135)  (Luettu 2486 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
V6-uusimmissa ES9-moottorityypissä on säätyvät imunokat, joiden asento säätyy noin 36-0 asteen välillä eri kuormitustilanteissa. Toimintaa voi seurata testerillä. Ehtona on säätölupa aktuaattoreille, jos nokkien asento on ohjearvoissa. Säädettävyyden etuina on moottorin parempi vääntö ja polttoainetalous verrattuna aiempaan ES-moottoriin. Sama moottori on myös uusimmissa fl-406 ja 607-malleissa sekä Citroen C5- ja C6-malleissa. Nokka-akselien asentoa seurataan asentotunnistimilla, jotka ottavat tietonsa valurautaisista sakarapyöristä, jotka on sovitettu nokka-akseliputkeen puristusliitoksella. Liitoksessa on havaittu vika, että sakarapyörä pääseekin liikahtamaan ja nokka-akselien ajoitus menee sekaisin. Moottorin ECU tulkitsee vian ja lopettaa nokkien säätämisen, jolloin vikakoodina ilmenee yleisimmin P0135. Koodi on katsastuksessa tarkastuksen hylkäävä, moottorin päästöarvovika.

Nokka-akselien ajoituksen tarkastamiseen on tehty välijohto ECUlle, jolla voi autoa purkamatta tarkistaa ajoituksen (oskilloskooppikäyrät kampiakselilta ja nokka-akselien asennoista) sekä tarvittaessä asettaa sakarapyörät kohdilleen. Nokka-akselien suojakansien tilalle asetataan modifioidut kannet ja sitten naputellaan sakarapyörät kohdilleen, välillä moottoria käyttäen.Tämän jälkeen sararapyöriin laitetaan lukitukset poraamalla reikä ja kierteyttämällä lukitusruuvi. Ratkaisu on täysin suomalaisten tekemä ja muilla foorumeilla ei asiaa ole voitu ratkaista, ei myöskään maahaantuojan tai tehtaan toimesta, josta saatu ohje on vaihtaa kalliit nokka-akselit uusiin ja purkamalla jakopään hihnasysteemi uusimisen ajaksi.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -