Kirjoittaja Aihe: 106 - Pyöränvasta kierre sökönä  (Luettu 1429 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Fasilitaattori

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 2
106 - Pyöränvasta kierre sökönä
« : 16.01.2021, 15:03:01 »
Auto: 106xsi 1.4vm1992.
Etupyörän napa vas. pulttia varten on kierre navassa kulunut: pultti irtoaa. Koko napa vaihdettava laakereineen?

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 503
Vs: 106 - Pyöränvasta kierre sökönä
« Vastaus #1 : 16.01.2021, 18:20:08 »
Voihan siihen laittaa helicoil-irtokierteen.

Coyote Ugly

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 59
Vs: 106 - Pyöränvasta kierre sökönä
« Vastaus #2 : 28.03.2021, 19:03:39 »
En kyllä noin kriittisenn paikkaan helicoilia laittais (tai ylipäätään mihinkään) uus napa ei maksa ku muutaman kympin.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 503
Vs: 106 - Pyöränvasta kierre sökönä
« Vastaus #3 : 28.03.2021, 20:32:24 »
Jos ne toimii kannenpulttien kierteiden korjaamiseenkin, niin en näe minkäänlaista ongelmaa käyttää navassa.

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 108
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 106 - Pyöränvasta kierre sökönä
« Vastaus #4 : 28.03.2021, 20:42:01 »
Puhutaanko tässä nyt renkaan pulteista?
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

Fasilitaattori

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 2
Vs: 106 - Pyöränvasta kierre sökönä
« Vastaus #5 : 29.05.2021, 09:12:04 »
Uudet pultit ja kierreliima pitää. Tosin kiristystä tarkistaessa liikahtavat hiukan: pitääköhän liikahtamisen jälkeen kierreliima enää...?

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 733
Vs: 106 - Pyöränvasta kierre sökönä
« Vastaus #6 : 29.05.2021, 10:51:40 »
Tuo mitä teet ei ole kyllä oikein järkevää. Helicoilin kyllä ymmärtäisin, mutta ei se kierreliima ei tule pitämään varmasti. Kun pyörä tipahtaa vauhdissa niin auto kyllä pysyy tiellä, mutta itse pyörä lähtee vauhdikkaasti ja se voi olla vaarallista. Olen itse etsinyt irronnut pyörää pitkin mettiä eikä meinannut löytyä. Se kyllä varoittaa ennen irtoamista jos sen tietää kuunnella. Sinulla on selvästi joku huono paikka tai joku muu syy miksi et halua napaa vaihtaa mutta ei se kyllä ole ollenkaan iso työ. Ja ei montaa kymppiä maksa. Niin ja 106 ei ole kompaktilaakeria ja siinä voi pelkän navan vaihtaa. Siinä ei kauan mene. Suosittelen vaihtamaan navan, mutta kukin tavallaan.

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 108
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 106 - Pyöränvasta kierre sökönä
« Vastaus #7 : 29.05.2021, 11:36:11 »
Jos kolme pulttia on lujaa kiinni ja yksi puuttuu, ei se rengas mihinkään irtoa. Meillä oli 206:sessa toisen takapyörän yksi kierre huono, kiristin sen mitä kärsi, loctite metalliliima välissä. Keväällä oli suht tiukassa.

Enempi on ongelmaa, kun jengi unohtaa kiristää pultit renkaanvaihdossa.  ;)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 733
Vs: 106 - Pyöränvasta kierre sökönä
« Vastaus #8 : 29.05.2021, 11:57:27 »
Joo pysyy se tietenkin jos on nelipulttinen. Myönnän että viisipulttisessa on itelläkkin ollut yksi huono matkassa. Mutta eikö 106 ole kolmipulttisena. Minulla ainakin oli ja se on vissiin sitten nämä uudemmat neliputtlisella navalla. Mutta ei se kyllä auta se lukkoliima jos sitä oikeasti vetää ulos kunnolla. Siinä tulee fysiikka vastaan. Jos  putti on uinut siitä kerran läpi niin se liiman murtovoima ei kyllä vastaa mitenkään metallin lujuttaa. Olis siinä sitten vaikka hopeaväriä tai ei mukana.

Se muuten se napa lähtee ilman laakereita ihan vaan vetämällä kunhan muistaa punoa sen napaultin auki ennen kuin nostaa pyörät maasta. Koko on 35 ainakin isommissa. Voin tuossa kattoapakista mikä siinä pikkuleijonassa oli.