Lainaus Teknavin koeajosta 19.2.2020:
Harmillisesti kuitenkin sähköautouutuuden jarrutuntuma on suorastaan poikkeuksellisen epämiellyttävä, mikä tekee juuri sähköauton vahvimmista puolesta eli kaupunkiajosta turhauttavaa. Jarrupoljin ei tarjoa minkäänlaista tuntumaa ja vaste on kevyt sekä jousimainen. Tästä johtuen hidastuvuutta on haastavaa säädellä pehmeästi ja etenkin auton pysäyttämisestä tulee usein epämiellyttävän töksähtävä. Polkimen lisäksi hidastuvuutta voi säätää rekuperaation kahdella asetuksella, mutta voimakkaampi ei hidasta autoa pysähdyksiin saakka. Valmistajan edustajan mukaan jarrutuntuman heikkous on tiedostettu myös Ranskan suunnalla ja käyttökokemuksien perusteella tässä saatetaan nähdä pikaisestikin muutoksia.
Koeajamassani autossa jarrujen tuntuma oli erinomainen ja ilmeisesti tämä ensisarjan autojen ominaisuus on tehtaalla korjattu.
TM-koejosta lainattua:
hipaisunäppäimet keskinäytön alla eivät välttämättä ole käytettävyydeltään paras ratkaisu
TM:lle tiedoksi: keskinäytön alla ei ole hipaisunäppäimiä.
TM:
Ohjausvoiman voimakas vaihtelu nopeuden mukaan ja siitä seuraava jähmeys suoraan ajossa on niin ikään tuttua polttomoottoriversioista.
En havainnut lainkaan näitä ongelmia.
TM:
ajoasento ei sovi kaikille
Ehkä näin, jos omaa kirahvin jalat tai tykkää ajaa omituisessa ajoasennossa. Nuoriso usein haluaa ajaa kädet suorana, selkänoja hyvin kallistettuna ja penkki alimmassa asennossa, se ei ole hyvä ajoasento.
TM-talvitestistä:
Peugeotin ohjaus kääntyy kevyen hätäisesti. Nopeuden kasvaessa voimantarve kasvaa paljon, eikä kuljettaja ihan välttämättä tiedä mitä kääntövoimaa milloinkin tarvitaan. Ohjauksessa on kapea, hieman löysä keskialue, jossa ohjaus ei kunnolla keskitä, mutta ongelmat alkavat vasta, jos katseen ottaa pois tiestä.
Ohjaus jähmettyy vedätettäessä, ja urissa ajettaessa tuntuu vetelyä. Ohjauspyörä on pieni, ja ohjaamojärjestely poikkeaa perinteisestä. Erikoisuutta on myös kaasupolkimen liikeradassa, ja talvikenkä luisuu polkimella.
Jousitus on hyvällä pinnalla tämän koko- ja hintaluokan autoksi hyvä. Mutta kun tie heikkenee, tiukka jousitus resonoi nimismiehenkiharoissa ja silloin sisämelua ja räminää riittää. Peugeot käy kaikkien urien ja kuoppien pohjalla eikä suodata niitä tarpeeksi.
Oman koeajokokemuksen mukaan TM:n moitteet jokseenkin täyttä bullshittiä. Tai kaasupolkimen liikeradassa oli se erikoisuus, että liikerata oli pitkä kuin Ferrarissa. Omasta mielestä se on pelkästään hyvä asia. Ohjauksessa en havainnut vetelyä tai jähmettymistä. kävin ajamassa hiekkatiellä ja alusta toimii hienosti, isotkin kuopat vaimeasti jymähtäen kuin isommissa autoissa, en usko että tästä kokoluokasta löytyy siltä osin parempaa. Tilanne voi tietysti muuttua jos pakkasta on -20C, mutta niin se muuttuu muillakin.
Lisäksi jousitus ei ollut tiukka vaan mukava. Jos TM sanoo jousituksen olevan jämäkkä, se tarkoittaa että paikat tippuu hampaista.