Kirjoittaja Aihe: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista  (Luettu 6347 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Espe64

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 159
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #30 : 18.04.2022, 08:16:01 »
Kyllä kiinteä latausasema helpottaa elämää sen verran että eisiinä kannata pihistellä. Tulet esim. töistä ja pitäisi vielä jonnekin myöhemmin lähteä... auto letkun päähän ja parin-kolmen tunnin päästä akku taas täynnä. Näppärää ja ei ole johtoviritelmiä pitkin pihaa. Tietenkin tämä ei toimi kerrostaloasumismuodossa. Se on sellanen tonnin investointi sähkäreineen. Ei siis kauheesti lisää kun investoit kumminkin useamman kymmenen tuhannen autoon. Ja asemahan on vain kertainvestointi.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 877
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #31 : 18.04.2022, 09:27:15 »
En tajua sähvöstä mitään, mutta ajatus olisi silti ostaa hybridi-3008. Autokatoksessa on normi pistorasiat 1 vaiheen ja 16A sulakkeen takana. Tarkoitus on ladata auton akku pääsääntöisesti yön aikana. Tarvitsenko latausaseman? Riittääkö 1 vaihe?
Luulin tämän olevan helppoa, mutta olinkin väärässä. Taas.

Wirran boxi seinään, made in Finland. 16A, 3.6 kW ja varaus 3-vaiheelle 11 kW, sekä kuormanrajoitus mahdollinen. Tuolla latausaseman noin 500 e saa bensaa 240 litraa...ajaa 4000 km. Takaisinmaksulaskelman mukaan kannattava tunnusluvuiksi.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Crismo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #32 : 18.04.2022, 10:35:58 »
Nyt on hyvää keskustelua, jatkakaa!
Jos tälle tielle lähdetään, niin made in Finland kuulostaa aina hyvältä. Olisiko linkkiä tuotteeseen, ”Wirran boxi” ei vienyt kovin järkevään paikkaan :D Muutkin suositukset ovat tervetulleita!

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 877
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #33 : 18.04.2022, 11:38:04 »
Ups...www.wallelaturit.fi
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #34 : 18.04.2022, 12:46:06 »
Wirran boxi seinään, made in Finland. 16A, 3.6 kW ja varaus 3-vaiheelle 11 kW, sekä kuormanrajoitus mahdollinen. Tuolla latausaseman noin 500 e saa bensaa 240 litraa...ajaa 4000 km. Takaisinmaksulaskelman mukaan kannattava tunnusluvuiksi.

Se takaisinmaksu alkaa tietty vasta sen jälkeen, kun auton kalliimpi hankintahinta on ensin maksettu takaisin. Riippuu tietty mihin vertaa, että kuinka paljon kalliimpi. Takaisinmaksun kilometrimääräkin on kovasti riippuvainen ajoprofiilista. Jos matkat on muutaman kilometrin taajamapätkiä, niin että yleensä riittää pelkkä sähkö päivän ajoihin, niin investointi maksaa itsensä takaisin hyvinkin nopeasti. Jos sen sijaan ajetaan pitkää siivua maantietä, niin 3008 hybridin säästö verrattuna puretechiin on kyllä siinä ja siinä.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 877
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #35 : 18.04.2022, 16:48:27 »
Hyviä pointteja. Tuo latausasemalla varustettu auto tuo kissamaisen ajofiiliksen kaupunkiautoiluun. Tutkimusten mukaan pätkäajoa tulee paljon...mutta jokaisella jotakin. Latausaseman sijaan ottaisin langattoman lätkän asfalttiin, jonka päälle ajaisin ja johtijumppaa ei olisi. 5 vuoden päästä mahdollinen, kiinteä lautausasemahan sekin, kun pysytään aiheessa ja auton numero on jäädytetty 3008.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #36 : 19.04.2022, 10:41:03 »
Ehkä ennemmin sellainen rekan peräkärryn vetolaite-tyyppinen itsensä sisään ohjaava töpseli automaattiohjauksella...?
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Ranskalainen GT

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 456
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #37 : 08.02.2024, 07:31:22 »
Täällä vaihtui HDI120 3008 vastaavaan hybrid 225 malliin (-21). Vaikuttaa ihan kivalta.
Millaista latausasemaa käytätte kotona näissä lataushybrideissä? Autoni mukana tuli 1,8kw "matkalaturi". Pärjää kai silläkin, mutta voisihan tallissa olla kiinteämpikin ratkaisu. Defa Solid olisi vähän nopeampi, mutta onko turhaa...
Civic, Sportside 4,3l, Sportside 5,7l, Caprice Classic 5,0l, Suburban 6,5l, Chevy Van 6,5l, Chrysler 300M 3,5l -00, Citroen Berlingo 1,6l -03, Citroen C5 break 2,0l -06, Grand Picasso 2,0l -08, Chevrolet Silverado Duramax 6,6l -03, Citroen C5 Tourer 2,0l -10, Peugeot 508 GT 2,2l -11, Peugeot 3008 Allure BlueHdi 120 autom. 1,6l -18, Peugeot 508GT 2,0l -15, Opel Vivaro -20, Peugeot 3008 GT Hybrid 225 - 21.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 148
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #38 : 08.02.2024, 08:58:39 »
Määrittele turha, minusta kiinteä laturi tuo mukavuutta. Monella kaverilla on erilaista kiinteää tai ainakin tehokkaampaa kuin tuo auton mukana tuleva. Minusta kannattaa panostaa sellaiseen missä on sovellus ohjaus / mahdollisuus rajoittaa virtaa. 
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 148
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #39 : 08.02.2024, 09:31:40 »
Yhdistetty vanhaan aiheeseen

Poistettavaksi
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 028
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #40 : 08.02.2024, 09:49:19 »
Yksi vaihtoehto voisi olla myös tuollainen "puolikiinteä" joka liitetään punaiseen 3v-pistorasiaan. Tuossa on vielä sekin hyöty että on se 3v-pistorasia tallissa, jota saattaa joskus tarvita johonkin muuhunkin. Toki myös tuo laturi on irroitettavissa ja siirrettävissä tahi vaikka vaihdettavissa ihan itsekin, ei tartte sähkäriä siihen. Jos on vaikka kesämökillä pidempään, niin vastaava 3v-pistorasia sielläkin ja ottaa laturin mukaan. Mukavampi se on sielläkin varmaan latasta akku täyteen pikkasen nopeammin kuin odotella jotain shuko-laturia saamaan sitä lataustaan valmiiksi. Kylmissä talviolosuhteissa tuo 2kW ei välttämättä edes lataa yhtään mitään jos tuo menee about kokonaan jo pelkästään akun lämmitykseen.

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

antsu

  • Vieras
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #41 : 08.02.2024, 10:16:21 »
Hybridi on sikäli hyvä laitos, että se liikkuu tiukan paikan tullen jopa ilman sähköä. Meinaan vaan, että jos ei noita punaisia pistorasioita satu olemaan joka paikassa valmiina, aiheutuu niiden hommaamisesta ehkä huomattavatkin kustannukset. Esim. omalla kesäasunnolla sähköliittymä on tämä yleinen 3x25 ampeeria vuodelta 1990. Sähkölämmitys 3 rakennuksessa, 3 lämminvesivaraajaa, sähköliesi ym. alkaa täyskuormalla ampeerit heittämään volttia jo ilman sähköauton 11 kW lataustakin.

Rohmu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 107
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #42 : 08.02.2024, 11:54:11 »
Hybrid 225 -21 lataa sisäisellä laturilla maksimissaan noin 7 kW:n teholla. Type 2 liittimessä on vain yksi vaihe käytössä, eli tuon tehon saavuttamiseksi pitää virran olla 32A. Maksullisten latausasemien  kapasiteetti on usein  3 x 32 A, jolloin tuohon tehoon päästään yhdellä vaiheella. Kotilatausasemissa maksimivirta on yleensä 16 A/vaihe. Markkinoilla on käsittääkseni latureita, jotka liitetään kolmivaiheisesti, mutta osaavat invertterillä tuottaa suuremman virran yhteen vaiheeseen. Taitavat kyllä olla tyyriitä.

Pösön mukana tulevan  latauskaapelin boksi rajoittaa kiinteästi virran 8 ampeeriin, koska tuo virta on katsottu turvalliseksi tavalliselle suko-pistorasialle jatkuvassakin käytössä. Parilla satasella saa kaapeleita, joissa rajoituksen voi valita 8-16 ampeeriksi. Jatkuva 16 ampeerin käyttö vaatii periaatteessa pistorasian vaihdon ns. super-sukoksi, joka kestää jatkuvan 16 ampeerin kuorman. Tuollainen rasia vermeineen maksaa alle satasen + vaihtotyö. Tällaiseen ratkaisuun päädyttiin taloyhtiössämme. Asentaja kertoi vaihtaneensa askettäin tavallisen rasian super-sukoon, kun vanha rasia oli yhdessä yössä mustunut, kun Teslaa ladattiin 16 ampeerin virralla.
« Viimeksi muokattu: 08.02.2024, 12:31:10 kirjoittanut Rohmu »

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 148
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Keskustelua sähkö/hybrid latausasemista
« Vastaus #43 : 08.02.2024, 11:54:30 »
Tossa nyt on esimerkki laturista jossa on säätö, ajaa asiansa kyllä, eikä tule ongelmia niin herkästi sulakeiden kanssa.

https://www.ikh.fi/fi/sahkoauton-laturi-eload-cee-3x16a-11kw-type2-5m-ev003

25A laturi, melko tyyris

https://www.taloon.com/sahkoauton-latausasema-walle-25a-6kw-type2-rasialla-valkoinen
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.