Kirjoittaja Aihe: 309 - Nykiminen lämpimänä  (Luettu 2823 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Rannankeisari

  • Vieras
Vs: 309 - Nykiminen lämpimänä
« Vastaus #15 : 01.04.2021, 16:43:57 »
Kiitos paljon selvennyksestä! Saadaan moduuli paikoilleen.

Kysymystä kysymyksen perään, Solexin sielunelämää pohtiessani juolahti ajatus, mikä ohessa olevassa kuvassa on alhaalla ympyröity osa ja mikä ylhäällä ympyröity? Ymmärtääkseni jomman kumman sisällä on kalvoon kiinnitettynä metallinen tikku, toisessa ei.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 309 - Nykiminen lämpimänä
« Vastaus #16 : 01.04.2021, 16:55:48 »
Tuon sytytysyksikön jonkun työpaikan parkkihallissa aikanaan vaihdoin kun oireili niin ettei startannut puolilämpöisenä ja lopulta ei ollenkaan.

Oli tarvikeosa ehkä 60€ ja toimi sen ajan kun autoa vielä käytettiin, ja sen jälkeen naapurillakin jonkun vuoden. Muistaakseni tuota kuvasi jompaa kumpaa kantta (oisko ollut alempi) avattaessa pitää malttaa olla väkisin irrottamatta koska taisi saada jonkin tapin poikki väkivallalla tai suoraan irti vetämällä. Muistaakseni isä sanoi että kantta pitää kääntää (=pyörittää jonnekin päin) kun irrottaa???? Netistä varmaan löytyy nyt kunnon ohjeet.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 309 - Nykiminen lämpimänä
« Vastaus #17 : 01.04.2021, 18:23:56 »
Etsivä Columbo on selvittänyt kaikki tuonaikaisten nykimissyyt:
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=1222.0

Jos sytytysyksikkö on moottorissa kiinni, se kannattaa siirtää jos mahdollista koriin kiinni, niin ei lämpene liikaa.

Rannankeisari

  • Vieras
Vs: 309 - Nykiminen lämpimänä
« Vastaus #18 : 02.04.2021, 15:42:00 »
Moro! Öljyjä vaihtaessa laskettiinkin vaihelaatikon öljyt pois. Kysymys kuuluu, mistäpäs lisätään vaihdelaatikon öljyt?

Ja minkälainen pää tarvitaan öljyropun avaamiseen?
« Viimeksi muokattu: 02.04.2021, 15:45:26 kirjoittanut Rannankeisari »

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 769
Vs: 309 - Nykiminen lämpimänä
« Vastaus #19 : 02.04.2021, 16:35:51 »
No, tuleepahan nyt vaihdettua lootan ölytkin samalla.  ;)
Eikös se täyttöroppu ollut vasemmalla puolella pyörän kotelossa muistaakseni? Pyörä pois ja vaihteistoöljyä piripintaan eli vajaa kaksi litraa. Korjatkaa, tarkentakaa.

Moottorin öljytulppaan tarvitset neliökantaisen avaimen. Itse olen tehnyt -itse. rautatangosta naputtelemalla (takomalla) ja taivuttamalla mutkan.
Saakohan noita kaupoista?
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 309 - Nykiminen lämpimänä
« Vastaus #20 : 02.04.2021, 20:53:56 »
Voisko tuo olla jokin hylsysarjan karan koko, ihan arvauksena heitän.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Vs: 309 - Nykiminen lämpimänä
« Vastaus #21 : 02.04.2021, 21:26:16 »
Muistaakseni minulla oli ihan kuusiokanta pultti. Löytyy tosiaan sieltä pyöräkotelosta ja määrä taisi olla vähän alle 2 litraa.

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 769
Vs: 309 - Nykiminen lämpimänä
« Vastaus #22 : 02.04.2021, 21:58:21 »
Muistaakseni minulla oli ihan kuusiokanta pultti. Löytyy tosiaan sieltä pyöräkotelosta ja määrä taisi olla vähän alle 2 litraa.
Joo, näin on vaihdelaatikossa.
Ajattelinkin (ehkä virheellisesti) että kysyttiin moottorin öljypropun mallia.

Voisko tuo olla jokin hylsysarjan karan koko, ihan arvauksena heitän.
Ei käy. Liian pyöreäkulmainenkin.
Pikkaisen kärkeä kohti suippeneva ja teräväkulmainen neliö on hyvä. Aina sopii kun lyö kevyesti pohjaan.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 309 - Nykiminen lämpimänä
« Vastaus #23 : 03.04.2021, 00:39:17 »
Kantsii hakea putkasta normi proppu, kun saa vanhan auki.  ;)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

Rannankeisari

  • Vieras
Vs: 309 - Nykiminen lämpimänä
« Vastaus #24 : 03.04.2021, 20:29:11 »
Moro!
Öljyn vaihto suoristui onnistuneeksi, molemmat. Öljypropun avain tehtiin räikän päästä hiomalla, ja vaihteistoöljynproppu löytyi kuskin puolen renkaan vierestä pari ruuvia avaamalla - onneksi noinkin helposti. Ruiskulla laitoin sen 1.9 litraa, ilman ruiskua olisi hieman haasteellisempaa.

Pätkiminenkin loppui liikennevaloissa kahden sekunnin pohjakaasun jälkeen. Oli suhteellisen outo tilanne, kun olin juuri hakenut osat sytkä ja bensapuolelle. Nyt toimii kuin unelma, taisi olla joku roska kaasuttimessa, joka lähti liikkeelle. Toivotaan pitkää toimintaa, onneksi osat ovat valmiina, jos ongelma tulee taas vastaan.

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 769
Vs: 309 - Nykiminen lämpimänä
« Vastaus #25 : 03.04.2021, 23:34:22 »
Mortonki!
Hienoa kun kaikki hommat lutviutuivat lopulta hyvin maaliinsa.
Nyt vain pehmeätä kyytiä kohden kesää.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

Demosta

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 84
Vs: 309 - Nykiminen lämpimänä
« Vastaus #26 : 07.04.2021, 14:38:49 »
Moottorin öljytulppaan tarvitset neliökantaisen avaimen. Itse olen tehnyt -itse. rautatangosta naputtelemalla (takomalla) ja taivuttamalla mutkan.
Saakohan noita kaupoista?

Löytyy kaupallinen tuote tähän tarkoitukseen https://m.motonet.fi/fi/tuote/804029/MTX-Automotive-Oljytulpan-avain-810mm

Jpl77

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 309 - Nykiminen lämpimänä
« Vastaus #27 : 16.04.2021, 18:09:48 »
Aikoinaan omassa  309 nykimistä aiheutti rikkinäinen koho. kaasutinhuollossa totesivat heti vian ja vaihtoivat uuteen. Loppui nykiminen ja turha bensanhaju :)