Auto: 308 Sport 1.6 VTi 120, 2009, 210tkm.
Noin 1-2 km auton oston jälkeen ilmestyi moottorivaroitusvalo ja viesti "Depollution system faulty". Käytin vikakoodinluvussa ja seuraavat koodit tuli esille:
- P1339: Sytytyskatko sylinterissä 3; Katalysaattorin tuhoutumisen vaara
- P2178: Seossäätö Liian rikas seos
- P1336: Sytytyksen sytytyshäiriö, vaikutus katalysaattoriin. Sylinteri määrittämätön
- P1340: Sytytyskatko sylinterissä 4; katalysaattorin tuhoutumisen vaara
- P0313: Sytytyshäiriö havaittu kun polttoainetta vähän
- P1338: Sytytyskatko sylinterissä 2; katalysaattorin tuhoutumisen vaara
- P11AA: Imusarjan paineanturin signaali paine liian korkea
Tämän lisäksi auto oireilee nykimällä ja pudottamalla tehoja hurjasti, sekä käymällä huonosti tyhjäkäyntiä. Joka toisella tai joka kolmannella käynnistyksellä aivan satunnaisesti sitten toimii normaalisti, vaikka edelleen varoitusvalo palaa.
Hieman kuulostaa sytytyspuolen ongelmalta (tulpat, puolat), mutta erityistä kun käytännössä jokaisessa sylinterissä katkoksia. Myyjä (yksityinen) sanoi autossa olleen vanhaa bensaa ja mahdollisesti johtuvan siitä. Vanhat bensat ajettu pois ja kulkee jo uusilla; edelleen sama ongelma. Alle 5 tkm sitten autoon on vaihdettu jakoketju ja hilppeet, joten ei jären mukaan voi olla venynyt ketjukaan. Tulpat sekä nokan solenoidi on vaihdettu 188tkm kohdalla, eli tulppienkin pitäisi olla kunnossa.
Vihjeitä miten toimia ja mitenköhän helppo on purkaa kauppa?? Autolla tosiaan kaupan jälkeen ajettu 1-2km ja vika ilmaantui.