Kirjoittaja Aihe: 308 - VTi 120 Depollution system faulty  (Luettu 1870 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Konkkeli

  • Vieras
308 - VTi 120 Depollution system faulty
« : 12.04.2021, 20:27:26 »
Auto: 308 Sport 1.6 VTi 120, 2009, 210tkm.

Noin 1-2 km auton oston jälkeen ilmestyi moottorivaroitusvalo ja viesti "Depollution system faulty". Käytin vikakoodinluvussa ja seuraavat koodit tuli esille:

- P1339: Sytytyskatko sylinterissä 3; Katalysaattorin tuhoutumisen vaara
- P2178: Seossäätö Liian rikas seos
- P1336: Sytytyksen sytytyshäiriö, vaikutus katalysaattoriin. Sylinteri määrittämätön
- P1340: Sytytyskatko sylinterissä 4; katalysaattorin tuhoutumisen vaara
- P0313: Sytytyshäiriö havaittu kun polttoainetta vähän
- P1338: Sytytyskatko sylinterissä 2; katalysaattorin tuhoutumisen vaara
- P11AA: Imusarjan paineanturin signaali paine liian korkea

Tämän lisäksi auto oireilee nykimällä ja pudottamalla tehoja hurjasti, sekä käymällä huonosti tyhjäkäyntiä. Joka toisella tai joka kolmannella käynnistyksellä aivan satunnaisesti sitten toimii normaalisti, vaikka edelleen varoitusvalo palaa.

Hieman kuulostaa sytytyspuolen ongelmalta (tulpat, puolat), mutta erityistä kun käytännössä jokaisessa sylinterissä katkoksia. Myyjä (yksityinen) sanoi autossa olleen vanhaa bensaa ja mahdollisesti johtuvan siitä. Vanhat bensat ajettu pois ja kulkee jo uusilla; edelleen sama ongelma. Alle 5 tkm sitten autoon on vaihdettu jakoketju ja hilppeet, joten ei jären mukaan voi olla venynyt ketjukaan. Tulpat sekä nokan solenoidi on vaihdettu 188tkm kohdalla, eli tulppienkin pitäisi olla kunnossa.

Vihjeitä miten toimia ja mitenköhän helppo on purkaa kauppa?? Autolla tosiaan kaupan jälkeen ajettu 1-2km ja vika ilmaantui.
« Viimeksi muokattu: 12.04.2021, 20:33:57 kirjoittanut Konkkeli »

timant

  • Vieras
Vs: 308, vm. 2009, ajettu 210tkm, Depollution system faulty
« Vastaus #1 : 12.04.2021, 20:50:57 »
Yksityisten välistä kauppaa voi olla hankala purkaa jos myyjä ei siihen ole halukas..

Sytytyskatkokset voisi olla puolista johtuvaa; ykkösylinterin puolan voisi vaihtaa toisen tilalle ja katsoa vaihtuuko vikakoodi. Voi olla että venttiilin istukat on siirtynyt josta tulisi nuo vikakoodi, jos näin niin valvetronicin piuhan irroittamalla kone voisi käydä paremmin

https://youtu.be/HI0KEHJDxOs

Tuossa linkki videoon jossa käsitellään ko moottorin tyyppivikoja, tekstitys päälle ellei venäjän kieli ole hallussa..

Coyote Ugly

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 62
Vs: 308 - VTi 120 Depollution system faulty
« Vastaus #2 : 12.04.2021, 21:50:57 »
Yksityisen kanssa ei kauppaa kyllä käytännössä saa peruttua, tuo imusarjan paine liian korkea viittaisi map-anturiin sen voisi alkuun vaihtaa, saa varmasti seokset täysin sekaisin ja sitä myöten kipuna ei sinkoile

-irbe-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 58
Vs: 308 - VTi 120 Depollution system faulty
« Vastaus #3 : 12.04.2021, 21:59:55 »
Moi, mahtaako polttoainepumppu toimia enää entisellä teholla. Jos säiliöön on aikojen saatossa ilmestynyt jotain muutakin kuin bensaa. Suuttimet on tukossa tai toimii huonosti koska bensapainetta ei ole riittävästi aiheuttaa myös noita oireita. Tyhjäkäyntiin saattaa riittää muttei ajoon. Bensasuodatin, onko koska vaihdettu? t: Irfan

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 308, vm. 2009, ajettu 210tkm, Depollution system faulty
« Vastaus #4 : 12.04.2021, 22:08:43 »
https://youtu.be/HI0KEHJDxOs
Tuossa linkki videoon jossa käsitellään ko moottorin tyyppivikoja, tekstitys päälle ellei venäjän kieli ole hallussa..
On toi moottori kyllä onneton kyhäelmä, täynnä tyyppivikoja. Aikaisemmissa TU-moottoreissa ainoa tyyppivika oli kannentiivisteen vaihto 200 tkm välein.
Tuo venäläinen sivusto on erinomainen, jos haluaa tietää moottoreiden hyvyydestä/huonoudesta. Ei mitään sensaatiohakuisuutta tai puolueellisuutta vaan pelkkiä faktoja toisensa perään. 8-venttiilisen 1.6 HDI:n kone oli kuin uusi kaikin puolin kun aukaisivat, hiukka eroa tähän romuraudaksi kelpaavaan BMW-tekeleeseen.

-irbe-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 58
Vs: 308 - VTi 120 Depollution system faulty
« Vastaus #5 : 12.04.2021, 23:25:08 »
Moi, muistakaa siis vaihtaa öljyt 10000km välein, jos haluatte autonne toimivan kunnolla. Kaikki videossa olevat ongelmat johtui, kun oli seurattu valmistajan vaihtovälejä  ::)

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 308, vm. 2009, ajettu 210tkm, Depollution system faulty
« Vastaus #6 : 13.04.2021, 07:37:06 »
On toi moottori kyllä onneton kyhäelmä, täynnä tyyppivikoja. Aikaisemmissa TU-moottoreissa ainoa tyyppivika oli kannentiivisteen vaihto 200 tkm välein.

Aika entinen ei enää palaa, joten täysillä tuon moottorin kimppuun  ;).

Tuo aine lopuksi.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/608034/STP-Injector-Cleaner-paljon-ajetuille-autoille-200ml

Mutta ensin systemaattisesti.

Moottori antaa setin vikoja, joille on yhteinen tekijä. Osa tulee kylkiäisenä. Testeri kiinni ja MAPin paine esille sitten yksi steppi kerrallaan. Kaikki sytkäviat kerralla viittaa johonkin muuhun kuin tuplliin tai puoliin. Testeri näyttää puolien varausajat, kertovat niiden kunnon. Kyllä tuosta 210tkm ajetusta autosta tulee vielä soiva peli ja Peugeot fiilikset nousevat korkealle.

- P1339: Sytytyskatko sylinterissä 3; Katalysaattorin tuhoutumisen vaara
- P2178: Seossäätö Liian rikas seos
- P1336: Sytytyksen sytytyshäiriö, vaikutus katalysaattoriin. Sylinteri määrittämätön
- P1340: Sytytyskatko sylinterissä 4; katalysaattorin tuhoutumisen vaara
- P0313: Sytytyshäiriö havaittu kun polttoainetta vähän
- P1338: Sytytyskatko sylinterissä 2; katalysaattorin tuhoutumisen vaara
- P11AA: Imusarjan paineanturin signaali paine liian korkea
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Konkkeli

  • Vieras
Vs: 308 - VTi 120 Depollution system faulty
« Vastaus #7 : 13.04.2021, 20:58:58 »
Edit edelliseen tilanteeseen: Auto käy jo normaalisti, joten päätimme vaihtaa tulpat ja nollata koodit. Vaihdon jälkeen ei kauaa, kun tuli uudestaan sama viesti ja varoitusvalo, mutta erona alkuperäiseeen tilanteeseen se, että kone käy normaalisti. Jännä nähdä onko ilmestyny samat vikakoodit kuin aiemmin. Joka tapauksessa täytyy tutkia asiaa lisää...

Sekä lisäyksenä aiempiin kommentteihin: yksityisten välinen autokauppa on mahdollista purkaa, kuten autoliikkeenkin kanssa. Tie on vain hyvin paljon monimutkaisempi, mutta onneks tähän asti asiat hoidettu yhteistyössä myyjän kanssa.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 308 - VTi 120 Depollution system faulty
« Vastaus #8 : 13.04.2021, 21:41:46 »
Tuossa venäläisessä videossa kerrottiin yhdeksi tyyppiviaksi suuttimien jumiutuminen, josta seuraa vikakoodeja joko rikkaasta tai laihasta seoksesta. Sytytytyskatkovikakooditkin voivat johtua siitä ettei sytytystä ole tapahtunut joko liian rikkaan tai laihan seoksen takia. Tulppien vaihto saattaa hetkeksi auttaa, kun uusilla tulpilla sytyttää paremmin vaikka seos ei ideaalinen olekaan.