Tulihan tämä sitten kuntoon.
ABS-pumppuyksikön ECU kävi huollossa (huolto oli nopea! maanantaiaamuna laitoin paketin postiin, tiistaiaamuna se oli perillä ja jo muutama tunti myöhemmin matkalla takaisin!) - ja nyt kaikki on ainakin koeajolenkin jälkeen edelleen kunnossa, eli vikavaloja ei näkynyt ja sekä ABS, että ESP toimi koko lenkin ajan ilmeisen moitteetta.
Myös ABS ECUn irrottamisen jälkeen ilmennyt ajoneston jääminen päälle korjautui, kun yksikkö oli asennettu takaisin paikoilleen, joten tavalla tai toisella tällä ongelmalla oli yhteys ABS-yksikön puuttumiseen (kun asiaa koodinlukijalla tutkin, ongelman ollessa päällä moottorinohjausyksikkö ilmoitti "ECU locked" ja "Awaiting for BSI", mutta BSIn mielestä ECM:n tila - tässä siis oletan, että tuo lyhenne tarkoittaa moottorinohjausyksikköä - oli "unlocked". Ilmeisesti siis BSI ei edes yrittänyt sanoa moottorinohjaukselle, että sen täytysi avautua. Tämä ongelma ei korjautunut välittömästi ABS-yksikön palautuksen jälkeen, vaan vasta jonkin ajan (n. 1-2 min) kuluttua, kun ensimmäisten käynnistysyritysten jälkeen tutkiskelin käyntivirta kytkettynä tilakoodeja lukulaitteesta, kuului kojelaudan kaiuttimesta yhtäkkiä "bong" - kun äänen kuuluttua palasin katsomaan moottorinohjauksen tilatietoa, se olikin vaihtunut tilaan "ECU unlocked".
Sen verran monta starttiyritystä tuossa tuli tehtyä, että aika kauan käynnistystä sai sahata ennen kuin moottori lopulta käynnistyi, mutta tämän jälkeen ajonesto on toiminut jälleen täysin normaalilla tavalla jokaisella tähänastisella käynnistyskerralla. Kenties joku, jolla on käytettävissä järjestelmän kytkentäkaavio, pystyy selittämään kuinka ABS-yksikön irrotus tämän ongelmatilanteen aiheutti - tai onko se normaalia, vai johtuuko kenties jostain muusta sähkölaiteviasta, joka aiheuttaa katkoksen jossain signaalikanavassa, kun ABS-yksikön johto on irti. Olisihan tuo mielenkiintoista tietää, jos ongelma toisen kerran kohdalle sattuu...
--Tuomas