Kirjoittaja Aihe: 2008 - OBD portin sijainti, start/stop toiminta  (Luettu 1744 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jarmot

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 9
Perheeseen tuli pitkästä aikaa Pösö kun vaimo osti pari päivää sitten 2008:n, vm 2019. Mukavan tuntuinen ja hauska peli. Tuntuu hyvältä hankinnalta. Pari kysymystä on putkahtanut mieleen näin tuoreeltaan:

  • Missähän mahtaa sijaita ODB portti? Joku muovilärpäke varmaan tarttee riipaista irti mutta mikä. Sitikoissa usein on ratin vasemmalla puolella ja Relluissa keskikonsolissa mutta en enää jaksa muistaa, että mihin Pösöllä on tapana se sijoittaa?
  • Start/Stop automatiikan toiminta vähän ihmetyttää. Tai oikeastaan se, että kun pysähtyy, laittaa vaihteen vapaalle ja nostaa kytkimen ylös, niin taulu välkyttää merkkivaloa muutaman kerran mutta ei sammu moottori. Olen kokeillut ilman ilmastointia jne. mutta sillä ei ole vaikutusta asiaan. Ei sinänsä suurempaa hinkua start/stop-hommaan ole, mutta olisi kiva ymmärtää sen toimintaperiaate. Eli mitkä on ne yleisimmät syyt, jotka tyypillisesti estää moottorin sammuttamisen?

kurkimies

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 121

jarmot

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: 2008 - OBD portin sijainti, start/stop toiminta
« Vastaus #2 : 17.08.2021, 18:35:52 »
Kiitos paljon. Vähän pelkäsinkin, että se pienen tarjottimen kokoinen muovilevy pitää riipiä irti. Onpa järjetön ratkaisu, mutta täytyy kokeilla miten helposti lähtee. Vähän sitä jo eilen koitin nykiä mutta kun oli aika tiukan tuntuinen niin en voimaa uskaltanut käyttää.

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 393
Vs: 2008 - OBD portin sijainti, start/stop toiminta
« Vastaus #3 : 17.08.2021, 19:05:12 »
Akun varaus todennäköisesti liian alhainen ja siksi SS ei toimi. Aika yleinen juttu tuntuu olevan.

kurkimies

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 121
Vs: 2008 - OBD portin sijainti, start/stop toiminta
« Vastaus #4 : 17.08.2021, 19:09:18 »
Akun varaus todennäköisesti liian alhainen ja siksi SS ei toimi. Aika yleinen juttu tuntuu olevan.

Aika nopsaan syö akun jos 2v sisään on kulunut. Olisi hyvä laittaa ns. AGM-akku

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 393
Vs: 2008 - OBD portin sijainti, start/stop toiminta
« Vastaus #5 : 17.08.2021, 22:11:00 »
AGM akku taitaa olla 2008:ssakin. 2 vuottahan on jo paljon.  ;D 508:ssa alkoi SS oireilemaan alle vuoden ikäisenä ja puolentoista kohdalla uusi akku takuuseen kun ei pakkasesta inahtanutkaan. Vaihdettu yksilö on toistaiseksi pelannut moitteetta.

jarmot

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: 2008 - OBD portin sijainti, start/stop toiminta
« Vastaus #6 : 18.08.2021, 08:24:04 »
Onko se juuri tuo start/stop-automatiikka, mikä kuluttaa akkua? Kyllähän ensiasennusakku tyypillisesti kestää joku 5-6 vuotta ainakin. Täytyypi mitata akun jännite, vai onko siitä käytännön hyötyä? Meinaan, että tapahtuuko akun kunnon määrittäminen auton kannalta jotenkin fiksummin, esimerkiksi tunnistamalla käynnistyksen virranantokykyä tms. No, kaipa jos saan tökättyä ODB-lukijan kiinni, niin jotain mahdollisia juttuja löytyy. Miten muuten jos akku tosiaan on jo heikolla hapella, niin mikä on myyjäliikkeen vastuu asian suhteen? Autohan on ostettu 1,5 v ikäisenä ja jos esimerkiksi start/stop ei toimi vaikka sen pitäisi toimia ja syynä on sitten huonoksi mennyt akku, niin meneekö omaan piikkiin vai autoliikkeen virhevastuuseen? Voisihan näin uuden auton olettaa toimivan täysin virheettömästi.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 384
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 2008 - OBD portin sijainti, start/stop toiminta
« Vastaus #7 : 18.08.2021, 12:41:31 »
Auto kyllä mittaa akun sisäisiä arvoja jo omatoimisesti jonka mukaan akun kunto määritetään, mm akun sisäinen resistanssi on yksi valvonnan kohde. Voihan tuota akkua mitata, jos haluaa, mutta auto määrittelee sen kunnon muilla kriteereillä.

Ainakin 508:n e-Hdi tapauksessa S&S järjestelmä käyttää käynnistyksen yhteydessä apuna "superkondensaattoria", joten S&S käynnistykset eivät rasita ainoastaan akkua. Ja onhan Agm akku suunniteltu jo tällaiseen käyttöön joten se kestää ko. rasitusta paremmin kuin perus lyijyakku. Meidän autossa on alkuperäinen Agm akku jolla on nyt ikää n. 7 vuotta ja edelleen toimii aika hyvin. S&S on toiminut muuten moitteetta mutta nyt viime aikoina useiden päivien seisonnan jälkeen ei enää S&S aktivoidu heti vaan se vaatii hieman pidempää ajoa. Eli akun varaustaso laskee ja se aiheuttaa sen ettei järjestelmä aktivoidu. Muita syitä järjestelmän aktovoitumiselle tai sen estolle on suuri matkustamon lämmityksen tai jäähdytyksen tarve, turvavyön käyttö, yms. En tosin tiedä eri mallien eroja, niitäkin varmasti on.

Kannattaa varmasti käydä myyjän kanssa juttelemassa korvauksesta ja vastuista, sillähän se selviää. Akun kuntoon kun vaikuttaa niin moni käyttäjästäkin riippuva asia, mm. millaista ajoa autolla ajetaan ja kuinka usein. Huonossa tapauksessa ei uusikaan akku toimi kauaa. Onhan esim. uusien matkapuhelinten takuun osalta akulla huonompi takuu kuin itse puhelimella, ymmärrättevistä syistä.

jarmot

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: 2008 - OBD portin sijainti, start/stop toiminta
« Vastaus #8 : 18.08.2021, 15:19:47 »
Riivin ratin alla olevan muovipaneelin melkein kokonaan irti vaikka tiukassa oli. Oven puoleinen ylökulma ei millään irronnut vaan olisi varmaan muovit murtuneet, jos olisin väkisin nyhtänyt. Mielestäni siinä paneelin alla ei ole ylemmässä postauksessa linkatun sivun mukaisia sulakkeita eikä OBD porttia. Tai sitten an vaan uskaltanut mutta tulee monta yötä soffalla jos turmelen rouvan auton sisustaa... Tyydyin sitten sopimaan myyjän kanssa, että he katsovat SS:n kuntoon.

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 393
Vs: 2008 - OBD portin sijainti, start/stop toiminta
« Vastaus #9 : 18.08.2021, 17:06:55 »
SS on sinänsä systeeminä ihan hyvä. Toimiikin kuin rasvattu diesel automaatissa siis jos nyt ylipäätään toimii. Ite äänestän sen puolesta, että latauslogiikassa jokin mättää. Akkua ei pyritä pitämään jatkuvasti täydessä tällissä vaan päästöt on tärkeämmät. Se mitä oikeesti tuolla saavutetaan jääköön kunkin arvailtavaksi, mutta jos akku huonon varauksen takia vaihdrtaan parin vuoden välein niin ei siinä välissä maailmaa pelastettu.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 494
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 2008 - OBD portin sijainti, start/stop toiminta
« Vastaus #10 : 18.08.2021, 18:20:00 »
Tietääkseni käyttää laturia starttaamaan, joten se ehkä uusitaan startin sijaan?
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 06/2022 158tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 981
Vs: 2008 - OBD portin sijainti, start/stop toiminta
« Vastaus #11 : 18.08.2021, 19:26:18 »
Korjauksena varmaan ensimmäisenä yrittävät akun lataamista täyteen.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Aakku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Vs: 2008 - OBD portin sijainti, start/stop toiminta
« Vastaus #12 : 18.08.2021, 20:32:52 »
Korjauksena varmaan ensimmäisenä yrittävät akun lataamista täyteen.
Se lataaminen ei auta mitään, jos akku on viallinen. Veikkaan, että uusi akku poistaa ongelman, jos sitä nyt ongelmana pitää.
Mulla ei Expert ole kertaakaan sammuttanut itseään. Järjestelmä on kunnossa ja sammutus aktivoituu testerin mukaan. Parametrit eivät vain täyty, eli akku kehno.
Sitikassani on alkuperäinen 10 vuotias akku. S&S on toiminut siinä moitteetta alusta asti.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 981
Vs: 2008 - OBD portin sijainti, start/stop toiminta
« Vastaus #13 : 18.08.2021, 21:50:11 »
Se lataaminen ei auta mitään, jos akku on viallinen.

Ei autakaan, mutta siitä varmaan lähtevät silti liikkeelle. Ilmeisesti auto on liikkeestä hankittu, ja voi olla ettei ne siellä liikkeessäkään kauheasti tiedä auton käyttöhistoriasta. Akun varaustilahan voi olla vähissä vain vähäisen käytön johdosta.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

jarmot

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: 2008 - OBD portin sijainti, start/stop toiminta
« Vastaus #14 : 19.08.2021, 08:29:45 »
Autokeskuksesta ostettu, mikä taitaa olla Pösön merkkiliike, joten siinä mielessä suhtaudun luottavaisesti asiaan. Ei olisi rouva mielissään jos uusi auto talviaamuna jättäisi käynnistymättä tai iltapäivällä työpaikan pihalle.