Kirjoittaja Aihe: 206 - kannentiivisteen valinta  (Luettu 915 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MTN

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 235
206 - kannentiivisteen valinta
« : 27.09.2021, 15:35:43 »
Auto: 206+ 1.4i 75hp TU3A

Merkkiliike tarjoaa kahta tiivistettä: normaali numerolla 9677399780 ja "repair" mallia koodilla 0209CK. Mittatietoja ei ole, mutta veikkaisin, että repair-malli paksumpi. Kumpi pitäisi hankkia vai tietääkö sen vasta sitten, kun kone on auki? Vai laitetaanko aina repair malli, kun tiiviste vaihdetaan?
308 SW GT BlueHDi 180 Aut. -15, 306 Cab 2.0i -94, Citroen C3 Picasso 1.6 HDi -09.
ex: 308 HB Sport 1.6 HDi -08, 206 HDi -01, 605 SRi -90

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 206 - kannentiivisteen valinta
« Vastaus #1 : 27.09.2021, 17:47:40 »
Repair laitetaan jos kantta tai sylinteriryhmää on koneistettu, koneistukselle on oma ohjeensa minkä verran oikaistaan tarvittaessa.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

MTN

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 235
Vs: 206 - kannentiivisteen valinta
« Vastaus #2 : 10.10.2021, 09:57:12 »
Auto: 206+ 1.4i 75hp, vm.2010, ajettu noin 26000 km.

Vaihtoprojekti alkoi ja pari asiaa jäi mietityttämään.

Pitääkö sylinteriputket jotenkin lukita jollain raudalla, kun kansi on irroitettu vai onko tarpeellista, jos kampiakseli on lukittu ajoituspuikolla? Voiko putket kannen irroitusvaiheessa päästä liikkumaan?

Minulla on uusia alkuperäisiä venttiilivarren tiivisteitä, mutta ne on pakattu vuonna 2011. Kannattaako niitä vaihtaa vai ovatko jo kovettuneet? Kannattaako niitä yleensäkään vaihtaa noin vähän ajettuun, vaikka hankkisi tuoreemmatkin?
308 SW GT BlueHDi 180 Aut. -15, 306 Cab 2.0i -94, Citroen C3 Picasso 1.6 HDi -09.
ex: 308 HB Sport 1.6 HDi -08, 206 HDi -01, 605 SRi -90

antsu

  • Vieras
Vs: 206 - kannentiivisteen valinta
« Vastaus #3 : 10.10.2021, 10:15:46 »
Eihän ne putket itsekseen mihinkään lähde, mutta jos kampiakseli liikahtaa, liikahtaa putkikin. Viimeksi kun rassasin putkikonetta (ei Pösö), lukitsin ne kannenpultin jengoille sopivalla lyhyellä pulteilla ja isoilla prikoilla. Oli helppo juttu. Ensimmäisellä kerralla saman koneen kanssa putket liikkuivat ja alapään tiivisteet aiheuttivat sen jälkeen melkoisesti turhaa askartelua :(

Pajari

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 123
Vs: 206 - kannentiivisteen valinta
« Vastaus #4 : 10.10.2021, 14:33:23 »
Auto: 206+ 1.4i 75hp, vm.2010, ajettu noin 26000 km.

Vaihtoprojekti alkoi ja pari asiaa jäi mietityttämään.
Minulla on uusia alkuperäisiä venttiilivarren tiivisteitä, mutta ne on pakattu vuonna 2011. Kannattaako niitä vaihtaa vai ovatko jo kovettuneet? Kannattaako niitä yleensäkään vaihtaa noin vähän ajettuun, vaikka hankkisi tuoreemmatkin?

Ovathan ne paketissa olevat tiivisteet vuotta nuorempia ja eivät ole kuumassa moottorissa olleet. Mikäs ne olisi kovettanut, ainakaan yhtään huonommiksi kuin nyt kuumassa koneessa olleet? Jos on laitteet vaihtoa varten niin minä ainakin vaihtaisin samoilla lämpimillä. Samalla voisi venttiilit ja kanavat putsata karstoista ja hiaista istukkapinnat seeteihin tiiviiksi. Katsot vain, että venttiilit tulee alkuperäisille paikoille kasausvaiheessa.