Kirjoittaja Aihe: 307 - takanavat kiinni jarrulevyssä?  (Luettu 382 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pekkis

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 10
307 - takanavat kiinni jarrulevyssä?
« : 11.10.2021, 11:00:51 »
Auto: 307 -06 1,6 HB

Edelliseen takajarru kysymykseen liittyen on tarkoitus vaihtaa takanavat ja ainakin tarvikeliike katsoi runkonumerolla, että pitäisi olla kiinni jarrulevyssä. Eli vaihdetaan yhdessä jarrulevyn kanssa. Onko takanavoissa normaali kierre kummallakin puolella vai onko toisella (kummalla) puolella mahdollisesti vasenkätinen kierre. Haynesin kirja ei tähänkään kertonut vastausta ja tämän foorumin hakutoiminnoillakaan en löytänyt mitään. Varmaan täällä joku on jo ennen minua homman tehnyt ja voisi ystävällisesti kertoa.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 503
Vs: 307 - takanavat kiinni jarrulevyssä?
« Vastaus #1 : 11.10.2021, 13:40:47 »
https://urly.fi/2f6k

Miksi takanavat pitäisi vaihtaa, kaikki erillisiä osia? Kaikki kierteet normaaleja.
« Viimeksi muokattu: 11.10.2021, 13:50:05 kirjoittanut EFL605 »

Pekkis

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: 307 - takanavat kiinni jarrulevyssä?
« Vastaus #2 : 11.10.2021, 14:58:33 »
No varmuuden maksimointia, kun kilometrejä on kuitenkin 160tkm, niin ei viitsisi seuraavalla viikolla pelkkiä laakereita alkaa vaihtamaan ja levittämään uudellen osia levälleen. Hintaero laakerillisen levyn ja laakerinkanssa olevan kuitenkin marginaalisesti. Artikuloinkohan epäselvästi, kun puhuin navoista. Tarkoitin tetenkin laakeria ja laakerillista jarrulevyä. Se napahan siis jää paikoilleen. No hyvä kuitenkin jos on normi kierre kummallakin puolella.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 503
Vs: 307 - takanavat kiinni jarrulevyssä?
« Vastaus #3 : 11.10.2021, 15:12:01 »
Ei ne laakerit miksikään mene, kun laittaa uutta rasvaa vaan entisten kalkkisaippuaksi muuttuneiden tilalle. Nimim. milj.km ilman takalaakereiden vaihtoa.

jaffa552

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 45
Vs: 307 - takanavat kiinni jarrulevyssä?
« Vastaus #4 : 11.10.2021, 16:12:35 »
Mikäli nyt oikein ymmärsin: Varaosaliike on katsonut, että autossasi on laakerilliset takalevyt?
Ei noihin oikein saa muita, kuin laakerillisia vaihdettua, ainakaan järkevästi.
Kannattaa varmistaa, että tilaa oikeanlaiset. Ainakin sisarmerkkiin on kahta eri keskireiän kokoa.
Jarrupalat ja -satula irti. "Keskimutteri" auki (voi/kuulukin olla tiukassa), tämä kannattaa löystää ensimmäisenä. Normaalit kierteet oli tuossa molemmin puolin.
Tuon mutterin irroittamisen jälkeen lähti levypaketti parilla sormella vetämällä paikaltaan. Siellä on akselitappi, jonka päässä on kierteet tuolle "napa/keskimutterille".
EX:-Xsara 2.0i 16V-02
     -C5 2.0i Break aut.-04

Nykyinen: C4 2.0Hdi vtrs -07

Pekkis

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: 307 - takanavat kiinni jarrulevyssä?
« Vastaus #5 : 11.10.2021, 16:43:36 »
Juu sen verran eri kulkineisiin vaihtanut laakereita, että en viitsi alkaa rasvailemaan. Nuo laakerit ei niin paljoa maksa etteikö niitä voisi samalla vaihtaa kun jarruihin muutenkin joutuu koskemaan. Juuri siksi ostin paikallisesta varaosaliikkeestä nuo romppeet, että pääsee sitten vaihtamaan jos ei olekaan oikeat. Tiedän, että noita laakereita on kahdella eri keskihalkaisijalla. Joistain ulkomaiden nettikaupoista tilaamalla olisi toki saanut jonkin verran edullisemmin, mutta myös auton seisottelu oikeita osia tilattaessa väärien tilalle jostain ulkomailta syö hermoa sen verran, että mieluummin maksan vähän enemmän tuohon paikalliseen. En nimittäin ole tottunut enää vanhoilla osilla kokoamaan kerran purettuja paikkoja, jos kerran on tarkoitus uudet vaihtaa. Kuitenkaan kun ei puhuta tuhansien eurojen osista vaan muutaman satasen. Aika helppohan tuo koko projekti on tuo kierre vain mietytti. Joskus nuoruudessa tuli jostain autosta väännettyä apinan raivolla mutteria irti, kunnes tuli kaveri paikalle ja sanoi "eikös tuossa ole vasurikierre tällä puolella". ;D

Pekkis

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: 307 - takanavat kiinni jarrulevyssä?
« Vastaus #6 : 26.10.2021, 20:20:07 »
No nih. Nyt on levyt sitten vaihdettu ja ihan helppo homma oli. Tosiaan ei tuossa pysty levyä erikseen irrottamaan ja tuo laakerin rasvaushan on ihan "mahdoton" homma. Kyllähän ennen kartiolaakereita rasvailtiin, mutta tuossahan on ihan norminäköiset ja kummaltakin puolelta suojatut laakerit. Niistä kun väännät suojan pois, niin sehän menee samalla rikki. Kovassahan napamutteri oli. Piti metrisellä jatkolla vääntää auki. Kokeilin ensin 300Nm vääntävällä pulttipyssyllä, mutta ei hievahtanutkaan. Ihan oikean kokoisella keskireiälläkin tuli. Sehän on helppoa kokeilla ennen varsinaista irroitusta, kun siihen isommalla keskireiällä varustetun laakerin napamutteriin menee 36mm hylsy. Se pienempi akseli on sitten tietysti pienemmällä muterilla.