309:n XU5-koneen käytetyllä voiteluputkella ja äsken tutkimallani uudella samanlaisella alkuperäisosalla (varaosanumero 1168.04) ei näyttäisi olevan asennussuunnalla merkitystä ainakaan öljyn kulkureitin suhteen. Jakopään puoleisessa päässä putkessa on kyllä lovi, joka sopii muovikappaleen sisäosan muotoiluun (alhaalla kohouma, joka sopii putken loveen) ja joka periaatteessa takaa sen, että öljy pääsee kulkemaan öljyreiäistä putkeen, kun putki on kokonaan työnnetty muoviosan sisään (tuon puolen itsekin laitoin jakopään puolelle). Mutta myös putken toisessa päässä on täysin samanlainen muovikappale, jonka alaosan kohouma estää työntämästä ilman loveakin olevaa putken päätä niin pitkälle muoviosan sisään, että öljyreikä menisi tukkoon. Mielestäni tuota putken loveamatonta päätä ei pysty edes väkivalloin työntämään ohi sisäosan kohouman. Myöskään putkessa tai muovikappaleissa olevien reikien koossa ei näkynyt mitään eroja. Öljy siis virtaa putken läpi joka tapauksessa, hoitaahan se myös nokka-akselin laakeripintojen voitelun myös vauhtipyörän puoleisessa päässä.
Öljyreikien jako menee väkisinkin kohdalleen, joten siinäkin mielessä tuo vaikuttaisi olevan niin idioottivarma ratkaisu, ettei sitä putkea voi asentaa väärin, jos vain se lovettu pää on asennettu oikein muovikappaleen sisään. Itse asiassa, jos lovi ja kohouma eivät kohtaa, niin putki jää niin pitkäksi, ettei se sovi paikoilleen. Putken lovetun pään ja päätykappaleen sovitus varmistaa sen, että päätykappale ja putki ovat aina oikeassa asennossa toisiinsa nähden, jolloin kaikki putken ja muovikappaleiden öljyreiät osuvat oikeille paikoilleen; se on mielestäni ko. loven suunniteltu tarkoitus. Myöskään välissä olevia muovipaloja ei voi asentaa väärin, vaan ne pakostakin ovat aina oikeassa asennossa sekä putken reikien että laakeripukkien voitelureikien suhteen.
Näin siis ainakin tuossa niissä mallien 106, 205, 309 ja 405 XU5- ja XU9-koneissa, joihin ko. putki näyttää sopivan varaosanumeron perusteella. Joissakin koneissa on ainakin varaosanumeron perusteella erilainen putki (1168.10), joten niistä en osaa varmaksi sanoa, mutta luulisin rakenteen olevan vastaava niissäkin (esim. 8-venttiilisistä XU7, XU10 ja tietyt uudemmat XU5-mallit).
Putki kannattaa puhdistaa huolellisesti ja muovikappaleiden o-renkaat tulee uusia, jos ne ovat huonossa kunnossa (kovettuneet). Esim. vuosimallin 1988 309:n XU5-koneessa ne olivat niin kovettuneet, ettei niitä saanut ehjinä irti. Tiivistyskin varmasti kärsi, joten voitelu saattoi jäädä puutteelliseksi. Uusia o-renkaita saa alkuperäisvaraosana varaosanumerolla 1166.21 (sisähalkaisijaksi ilmoitettu 5,10 mm), vaikkakin merkkiliikkeestä saattaa helpommin löytyä sopivia o-renkaita irtotavarana mallin mukaan haettuna. Itse ostin uudet o-renkaat tavallisesta alan liikkeestä, mallina putki tiivisteineen; hinta 2,50 e/5 kpl. Kuitin mukaan saamieni tiivisteiden mitat ovat 4,76x1,78 mm. Eivät siis ehkä täsmälleen alkuperäiskokoa, mutta vaikuttaisivat toimivilta. Tiivisteet kannattaa voidella ennen asennusta, koska sovitus laakeripukkien reikiin on melko tiukka.
Voitelun toimivuuden putken asennuksen jälkeen voi testata esim. konetta startilla pyörittämällä. Tietenkin siten, että koneen käynnistyminen on estetty, sillä muuten öljyä ruiskuu varmasti venttiilikoneistosta ympäristöön. Startilla pyöritettäessä öljy pysyy suunnilleen venttiilikoneiston öljytilan sisäpuolella.
Näin olen asian itse käsittänyt, mutta jos joku on havainnut jotain muuta, niin kertokaa toki.
Kuvia laitan esille myöhemmin.
Edit: lisätty tiivisteiden tiedot.
Edit:
kuvia.