Kirjoittaja Aihe: 205 - Männänrenkaiden vaihto (TU3)  (Luettu 17223 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jlyytikainen

  • Vieras
205 - Männänrenkaiden vaihto (TU3)
« : 01.06.2007, 17:15:20 »
Auto: 1989 205 1,4 (TU3, ajettu 211 000 km).

Mitasin 205:n puristuspaineet ensin kuivana ja sitten parin huonoimman sylinterin paineet kun syliteriin oli lurautettu korkillinen öjlyä:

Syl.   Kuiva     Öljy
1.      10.6       
2.        8.6      9.5
3.      11.1   
4.        9.1      11.1

Tuloksista voisi päätellä että ainakin männänrenkaat ovat vaihtokunnossa? Onko männänrenkaiden vaihto millainen operaatio ja mahtaako renkaiden vaihto korjata puristuspaineet? Moottoria tuskin kannattaisi purkaa mutta voisi tuon harrastusprojektina tehdäkin jos on odotettavissa että tulee toimiva kone.

vhanhisuanto

  • Vieras
Vs: 205 - Männänrenkaiden vaihto (TU3)
« Vastaus #1 : 02.06.2007, 00:18:25 »
Jos viitsit harrastaa niin ei muuta kuin kone irti ja purkuun. Männänrengaspihdit on hyvä hommata ja samalla kannattaa hoonata sylinteriputket.
Kun kone kerran on totaalisen atomeina niin samalla vaivalla sen kasaa uusien laakereiden ja tiivisteiden kanssa, näin se ainakin minulla meni SRi:n kanssa ja loppukustannukset nousi yli 400 €uron  ;D
...mutta kuka sitä harrastuksille hintoja laskee... ;D

Ensin kuitenkin kannattaisi investoida ohivuotomittariin tai käydä mittauttamassa jossain, nuo 2. ja 4. pyttyjen tipahtaneet puristukset voivat periaatteessa johtua venttiilien kantamisesta tai kansipahvin viasta.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 205 - Männänrenkaiden vaihto (TU3)
« Vastaus #2 : 02.06.2007, 05:47:54 »
Entäs venttiilien ohipuhallukset? tai säädöt?
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

jlyytikainen

  • Vieras
Vs: 205 - Männänrenkaiden vaihto (TU3)
« Vastaus #3 : 02.06.2007, 15:09:01 »
Ensin kuitenkin kannattaisi investoida ohivuotomittariin tai käydä mittauttamassa jossain, nuo 2. ja 4. pyttyjen tipahtaneet puristukset voivat periaatteessa johtua venttiilien kantamisesta tai kansipahvin viasta.

Otin tänään ilmaputsarin irti ja huomasin melkoista puhallusta huohotinletkusta kun kierroksia nostaa. Eli taitaa paineet tulla öljytilaan männänrenkaiden tai kannentiivisteen ohi.

jlyytikainen

  • Vieras
Vs: 205 - Männänrenkaiden vaihto (TU3)
« Vastaus #4 : 05.06.2007, 20:54:13 »
Kävin katsastuksessa.

Ei ollut sanomista päästöarvoissa:

CO%       HCppm       O2       CO2
1.4           402         3.0       13.6

...mutta hylky tuli sinisen pakokaasupäästön takia. Öljyä varmaan palaa venttiilinvarren tiivisteiden ja/tai männänrenkaiden kautta. Ajattelin ensin vaihtaa venttiilivarren tiivisteet.

jlyytikainen

  • Vieras
Vs: 205 - Männänrenkaiden vaihto (TU3)
« Vastaus #5 : 14.06.2007, 20:01:23 »
Jos lautasen koneistuspinta on kuopalla, kannattanee harkita jo täyd. koneistusta myös istukoille (mikäli tarkoitit venttilien hionnalla "läppäystä").

Läppäystä??

Hion kokeeksi hiomatahnalla muutamaa venttiiliä ja siihen muodostui tommoinen kolmisen milliä leveä hiomajälki joten tiivistyspintaa riittänee. Kannattaako sylintereitä hoonata kun kone on nyt auki?
Sylinterin seinämissä on viellä vanhat hoonausjäljet näkyvissä ja kulumareunaa ei ainakaan sormin koittettaessa huomaa sylinterin yläosassa.

Onkos näihin TU3 koneisiin laitettu uudet kannenpultit kasattaessa vai kelpaako vanhat?

Tiivistesarjan mukana tuli läjä paperitiivisteitä. Kantsiiko laittaa nuo paperitiivisteet vai pelkälkällä silikonilla  kasaan?

AUTAP

  • Vieras
Vs: 205 - Männänrenkaiden vaihto (TU3)
« Vastaus #6 : 14.06.2007, 22:43:25 »
Läppäystä??

Hion kokeeksi hiomatahnalla muutamaa venttiiliä ja siihen muodostui tommoinen kolmisen milliä leveä hiomajälki joten tiivistyspintaa riittänee. Kannattaako sylintereitä hoonata kun kone on nyt auki?
Sylinterin seinämissä on viellä vanhat hoonausjäljet näkyvissä ja kulumareunaa ei ainakaan sormin koittettaessa huomaa sylinterin yläosassa.

Onkos näihin TU3 koneisiin laitettu uudet kannenpultit kasattaessa vai kelpaako vanhat?

Tiivistesarjan mukana tuli läjä paperitiivisteitä. Kantsiiko laittaa nuo paperitiivisteet vai pelkälkällä silikonilla  kasaan?

Juuri "läppäystä" sinä juuri harrastit. Kun istukoiden koneistus viimeistellään varmasti tiiviiksi, sitä kutsutaan läppäykseksi johtuen "työotteesta" (venttiiliä pyöritetään kumitutilla eestaas nostaen aina välillä, jotta karkeaa tulee taas väliin). Ja jos tuo tiivistyskannas tulee liian leveäksi, tiivistys saattaa kärsiä. Katsoin tosa korjauskirjaa mutta käskettiin meneen vain moottorikoneistamoon. Jos jollain toisella on tosta 3 millimetristä tietoo, hihkaskoon. On mullakin jossain mutten tähän löytänyt. Toinen on ettei venttiilin tiivistyspinta ole kovin kuopalla istukkakohtaa. Sekin huonontaa toimintaa. Mutta koska näi ei nyt niin kisakoneita ole, niin pienet virheet nuo sallii. Kun olen saman verran ajettuja tolleen vain läpännyt ei ainakaan aikaisempi ooppeli ja sittemmin talbotti ole kyttyrää tykännyt 100tkm säteellä.

Mitä tulee kannenpultteihin, jos on kierrettä koko pituudelta niin sitten on ainakin syytä uusia. Ja ovat mielestäni parempi vaihtoehto. Mulla oli 505 diiselin kanssa usein ongelmia kansivuotojen kanssa vaikken kiehuttanutkaan. Kun laitoin sitten nuo venyvät kulmakiristyksellä, kannentiiviste piti tappiin asti. Nuo osakierteelliset voi kiertää momenttiin useaankin kertaan, mutta tietyt enimmäispituudet (maxvenymät) niilläkin on. Korjauskässäreissä ja myös näillä sivuilla ansiokkaasti kansipulteista juttua on ollut.

Laitoitko/laitatko sinä uudet männänrenkaat; tuohan saattaisi onnistua ilman koneen poisottoakin, ainakin joissain on mahdollista. Silloin, jos on vähänkin olaketta, kannattaisi vähän käsihoonilla pyöräyttää. Kunhan pitää huolen, ettei tuota purua jäisi vääränlaiseen hiontaan :D. Itse olen laittanut Goezen rengassarjoja hyvällä menetyksellä. Satuin tosa purkamaan meinaan yhden talbotin koneen, johon myyjän mukaan rengastus oli tehty. Ja rengas oli aivan rautalankaa (tais olla jokin halpis); saattoi pistää "solmuun" eikä mennyt poikki. Mutta jos ei laita ja vanhatkin hoonit näkyvät vielä, en näkisi tarpeelliseksi. Tosin jos jo kirkas, pieni naarmuttaminen voitelun kannalta saattaisi olla poikaa. Mutta onko enemmän hyötyä vai haittaa: jos jollain on ihan tutkimustietoa, minäkin olisin kiinnostunut.

Jos on tiivisteet, on ne varmaan hommaan tarkoitettu. En ole koskaan pois jättänyt, enkä katunut käyttöä. Ja liimojen valinnasta muistaakseni on täällä ollut juttua (haulla vaan).

jlyytikainen

  • Vieras
Vs: 205 - Männänrenkaiden vaihto (TU3)
« Vastaus #7 : 14.06.2007, 23:42:27 »
Mitä tulee kannenpultteihin, jos on kierrettä koko pituudelta niin sitten on ainakin syytä uusia.
Nuo osakierteelliset voi kiertää momenttiin useaankin kertaan, mutta tietyt enimmäispituudet (maxvenymät) niilläkin on. Korjauskässäreissä ja myös näillä sivuilla ansiokkaasti kansipulteista juttua on ollut.

Nämä on osakierteelliset. Pitää mitata onko niissä pituusvaihtelua.

> Laitoitko/laitatko sinä uudet männänrenkaat; tuohan saattaisi onnistua ilman koneen poisottoakin, ainakin joissain on mahdollista.

En ole vielä männänrenkaita hommannut. Tässähän on tosiaan sylinteriputket. Jos nuo lähtee yläkautta pois niin renkaisiin ainakin pääsisi käsiksi. Ja putketkin voisi hoonata irrallaan.


taky

  • Vieras
Vs: 205 - Männänrenkaiden vaihto (TU3)
« Vastaus #8 : 15.06.2007, 07:19:26 »
Nämä on osakierteelliset. Pitää mitata onko niissä pituusvaihtelua.

Pulttisarjalla hintaa parikymppiä - kannattanee vaihtaa kun muuten näkee noin ison vaivan niin ei tule jatkossa ainakaan niiden vuoksi ongelmia - kun nuo kannen tiiveysongelmat ei ihan tuntemattomia ko koneissa ole.


AUTAP

  • Vieras
Vs: 205 - Männänrenkaiden vaihto (TU3)
« Vastaus #9 : 15.06.2007, 13:15:23 »
Nämä on osakierteelliset. Pitää mitata onko niissä pituusvaihtelua.

En ole vielä männänrenkaita hommannut. Tässähän on tosiaan sylinteriputket. Jos nuo lähtee yläkautta pois niin renkaisiin ainakin pääsisi käsiksi. Ja putketkin voisi hoonata irrallaan.


Pulteista olen samaa mieltä kun taky, paljon varmempi ja pikku rahalla.

Sitten nuista renkaista; kyllä kiertikset minun aivotuksen mukaan pitää alakautta irrottaa, että vaihto onnistuu eli öljypohja pois. Saa ne männänrenkaitten katkosuratkin kunnolla putsattua. Käy esim vanhalla katkaistulla männänrenkaalla (varo ettet vaan höylää uran reunaa) Ja sitten: osien järjestys sitten prikulleen sama ja samojepäin kiertokangissa (niissä yl on merkkejä mutta varmuuden vuoksi). Ja oikeat momentit, jopa öljypohjien kanssa ongelmat loppuivat minulla kun ostin sellaisen "pikkumomenttiavaimen".

antsu

  • Vieras
Vs: 205 - Männänrenkaiden vaihto (TU3)
« Vastaus #10 : 15.06.2007, 13:59:32 »
Miten mahtaa olla tuon moottorin sylinteriputkien alapäät tiivistetty eli onko putkien irroituksen jälkeen ongelmia tiedossa. ::)

Vuosia sitten askartelin Skodan 1,3 litraisen putkikoneen kanssa. Siinä oli ohuet kuparirenkaat putkien alapäässä. Kävin mikrometrin kanssa merkkiliikkeessä valitsemassa uudet tiivisterenkaat hirveästä nipusta. :-[ Valinta siksi, että sylinteriputkien piti tulla  5-10 (?) sadasosa mm lohkon tason yläpuolelle ja ilman tiivistettä erot olivat liian suuret.

vhanhisuanto

  • Vieras
Vs: 205 - Männänrenkaiden vaihto (TU3)
« Vastaus #11 : 15.06.2007, 14:07:01 »
Miten mahtaa olla tuon moottorin sylinteriputkien alapäät tiivistetty eli onko putkien irroituksen jälkeen ongelmia tiedossa. ::)

Vuosia sitten askartelin Skodan 1,3 litraisen putkikoneen kanssa. Siinä oli ohuet kuparirenkaat putkien alapäässä. Kävin mikrometrin kanssa merkkiliikkeessä valitsemassa uudet tiivisterenkaat hirveästä nipusta. :-[ Valinta siksi, että sylinteriputkien piti tulla  5-10 (?) sadasosa mm lohkon tason yläpuolelle ja ilman tiivistettä erot olivat liian suuret.


Siellä on ohuet kumirenkaat, ne menee helposti rikki jos putket pääsee liikkumaan. Kannattaa vaihtaa suosiolla, niin ei tarvi myöhemmin enää purkaa konetta vuotavien tiivisteiden takia. Setti ei kauheita maksanut, tulee kyllä täyden tiivistesarjan mukana jos sellaisen olet hommannut.

Edit: Äh, tässähän olikin TU-koneesta kyse...viestini koski XU-konetta.

jlyytikainen

  • Vieras
Vs: 205 - Männänrenkaiden vaihto (TU3)
« Vastaus #12 : 15.06.2007, 16:13:24 »
Siellä on ohuet kumirenkaat, ne menee helposti rikki jos putket pääsee liikkumaan. Kannattaa vaihtaa suosiolla, niin ei tarvi myöhemmin enää purkaa konetta vuotavien tiivisteiden takia. Setti ei kauheita maksanut, tulee kyllä täyden tiivistesarjan mukana jos sellaisen olet hommannut.

Edit: Äh, tässähän olikin TU-koneesta kyse...viestini koski XU-konetta.

Taitaa TU koneessa olla sama rakenne, ainakin Motonetin hinnastosta löytyy sylinteriholkin tiivistesarja (9.75). Ostin jo yläpään remonttiin tehdyn tiivistesarjan, ei siinä ollut kuin yksi arviolta männän kokoinen 0-rengas. Joku Rane on nämä sylinteriputket irroittanut ennenkin koskapa 3-sylinteriputken alareunan merkki osoittaa kaasuttajaa kohti  ;D
Mitenkähän männänrenkaiden laitto onnistuu lohkon sisällä vaikka putket saisikin yläkautta pois?

jlyytikainen

  • Vieras
Vs: 205 - Männänrenkaiden vaihto (TU3)
« Vastaus #13 : 15.06.2007, 18:03:51 »
Pulteista olen samaa mieltä kun taky, paljon varmempi ja pikku rahalla.

Sitten nuista renkaista; kyllä kiertikset minun aivotuksen mukaan pitää alakautta irrottaa, että vaihto onnistuu eli öljypohja pois. Saa ne männänrenkaitten katkosuratkin kunnolla putsattua. Käy esim vanhalla katkaistulla männänrenkaalla (varo ettet vaan höylää uran reunaa) Ja sitten: osien järjestys sitten prikulleen sama ja samojepäin kiertokangissa (niissä yl on merkkejä mutta varmuuden vuoksi). Ja oikeat momentit, jopa öljypohjien kanssa ongelmat loppuivat minulla kun ostin sellaisen "pikkumomenttiavaimen".

Lähteekö männät ja sylinteriholkit alakautta irti jos irroittaa kampiakselin? Jos lähtee niin männänrenkaiden vaihdon voisi jättää toiseen kertaan kun ei huvittaisi enää öljypohjaa availla.

AUTAP

  • Vieras
Vs: 205 - Männänrenkaiden vaihto (TU3)
« Vastaus #14 : 15.06.2007, 18:48:22 »
Lähteekö männät ja sylinteriholkit alakautta irti jos irroittaa kampiakselin? Jos lähtee niin männänrenkaiden vaihdon voisi jättää toiseen kertaan kun ei huvittaisi enää öljypohjaa availla.

Sylinterit saattaa lähteä jo pyörittämällä vähän konetta, jolloin mäntä ylöspäin tullessa pukkaa sylinteriä, ei kuitenkaa ain varmaa. Kiertokangen alapään laakeripesäpuoliskot laakereineen ovat kahdella mutterilla toisissaan kiinni (kampiakselin kaula sisällä). Laakeriliuskat jäävät monasti kiinni kampiakseliin irroituksen yhteydessä, joten tarkkana (laakereilla/pesillä on sitten omat kohoumat/lokosensa/asentonsa=selviää kyllä katsoen). Kampiakselia ei kannata/voi irrottaa tässä vaiheessa vielä. Kiertiksen laakereista sitten näkee, leviääkö remontti vielä :D. Yleensä voi sanoa, että tässä vaiheessa kandeisi myös vaihtaa runko- ja kiertiksen laakerit. Niin että ennenpitkää huomaat tehneesi kokonaisen koneremontin (ilman syl-porausta ja mäntien uusintaa tai putkien/mäntien uusintaa). Mutta nälkähän kasvaa syödessä ;D. Niin... ja otsikko:eikös siitä lähdetä? :D ;D

« Viimeksi muokattu: 15.06.2007, 18:53:08 kirjoittanut AUTAP »