Läppäystä??
Hion kokeeksi hiomatahnalla muutamaa venttiiliä ja siihen muodostui tommoinen kolmisen milliä leveä hiomajälki joten tiivistyspintaa riittänee. Kannattaako sylintereitä hoonata kun kone on nyt auki?
Sylinterin seinämissä on viellä vanhat hoonausjäljet näkyvissä ja kulumareunaa ei ainakaan sormin koittettaessa huomaa sylinterin yläosassa.
Onkos näihin TU3 koneisiin laitettu uudet kannenpultit kasattaessa vai kelpaako vanhat?
Tiivistesarjan mukana tuli läjä paperitiivisteitä. Kantsiiko laittaa nuo paperitiivisteet vai pelkälkällä silikonilla kasaan?
Juuri "läppäystä" sinä juuri harrastit. Kun istukoiden koneistus viimeistellään varmasti tiiviiksi, sitä kutsutaan läppäykseksi johtuen "työotteesta" (venttiiliä pyöritetään kumitutilla eestaas nostaen aina välillä, jotta karkeaa tulee taas väliin). Ja jos tuo tiivistyskannas tulee liian leveäksi, tiivistys saattaa kärsiä. Katsoin tosa korjauskirjaa mutta käskettiin meneen vain moottorikoneistamoon. Jos jollain toisella on tosta 3 millimetristä tietoo, hihkaskoon. On mullakin jossain mutten tähän löytänyt. Toinen on ettei venttiilin tiivistyspinta ole kovin kuopalla istukkakohtaa. Sekin huonontaa toimintaa. Mutta koska näi ei nyt niin kisakoneita ole, niin pienet virheet nuo sallii. Kun olen saman verran ajettuja tolleen vain läpännyt ei ainakaan aikaisempi ooppeli ja sittemmin talbotti ole kyttyrää tykännyt 100tkm säteellä.
Mitä tulee kannenpultteihin, jos on kierrettä koko pituudelta niin sitten on ainakin syytä uusia. Ja ovat mielestäni parempi vaihtoehto. Mulla oli 505 diiselin kanssa usein ongelmia kansivuotojen kanssa vaikken kiehuttanutkaan. Kun laitoin sitten nuo venyvät kulmakiristyksellä, kannentiiviste piti tappiin asti. Nuo osakierteelliset voi kiertää momenttiin useaankin kertaan, mutta tietyt enimmäispituudet (maxvenymät) niilläkin on. Korjauskässäreissä ja myös näillä sivuilla ansiokkaasti kansipulteista juttua on ollut.
Laitoitko/laitatko sinä uudet männänrenkaat; tuohan saattaisi onnistua ilman koneen poisottoakin, ainakin joissain on mahdollista. Silloin, jos on vähänkin olaketta, kannattaisi vähän käsihoonilla pyöräyttää. Kunhan pitää huolen, ettei tuota purua jäisi vääränlaiseen hiontaan
. Itse olen laittanut Goezen rengassarjoja hyvällä menetyksellä. Satuin tosa purkamaan meinaan yhden talbotin koneen, johon myyjän mukaan rengastus oli tehty. Ja rengas oli aivan rautalankaa (tais olla jokin halpis); saattoi pistää "solmuun" eikä mennyt poikki. Mutta jos ei laita ja vanhatkin hoonit näkyvät vielä, en näkisi tarpeelliseksi. Tosin jos jo kirkas, pieni naarmuttaminen voitelun kannalta saattaisi olla poikaa. Mutta onko enemmän hyötyä vai haittaa: jos jollain on ihan tutkimustietoa, minäkin olisin kiinnostunut.
Jos on tiivisteet, on ne varmaan hommaan tarkoitettu. En ole koskaan pois jättänyt, enkä katunut käyttöä. Ja liimojen valinnasta muistaakseni on täällä ollut juttua (haulla vaan).