Kirjoittaja Aihe: 205/309 - Takapään korkeuden säätäminen  (Luettu 9337 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jepa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 71
205/309 - Takapään korkeuden säätäminen
« : 07.09.2006, 18:19:00 »
Piti ajankuluksi tutustua 205:n vääntösauvojen ja tukivarren kiinnityksiin ennen varsinaista madallusta. Syntyi seuraavanlaisia kysymyksiä:

1. Riittääkö kallistuksenvaimentimen pään pelkkä "siirtäminen" vääntösauvan torxin tieltä vai pitääkö koko homma irrottaa?

2. Korkeutta saa säädettyä tarkemmin, jos irrottaa sauvan molemmista päistä. Onko mennyt oikein perille?

3. On tullu luettua juttuja, että ajettavuus huononee, jos madaltaa liikaa. Onko tiedos mitään tiettyä madalluskorkeutta, jolla kelpais viä hyvinkin köröötellä? Semmosta tarkkaa mittaa kaipais ku tuo takapää taitaa tällä hetkellä olla jopa normaalia korkeammallakin.

4. Kallistuksenvaimenninta kiinnittäessä takaisin tuleeko sen olla kokonaan kiinni tukivarressa vai onko alle millin heitto sallittua?

5. Onko mitään pirkkaniksiä siihen vääntösauvan päässä olevaan epäkeskoprikan poistoon? On meinaa lujas. Lähtiskö se mukana jos vetäis sen vääntösauvan ulos siitä tukivarresta?
Peugeot 308 1.6 e-HDI -14

Ex: 205 GTi, 205 Rallye, 405 1.6 GLX, 106 GTi, 307 HDi, 206 HDi

AnttiF

  • Vieras
Vs: 205/309 - Takapään korkeuden säätäminen
« Vastaus #1 : 07.09.2006, 18:38:59 »
1. Vääntösauvan edessä oleva kallistuksenvaimentimen laippa tulee irroittaa sopivan kokoista pulttia avuksi käyttäen, eli laipan kierteen suojana oleva muovinen tulppa ruuvataan auki ja sen tilalle kierretään pulttia kunnes laippa irtoaa.

2. Vääntösauva vedetään ulos toisesta päästä. Esim. Vasen (etummainen) tulee ulos vasemmalta puolelta. Sauvat tosin ovat yleensä todella lujasti ruostuneet kiinni. (Itse en saanut katkennutta sauvaa irti ilman lämmittämistä ja jos sama vääntöjousi on tarkoitus asentaa takaisin, sitä ei saisi lämmittää.)

3. Toki ajettavuus huononee jos vääntöjousen vastusta pienennetään liiaksi.

4. Välyksen tulee olla 1mm.

5. Prikkaa kun naputtelee terävällä meisselillä reunoilta ympäriinsä, niin lopulta irtoaa.

AnttiF

  • Vieras
Vs: 205/309 - Takapään korkeuden säätäminen
« Vastaus #2 : 07.09.2006, 18:58:16 »
Selvä homma. Näytti ainaki noi sauvojen torxit lähtevän aika sievästi mutta saa nähdä sitte mikä on sauvojen laita ku niitä rupee irrottelemaan.

Onnea yritykseen. Btw, tarkista ensin, että perän korkeutta ei ole nostettu vahingossa iskarien vaihdon yhteydessä. Iskunvaimentien pulttien keskipisteiden etäisyys tulisi olla 288 mm. Käytännössä 309 XR iskarien vaihdossa tuohon pulttien väliseen etäisyyteen olen päässyt noin 100 Kg kuormalla.

Jepa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 71
Vs: 205/309 - Takapään korkeuden säätäminen
« Vastaus #3 : 07.09.2006, 20:00:43 »
Eli auto on takana korkeemmalla ku edessä. Semmonen mäkistarttiasento.

Tuli nopeesti mitattua se iskarin pulttien etäisyys ja mitta näytti 310 millä. Jos kerran se normaali mitta on se 288 milliä ja suhde on 2/3 niin sehän meinaa semmosta 3 sentin nostoa autolle. En oo ikinä noita iskareita irrotellu mutta varmaan pitäis kattoa jos niis oliski jonkinlainen säätömahdollisuus.
Peugeot 308 1.6 e-HDI -14

Ex: 205 GTi, 205 Rallye, 405 1.6 GLX, 106 GTi, 307 HDi, 206 HDi

Jepa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 71
Vs: 205/309 - Takapään korkeuden säätäminen
« Vastaus #4 : 09.09.2006, 17:07:06 »
Hei nyt vasta todella tajusin ton kuormaamishomman iskarinvaihdon yhteydessä, kun luin siitä viä korjausoppaasta.

En oo noihin iskareihin ikinä oikein tutustunu käytännös ku niin keltanokka oon viä, eli jääkö iskarit sitte siihen asentoon mihin ne asentaessaan laittaa, vaikka ne painot sitten ottaa sen asennuksen jälkeen pois.
Peugeot 308 1.6 e-HDI -14

Ex: 205 GTi, 205 Rallye, 405 1.6 GLX, 106 GTi, 307 HDi, 206 HDi

eDe

  • Vieras
Vs: 205/309 - Takapään korkeuden säätäminen
« Vastaus #5 : 15.06.2011, 19:29:42 »
Auto: 1993 309 1,4.

Juu eli voisiko joku kertoa minkälainen takajousitus tuossa kyseisessä autossa on? Saako sitä säädettyä yhtään? koska takapää on jonkun verran alempana kuin etupää, joka johtuu luutavasti just jousituksesta kun tuntuu olevan aika löysä kun esim painaa takapäätä. Ehkä uudet pitäisi hommata muutenkin ellei hirveen kalliit, kun ei ole varmaan millonkaan vaihdettu.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 205/309 - Takapään korkeuden säätäminen
« Vastaus #6 : 18.08.2013, 01:47:43 »
Auto: 1989 309 1,6 XL Look (XU52C, B2B, Solex 34/34 Z1 -kaasutin, tehostamaton ohjaus, 3-ovinen, DAM 4260/08.07.1988).

Taka-akseliston kunnostus olisi pian edessä. Olisiko jollain kertoa Peugeotin korjaamokirjallisuudesta peräisin olevia ohjearvoja auton takapään korkeudelle eri malleille? Toki lähtökohtana käytän auton nykyisen taka-akseliston säätöjä, mutta olisi tarpeen varmistaa asia.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info