Kirjoittaja Aihe: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault  (Luettu 43615 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Bad_Taste

  • Vieras
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #30 : 21.12.2011, 20:53:03 »
Auto: 2003 406 Coupe 2,2 HDi (160 000 km).

Auto herjaa ABS/ASP-vikaa. Joskus heti käynnistyttyään herjaa vikavalot ja failuret, sammuttaa ja jatkaa ajoa niin joskus nopeasti palaa, joskus ei 15min matkalla ollenkaan. Vikakoodit on luettu ja nollattu moneen kertaan ja aina sama: takavasemmalla joku signaali häiriö tms. Saan tarkennettua huomenna herjan kun pääsen duuniin minne laitoin sen ylös. Antruissa tuskin vikaa kun joskus toimii ja joskus ei? Ajattelin ensinmäisenä tarkastaa anturin johdon liitokset, kun niin epäsäännöllisesti herjaa. Seuraavaksi levy pois ja katsomaan mitä on syönyt?

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #31 : 21.12.2011, 21:14:07 »
Heilutteleppa niitä liittimiä ja johtonippuja absipumpun vieressä...
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

Bad_Taste

  • Vieras
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #32 : 23.12.2011, 20:03:16 »
Ei auttanut. Nyt herjaa jo heti käynnistyksen jälkeen 3 s sisällä.

PPS sanoo että takavasen herjaa, ja kuten aiemmin kerroin oli satunnaista, ajossa, nyt koko ajan ja paikallaan heti käynnistyksen jälkeen. Voiko olla muu kuin anturi vika tms, eikös vaadi aina pyörimis tietoa jos muuten teknisesti kunnossa?

Miten, mista saa mitattua yleismittarilla tuon helpoiten?

Bad_Taste

  • Vieras
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #33 : 08.01.2012, 16:29:01 »
Joos ja taas on testailtu.. Eilen herjasi koko ajan, aamulla -10'c (Espoo) ei mitään vikaa, kunnes sammutti ja käynnisti uudelleen (auto jo lämmin) niin eikös jo herjaa. PPS herjaa melkeen jokaista BSI laitetta, ja tarkastelin pyörien anturitietoja niin takavas suurimmaksi osaksi pimeä, välillä antoi tietoa. Mutta kun kylmänä toimi niin tuskin on anturisssa mitään vikaa, ettei olisi joku maadoitus vika? Missäs niitä 406:ssa sitten olikaan?

Laitan illalla vikalistan mitä PPS herjasi.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #34 : 08.01.2012, 18:55:15 »
Saatko kytkettyä joko takapyörien johdot ristiin (jos johdot yltää toistensa liittimiin), tai vaihdettua vasemman anturin oikealle ja päinvastoin? Saisit sitten tietää, seuraako vika tiettyä anturia vai ei.

Bad_Taste

  • Vieras
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #35 : 08.01.2012, 20:06:55 »
Kovasti epäilen anturi vikaa kun kelin mukaan toimii, ja kun toimii niin kaikki toimii, ja kun ei toimi niin pa -luukkukin on muka auki.. ;)

edit: vasemmanpuolen jalkatilat edessä ja takana märät/jäässä, oikealla puolella kuivat.. Hmm, pohjassa reikää?? Pitäsi kai viedä johonkin halliin kuivaamaan lämppärin kaa 24h ja repiä "kalusteita" auki..

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #36 : 08.01.2012, 20:37:52 »
Veikkaan, että se ikkunoiden huurtuminen ja nämä sähköviat johtuvat takalyhdyn kautta valuneesta vedestä, joka on kulkeutunut kuljettajan jalkatilaan. Voi olla siellä lepuuttajan alla olevissa johtoliitoksissa melkoisesti kosteutta.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

Bad_Taste

  • Vieras
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #37 : 08.01.2012, 22:10:04 »
Lepuuttajan? Siis onko siellä kytkinjalan lepotilan alla jotain kiinnostavaa? Pitää tutkia myös kontti onko märkänä. Onkos Coupe:ssa joku tyyppivika takavalon tiivistyksen kansssa? Muilla, tuplasti ajetuilla 406:lla (3 kpl) ei mitään kosteus ongelmia sisällä.

juahan

  • Vieras
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #38 : 18.03.2012, 13:39:51 »
Auto: 1996 406 1,8 (XU7JP4, LFY).

Ongelma on se, että ABS-valo syttyy aina kun autolla on ajanut jonkin matkaa. En ole oikein päässyt selvyyteen siitä, tuleeko tuo matkasta, nopeudesta vai ajasta. Yleensä kotoa lähtiessä tuo kuitenkin syttyy suunnilleen samoissa kohdissa aina. ABS toimii myös silloin, kun valo ei ole ehtinyt syttymään. Mikä tuossa voisi olla vikana?

Tuo viiveellä syttyminen ja toimiminen ennen valon sammumista ihmetyttää, ei siellä (kai?) voi mitään kovin pahasti rikki olla? Onko siellä esimerkiksi joku anturi, joka alkaa antamaan väärää tietoa vasta suuremmissa nopeuksissa vai tekeekö tuo mahdollisesti jonku self checkin vasta kun on ajettu jokin tietty matka tai aika?

Nopeusmittarikaan tuossa ei toimi, mutta se tuskin tuohon vaikuttaa? Nuo mittariston kylmäjuotokset on tarkoitus korjata heti kun pääsen kunnon kolvin ääreen. Vikakoodien lukemiseen minulla ei ole laitetta.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #39 : 18.03.2012, 16:37:45 »
Abs-anturi on viallinen tai sitten siellä on johto poikki. Se miksi absin merkkivalo syttyy vasta myöhemmin johtuu siitä, ettei abs:t ole käytössä alle ~20km/h nopeudessa ja muutenkin ne syttyy pienellä viiveellä. Anturi voi olla myös likainen ja absin kehä täynnä muhjua.

Itse mittaisin abs-anturin johdon liittimestä mikä anturi näyttää vastusalueella ääretöntä. Ehkä tähän on parempikin mittaustapa mutta tuolla saa selvitettyä, jos anturi on täysin sökö.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

PL

  • Vieras
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #40 : 18.03.2012, 19:39:44 »
Se miksi absin merkkivalo syttyy vasta myöhemmin johtuu siitä, ettei abs:t ole käytössä alle ~20km/h nopeudessa ja muutenkin ne syttyy pienellä viiveellä.

Abs:n rajanopeus on noin 7 km/h, vastaa renkaan pyörähtämistä 1 Hz taajuudella.

juahan

  • Vieras
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #41 : 18.03.2012, 20:03:48 »
Kiitos vinkeistä! Kun pääsen sopivalle autotallille, niin pitää käydä jokaisen pyörän anturi yleismittarilla läpi, tarkistaa muutenkin anturien kunto ja putsailla anturit ja kehät, ja katsoa auttaako.

Abs:n rajanopeus on noin 7 km/h, vastaa renkaan pyörähtämistä 1 Hz taajuudella.

Liekö siinä sitten jotain muitakin viiveitä sillä minulla tuo valo syttyy vasta kun yli 7km/h nopeutta on ajettu jonkin aikaa.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #42 : 19.03.2012, 12:36:30 »
Mm. kaksivetoisen dynossa absillisessa autossa tulee aina absin vikavalo, koska etupyörien ja takapyörien pyörintänopeudet eivät täsmää. Valo syttyy pienellä viiveellä, kuten varmaan tässäkin tapauksessa.

Mielestäni absit eivät hyökkää päälle kun todellista nopeutta on esim. 20km/h ja siitä tempaisee polkimen pohjaan...
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

juahan

  • Vieras
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #43 : 08.04.2012, 16:23:23 »
Nyt katselin renkaiden vaihdon yhteydessä, että kaikki oli ainakin päälisin puolin kunnossa. Tässä kun kelit vielä paranee, niin pitää irroittaa nuo kaikki anturit, katsoa että ovat kaikki suoria ja mitata niiden kunto.

Eihän etupyörien levyjen kulumatunnistusanturien toimimattomuus voi ABS-vikaa antaa? Molemmista etupyöristä kun noiden antureiden johdot näyttivät olevan poikki.

Minne muuten nuo ABS-anturien johdot menevät? Jonnekin auton rakenteisiin ne näyttivät katoavan. Mietin, että toisesta päästäänhän nuo anturit on joka tapauksessa mitattava, eli kuinka paljon tuota pitää purkaa että pääsee noihin liittimiin käsiksi?

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #44 : 08.04.2012, 17:11:13 »
Jarrupalojen tunnistimet ei liity ongelmaan. Ne johdot on yleensä katkaistu tarkoituksella merkkihuollossa.

Piuhat menee pyörille, tietysti. Viimeiset liittimet löytyvät melko läheltä pyöriä. Oikean etupyörän anturi on moottoritilassa siellä lokarin kohdilla, ja ihan näkyvillä. Takapyörien liittimet on pohjan alla melko hyvin näkyvissä. Jossain tukivarsien liepeillä muistaakseni. Vasemmasta etupyörästä en muista, mutta konehuoneesta se taitaa löytyä. Nuo vanhat anturit taitaa olla sellaista mallia, joista saa mitata vastuksen yleismittarilla. Vika voi olla pilalle ruostuneessa hammaskehässä pyörän päässä, tai sitten sinne voi olla kertynyt metallijauhoa tai muuta likaa. Anturit on magneettisia ja keräävät metallia.

Etupyörien anturijohdot kulkee renkaan vieressä, ja jos ne pääsevät irti pidikkeistään, voi ne kulua rengasta vasten rikki. Aloita tarkastamalla tämä.