Siis laskelmilla tarkoitin, että yritin laskeskella tuota tilavuutta, mutta ei sitä pystynyt mitenkään tarkasti laskemaan, kun on tuon muotoinen tuo aukko. Tein kotelon lopulta niin, että tein pahvista muotin, jota sovittelin aukkoon ja kun se meni hyvin ja joka puolella jäi sopivasti tilaa, tein lasikuidun tuon pahvimuotin päälle. Litran mitalla ja vedelle mittasin sitten mitä tuli.
Jakotaajuus on muistaakseni 65Hz, aika nopealla säädöllä tuon tein, kuuntelin vaan taajuuksia 50-90Hz ja koitin ihan korvalla kuulla mihin asti etukajarit pystyy toistamaan. Eli subbari on siis ihan subbari ja toistaa vaan matalimmat taajuudet. Tuo Hertzin HSK sarja edessä on mielestäni aika hyvä, diskantteja kokeilin vähän eri suuntauksilla ja paikoilla, mutta tuossa ne kuulostivat ihan hyvältä ja suuntaus vähän pois päin kuulijasta. Tuohon ne oli lisäksi helppo laittaa, tekemättä yhtään reikää verhoiluun. Ne on paikallaan pahvin reunassa metallikiskolla joka sitten jää piiloon tuon ovenkahvan muovin alle.
Tuota JBL:ää en ole koskaan kuullut, mutta ainakin vakiokamoihin verrattuna tuolla on eroa kun yöllä ja päivällä. En noilla vakiolaitteilla edes viitsinyt oikein musiikkia kuunnella, mitä nyt radiosta.
Saishan tuostakin systeemistä sitten vielä paremman, kun hankkisi Audisonin Bit Onen ja ajaisi etupäätä aktiivisena ja hommaisi subbarille erillisen vahvistimen, silloin saisi nuo viiveet jne. säädeltyä. Mutta ideana nyt oli kuitenkin vaan sellainen systeemi, jolla viitsii musiikkia kuunnella, joka ei maksa älyttömiä ja joka ei haittaa auton muuta käyttöä. Mielestäni se onnistui ihan hyvin. Toistoa saisi ehkä keskialueen osalta vielä paremmaksi helposti ja halvalla, tekemällä noille midbassoille oveen uudet kaulukset ja suuntaamalla niitä vähän kuulijaan päin, mutta todennäköisesti jää tekemättä, koska on ihan OK noinkin ja homma vaatisi ovipahvin rikkomisen, josta en ole oikein innostunut.