Mulla on liisarina 72tkm ajettu 5008 Sport HDi 150 vm 2010, ja se on kolissut edestä vasemmalta käytännössä uudesta saakka. Kolina, tai paremminkin metallinen yksittäinen kolahdus kuuluu parhaiten juurikin jokaisessa töyssyssä ja nimismiehenkiharoiden yli ajettaessa, ja mielestäni enemmänkin ulosjouston aikana, ts. silloin kuin rengas liikkuu alaspäin.
Metallinen kolahdus kuuluu aina jos sitä osaa kuunnella, mutta ilman "osaamistakin" se alkaa kuuluu noin 10-12 asteen lämpötilassa, ja se kuuluu sitä selkeämmin ja voimaakkaammin mitä kylmempi on. Kolina vaimenee jonkun verran kun autolla on ajettu muutamia kilometrejä, mutta se ei koskaan vaimene kuulumattomiin. Kunnon pakkasilla se on erittäin voimakas.
Olen saanut täältä palstalta vihiä, että viime vuosina on uusissa Peugeoteissa ollut jonkin verran iskarivikoja. Iskari ilmeisesti näyttää päällepäin täysin ehjältä sitä kuitenkaan olematta, ja itse asiassa sen sisuskalut on jollain tavalla rikki, joka sitten aiheuttaa kolinan. Tällä tiedolla varustettuna olen huomauttanut huoltoa kolinasta
5 kertaa, AK Airportia kolmesti, Hertsikan Laakkosta kerran ja Mäkelän Konetta kerran. Mainitsin joka kerta myös että vika saattaa olla päällepäin toimivan näköisessä iskarissa, eli tsekkaavat nekin tarkasti. Tulokset ovat vähemmän yllättäviä:
- Kahdella kerralla AK totesi että mitään ei löytynyt, ja kolmannella kerralla vaihtoivat vasemmalta kuuluvan kolinan korjaukseksi oikean koiranluun, mutta vähemmän yllättäen se ei korjannut asiaa.
- Laakkonen kuitenkin vaihtoi vasemman koiranluun väljänä, joka ei kuitenkaan ollut syypää kolinaan, koska kolina jatkui.
- Viimeksi asian otin esille viime (2013) kesänä Mäkelän Koneessa 60tkm huollon yhteydessä, mutta hakiessani autoa he totesivat että kaikki vaikutti olevan ok, ja mikään ei tunnu olevan rikki tai löysällä. Huollon työnjohtaja totesi kuitenkin, että heillä oli hiljattain ollut vastaava case toisen 5008:n kanssa, eikä siitäkään mitään vikaa löytynyt, eli ovat vähän hämillään. Kysyessäni iskari-asiaa, niin hän totesi että voidaanhan se vaihtaa, mutta jotta liisarifirma antaa siihen luvan, niin heidän on oltava varmoja että iskari on syypää kolinaan. Mäkelän Kone kuitenkin rasvasi/öljysi iskareiden yläpäät, mutta tuolla ei ollut mitään vaikutusta.
Auto meni viime kesänä katsastuksesta läpi ilman moitteita, vaikka sanoin katsurille että auto kolisee ja toivon että löydät edestä väljyyttä tms. että saan sen korjautetuksi. Katsuri naurahti, että eka kerta kun joku toivoo että auto ei menisi läpi...
Auto siis kolisee edelleenkin mehevästi, ja tämän aamun pakkaskelissä tuli taas mieleen että kestääköhän tämä peli edes töihin asti. No kesti se, mutta kolisten. Koska Peugeotin alustahan kolisee pokittaissaumoissa vähän muutenkin, niin nyt tilanne on se, että olen enemmän tai vähemmän kurkkuani myöten täynnä kaikenlaisia kolinoita, kuten myös merkkihuoltojen tupellusta, joista syistä olen kääntäny katseeni seuraavana auton osalta mihin tahansa muuhun merkkiin jossa ko. asiat olisivat edes hieman paremmin. Sen verran realisti kuitenkin olen, että en oleta huollon toimivan hyvin millään merkillä. Sen sijaan tiedän varmasti, että kaikki autot eivät kolise. Eivät edes pakkasella.