Kirjoittaja Aihe: 5008 - Lämmityslaitteen puhaltimen toiminta  (Luettu 7760 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

sliceboy

  • Vieras
5008 - Lämmityslaitteen puhaltimen toiminta
« : 18.01.2015, 15:06:39 »
Auto: 2010 5008 1,6 HDi (82 kW, 70 000 km).

Ilmastoinnin puhallin pitänyt jo 1-2 vuotta hieman outoa ääntä isommilla kierroksilla, ikäänkuin kyseessä olisi laakerivika. Nyt moottori ei lähde lainkaan pyörimään, vaan tekee vaimean yrityksen. Kun valitsen takaosan lämmityksen (REAR) alkaa kova pohina eikä silloin kuulu mitään ylimääräistä. Ilmeisesti siis kyseessä on takaosaa varten kokonaan toinen moottori kuin varsinainen lämmityksen puhallin, eikö niin?

Vaikka tuo takaosan puhallus on täysillä, ilma ei ole lämmintä edes takaosassa ja edessä olevista suuttimista -MISTÄÄN - ei tule ilmaa. Itse tulkitsen asian niin, että lämmityksen pääkavana on "jumissa", kun siinä välissä on toimimaton flekti... vai olisko vielä lisäksi kenno-, läppä- ja katkaisinvikoja? Sulakkeet on tietysti katsottu heti aluksi.

Kuka osaisi kertoa lyhyesti mutta selkeästi, millainen on noiden lämmitysjärjestelmien toiminnan logiikka?

On karmaisevaa ajatella, että joutuisi ostamaan ja sennnuttamaan ilmastointijärjestelmän osia. Kannattanee joka tapauksessa ostaa uusi puhallin, vaikkapa Behr (T3953001 ). Onko tuossa moottorissa mukana ohjausyksikkö? 

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

sliceboy

  • Vieras
Vs: 5008 - Lämmityslaitteen puhaltimen toiminta
« Vastaus #2 : 20.01.2015, 13:29:30 »
Ainakin yksi vika löytyi: puhallinpiirin transistori oli rikki. Ohitin se vetämällä maapuolelta suoraan auton runkoon (piirissähän on joka tapauksessa sulake). Nyt siis puhallin on jatkuvasti maksimiteholla ajaessa, mutta tärkeintähän oli nyt päästä käyttämään autoa näillä pakkasilla! Kunhan varaosa tulee, selviää onko vielä muutakin vikaa boissa puhaltimen eri nopeuksissa. Lämpötilasäätimet toimivat koko ajan nytkin hyvin, samoin puhalluksen ohjaus eri paikkoihin. Takaosallehan on ainakin yksi erillinen puhallin, mutta ei sinne lämmintä tule jos pääflekti ei pyöri ja tukkiin väylän! Tuokin puute olis helppo ollut suunnittelijan korjata, sillä on järjetön tilanne että autossa on 1-2 toimivaa puhallinta, jotka puhaltavat vain kylmää.

Mitä opimme tästä: autonvalmistajien pitäisi mielestäni asentaa pohjolan arktisiin oloihin ohituskatkaisija, jolla hätätapauksessa ohitettaisiin herkästi vaurioituva puhaltimen ohjauspiiri. Mitä nimittäin tehdä, jos  tila-autossa on koko perhe ja puhallin jämähtää jossain lapin korvessa -30 asteen pakkasella. Et aja montakaan sataa metriä, kun se on iglu. Aion katsoa, voisiko tuon ohituspiirin jättää nyt tämän huollon jälkeen erillisen katkaisijan taakse.

Tuo 5008:n puhallin pitää illmeisesti kunnossa ollessaankin kovaa meteliä maksimiteholla. Syynä ei olekaan olettamani laakerivika, vaan ilmeisesti suunnitteluvirhe resonassin takia. En siis vaihda moottoria lainkaan, koska asia tuskin miksikään muuttuu.

sliceboy

  • Vieras
Vs: 5008 - Lämmityslaitteen puhaltimen toiminta
« Vastaus #3 : 23.01.2015, 09:56:23 »
Onko 5008:ssa puhallinta ohjaavan sulakkeen takana myös lämpövastus, jolla lämmitetään kanavan ilmaa alkuvaiheessa ennenkuin varsinaisesta jäähdytysjärjestelmästä tulee riittävästi lämpöä lämmityskennostoon? Entä muisssa Pösöissä?

Tämä kysymys on olennainen, sillä miksi muuten tarvitaan 40 A:n sulake - sehän tarkoittaisi n. 0.5 kW:n flektiä (40 A  x 12 V = 480 W)!

Tuon ehdottamani ohjauspiirin ohituksen voisi halutessaan vetää erillisen pienemmän sulakkeen kautta. Nyt kun koielin 20 ampeerista, käryisi n. 10 sekunnissa... Tosin auto oli kylmä.

Voishan tuota kokeilla kuumalla moottorilla ja kun pyytää lisäksi  ilmastoinnin säätimestä "Low". Lämpötilasäätimet nimittäin toimivat koko ajan.

163aut

  • Vieras
Vs: 5008 - Lämmityslaitteen puhaltimen toiminta
« Vastaus #4 : 23.01.2015, 10:50:22 »
5008/3008 ei käsittääkseni ole vastusta kennossa. Jäähdytysneste kierrätetään pakoputkistossa ennen hiukkassuodatinta. Siellä on lämmönvaihdin jota käytetään tarvittaessa ohjaamon lämmityksen nopeuttamiseksi. Onkin melko monimutkaisen näköinen systeemi jos joskus käytte pohjaa kurkkimassa. Tämä sama systeemi on käytössä Citroenin vastaavissa malleissa.

sliceboy

  • Vieras
Vs: 5008 - Lämmityslaitteen puhaltimen toiminta
« Vastaus #5 : 23.01.2015, 10:55:48 »
Onpa mielenkiintoista- nyt voi sanoa myös: "kaikkea se fransmanni keksii". Olenkin aina ihmetellyt miksi 5008:ssa puhallin lähtee päälle vasta kun moottori startataan. Systeemit vievät niin paljon virtaa, että akku olisi oitis tyhjä. Tämä on huono asia, sillä jos esim. haluaa torkahtaa autossa hetken levähdypaikalla - TARJOAMASSA unta, jota itselleni ei koskaan ole tosin tullut - flekti olis tarpeen pyöriä pienellä teholla kuten totuin saksalaisissa.

sliceboy

  • Vieras
Vs: 5008 - Lämmityslaitteen puhaltimen toiminta
« Vastaus #6 : 23.01.2015, 11:35:17 »
Huoltopäällikkö Jorma Laakkonen mainitsi juuri lähettämässään viestissä: "Lämmityslaitteessa on sähköinen lisälämmitysvastus."

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: 5008 - Lämmityslaitteen puhaltimen toiminta
« Vastaus #7 : 23.01.2015, 13:30:41 »
Diesel malleissa on sähköinen lisälämmitin
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

sliceboy

  • Vieras
Vs: 5008 - Lämmityslaitteen puhaltimen toiminta
« Vastaus #8 : 23.01.2015, 13:35:29 »
OK, siis tuo 163aut:n kommentti lienee koskenut bensavehkeitä, vai?

Osaisko joku kuvata pääpiirtein sivulla http://www.vlovepeugeot.com/webboard/05955.html  olevaa kaaviota 405:n ratkaisusta? Lieneekö 5008:ssa jotain samanlaista ohjausta ja liekö tuo kelytaisella ympyrällä merkitty kaverin itsensä tekemä lisäpiiri?

Kohta muuten vaimoni tulee kotiin kuumalla moottorilla ja aion kokeilla ensin 20A:n sulakkeella ja sitten vielä 10 A sulakeella, kestääkö tuuletin päällä. Näin saan epäsuorasti tietoa paljonko pelkkä puhallin ottaa virtaa kuumalla mootorilla  - systeemi kun ymmärtänee kytkeä ylimääräisen lämmitysvastuksen silloin pois.

jukkanen

  • Vieras
Vs: 5008 - Lämmityslaitteen puhaltimen toiminta
« Vastaus #9 : 23.01.2015, 14:07:10 »
Olenkin aina ihmetellyt miksi 5008:ssa puhallin lähtee päälle vasta kun moottori startataan. Systeemit vievät niin paljon virtaa, että akku olisi oitis tyhjä. Tämä on huono asia, sillä jos esim. haluaa torkahtaa autossa hetken levähdypaikalla - TARJOAMASSA unta, jota itselleni ei koskaan ole tosin tullut - flekti olis tarpeen pyöriä pienellä teholla kuten totuin saksalaisissa.

Eikö 5008:ssa ole sisarmalli Citikka C4 Grand Picassosta löytyvää "rest"-toimintoa?

"Tuuletuksen ylläpito moottorivirran katkettua
Toiminto REST on käytössä virran ollessa päällä ja moottorin ollessa pysäytetty.
Tällä toiminnolla voit ylläpitää tuuletusta matkustamossa muutaman minuutin ajan, kun moottori on sammutettu.
Kun lähdet autosta, autoon jäävä matkustaja tai matkustajat voivat nauttia ilmankierrosta ilman, että moottori täytyy käynnistää."

ToniA

  • Vieras
Vs: 5008 - Lämmityslaitteen puhaltimen toiminta
« Vastaus #10 : 26.01.2015, 18:52:33 »
On se vaan jännää miten valtava ero autojen lämpenemisessä on vaikka olisi sama moottori (tässä tapauksessa DV6 eli 1.6-litrainen 110 HDi). '08 308SW manuaali-ilmastoinnilla oli ihan järkyttävä jääkaappi talvella, kun taas 5008:n kanssa ei ole mitään ongelmaa. Onneksi ALD kierrätti tuon Ouluun :)

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 5008 - Lämmityslaitteen puhaltimen toiminta
« Vastaus #11 : 26.01.2015, 18:54:14 »
Ettei olis 308:ssa ollut tuo lämppärinkenno tukossa, jota on tässä viimeaikoina täälläkin foorumilla paljon ihmetelty?
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

ToniA

  • Vieras
Vs: 5008 - Lämmityslaitteen puhaltimen toiminta
« Vastaus #12 : 26.01.2015, 19:14:02 »
Uudesta asti? Se katsottiin kerran huollossakin ja oli kuulemma täysin kunnossa.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: 5008 - Lämmityslaitteen puhaltimen toiminta
« Vastaus #13 : 26.01.2015, 19:17:13 »
5008:ssa on pakoputkessa lämmöntalteenottokenno, vaikuttaa yllättävän paljon...
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

sliceboy

  • Vieras
Vs: 5008 - Lämmityslaitteen puhaltimen toiminta
« Vastaus #14 : 27.01.2015, 08:36:26 »
Puhaltimen ohjausyksikkö vaihdettu. Hinta 195 €, missä myyntikatetta melkein 80%!  Paljonkohan maahantuoja vielä  otti siinä välissä? Oli muuten viimeinen Peugeotin osa, jonka ostan merkkiliikkeestä. Tiesin, että vastaavan tuotteen näyttäis saavan noin komasosalla tuosta hinnasta:
http://www.ebay.com/itm/Peugeot-5008-3008-HELLA-A-C-Heater-Blower-Motor-Regulator-Resistor-2009-/161443011464

...  mutta kun oli kiire saada auto kuntoon.  Sisäilmasuodattimet sentään ostin Motonetista lähes puoleen hintaan.
 
GM:n varaosista sain aina 15-20% alennusta ja osat olivat muutoinkin halvempia ja homma reilumpaa.
Esim. Asconan vetonivel alkoi ajoittain jumittaa, kun autolla oli ajettu lähes 80 000 km ja olin jo kolmas omistaja.
Mitä teki GM: "Asconasta ei ole mennyt ennenkään näillä kilometriellä vetoniveltä .... ja antoivat uuden tilallle!