Kirjoittaja Aihe: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää  (Luettu 17014 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #15 : 11.02.2012, 12:18:42 »
Onko sytytyspuola todettu toimivaksi? Sulakkeetkin voi varoiksi käydä kaikki läpi sekä moottoritilasta että matkustamosta:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=39926.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=46138.0

En muista, vaikuttaako ajonesto myös sytytysjärjestelmään vai pelkästään polttoainepumppuun. Joka tapauksessa voisit kokeilla toisella ajoneston mikropiirin sisältävällä avaimella.

Autossa on varmaan myös ns. kolarikytkin:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=30683.0

Vika voi myös olla kampiakselin asentotunnistimessa:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=46687.0

Nämä perusjutut on käsitelty jo aiemmissa viesteissä melko tarkkaan. Vikakoodien lukeminenkin voisi auttaa. Esim. tästä apua vian etsimiseen:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=39308.msg199509#msg199509
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Ralle

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #16 : 11.02.2012, 13:39:39 »
Ajonesto, ainakin vm.2000 vaikuttaa sytytykseen. Pumppu pyörii kyllä normaalisti.

Janju

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #17 : 15.07.2013, 17:57:10 »
Auto: 1999 306 1,6 Cristal (VF37ANFZE32749292, 180 000 km).

Ei ala hyvin pösömiehen ura, auto ollut minulla reilun viikon ja tästä puolet konepelti pystyssä.

Autossa oli jotain häikkää käynnistyksen kanssa alusta alkaen, startti pyörittää mutta ei aina käynnisty. Jos odotteli rauhassa virrat päällä että huoltovalot ja muut sammuivat joka kerta käyntiin. Tätä siis jatkui kaksi päivää ja aamulla ei enää käynnistynytkään.

Polttoainepumppu ei pyörinyt, eikä antanut kipinää. Uusi kampiakselin asennontunnistin kiinni ja kerrasta käyntiin. Toimi taas melkein kaksi päivää, jäin lasten kanssa Serenan pihaan. Auto kuitenkin käynnistyi sen jälkeen kun sitä heilautti vaihde päällä startaten ja päästiin kotiin. Aamulla käynnistyi normaalisti ja läksin töihin, kotiin tulin hinaten.

Varmuuden vuoksi taas uusi kampiakselin asennontunnistin ja inertiakytkimen ohitus (ei auttanut.) Ihmettelin konepellin alla virrat päällä ja jostain sattui kuulumaan outoa sirinää, ääni paikantui johonkin anturiin imusarjan vasemmassa päässä, tältä lähtee letku ilmanputsarin kotelolle. (MIKÄ ON TÄMÄ ANTURI?) Heilutin anturin liitintä ja ääni loppui, putsasin liittimen ja auto kerrasta käyntiin. Taas kaksi päivää ilman mitään ongelmia.

Tänä aamuna taas sama ongelma. Pyörittää startilla hyvin. Pensapumppu ei pyöri, johdolta saa virtaa 2,49v.? Pumpun saa pyörimään vetämällä akulta piuhan pumpun 15A tai pumpun kytkimen10A sulakkeelle. Kaksoisrele purettu, toisessa releessä ei näkyvää liikettä. Navat 1 ja 11 yhdistetty ei tapahdu mitään, napaan 11 tulee virtaa. konehuoneen maadoitukset ja anturien, ecun sekä kaksoisreleen liittimet  käyty läpi.

Nyt alkaa olla ideat loppu. Mitkä ovat koneen vitaalit osat että se saa pensaa ja kipinän? Ymmärrys sähkökuvista loppuu siihen kun piuha menee ecuun. Onko ajonestolla mitään merkkivaloa tai muuta mistä sen päällä olon voi tunnistaa?(Sirullinen malli, rattilukon piirilevy ja avaimen tunnistuskäämi päällisin puolin ehjät.) Onko pösöllä ajaminen aina näin kivaa ;D? Apua kaivataan.


Janju

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #18 : 16.07.2013, 22:31:16 »
Akku oli yön laturissa, kokeilin huvikseen startata töihin lähtiessä ja lähti käyntiin? Kaasuläpän vierestä oli pari liitintä irti käynnistettäessä. laitoin ne kiinni ja auto pysyi käynnissä. Luulin että illan johtoliitosten läpi käynti oli auttanut jotain. Sammutin auton, kokeilin uudestaan virtoja päälle, polttoainepumppu pyöri taas.

Töitten jälkeen taas innolla auton kimppuun ja ei käynnisty. Varmana en muista mitkä anturit aamulla olivat irti kun lähti käyntiin. Samat oireet kun aiemminkin.

MIKÄ ANTURI ON KAASULÄPÄN ASENNONTUNNISTIMEN ALLA? Yritin käyttää irti ja anturin pohja jäi kaasuläpän rungon pohjaan. Käteen jäi anturin kanta ja kaksi hapettunutta jousta, onko anturilla vaikutusta käynnistymiseen?

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #19 : 17.07.2013, 09:34:39 »
Liitteen kuvassa numero 9?

Janju

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #20 : 17.07.2013, 19:43:46 »
 Hienoa. 14 "Polttoaine lämmittimen ohjausyksikkö"

Auto lähti tänään kuitenkin käyntiin senkin liitin irti. Tuli mieleen että jos laturissa on jotain häikkää ja otin sen piuhat irti. Ecun nollaus ja starttaus laturi "irti", kerrasta käyntiin taas. Piuhat kiinni ja lataa 14.3v. Tuli jo pari lyhyttä reissua ajettuakin mutta nyt ei taas käynnisty prkl. Sama vika ei pensaa ei kipinää.

Taas odotellaan ecun nollautumista. Mistä naistä näkee jos ajonesto (sirullinen) on päällä? Tuntuu olevan niin tuurissaan tuo käynnistyminen että alkaa se vähän epäilyttää.

PL

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #21 : 17.07.2013, 20:38:04 »
Kuulostaa hyvinkin ajoneston vialta, koska se juuri katkaisee virransyötön polttoainepumpulle, suuttimille ja puolalle. Ohittaminen onnistunee vetämällä kaksoisreleeseen hyppylanka oikeaan kohtaan, mutta eihän se oikein hyvä tapa ole sitä korjata.

Onko autosi Bosch MP 5.2 vai MP 7.2 -moottorinohjauksella? Voin katsoa sähkökuvan. Omassa autossani ajonesto temppuilee välillä MP 5.2 järjestelmän yhteydessä: kun virrat päälle käännettäessä moottorin vikavalo vilkahtaa kahdesti, on ajonesto kytkeytynyt pois päältä. Tekisikö samanlailla myös sinun autossasi?

Janju

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #22 : 17.07.2013, 21:01:18 »
MP 7.2
Moottorin vikavalo syttyy heti kun kääntää virrat päälle eikä sammu edes startatessa. Minusta sammunut tätä ennen vasta kun lähtenyt käyntiin. Hyppy johto alkaa muuten kuulostaa oikein hyvälle vaihtoehdolle. näitten sirullisten ohituksesta on vaan aika vähän tietoa missään ainakaan suomeksi

PL

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #23 : 17.07.2013, 21:19:34 »
Bosch MP 7.2 ei näytä oleva yhtä simppeli ajonesto kuin vanhemmassa MP 5.2:ssa, jossa releen ohjaus meni suoraan ajonestolta. Muistelen foorumilla olleen tapauksen, jossa päällä ollut ajonesto ohitettiin tilapäisesti hyppylangalla kaksoisreleellä. Josko sähkökuvan perusteella pystyisi katsomaan, tuleeko eculta ohjausjännite releille?

Jos ecu ei anna ohjausta releelle, niin vika voisi olla virtalukon ympärillä olevassa transponderissa tai sen johtosarjassa. Löytyy ainakin yksi tapaus haulla, missä siinä oli ollut vikaa: linkki. Haulla löytyy vastaavanlaisiatapauksia hakutermillä "Ei aina käynnisty", lainausmerkkien kanssa. Esimerkiksi: linkki.

Onko muilla foorumilaisilla tietoa, onko MP 7.2 -moottorinohjauksen yhteydessä erillinen mittariston merkkivalo ajonestolle?
« Viimeksi muokattu: 17.07.2013, 21:31:10 kirjoittanut PL »

Janju

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #24 : 18.07.2013, 11:59:41 »
Kiitokset kuvista.

Kaksoisreleen pinni numero 10 (pumpun relee) ei saa eculta ohjausta, jos tämän vetää maihin niin pumppu alkaa pyöriä mutta käyntiin ei kutenkaan lähde.Ecun ja releen välinen johto tarkistettu. Toisen releen ohjaus toimii.

Transponderia koitettu siirrellä ja pyöritelty irtonaista sirua sen vieressä.

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #25 : 18.07.2013, 12:49:59 »
Kun käännät virrat päälle tuleeko kaksoisreleen toiselle käämille (pinni 10) ollenkaan ohjausta - luokkaa parin sekunnin ajaksi?

Mikäli ei, niin ajonesto on päällä. Jos tulee niin, ohjain ei saa kierroslukutietoa käynnistimellä moottoria pyöritettäessä.

ps. osa 14 on kaasuläppäkotelon sähkölämmityksen vastuselementti.

PL

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #26 : 18.07.2013, 12:52:10 »
Mittasit ilmeisesti pinnin 10 ohjauksen sytytysvirta päällä? Ohjaushan ei varmaan ole päällä kuin hetken aikaa avaimen kääntämisen jälkeen, mutta taisit olla jo tarkastanut startatessa suoraan pumpun johdoilta, että sinne ei tule jännitettä.

Kyllähän tuo siinä tapauksessa kuulostaa ajonestosta lähtöisin olevalta vialta. Ei taida näissä uudemmissa olla kovin yksinkertaista ottaa sitä pois käytöstä, vaatinee ecun uudelleenohjelmoinnin. Tässä oireisiin vastaava tapaus: linkki. Vara-avaimella voisi tämän vaihtoehdon poissulkea, ellei ole jo tehty.

Oliko vaihtamasi vauhtipyörän asentotunnistin alkuperäinen? Foorumilla oli myös taannoin tapaus, jossa tarvikemerkin anturi oli väärän mittainen, jonka seurauksena hajosi väärän ilmaraon takia alta aikayksikön: linkki.
« Viimeksi muokattu: 18.07.2013, 13:13:43 kirjoittanut PL »

Janju

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #27 : 18.07.2013, 15:09:50 »
Omituista, akunkenkä oli taas ollut irti ja mittasin "kympistä" 8,7v. tämä ei jaksanut kuitenkaan relettä käyttää. annoin ryöstö johdolla pari sekuntia maata ja pumppu pyöri. Ei käynnisty.

Uusi mittaus, kun kääntää virrat päälle vuotaa jostain läpi 0,6v. pysyy aika samassa startatessakin. Asentotunnistin ainakin fyysisesti ehjä. Ostettu Fixuksesta made in Italy, merkistä ei tietoa. Vara-avaintakin kokeiltu, sekin toimi vielä silloin kun auto vielä käynnistyi.

Janju

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #28 : 18.07.2013, 16:34:53 »
Onkohan tuo ecun ohjelmointi maahantuojan hommia vai mahtaako niile kukaan muu mitään espoon suunnalla.

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #29 : 18.07.2013, 18:43:10 »
Halpis tarvike-antureiden kanssa kannattaa olla tarkkana mm. seuraavaista syistä.

Anturin liian pitkä;
- anturin generoima jännite voi suuremmilla kierrosnopuksilla olla liian korkea, seurauksena moottorinohjaimen tulopiirin 'palaminen'
- vauhtipyörän lämmetessä voi välys nollaantua ja anturi rikkoontuu mekaanisesti.

Anturi liian lyhyt;
- anturin generoima jännite jää matalaksi, eikä tulopiirin lähtöpuolelle generoida digitaalista kantti-aaltoa.

Tähän viittaa vikavalon syttyminen käynnistimellä moottoria pyöritettäessä.

Toki anturin kelan imbedanssi voi merkittävästi poiketa vakiosta, jolloin jompikumpi em. syistä voi toteutua anturilla joka pituudeltaan on alkuperäisen mittainen (+/- 0.10 mm).