Noniin, saaga jatkuu. Löysin PP2000 kansiosta trace.xml tiedoston, josta sai kaivettua ne arvot mitä yritin tallentaa graphic measurementissa mutta mikä ei sitten suostunut näyttämään niitä itse softassa. Sopivasti kun parsi niin sain ulos järkevästi taulukoituna seuraavat parametrit: flow corretion cylinder 1-4 (korjaus mg/impulse per sylinteri), measured injected flow (kokonaissyötön määrä? mg/impulse) ja moottorin kierrosluku RPM.
Excel ja ja käppyrä liitteenä. Harmaana näkyvä pohja on kierrosluku ja sen asteikko on oikeassa reunassa, loput viivat flow correctioneita ja measured injected flow mg/impulse, asteikko vasemmalla. About 10 minuuttia dataa, sisältää kiihdytyksen rampista ja sekalaista ajoa.
Poikkeavia flow correctionia on erityisesti sylinterillä 2, mutta myös sylinterillä 1. Syliterillä 2 heittelyn määrä on huomattavasti suurempi ja ykkönen tuntuu seuraavan kakkosen heittelyitä riippuen moottorin kuormitusasteesta. 3. ja 4. sylinteri ovat verrattain tasaisia.
Tyhjäkäynti: kakkossylinterillä suuri negatiivinen correction, ~-5 ja ykkössylinterillä samaan aikaan ~+2. Jostain syystä ykkössylinterin correction näyttää "väreilevän" jatkuvasti, kakkossylinteri pysyy tasaisempana. Ykkössylinterin correction seuraa käänteisesti kakkossylinterin correctionia.
Moottorissa kuormitusta: kakkossyliteri ponnahtaa nyt reilusti ylös, ~+4, ykkössylinteri putoaa ~+0.5 tienoille. Näyttää siltä, että ykkössylinterin korjausarvo seurailee kakkossylinterin arvoa (käppyrä saman muotoinen), mutta pysyy pienempänä. Hassulta näyttää myös se, että kakkossylinterin flow correction seuraa käänteiseseti kokonaissyöttöä: jos kokonaissyötössä on piikki ylös, kakkossylinterin correctionssa on vastaava piikki alas. Jos kokonaissyöttöön tulee piikki alas, on samassa kohdassa kakkossylinterin correctionissa piikki ylös.
Osaisiko joku tulkita tarkemmin tuota käppyrää? Olisiko joku parametri mitä myös kannattaisi logata?
Ja tietysti se, että vaikuttaisiko tämä siltä että kakkossylinterin suutin on se mikä ei toimi kunnolla ja ykkössylinteri joutuu kompensoimaan vai ovatko molemmat menossa vai onko joku vika mikä saattaisi vaikuttaa vain ykkös- ja kakkossylinteriin muttei kolmoseen ja neloseen? Ja tietysti se, että vikavalo ei tosiaankaan pala kokoajan, kuten ei tuon testilenkinkään aikana.
Kuulostelin ruuvimeisselillä suuttimia, jotenkin kuulosti siltä että kakkossuuttimen äänestä puuttui jokin "terhakas" korkeampi taajuus mikä muista suuttimista kuului. Jotenkin väsyneemmän kuuloinen.