Kirjoittaja Aihe: 308 - Nykiminen, käy vajailla sylintereillä ja vikakoodi P0202 (HDi)  (Luettu 4953 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ihmes

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 80
Auto: 2009 308 1,6 HDi 110 (DV6TED4, 145 000 km).

Pidemmän aikaa tehnyt välillä sitä, että välillä ajo muuttuu nykiväksi, tehottomaksi ja moottori saattaa sammua. Myös antipollution-valo syttyy. Vikakoodina löytyy P0202, 2. sylinterin virtapiiri auki.

Moottori tärisee melko paljon vaikka moottorin tuet on vaihdettu. Tyhjäkäynnissä on myös välillä "dippauksia" muutaman sekunnin välein, erityisesti kylmällä säällä. Jos kaasua painaa yhtään, pysyvät kierrokset tasaisina. Tämä on tilanne myös silloin kun vikavalo ei pala.

Lähti ensimmäisellä kerralla kuntoon käymällä läpi suuttimien sähköliittimet contact cleanerilla ja nollaamalla vikakoodit. Nyt "korjaus" ei kuitenkaan auttanut kuin pariksi viikoksi, edellisellä kerralla pysyi poissa kuukausia. Ensimmäisellä kerralla kun tämän tein, oli ainakin yhden suuttimen sähköliittimessä jotain mustaa töhnää (öljyä?), en vain muista mikä suutin oli kyseessä. Kun homma uusiutui ensimmäisen kerran liittimien härkkiminen muutti moottorin käyntiä.

On myös pari kertaa sammunut heti käynnistyksen jälkeen ja vaatinut pidemmän sahauksen käynnistyäkseen. Tämä eskaloitui talvella kun ei alkuhörähdyksen jälkeen lähtenyt käyntiin ollenkaan. Tällöin huollossa vaihdettiin polttoainepaineanturi tmv, joka korjasi käynnistysongelmat. Käyntiongelmia on ollut myös ennen ja jälkeen tämän. Saattaa olla että kierrosten dippailu on lakannut tämän jälkeen, kelitkin ovat tosin lämmenneet.

Iskin auton PP2000 päähän kun ongelma oli päällä, cylinder flow correctiossa (mg/impulse) oli ainakin tyhjäkäynnillä ja vapaalla kaasua painaessa heittoa sylinterien välillä (suht lämmin kone). Liittimien painelu ei vaikuttanut käyntiin.
1. sylinteri -2,5 min +2.4 max
2. sylinteri -6.00 min +6.00 max
3. sylinteri +0.03 min +1.58 max
4. sylinteri -0.82 min +0.03 max.

Kävin nyt vielä kerran läpi suuttimien liittimet ja nollasin koodit mutta en ole lukenut vielä flow correction arvoja uudestaan. Auto on toiminut ainakin yhden reissun nyt ok.

Onko joku muu parametri mitä kannattaisi tarkkaila? Ajattelin laittaa seurannan päälle ja ajella vähän pidemmän lenkin PP2000 kanssa.

Mitä vikamahdollisuuksia itselle tulee mieleen:
1) suutinvika, erityisesti sylinteri 2
2) liitin tai piuha
3) puristusongelma, vuotaa suuttimen tiivisteistä

Yritin myös yleismittarilla mitata vastusta suuttimista mutta sain tulokseksi käytännössä oikosulkua, 0,2 ohm, sama kaikissa sylintereissä. Mittasin niistä kontakteista mihin piuhan liitin tulee kiinni. Voiko oikuttelevaa suutinta ylipäätään todeta mittaamalla vai toimivatko nämä jotenkin eri tavalla? Haluaisin rajata kontaktivian liittimestä pois ennen kuin alkaa suunnitella suuttimien irroitusta.

Ei näy mitään ilmiselvää öljyn roiskumista tai pakokaasun vapautumista moottorin päältä. Miten tuo suuttimien tiivistyksistä vuotaminen olisi kätevin testata? Jos kiristellä haluaa niin pitänee ajaa kone aivan kuumaksi ja 7mm pitkä kuusiokolohylsy ja momenttiavaimella 4nm+65 astetta (Haynes)?

4. sylinterissä vaihdelaatikon päästä laskettuna on myös aivan erinäköinen suuttimen sähköliitin kuin muissa. Olisiko se voitu vaihtaa jossain vaiheessa? Lasketaanko suuttimen numero suoraan 4 3 2 1 (vaihdelaatikosta oikealta vasemmalle)?

Service box tarjoaa seuraavia osanumeroita suuttimille:
1980 K9 (RP 16 098 507 80)
NE HDI COMPLETE INJECT HOLDER
BOSCH - 0 445 110 281
BOSCH - 0 445 110 297

1980 CV (RP 16 098 508 80)
ES HDI COMPLETE INJECT HOLDER
BOSCH -

ihmes

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 80
Läpikäydyillä liittimillä flow correctionissa edelleen heittoa 2. sylinterin kohdalla.

Tyhjäkäynnillä
1. sylinteri +1.49 mg/impulse
2. sylinteri -5.81 mg/impulse
3. sylinteri -0.40 mg/impulse
4. sylinteri +0.08 mg/impulse

~2000 rpm
1. sylinteri +1.35
2. sylinteri +5.92
3. sylinteri -0.35
4. sylinteri +0.03

Ajaessa muut melko likellä nollaa mutta 2. sylinteri menee jossain +2.5 mg/impulse tienoilla. En saanut "nauhoitusta" toimimaan ja ei viitsinyt liikenteessä kovin tarkkaan vilkuilla läppäriä.

Suuttimien tienoilla ei edelleenkään näkynyt mitään mikä viittaisi vuotoon suuttimen juuresta.

Sylinterit menevät juurikin oikealta vasemmalle 4 3 2 1 vaihdelaatikon päästä luettuna. Löytyi PP2000 kohta, minne voi syöttää suuttimista löytyvät merkkisarjat, ilmeisesti ECU käyttää niitä laskeakseen sopivat arvot suuttimien ohjaukseen?

Eli 2. sylinterin suutin vaikuttaisi alkaa olevan menossa kaputt. Voisiko se vaikuttaa myös tuohon 1. sylinteriin? Sytytysjärjestys jos on 1-3-4-2 niin 1. sylinteri joutuu kompensoimaan 2. sylinterin pätkimistä?

Servicebox löysi suuttimen hinnaksi jotain 500e, pitänee siirtää katse "tehdaskorjattuihin", joita näyttäisi saavan ~100£ hintaan ebaystä. Mahtaako kellään löytyä kokemusta noista korjatuista vai olisiko jossain Uudellamaalla jotain puljua joka korjaisi suuttimia järkihintaan?

SEL

  • Vieras
Vantaalla Nietostiellä on Diesel-Asennus, siellä on kyseistä palvelua, samoin Tammerdieselillä Tampereella. Vantaalta ostin aikoinaan tehdaskunnostetut suuttimet hodariini.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 974
PF Jones löytyy netistä, https://www.pfjones.co.uk/diesel-fuel-pumps-and-injectors/diesel-injectors/citroen-diesel-injectors/citroen-c5-diesel-fuel-injectors.html

Muistaakseni joku täältä osti Jonesilta kunnostettuja suuttimia ja lähetti vaihto-osat takaisin Britteihin. Hinnat näyttäisi edullisilta.
Haulla saattaa vielä löytyä kyseinen henkilö, vaikka hakusanalla PFJones?

Pahus, ei löytynyt haulla, muistankohan väärin...
« Viimeksi muokattu: 21.04.2019, 13:56:51 kirjoittanut fluxpur »

ihmes

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 80
Noniin, saaga jatkuu. Löysin PP2000 kansiosta trace.xml tiedoston, josta sai kaivettua ne arvot mitä yritin tallentaa graphic measurementissa mutta mikä ei sitten suostunut näyttämään niitä itse softassa. Sopivasti kun parsi niin sain ulos järkevästi taulukoituna seuraavat parametrit: flow corretion cylinder 1-4 (korjaus mg/impulse per sylinteri), measured injected flow (kokonaissyötön määrä? mg/impulse) ja moottorin kierrosluku RPM.

Excel ja ja käppyrä liitteenä. Harmaana näkyvä pohja on kierrosluku ja sen asteikko on oikeassa reunassa, loput viivat flow correctioneita ja measured injected flow mg/impulse, asteikko vasemmalla. About 10 minuuttia dataa, sisältää kiihdytyksen rampista ja sekalaista ajoa.

Poikkeavia flow correctionia on erityisesti sylinterillä 2, mutta myös sylinterillä 1. Syliterillä 2 heittelyn määrä on huomattavasti suurempi ja ykkönen tuntuu seuraavan kakkosen heittelyitä riippuen moottorin kuormitusasteesta. 3. ja 4. sylinteri ovat verrattain tasaisia.

Tyhjäkäynti: kakkossylinterillä suuri negatiivinen correction, ~-5 ja ykkössylinterillä samaan aikaan ~+2. Jostain syystä ykkössylinterin correction näyttää "väreilevän" jatkuvasti, kakkossylinteri pysyy tasaisempana. Ykkössylinterin correction seuraa käänteisesti kakkossylinterin correctionia.

Moottorissa kuormitusta: kakkossyliteri ponnahtaa nyt reilusti ylös, ~+4, ykkössylinteri putoaa ~+0.5 tienoille. Näyttää siltä, että ykkössylinterin korjausarvo seurailee kakkossylinterin arvoa (käppyrä saman muotoinen), mutta pysyy pienempänä. Hassulta näyttää myös se, että kakkossylinterin flow correction seuraa käänteiseseti kokonaissyöttöä: jos kokonaissyötössä on piikki ylös, kakkossylinterin correctionssa on vastaava piikki alas. Jos kokonaissyöttöön tulee piikki alas, on samassa kohdassa kakkossylinterin correctionissa piikki ylös.

Osaisiko joku tulkita tarkemmin tuota käppyrää? Olisiko joku parametri mitä myös kannattaisi logata?

Ja tietysti se, että vaikuttaisiko tämä siltä että kakkossylinterin suutin on se mikä ei toimi kunnolla ja ykkössylinteri joutuu kompensoimaan vai ovatko molemmat menossa vai onko joku vika mikä saattaisi vaikuttaa vain ykkös- ja kakkossylinteriin muttei kolmoseen ja neloseen? Ja tietysti se, että vikavalo ei tosiaankaan pala kokoajan, kuten ei tuon testilenkinkään aikana.

Kuulostelin ruuvimeisselillä suuttimia, jotenkin kuulosti siltä että kakkossuuttimen äänestä puuttui jokin "terhakas" korkeampi taajuus mikä muista suuttimista kuului. Jotenkin väsyneemmän kuuloinen.

Laguna00

  • Vieras
Voiskohan olla että siihen 2. suuttimeen on päässyt roska joka ei mahdu ulos. Kun noi arvot on melko samat + ja - suuntaan. Siksi ajattelin että jos olis roska jumissa, se vuotaisi varmaan samaan tapaan kumminkin päin. Tää on nyt silkkaa perstuntumaa.

ihmes

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 80
Jotenkin tuntuisi että ainakin jos roska olisi suuttimen kärjessä, olisivat korjausarvot kategorisesti yläkantissa myös tyhjäkäynnillä. Nyt vaikuttaa enemmän siltä että kun syöttö on pieni, suutin on liian kauan auki -> negatiivinen korjaus. Kun halutaan enemmän löpöä, suutin ei ole tarpeeksi pitkään auki -> positiivinen korjaus.

ihmes

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 80
Voihan öngh.

Tilasin kunnostetun suuttimen ja se on nyt vaihdettu. Tulos: mikään ei muuttunut.  ::)

Vaihto meni helposti, suutin irtosi ilman mitään väkivaltaa. Ei tarvinnut edes irroittaa mitään muuta kuin nostaa käsipumppu sivuun ja irroittaa se johtosarjan teline että pääsi taaempaan suuttimen kiinnitysmutteriin käsiksi. Paluuletkujen o-renkaat on kyllä aika entiset, heiluvat selvästi siinä suuttimen päällä mutta eivät vuoda pitänee varmaan vielä vaihtaa. Kun otettiin paluuletkut irti, ykkössuuttimen paluuletku oli vain kostea mutta tuo kakkossuuttimesta "holahti" löpöä irrotettaessa.

Uusi suutin on koodattu ECUlle ja myös näkyy siellä oikealla koodilla. Samannäköiset flow correction arvot edelleen.

Olen kyllä tosi varma että oikea suutin vaihdettiin, suuttimen koodi mätsäsi ECUn tietoon ja tosiaan tuo paluuletkun reilu dieselmäärä kertoisi siitä. Samoin tuo P0202 sai toistettua sillä että irroitti sähköliittimen juuri tuosta kakkossylinteristä.

Auto oli myös akun kenkä irti jonkin aikaa, ainakin ensimmäisessä täyskaasukiihdytyksessä moottori selvästi "arpoi" kiihdytyksen kanssa. Jatkossa toimi normaalisti, eli vissiin moottorinohjaus opetteli jotain?

Moottorin tärinään ei vaikutusta ja tuntuu että sammuu vähän viiveellä, tuntuu kuin avaimen käännön jälkeen jokin sylinteri vielä sytyttäisi?

Minkähän anturitiedon perusteella tuo flow correctionin ohjaus tulee? Pitäisikö tuolla nyt vain ajaa josko ECU vielä olisi jossain opetteluvaiheessa?

Alpo Kieppi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Mulla oli C5 Citikassa vähän samat oireet. Lopulta syyksi paljastuivat vuotavat suuttimien paluuputkien O-rengas tiivisteet. Vuoden ajan oli käyntihäiriöitä kunnes vuoto muuttui niin suureksi, että tuli lätäkkö dieseliä auton alle. Tiivisteiden uusiminen poisti kaikki häiriöt ja kone toimii nyt ihan eri tavalla. Ilmeisesti sai ilmaa järjestelmään viallisista tiivisteistä, jotka olivat aivan lahonneet.

Jos vaihtaa tiivisteet, kannattaa käsittääkseni ottaa alkuperäiset, jotta varmasti kestävät dieselöljyä. Vaihdoin samalla koko paluuputkihässäkän, kun joku aiempi innokas asentaja oli rikkonut lukitussokan. Kustannus yhteensä omalle askartelulle oli kaikkiaan muutaman kympin luokkaa.
3008 Puretech 130 Active mt6 -18
ë-C4 Shine -22

Syyntakeeton ajaa ranskalaisella

ihmes

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 80
Meinaat siis niitä pieniä o-renkaita niissä T liittimien päissä? Olivat painuneet tosiaan aika kantikkaiksi.

Ei saa vissiin pelkkiä o-renkaita marmorilta, ei ainakaan serviceboxissa näkynyt osanumeroa kuin sille koko letkuhässäkälle.

Et sattunut katsomaan oliko letkuissa noin muuten mitään tukoksia tmv. sen jälkeen kun irroitit?

Laguna00

  • Vieras
https://www.ebay.com/itm/Peugeot-Citroen-1-6-HDi-Diesel-Injector-Seals-Washers-kit-198185-1982A0-198299-/221378600250

Eli noi vihreät on sulla kovin kuluneet? Omaani vaihdoin talvella koko sarjan, kun alustiivisteet qlkoi ola tiensä päässä (kupariset). Silloin vihreät olivar myös vaihtokunnossa, aivan kuin niistä olisi alkanut kuoriutua kerroksia riekaleina iirti. Eipä muutkaan sarjaan kuuluvat osat enää uransa huipulla olleet.

ihmes

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 80
Juurikin nuo.

Alpo Kieppi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Kyllä juuri noista pienistä vihreistä o-rengastiivisteistä oli itselläni kyse. Olivat ihan lahonneita ja hajosivat muhjuksi, 175 tkm kohdalla. Paikalliselta Citroenin marmoritiskiltä nuo sai. Tosin pari päivää piti odottaa, sillä tilaustavaraa olivat. Hinta oli vitosen kappale.

Putkihässäkässä ei ollut mitään tukkeumia. Mutta voihan tuon irti ollessa äkkiä kompuralla puhaltaa varulta.

Siitä ei ole itselläni tietoa, että kun tämä moottori kehitettiin euro 5-tasolle eli muuttui 8-venttiliseksi, niin ovatko suuttimet silti samat kuin 16-venttiilisessä.
3008 Puretech 130 Active mt6 -18
ë-C4 Shine -22

Syyntakeeton ajaa ranskalaisella

ihmes

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 80
Noniin... Vaihdoin nuo paluuletkujen tiivisteet. Otoksella yksi sammutus moottori tuntui sammuvan nopeammin ja tasaisemmin avaimen käännön jälkeen.

Kakkossylinterin korjausarvo on yhä poikkeava mutta auto tuntuu muuten toimivan hyvin niin ehkä on vain parempi laittaa läppäri syrjään ja ajaa tyytyväisenä. Todennäköisesti nuo P0202 herjat tulivat siitä, että sähköliittimen ympäristöä en ollut aluksi putsannut kunnolla ja liitin ei ollut oikeasti pohjassa asti. Eli suutin vissiin vaihettiin nyt turhaan.

Laitetaan tältä osin tilaan "seuranta".