Kirjoittaja Aihe: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)  (Luettu 38865 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

m.k

  • Vieras
Auto: 1997 406 GW 2,0.

Jep, eli alkoi tuossa eilen tuntumaan siltä että oikea takajarru laahaisi hieman. Ajattelin että huomenna tai tänään illalla voisi hieman tuohon systeemiin perehtyä. Muillakin varmaankin ollut vastaavia ongelmia, onko kyseessä jokin ominaisuus tai mahdollisesti jokin tietty heikko kohta ko. autossa, vai onko pelkkä säätö riittänyt? Ja onko noissa jarruissa muuten mitään erikoista, vaiko ihan tavalliset levyjarrut? Käsijarruillehan on oma rumpu tuossa levyn yhteydessä, miten tuo pitäisi ottaa huomioon kun alkaa remppaa tekemään vai pitääkö ottaa huomioon ollenkaan?

Ja sitten käsijarrusta, ilmeisesti säätöä vailla sekin... Ei nimittäin ota lainkaan, jos ei vedä kahvaa täysin ylös. Silloin pysyy hyvin auto paikallaan, mutta välissä ei tapahdu mitään. Aniharvoin tulee käytettyä, ja ilmeisesti juuri käyttämättömyyttään sitten päässyt huonoon kuntoon. Onko millainen homma säätää, ja onnistuuko ilman että nostaa auton ylös? Eli tarvitseeko koko peräpää saada ylös ja molemmat renkaat irti, vai riittääkö jos tekee yhden puolen kerrallaan? Ei oikein huvittaisi korjaamolle noin pienten vikojen kanssa lähteä kun itsekin taatusti osaa laittaa, mutta kun nosturi puuttuu niin melko usein joutuu korjaamon apuun turvautumaan...

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #1 : 09.06.2006, 11:14:19 »
Laahaava ääni johtuu mitä ilmeisemmin käsijarrun irronneista kilkkeistä ( jarrukengät ), varsinkin jos se ei toimi. Kannattaa katsoa käsijarrut mahdollisimman nopeasti, koska jos tavarat on irrallaan ( tyyppivika ) saattavat ne särkeä ABS anturin ja pahimmassa tapauksessa hammaskehän. Molemmat arvokkaita osia. Merkkinä rikkoontumisesta on ABS fault -ilmoitus moninäytössä. Asiasta on keskusteltu aikaisemminkin palstalla, joten haku päälle.

Käsijarru kuitenkin toimii, kunhan vain vetää kahvan aivan tappiin asti. Jos olis kengät irti, niin silloin ei varmaankaan toimisi lainkaan? Pitääpä huomenna ostaa asennusjuomaa ja perehtyä tuohon systeemiin...

Kyllä se saattaa toimia kuten kuvailit, mutta sitten kun ne palat karkaavat omille teilleen, ei sekään enää toimi. Ongelma on jarrukenkien kiinnitystapin irtoaminen jarrukilvestä, kilpi ruostuu ja tappi menee läpi. Minulle laitettiin tapiksi ruuvi joka on prikkojen kanssa kilvessä kiinni ja hyvin on pysynyt.

makinjar406

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #2 : 13.06.2006, 22:26:39 »
Tässä just ite pajottanut noita takajarruja... (tänä vuonna satulan liuku jumissa ja suojakumi sökö; viime kesänä käsijarru vaijerit jumissa )

Käsijarrukenkien säätö "rattaalla" jota pääset pyöritteleen rummussa olevasta reiästä ja sitten pohjan alle vaijerin säätöön siitä "haarotuskappaleesta" (on suojapellin alla vähän piilossa!)

t1jkoski

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #3 : 20.06.2006, 16:48:26 »
Auto: 1997 406 2,0 ST.

Mulla oli sama juttu käsijarrussa, auto pysyi kyllä paikoillaan kun veti kahvan pystyyn, muuten ei ollut eloa. Oli alimmaiset käsijarrukengät kulunut ihan metallille kummallakin puolella. Ne kun vaihdoin ja sääsin ohjeen mukaan siitä rattaasta (ensin niin tiukkaan ettei pyörä liiku, siitä joku viisi-kuusi hammasta takaisin päin), niin johan pelittää.

Miksa

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #4 : 29.10.2006, 19:47:35 »
Auto: 2001 406 2,0 HDi (110 hv).

Ohjeiden mukaisesti rupesin käsijarrua säätämään. Ensin ruuvia joka on vasemmalla puolella yläviistossa niin kuului vain "klink" ja ruuvi lensi rummun sisään. Ja tietenkin puuttui juuri sitä koko torxia jolla olisi saanut auki rummun, jotta olisi voinut korjata. Autoon vaihdettiin tässä vähän aika sitten jarrulevyt-ja palat eteen ja taakse, jotenka varmaankin asentajalta jäänyt ruuvit kiristämättä. Ja autolla on pakko päästä ajoon. Mitähän tuo irronnut ruuvi tuolla rummun sisässä voi tehdä?

Espe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 172
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #5 : 29.10.2006, 21:07:11 »
Se takajarrun levyn tort avaimen koko/tyyppi on T30. Ainakin mulla levyt takana käsijarrut rummulla. Minusta sinun ei kannattais ajaa, ennen kuin olet sen avannut ja laittanut takaisin. Se voi sieltä pyörähtää sellaiseen väliin, jossa tekee lisävahinkoa. Samalla kannattee voidella kierre ohuella grafiitti rasvalla tai muulla sellaisella mikä pysyy notkeana.

neuvis

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #6 : 29.10.2006, 21:17:23 »
Olet todennäköisesti avannut käsijarrukenkää pitävän jousen. Kannattaa ottaa se sieltä rummusta pois ja laittaa paikalleen lisävaurioiden välttämiseksi.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 148
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #7 : 30.10.2006, 04:56:57 »
Tässä on kuva sen rummun sisuksista.



Tuo säätöpalikka ei ole millään muulla kuin tuolla jousella kiinni. Mutta ei sen kylläkään pitäisi kovin helposti lähteä paikaltaan. Olet vissiin mennyt avaamaan tuon käsijarrukengän kiinnitysruuvin...

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=24369.msg118417#msg118417
« Viimeksi muokattu: 07.05.2010, 09:21:20 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

neuvis

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #8 : 30.10.2006, 15:50:55 »
Siis mitä osaa tuosta tarvii kiristää? Olin siinä luulossa, että noita ristipää ruuveja, jotka ainakin itselläni sijaitsivat yläviistossa vasemmalla ja oikella alaviistossa.

Siinä jarrukenkää pitävässä "ruuvissa" on jousi. Vasemmalla jousen vieressä olevan säätöpalan yläosassa olevasta hammasrattaan näköisesta kehästä kiertämällä säätöpalan pituutta voidaan säätää.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 752
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #9 : 12.11.2006, 22:21:20 »
No nyt vasta päästiin aukomaan paikkoja. Ruuvi oli vielä suhkoht ehjäkin eikä ollut saanut tuhoa aikaan. Vähän sitä piti suoristaa niin meni paikallensa. Käsijarru on nyt kiristetty ja näyttäisi taas toimivan hyvin.

Siinä on vaan semmoinen homma, että se kiinnitystappi irtoaa luultavasti epämääräisen ajan kuluttua uudelleen, koska reikä jarrukilvessä on ajan saatossa suurentunut.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 148
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #10 : 27.06.2007, 07:39:51 »
Miten tuo säätö nyt tehdään oikein, tein nyt että niin kireälle ettei levy käsin liiku, siitä kuusi taakse. Mutta pitääkö vaijeriakin säätää että saadaan kulma oikeaksi kun kengät aukeaa? Käsijarru on nyt paljon parempi, mutta asfaltilla ei niitä lukkoon saanut. En tiedä riittääkö teho, mutta kyllä esim 307:ssa saa lukkoon.

Käsijarru on oikein säädetty kun se nousee sellaiset 6-7 pykälää, lukkoon menemisistä en osaa sanoa mitään kun ei ole tullut koitettua.
« Viimeksi muokattu: 17.05.2008, 10:09:20 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

luukkonen

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #11 : 27.06.2007, 15:07:32 »
Kyllä mulla menee asfaltilla lukkoon helposti molemmat renkaat, eka muutama pykälä jolloin rupeaa ottamaan kiinni ja siitä pari napsahdusta niin menee oikein pamahtamalla lukkoon, eli voimaa ei tarvitse juuri lainkaan.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 148
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #12 : 27.06.2007, 15:18:25 »
Ei meinaa kyllä pysyä tuo käsijarru oikeassa kireydessä. Kun pistettiin uudet takajarrupalat niin kiresteltiin käsijarru, piti vähän aikaa. Sen jälkeen löystyi ja kirestelin vaijerista, piti taas vähän aikaa. Nyt taas vaatii kiristystä kun ei meinaa pitää enää juuri lainkaan. Katsotaan jos nyt säätää paloja ja vaijeria, niin pysyisikö kauemmin kuin pari viikkoa.

Vika on just siinä että se ei vaijeria säätämällä tule koskaan hyväksi. Säätö pitää tehdä aina rummun sisällä olevasta säätökiekosta.

Mä en ole kertaakaan joutunut säätämään vaijereita reilun 1½-vuoden aikana.
« Viimeksi muokattu: 07.05.2010, 09:22:50 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Jallupoika

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #13 : 27.06.2007, 19:16:00 »
Kannattaa ennen jarrukenkien säätöä löysätä käsijarruvaijeri ja kiristää se aivan viimeiseksi. Näin olen saanut rumputakajarrutkin tasaisesti pelaamaan.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #14 : 28.06.2007, 03:08:39 »
Itse olen ottanut vaijerista löysät pois parikertaa, molemmat rummut säädetty kiinni, jonkajälkeen löystetty, kahvaa ei tarvitse nostaa kuin muutaman naksauksen jonkajälkeen alkaa jarrutus, teho on heikohko vain, kyllä tuon paikallaan saa pysymään, ja aina pysäköidessä kiskon känkkärin päälle.

Siinäpä taitavat olla syy ja seuraus samassa lauseessa. :-) Siis mikäli tuossa tapauksessa kahvan liike on säädetty liian lyhyeksi. Se kahvan liike pitää nimenomaan säätää juuri sille välille kuin autovalmistaja on ilmoittanut, muuten järjestelmä ei toimi suunnitellusti. Joissakin kahvan liikeradan kuuluu olla lyhyempi, toisissa taas pidempi; kuitenkin yleensä vähintään esim. 5-7 naksahdusta.

Joissakin autoissa käsijarrun teho on oikein säädettynäkin heikompi kuin toisissa, joten ei pidä huolestua, vaikkei käsijarrukäännös pitävällä pinnalla onnistuisikaan. Kunhan auto pysyy seisontajarrun varassa paikallaan jyrkemmässäkin mäessä, eikä lähde liikkeelle pienestä tönäisystä. Katsastusmieskin kyllä huomauttaa asiasta, jos tarvetta on.
« Viimeksi muokattu: 07.05.2010, 09:24:31 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info