Kirjoittaja Aihe: 406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)  (Luettu 12047 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)
« Vastaus #15 : 05.07.2017, 17:43:22 »
No löytyy onneksi käytettynä. Kävin tänään katsatuksessa ja päästöt oli yllättävänkin hyvät. Männänenkaat eivät ole vielä sisäänajettu, tankissa oli vain tenttua ja katalysaattorissa oli vain kuoret sekä vanhat öljyrapa putkessa ja Lambdassa, niin ja loppuunajetut sytytystulpat. Tuossakin osassa jota olen saamassa on jo vaihdettu juuri ne ylemmät putken osat jotka on kuumimassa osassa. Ja sain tuolta jostain euroopasta tarjouksen öljynpaluuputkesta viiteenkymppiin kun se suomessa on yli sata. Sitä on vaikea tehdä itse kun on kolmihaarainen ja vaikka sen tekis niin ei sitä saisi kiinni kunnolla oikein koskaan. Tästähän on paljon puitu eri raadeissa että voiko katalysaattori mennä loppuun kun ei mene päästöistä läpi. Nyt tämän perusteella, ei koko katlysaattoria tarvita jos moottori on mekaanisesti kunnossa. Juuri nuo männänrenkaat on minusta ratkaisevat. Sitä en tiedä paljonko tenttu tekee tässä. pitäis tankata ja tehdä uusi päästömittaus. Siitä on niin monenlaista juttua liikkunut niin olis mukava tietää miten se asian laita oikeasti on. Jos tuohon nyt laittaisi uuden katalysaattorin toki päästöt putoaisi vielä lähelle kymmentä.

####################

Minun piti laittaa puolen megan kokoisena tuo katsastustodistus kun ei siitä saa kolmesataakilobittisenä saa selvää tarpeeksi. Tuo päätöshän on ihan julkinen ja ei siinä mitään kovin ihmeellistä tietoa olekkaan suttasin siitä nimen vain pois että ei turhaa ole näkyvissä. 
« Viimeksi muokattu: 05.07.2017, 18:14:20 kirjoittanut PeugeotDriver »

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)
« Vastaus #16 : 10.07.2017, 09:42:20 »
Eilen vedin yksiötä perässä ja matka taittui mainiosti yhdeksänkympin vauhdissa ja mitään oireita ei ilmennyt vaikka vedätin tarkoituksella mäkeen minkä auto kulki. Ainoaksi tappioksi jäi rahanmenetys noin parisattaa ja tuo harakiri Torx avain joka aiheutti vain vaivaa kun kansipultteja punoin kiinni.  Mutta on meillä nätti satavuotias maa mitä kattelin, kun suviyönä kun täällä Lapissa ajelin.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)
« Vastaus #17 : 11.07.2017, 00:04:46 »
Mittasin noita lämmitysvastuksia ja vanhassa on heiman alle kymmen ja vähän päälle lähempänä ilmanottoa. Vaihto-osassa vastaavasti 11 ja 13 Ohmia. Kun vastus kuluu tai siis se lanka haprastuu niin laskeeko sen vastus ja se sitten lopulta palaa poikki. Eikä sen sisäinen vastus kuuluisi kasvaa sen lämmetessä? Mitkä lienee oikeat arvot. Alipaineventtiili ei oikein tominut ja sen toimii niin päin että se tekee alipaineen moottoriin sen jäähtyessä. Mikä sen tarkoitus on. Estää vuotoja vain vesihöyryä menemästä sisään. Onko se alipaineventiilin alla klemmatia tehtaan jäljiltä. Eli siitä se ilmeisesti pannan poikki kun venttiilikoneiston kantta irrotetaan. Varaosakuvassa on letkukiristin siinäkin. Mutta minusta kummassakaan ei ollut tuossa kohtaa mitään. Vaihto-osassa oli melkein yhtä kovettunut se ylin pätkä. Mutta sen nyt sai siihen kuitenkin odottamaan parempia aikoja. Sitä toista kolmihaaraletkua en ole vielä laittanut mutta pitää kattoa jos sen sais korjattua. Mikä se näitten tarkoitus on. Onko ventiilikotelon kannessa jotain teräsvilla joka erottaa öljyä pois ja se valuu eri putkea pitkin takaisin ja hienoin sumu jatkaa moottoriin saakka. Mikä logo niissä putkissä on. Minusta se näyttää ihan MAN logolta.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)
« Vastaus #18 : 11.07.2017, 20:02:02 »
Tutkin vähän tuota homaa niin eihän se ollut sinne päinkään mitä minä sanoin. tuo PVC pressure vacuum valve pitäis huoltaa20 tuhannen välein. Minun uusi venttiili on jäänyt auki asentoon. Kun moottori on tyhjäkäynnillä niin alipaine suurimmilaan ja öljyhöyryt pienimmillään. Vastaavasti korkeilla kierroksilla alipane pienemmillään ja höyryt suurimmilaan. Tai jopa paine suurempi kuin kampikammiossa. Tuo vaikuttaa tyhjäkäyntiin ja polttaa vikavaloa. Juuri kuten minulla on tehnyt. Mikähän tuo valmistaja on? eBayssa on noita venttiilejä muutamalla kympillä kun se taas marmorilla maksaa seittemänkymppiä. Tuo logo on kyllä niin tuttun näköinen. Näitten valmistajia ovat Vaico ja Kayser ja tietenkin moni muu. Kuka tunnistaa tuon logon? Saapi tilattua oikean.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)
« Vastaus #19 : 25.07.2017, 10:24:11 »
Sainkin pulttikasan pösön liikeestä ja sai ne viimeisetkin hukatut pultiti paikoillee. Nuo kaksi tiivistettä hieman pohdituttivat. Kuvassa numero 71 ServiceBoxissa ne on laitettu eri kohtaan kuin jos katsoo luetteloa niin on kaksi näitä ja pultteja on 21 ja kaksi pitempää öljypohjien korvien kohdalla. Onko ne sitten kompuraa varten. Niin niin päättelin että siihen ne kuuluu. Meneekö nuo pultit sitten öljytilaan saakka? Muistaako kukaan tällaista nyanssia? Ja katsoin tuon öljyhöyryn lämmittimen vielä niin sehän on tuollainen suunniteltu lämmitin että siinä on kynnys joka pakottaa liejun kulkemaan tuon pöydän yli ja lämpiämään. ja siitä sitten moottorin ahnaisiin kitusiin. Se on juuri tuo liitin alaspäin oikeassa asennossa. Eihän se nyt kelään kiinnosta mutta mitäpä sitä tekemään jos liikaa aikaa sattu olemaan. Vielä on käsittelemättä nuo asiaan kuuluvat tehdasklemmarit ja nitten yksityiskohdat sekä öljynpaluuputki öljyhöyryn keräimestä, joka on vielä asentamatta.
« Viimeksi muokattu: 25.07.2017, 10:42:32 kirjoittanut PeugeotDriver »

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)
« Vastaus #20 : 27.07.2017, 12:49:48 »
Tuossa muuten näkyy se kannen hitsaukset.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)
« Vastaus #21 : 27.07.2017, 16:15:35 »
Hyvä juttu. Kohta pörisee  :).  Ei ole antaa vinkkiä kanteen.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)
« Vastaus #22 : 31.07.2017, 11:01:48 »
Tutkin vähän tuota homaa niin eihän se ollut sinne päinkään mitä minä sanoin. tuo PVC pressure vacuum valve pitäis huoltaa20 tuhannen välein. Minun uusi venttiili on jäänyt auki asentoon. Kun moottori on tyhjäkäynnillä niin alipaine suurimmilaan ja öljyhöyryt pienimmillään. Vastaavasti korkeilla kierroksilla alipane pienemmillään ja höyryt suurimmilaan. Tai jopa paine suurempi kuin kampikammiossa. Tuo vaikuttaa tyhjäkäyntiin ja polttaa vikavaloa. Juuri kuten minulla on tehnyt. Mikähän tuo valmistaja on? eBayssa on noita venttiilejä muutamalla kympillä kun se taas marmorilla maksaa seittemänkymppiä. Tuo logo on kyllä niin tuttun näköinen. Näitten valmistajia ovat Vaico ja Kayser ja tietenkin moni muu. Kuka tunnistaa tuon logon? Saapi tilattua oikean.

Mielenkiintoista laittamista. Mistä tuo PCV vacuum valven 20tkm huollon tarve määritelmä on peräisin? Itse olen ihmetellyt jo vuosia että mikä "pömpeli" tuokin mahtaa olla. Toki olen sen käsittänyt että se huohotinjärjestelmään liittyy. En vain ole missään, esim. varaosaliikkeissä törmännyt näihin. Meinaan jos oikeasti n.vuoden välein pitäisi vaihtaa tai huoltaa. Omaan autoon tekisi kyllä mieli vaihtaa koska se saattaa olla alkuperäinen. Ei ainakaan minun aikanani (7vuotta/60tkm) ole vaihdettu.
MB E250 cdi

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)
« Vastaus #23 : 31.07.2017, 14:18:58 »
Tuon parikymmentätuhatta oli jossain jenkkifoorumilla. Tietenkin siellä on isommat tilavuudet ja lämpimmät ilmat. Siinä on taso ja vastinpinta muovia. Minulla ainakin alkuperäisen vastinpinta oli kalvautunut vinoksi. Ja jos mielenkiintoa kerran riittää niin tuossa on yksi epäonnistunut kannen hitsaus. Esikammion tasopintaan saakka halkeama. Se olisi pitänyt hitsata loppuun saakka ja sitten kalvaa tasopinta uudelleen. Onko joku tehnyt tuota hommaa. Minkälainen työkalu pitäisi olla?

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)
« Vastaus #24 : 03.08.2017, 11:19:51 »
Auto: 1996 406 2,0 ST.

Perehdyin tuohon huohotinjärjestelmään tämän viestiketjun innoittamana. Minun autossani huohottimen venttiili oli varmasti alkuperäinen, ainakin kaikki klemmarit viittasivat kovin siihen. Myös itse venttiili oli aivan loppu. Sen sisällä on jousikuormitteinen kumikalvo ja venttiilin alapuolella on pieni nuppineulan pään kokoinen reikä jonka kuuluisi olla auki, mutta se oli tästä minun venttiilistä muurautunut ihan umpeen. Myös kumikalvo oli kovettunut ja jousi jumissa.

Kävin letkut läpi ja puhdistin ne sisältä. Irrotin myös venttiilikopan ja sen sisäpinnassa olevan separaattorisysteemin. Siellä oli jonkin verran kuivunutta karstaa sisällä. Tarkistin että nyt kanavista menee ainakin läpi. Muutenkin letkujen ja sen venttiilin sisällä ei ollut mitään märkää tai kosteaakaan öljyä, vaan kuivunutta ja karstoittunutta.

Menin sitten eilen AD varaosatiskiltä alkuperäisen varaosakoodin kanssa ostamaan uutta. Järjestelmä ei tuntenut ollenkaan Peugeotin venttiiliä. Olin kuitenkin tutkinut asiaa internetissä ennen kuin menin varaosatiskille ja huomannut että VAG konsernin autoissa on käytetty samaa huohottimen venttiiliä. Sainkin sitten tilattua uuden venttiilin Skodan varaosanumerolla hintaan 18 e. Nyt on uusi toimiva venttiili paikoillaan. Valmistajana Vaico.
MB E250 cdi

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)
« Vastaus #25 : 03.08.2017, 11:45:51 »
Tuota. Mikä oli Ŝôkôtan varaosanumero. Katselin kanssa eBaystä noita juuri Vaicon venttiileitä jotka on juuri samoja ja suurinpiirtein tuon hintaisia. Niihin tulee vain se postimaksu vielä päälle. Oliko sulla kuvaa siitä venttiilistä. Missä se pieni reikä oli? Kokeilitko imeä siitä venttiilistä että onko se ensin ihan vähän auki ja kovemmalla alipaineella täysin kiinni? Saiko siitä mitään selvyyttä että miten se on ajateltu toimivaksi?
« Viimeksi muokattu: 03.08.2017, 11:51:52 kirjoittanut PeugeotDriver »

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)
« Vastaus #26 : 03.08.2017, 12:08:58 »
VAG varaosanumero on: 06A129101D. Se venttiili on presiis samanlainen kuin tuo sinun laittamassasi kuvassa oleva. Tuosta sinun venttiilistä löytyy myös se pieni reikä kun käännät sen ylösalaisin. Se on tuon ison pyöreän osan kantissa. Saattaa olla myös täynnä moskaa eikä siksi heti erotu siitä reunasta.

Tuolla on sen toimintaperiaateesta hieman: http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=77617
MB E250 cdi

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)
« Vastaus #27 : 03.08.2017, 13:20:04 »
Että AD varaosaliikkeestä sai 18 € tuon. Kun tuota myy merkkiliike kuudellakympillä ja oliko se pösön seittemänkymppiä. Kuule oliko sulla siinä paketissa stiä mihin kansanautoihin se käy? Että tuota jos sen sais sitten hankittua sieltä M kirjaimella alkavasta perheyrityksestä. Kun en tiiä oliko täällä Napapiirillä tuommoisia ADHD liikkeitä laisinkaan. Siis siitä ketjustako sen sais sitten tuohon rahaan jos vain tuon numerosarjan esittäisi.

###############

Kattelin että onhan meilläkin tuo ADHD liike tietenkin mutta se on vain tukkuasiakkaille. Joo ei sinne ole kuluttajilla mithään asiaa.
« Viimeksi muokattu: 03.08.2017, 13:25:38 kirjoittanut PeugeotDriver »

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)
« Vastaus #28 : 03.08.2017, 13:35:47 »
Kelhu varaosasta Turusta tuon ostin. http://www.katarvike.fi/

Meni varaosaliikkeet sekaisin kun olen paljon ostanut myös AD varaosaliikkeestä. Hinta oli tosiaan 18 €. Ainakin näihin malleihin käy: A3 98-03,A4 98-08,A6 98-05,GOLF 98-05,PASSAT 01-05  ja varmaan moneen muuhunkin. Motonetista yritin itsekin sitä aikani etsiä noihin eri Audeihin mutta ei ainakaan netin varaosaluettelo löytänyt sitä. Saisivat ehkä sen kyllä tilattua tuolla varaosanumerolla? Kannattaa kysyä.
MB E250 cdi

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Nokka-akselin laakerointi (XU)
« Vastaus #29 : 03.08.2017, 15:40:58 »
Tuli vastaus sieltä autonosamarketista. Että KAHA toimittaa V10-9710 numerolla joka on VAICO:n oma numero ja tuolla jo löytyy viljalti internetin ihmeellisestä maailmasta tuota osaa. Hintaa vain on 28,8  €. Kiinasta saa viidellä eurolla ilmaisella postituksella. Hmm. Sanookaapa miten se on mahdollista?