Kirjoittaja Aihe: 406 - Nykiminen (HDi)  (Luettu 1963 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hartsa72

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 299
406 - Nykiminen (HDi)
« : 07.02.2019, 08:29:55 »
Auto: 2004 406 2,0 HDi (80 kW).

Missä kaikkialla on tässä 406 HDI 2004 pököttimessä mahdolliset maadoituspisteet mitkä vaan liittyy moottoriin. Akun maapiste korissa ja siittä seuraava laatikon kupeessa ja oliko kuskin jalkatilan vasemmalla puolen vielä joku. Entä ECUN? Ongelma on sellainen, että auto käy alkuun hyvin. Sit alkaa matka-ajossa nytkähtelevältä tuntuva ilmiö joka pikkuhiljaa pahenee kunnon nykimiseksi ilman mitään logiikkaa mihinkään sähkönkulutukseen liittyvää. Jossain vaiheessa huippu kierrokset jää noin 3000 veto on aivan onneton ja tyhjäkäynti noin 1300. Auto kyllä käy mutta perin juurin veemäinen ajella varsinkin risteys alueilla kun alkaa ryntäileen ja tyhjäkäynti laukkaa tässä vaiheessa 1100 ja noin 1500 välillä. Lukasin viat PP:llä ja siellä oli aikalailla hetkellisiä vikoja, ihan turbon paineesta (muistaakseni kaikenkaikkijaan yhteensä 7-8kpl) ilmastoinnin painevikaan lähtien josta jälkimmäinen ei ole ollut vuosiin käytössä(vuotaa mehut). Noin monesta viasta johtuen ajattelin, että saattaisi olla maadoitusvika tai miksei sökö akkukin mutta jaksaa se käyntiin kohtuu ok pyörittää. (Paitti että niillä viime -30 pakkasilla piippas airback faulttia, 4h lämmityksessä) Virroista en ymmärrä yhtään mitään mutta eilen latausjännite tyhjäkäynnillä 100km ajon jälkeen on 14,36. Tossa nyt yön seisseenä pikkupakkasessa käyn kohta mittaan lepojännitteen akusta vaikka nämä nyt oikein anna kuin hiukan ehkä suuntaa. Huomenna pääsen vasta testaan autoa paremmalla akulla. Pittää myös käydä kahteleen kaapelikenkiä. Mulla on jonkin verta 35mm2 karvaköyttä niin aattelin josko laittelis lumisateitten välissä uusia maadoitusjohtoja jos on esim eristeen alta murtunut poikki.
Hyviä neuvoja kuunnellaan.. :)

EDIT: Lepojännite oli nyt 12,72 ja se oli eilen kun sammutin auton niin 12,62. Parantunut kun auto seissyt. Eikös sen pitäs olla toisinpäin?
406 2.0 HDI 80kw -04
Ainoa heikkouteni on ääretön nopeuteni..

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Nykiminen (HDi)
« Vastaus #1 : 07.02.2019, 11:03:48 »
Hartsa72. Maadoituksia on kaksi, molemmin puolin konehuonetta, toinen akun luona lokarin reunan alla ja toinen vastakkaisella puolella. Ongelmasi viittaa anturiin joka lämmetessään vikoo tai sitten ECU:uun. Olen nähnyt tapauksen jossa kierrokset "laukkasi" ylös-alas mutta pysyi käynnissä ja syynä oli ECU. Tämä tapahtui katsastuksen jälkeen kotimatkalla ja tuli aivan yhtä-äkkiä. Kokeile lämmittää hiustenkuivaajalla ECUa ja muita antureita polttoainelinjassa.
P.S. tarkista tankin korkki josko ilmareikä olisi ummessa.

hartsa72

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 299
Vs: 406 - Nykiminen (HDi)
« Vastaus #2 : 07.02.2019, 16:24:18 »
Tankin korkin tarkistin jo eilen. Ei vaikuttanut. Hyvä jos on joku esimerkkitapaus ollut. Se toimi tänäänkin kylmänä ok mutta ongelmat alkaa kun lämpiää kone. Pittääpä alkaa tarkisteleen kaikki anturit jotka se ilmottaan vianluvussa. Toi halvatun lumipöllyt on voinut ihan hyvin päästä ECUUn asti.
406 2.0 HDI 80kw -04
Ainoa heikkouteni on ääretön nopeuteni..

Alf

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 84
Vs: 406 - Nykiminen (HDi)
« Vastaus #3 : 08.02.2019, 08:18:39 »
ongelmat alkaa kun lämpiää kone.
Minulle tämä yksistään viittaisi elektroniikkavikaan. Komponentin kalenterivuodet ovat tulleet täyteen ja se on ajautunut niin laitaan, että muu järjestelmä ei pysty enää sen arvoa kompensoimaan. Niin ja vikakoodeissahan ei välttämättä näy kaikki anturiviat, jos ne johtuvat vanhemisesta esim. ykk-anturi ja kierroslukuanturi.
Köyhän miehen aristokatti 406 2.0 ST Executive GW 12/2003

hartsa72

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 299
Vs: 406 - Nykiminen (HDi)
« Vastaus #4 : 10.02.2019, 16:03:26 »
Taisi perjantaina löytyä vika vaikka itse vika kohtaa en löytänyt. Elikkä ECUn johtonippua kun väänteli käsin niin sai auton ihan sammumaan siittä. Usealla yrityksellä varmistuin asiasta. Sitten purin sen johtonipun kovan muovisuoja ja pehmeän muoviputken ja teipit niin auto on sen jälkeen toiminut ihan normisti muutamia kymmeniä kilsoja. Johdot oli yltäpäältä öljyssä. Luulen näin, että eriste on jostain johdosta/johdoista hankautunut puhki/ohueiksi ja lyö läpitte. Putsasin ne bräkkiksellä ja eristeteipillä sieltä täältä niputin sen johtohäsmäkän ja kahtelin, että ei ota hankaus kontaktia mihinkään. ECUN maadotus pisteelle tein lisämaadoituksen varulta, eli jatoin johdolla toiseen paikkaan. Nyt pittää ajella ja seurata tilannetta. Huomenna tuleekin maakuntakierros niin siinäpä selviää, että miten toimii.
406 2.0 HDI 80kw -04
Ainoa heikkouteni on ääretön nopeuteni..

JK71

  • Vieras
Vs: 406 - Nykiminen (HDi)
« Vastaus #5 : 10.05.2019, 08:00:02 »
Auto: 2002 406 2,0 HDi (DW10ATED).

Selvisikö vika?  ihan sama oireilu omassa pösössä. lähes sama vikakoodirypäs tulee satunnaisesti. johtoja väännelty ja maadotukset tsekattu...


Capricorn

  • Vieras
Vs: 406 - Nykiminen (HDi)
« Vastaus #6 : 11.05.2019, 08:44:58 »
Johtonippu kannattaa piipata läpi. Itsellä oli laturin herätepiuhan ongelmia. Päälisin puolin johto oli ehjä mutta sisältä oli johto poikki.