Kirjoittaja Aihe: 406 - Aukko kytkinkotelossa  (Luettu 2382 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Splite

  • Vieras
406 - Aukko kytkinkotelossa
« : 17.07.2019, 19:14:28 »
Auto: 1998 406 1,8 (manuaalivaihteisto).

Lohkosta puuttuu palanen. Ilmeisesti jokin osunut ja aiheuttanut lohkeamisen. Vaihdelaatikon ja lohkon liitoskohdassa niin, että vauhtipyörä näkyy ja vaihteistoöljyt valuu pihalle. Rattaan ulkoreunassa myös kulumaa havaittavissa. Onko jollain kokemusta vastaavasta saati tietoa saako tuon korjattua? Muutama kuva liitteenä.
« Viimeksi muokattu: 17.07.2019, 19:20:08 kirjoittanut Splite »

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 534
Vs: 406 - Aukko kytkinkotelossa
« Vastaus #1 : 17.07.2019, 20:02:55 »
Startti sen rattaan on syönyt eikä mielestäni siitä puutu palaa. Ei kai öljyt tule hölönään pois? Ei kyllä ihan ota kuvista selvää nyt. Pystyykö autolla ajamaan?

Splite

  • Vieras
Vs: 406 - Aukko kytkinkotelossa
« Vastaus #2 : 17.07.2019, 21:03:27 »
Ei öljyt kai kerralla ole kaikki tullu ulos vaan pikkuhiljaa tiputellut. Siitä syystä aloinkin tutkimaan asiaa ja nostin auton ylös.
Autolla pystyy ajamaan, kaikki vaihteet toimii normaalisti ja kytkin.

Ei kait tuolla tuommosta aukkoa kuuluis olla, että tuo ratas noin näkyy?

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 406 - Aukko kytkinkotelossa
« Vastaus #3 : 17.07.2019, 21:48:49 »
Tuo mistä arvelet että uupuu pala on kyllä tuommonen jo tehtaalta lähtiessä. Eiköhän sieltä ole stefa mennyt jostakin kun kerran pikkuhiljaa tiputellu öljyt pois. Ei tuo Vauhtipyörän kolo ole ainakaan syypää kun ei ne öljyt ole tuolla tilassa missä vauhtipyörä pyörii. Onko jokin kohta koneen alta selkeästi märempänä öljystä? onko se vaihteistoöljyn määrä tarkistettu  että on tyhjentyny?
Kun kerran kytkin pitää niin se vaihteiston kytkimenpuoleinen stefa lienee ehyt, mutta entäs vetoakselien stefat?

Edit vielä. öljyä ilmeisesti tiputtaa maahan asti kun on parkissa? onko koneeseen tarvinnut lisätä moottoriöljyä vaihtovälillä?
« Viimeksi muokattu: 17.07.2019, 21:55:19 kirjoittanut savonhumu »

Splite

  • Vieras
Vs: 406 - Aukko kytkinkotelossa
« Vastaus #4 : 20.07.2019, 21:17:31 »
Ok ymmärsin väärin tuon vaihteistoöljyn tilanteen. Täytyy tutkia tarkemmin mistä tuo öljy valuu maahan.

Tosiaan onko tuolla noin suuri aukko normaalisti, mistä vauhtipyörä näkyy?
Olen monta kertaa ollut auton alla puuhailemassa, mutta tuota kyseistä en ole huomannut ikinä.
Mahtaisiko siitä olla jokin suoja lähtenyt kävelemään?

Öljyä on tippunut tosiaan parkissa ollessa maahan asti muutama tippa ja en ole joutunut lisäämään moottoriöljyä vaihtovälin aikana.

Lähinnä arveluttaa, että meneekö kaikki lika ja muu kyseisestä aukosta sisään.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 969
Vs: 406 - Aukko kytkinkotelossa
« Vastaus #5 : 21.07.2019, 00:30:01 »
Jospa kytkinremontissa on unohtunut pelti, monissa koneissa on pelti alhaalla muutamalla pultilla kiinni. Tosin tuo sivussa eikä kierteitä näy missään, ehkä tuo ei haittaa kun on rintapellin puolella.
« Viimeksi muokattu: 21.07.2019, 00:34:54 kirjoittanut fluxpur »

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 406 - Aukko kytkinkotelossa
« Vastaus #6 : 21.07.2019, 01:01:19 »
Minun mielestä noista kahdesta viimeisestä kuvasta erottaa selvästi, että jokin pala tuolta on murtunut. Ei edes Peugeotissa ole noin epätasaisia reunoja tehdasvalun jäljiltä. Onko autoon tehty joskus kytkinremonttia? Tuolloin on väännetty laatikkoa irti moottorista ja kytkinkoppa ottanut "damagea"..? Yleensä ne "tehdastekoiset aukot laatikossa" on kytkinkotelon alaosassa, kuvista voisi olettaa tämän aukon olevan lähellä oikeanpuoleista vetoakselia?

Paha tuollaista on uudenveroiseksi korjata. Jonkin peitepalan tuohon voisi yrittää tehdä pellistä mutta saako sitä kiinni minnekään helposti. Ainakaan tasauspyörästön pultteja en itse lähtisi irroittelemaan tuollaisen takia, alkaa pian laatikko vuotaa muista liitoksistaan...

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 969
Vs: 406 - Aukko kytkinkotelossa
« Vastaus #7 : 21.07.2019, 14:03:53 »
Jos tarkoitat rosoista reunaa, se on lohkon puolella. Menisin korjaamoon kysymään, onko lohjennut ja kannattaako korjata, luulen ettei kannata koska kytkin on suljetussa tilassa, keskipakovoima estää mitään pääsemästä levylle.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 406 - Aukko kytkinkotelossa
« Vastaus #8 : 21.07.2019, 16:01:00 »
Niin saattaa olla. Kuvasta kuitenkin näkee, että kaari ei jatku mitenkään symmetrisenä vaan se vaihtelee ja on aika "roisin" näköinen. Tuskin on lähtenyt tehtaalta tuollaisena. Todennäköisimmin tuosta on jotain lohjennut.

Niin, tuon korjaaminen uuden veroiseksi taitaa olla turhaa, samaa mieltä...

Vipe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162
Vs: 406 - Aukko kytkinkotelossa
« Vastaus #9 : 21.07.2019, 23:25:14 »
Samanlainen kolo on myös 307 1.6 hdi:ssä.

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 406 - Aukko kytkinkotelossa
« Vastaus #10 : 23.07.2019, 20:06:42 »
Niin minua kiinnostas tietää että mitenkä tuo reikä tuohon kohti tulis ilman että muualle tulee mitään jälkiä? edelleen sitä mieltä että alkuperäinen juttu on paitsi jos on lootaa irrottettu ja siinä yhteydessä lohjennut pala.. keskittysin ennemmin nyt siihen että mistä sitä öljyä tippasee ja paljonko eli onko aitoa vajausta päässyt syntymään laatikkoon vai onko tippasu moottoriöljyä tai tehostinöljyä?

-irbe-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 58
Vs: 406 - Aukko kytkinkotelossa
« Vastaus #11 : 24.07.2019, 02:01:44 »
Moi,
Vaihdoin just öljyt vm.1998 P306:een.
Alla ryömiessäni huomasin saman kolon. Eli ei ole lohjennut mitään, samalla tavalla vauhtipyörän hampaat näkyy. Tai sitten meillä on ollut sama huoltomies joka on käynyt nakertamassa vääntöraudalla palan pois. t: Irfan

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Aukko kytkinkotelossa
« Vastaus #12 : 24.07.2019, 09:49:13 »
Kovaa ajoa vaan, ainakaan alumiinikopan ominaisuus ei sitä haittaa. Kallistuisin kampiakselin takapään stefaan. Toki tuon ikäisessä autossa tiivisteiden vuotokohteita on enemmänkin." Lohkossa on reikä "aiheena johtaa harhaan. Tsemppiä korjaukseen, myös aiheen, joten annahan kuulua...
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Splite

  • Vieras
Vs: 406 - Aukko kytkinkotelossa
« Vastaus #13 : 24.07.2019, 21:50:09 »
Kiitos lukuisista vastauksista ja hyvistä tiedoista.

Olen helpottunut, että tuosta ei ole lohjennut mitään, jotenkin pääsi yllättämään kun en ole tuota aiemmin noteerannut. Tuota rosoista reunaa itsekin katselin niin, että siitä olisi jotain lähtenyt.

Öljyvuodon selvitystä jatketaan, koitan putsailla paikkoja niin näkee mistä tuota valuu.
Hyviä ehdotuksia on tullut ja pidän mielessä ne, kiitos niistä.

Otsikko vaihdettu.
Ilmeisesti en saa alkuperäistä otsikkoa enää muutettua..

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 406 - Aukko kytkinkotelossa
« Vastaus #14 : 12.08.2019, 23:02:10 »
Onko öljypohja sotkuinen alapinnaltaan? mikäli on niin ootko koittanu että onko öljypohjan pultit tiukalla? Rouvan kauppakassi 406 vuodelta 1996 samaisella tekniikalla alko huilata öljyä öljypohjan pinnoille niin paljon että tuli katsastuksella korjauskehotus ympäristövahinkojen ehkäisystä  ;D syynä oli lopulta löysällä oleva öljypohja kun jossain vaiheessa älysin koittaa että oisko pultit löystyny itsestään. suurin vuoto loppui kun vain kiristi pultit kiinni mutta jonkin ajan päästä piti käyttää koko koppa irti ja uusia tiivistemassa siihen niin vuoto loppui kokonaan.