Kirjoittaja Aihe: 206 - Säksättävä ääni hihnapyörän vaihdon jälkeen (HDi)  (Luettu 8137 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MTN

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 235
Auto: 2001 206 HDi (66 kW, 180 000 km).

Autosta hajosi kuuluisa kampiakselin hihnapyörä yks aamu. Pyörästä irronneet pellinpalat katkaisivat laturin hihnan. Hihnapyörällä oli ajettu vain 10-15 tkm,joten sain Motonetista takuuseen uuden. Hihnapyörän vaihdon jälkeen autosta alkoi kuulua nyt säksättävä ääni silloin tällöin. Varsinkin heti käynnistyksen jälkeen kylmällä koneella ääni ilmenee, mutta saattaa tulla uudestaan myöhemminkin. Ääni on suht koht voimakas säkätys.

Silmämääräisesti tarkkaillessani hihna kulkee nätisti eikä vipotusta rullissa tai pyörissä näy. Myös auto tuntuu toimivan normaalisti.

Voisiko olla niin huono tuuri, että uusi hihnapyörä on jo uutena sökö? Mietin myös, että jos pellinpaloja on mennyt esim. jakohihnakotelon sisään ja aiheuttavat äänen. Voisiko olla mahdollista? Onko vinkkejä, miten voisin paikallistaa äänen lähteen? Ihan korvakuulolta on hyvin vaikea sanoa mistä päin se tulee.
308 SW GT BlueHDi 180 Aut. -15, 306 Cab 2.0i -94, Citroen C3 Picasso 1.6 HDi -09.
ex: 308 HB Sport 1.6 HDi -08, 206 HDi -01, 605 SRi -90

MTN

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 235
On mahdollista jopa todennäköistä. Usein hihnapyörän hajotessa tuolla tavoin katkeaa myös jakohihna pellinpalojen leikkaamana. Nyt olisi viisainta olla ajamatta autolla metriäkään ennenkuin jakohihnan kunto on selvitetty.

Tarkistin jakohihnakotelon ihan varmuuden vuoksi. Ei löytynyt pellinpaloja sieltä, hihnan kunto oli hyvä. Laturin kiinnikkeen välistä löytyi yksi pellinpala, mutta ei ollut äänen aiheuttaja. Yritin paikallistaa ääntä ja tuntuisi, että se kuuluukin ohjaustehostimen pumpusta eikä hihnapyörästä. Tehostus toimii kyllä normaalisti. Voisiko pumppu olla siis hajoamassa?
308 SW GT BlueHDi 180 Aut. -15, 306 Cab 2.0i -94, Citroen C3 Picasso 1.6 HDi -09.
ex: 308 HB Sport 1.6 HDi -08, 206 HDi -01, 605 SRi -90

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Mulla säksätti myös laturin vapaakytkin, kunnes hirtti kiinni ja katkaisi hihnan ja matkan.

Voisiko vika olla laturissa kuten minulla ainakin oli. Eli laturin hihnapyörässä on joissain HDI moottoreissa "vapaakytkin" joka vaimentaa värinöitä.

Ei ole laturissa vapaakytkintä, joten hihnapyörän on kaiketi oltava tuota vaimennettua mallia.

Joo, pitää olla vaimennettu. Kolisee kuulemma aika miehekkäästi jos laittaa vääränlaisen hihnapyörän.

Auto-Artikkeli kauppaa jotain uudenmallista hihnapyörää, minkä pitäisi olla kestävämpi. Tyypiltään T8, kun tuo nykyinen on se P2. Onko tuosta kokemuksia kellään?

Joo, jos laittaa sen kestävän  = jäykän hihnapyörän niin pitää olla joustava laturin hihna ja vapaakytkin laturissa. Merkkiliikkeessäkin se tyrkyttää jäykkää pyörää kaikkiin autoihin mutta kuten totesin kolina on mahdoton.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=1616.msg85492#msg85492
« Viimeksi muokattu: 10.07.2009, 16:25:21 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Onko kyse nyt samasta pyörästä? Tässä T8:ssa (159 eur) on kuulemma vulkanointi myös, eli ei ole umpirautaa.
Vai onko näitä nyt sitten kolmea mallia: umpirautaa, T8 ja P2 (vanha orkkis)?

Käsittääkseni täysin umpirautaista ei ole olemassakaan. On vaan joustava ja jäykkä, kiinteällä tarkoitetaan käsittääkseni hihnapyörää jossa on kyllä vulganointi mutta se ei ole nk joustava. Hihnapyöriä on miljoonaa erilaista 0515 P2, S4, T3, T6, T7 jne. Samassa moottorissa voi olla erilainen hihnapyörä riippuen "oheislaitteista".

Kannattaa kysyä merkkiliikkeestä mitä numeroita se tyrkyttää tuohon HDi:hin.
« Viimeksi muokattu: 15.04.2008, 14:47:44 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

MTN

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 235
Soitinpa sitten sekä Automaahan Vantaalle että Veholle Koivuhakaan. Selvisi seuraavaa:

Autooni soveltuvia hihnapyöriä on kolmea tyyppiä:
0515 P2 - vanhin/nykyinen malli (Motonet malli? "Corteco")
0515 T8 - edellisestä uudempi malli (Auto-Artikkelin myymä 159 €)
0515 V6 - uusin malli (Automaan (263 €) ja Vehon (299 €) myymä)

Jokainen kuulemma sekä Vehon että Automaan mukaan pitäisi käydä vanhan paikalle ilman muutoksia autoon. Ei tarvitse olla vapaakytkimiä laturissa jne. Uudempien mallien kestoikää versus vanha ei kommentoitu kummassakaan puljussa.
308 SW GT BlueHDi 180 Aut. -15, 306 Cab 2.0i -94, Citroen C3 Picasso 1.6 HDi -09.
ex: 308 HB Sport 1.6 HDi -08, 206 HDi -01, 605 SRi -90

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Soitinpa sitten sekä Automaahan Vantaalle että Veholle Koivuhakaan. Selvisi seuraavaa:

Autooni soveltuvia hihnapyöriä on kolmea tyyppiä:
0515 P2 - vanhin/nykyinen malli (Motonet malli? "Corteco")
0515 T8 - edellisestä uudempi malli (Auto-Artikkelin myymä 159 €)
0515 V6 - uusin malli (Automaan (263 €) ja Vehon (299 €) myymä)

Jokainen kuulemma sekä Vehon että Automaan mukaan pitäisi käydä vanhan paikalle ilman muutoksia autoon. Ei tarvitse olla vapaakytkimiä laturissa jne.

Uudempien mallien kestoikää versus vanha ei kommentoitu kummassakaan puljussa.

Aivan, kyllä se menee paikalleen ihan heittämällä. Mutta varaosa tietokanta ehdottaa aina jäykkää joustavan tilalle, se on sitten eri juttu kannattaako sitä sinne laittaa. Kuten tuossa aikaisemmassa linkin arkistoidussa aiheessa todetaan:

...toisissa huolloissa tiedetään ja toisissa ei. Se on ihan 50/60 tietääkö vaiko ei.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

MTN

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 235
Ostin sitten kuitenkin Auto-Artikkelista tuon T8-mallin. Sisä- ja ulkokehä tuntuu liikkuvan toistensa suhteen käsin kokeiltaessa kuten vanhassakin. Joten ei tuo hirveän jäykältä vaikuttanut. Joka tapauksessa uusi hihnapyörä on nyt paikallaan ja kolinat loppuivat siihen. Mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulu vaikka laturissa ei ole vapaakytkintä.

Autossani ei ole kyllä ilmastointia ja voi toki olla, että siellä on vaikutusta tuohon soveltuvuusjuttuun.

Säksättävän äänen lähde oli siis Motonetin jo uutena sökö hihnapyörä. Ratkaisuna alkuperäinen hihnapyörä tilalle ja ongelmat loppuivat. Nyt vaan pitäisi saada palautettua tuo vanha takaisin Motonetiin. Saa nähdä onnistuuko.

308 SW GT BlueHDi 180 Aut. -15, 306 Cab 2.0i -94, Citroen C3 Picasso 1.6 HDi -09.
ex: 308 HB Sport 1.6 HDi -08, 206 HDi -01, 605 SRi -90

MTN

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 235
Liikkuuko siinä motonetin hihnapyöörässä ulkokehä sisäkehään nähden? Onko Motonetin ja autoartikkelin hp:t saman näköiset? Voi meinaan olla että tuo Motonetin olikin jäykkä, se aiheuttaa samanlaiset kolinat kun rikkinäinen.

Motonetin pyörä oli samannäköinen vanhan alkuperäisen kanssa eli kolme uraa siinä etupuolella. Auto-Artikkelin pyörästä puuttuu nuo urat. Mielestäni kummassakin ulkokehä ja sisäkehä liikkuvat hieman toistensa suhteen käsin kokeiltaessa.
308 SW GT BlueHDi 180 Aut. -15, 306 Cab 2.0i -94, Citroen C3 Picasso 1.6 HDi -09.
ex: 308 HB Sport 1.6 HDi -08, 206 HDi -01, 605 SRi -90

MTN

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 235
Miten lukitsit kampiakselin kun kiristit hihnapyörän? Avatessa vanhaa, voi käyttää hihnaa ja lukkopihtejä. Kiristys samalla tavalla (50 nm + 62 astetta) lienee liikaa ainakin motonetin tarvikeosalle? Sillä kysyn kun hihnapyörä omassa pitäisi vaihtaa.

Irrotin pulttipyssyllä, jolloin ei tarvii lukita kampiakselia. Asentaessa oli vaihde päällä ja toinen painoi jarrua, jolloin kiristin momenttiavaimella 40 Nm:in (arvot korjausoppaasta). Sitten laitoin kulmamittaan kulmaksi 50 astetta ja merkkasin merkit pultin päähän ja hihnapyörään. Sitten paukutin pulttipyssyllä merkit kohakkain. Ei ehkä kovin tarkkaa hommaa, mutta muutakaan menetelmää en keksinyt. Ja Loctitea pulttiin.

Miksi muuten noi kiristykset on noin tarkkaan määritelty? Mitä haittaa on siitä, jos pultti on liian kireällä? Eikös se pyörän keskiö ole ihan umpiterästä?
308 SW GT BlueHDi 180 Aut. -15, 306 Cab 2.0i -94, Citroen C3 Picasso 1.6 HDi -09.
ex: 308 HB Sport 1.6 HDi -08, 206 HDi -01, 605 SRi -90

SaPeKa

  • Vieras
Taidan tehdä sellaisen tempun, että ostan alkuperäisen hihnapyörän ja palautan tuon kylmästi Motonettiin ja toivon että äänet loppuvat siihen.

Minulla kolina loppui tuohon temppuun, joka alkoi vaihdettuani uuden hihnapyörän Motonetistä.

MTN

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 235
Mun mielestä noi uudemmat 0515T8 ja 0515V6 hihnapyörät (0515P2 korvaajat) eivät kyllä mitenkään erityisen jäykkiä ole eikä niitten kanssa pitäs tulla ongelmia, no ei ainakaan mulla tullut. Ja mulle kerrottiin, että P2:sta ei ole enää edes saatavana (paitsi Motonetista tarvikeosana).

Voihan toki olla, että tietyn moottoriversion + oheislaitekonfiguraation kanssa kolinaongelmia esiintyy. Tätä kyllä vahvistaa sekin, että Auto-Artikkelin myyjä kertoi, että muutamat ovat halunneet väkisin vanhanmallisen pyörän. Itsellä on 66 kW kone ja apulaitteina ainoastaan tehostin ja laturi, ei ilmastointia. Eli tohon yhdistelmään tuntuu ainakin sopivan. Umpiteräksinen hihnapyörä on taas asia erikseen, jollaisia taitaa olla myös saatavana?

ps. Palautin vanhan hihnapyörän Motonettiin (valmistaja Corteco, http://www.corteco.com) ja sain onneksi rahani takaisin. Ja varoituksen sana kaikille: älkää ostako Motonetin hihnapyörää. Laatu heikkoa.
308 SW GT BlueHDi 180 Aut. -15, 306 Cab 2.0i -94, Citroen C3 Picasso 1.6 HDi -09.
ex: 308 HB Sport 1.6 HDi -08, 206 HDi -01, 605 SRi -90

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Mun mielestä noi uudemmat 0515T8 ja 0515V6 hihnapyörät (0515P2 korvaajat) eivät kyllä mitenkään erityisen jäykkiä ole eikä niitten kanssa pitäs tulla ongelmia, no ei ainakaan mulla tullut.

Noi kyseiset hihnapyörät käy suoraan P2 tilalle, ne on joustavia. Jäykän pyörän kanssa pitää olla laturissa vapaakytkin hihnapyörä ja joustavampi hihna. Ehdottomasti kannattaa selvittää merkkiliikeen kanssa tai servicebox palvelun kautta mikä hihnapyörä sinne käy.

Esimerkiksi 206 HDi, RP = korvaavan osan numero:

0515 P2 RP 0515 V6
DOUBLE PULLEY DIAM 162 EP 37,3 6V
- TURBO DIESEL DW10TD
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

MutsisOn

  • Vieras
Omaani tuli laitettua motonetista ostettu kampiakselin hihnapyörä. Kyseinen osa oli syystä tai toisesta ainakin Pösön orggis-laatikossa ja ulkonäöltään täysin identtinen. Hetken kärvistelyn vei silti, että sen uskalsin ostaa. Hintaeroa kuitenkin oli yli 100 euroa motonetin ja merkkiliikkeen välillä, eli siinä motiivi käyttää motonetin osaa... Tunteenpurkaukseni tulen sitten avautumaan tänne, jos motonetin osan hankkinen oli väärä ratkaisu.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Motonet myy seuraavia hihnapyöriä:

206 HDi-2,0 HIHNAPYÖRÄ jos LATURI VAPAAKYTKIMELLÄ. . . . . . .  30-0576    54.50
406 HDi-2,0/2,2 HIHNAPYÖRÄ jos LATURI VAPAAKYTKIMELLÄ. . . . 30-0576    54.50
306 2,0HDi Kampiaks HIHNApyörä (#0515.P2). . . . . . . . . . .  30-0571   155.50

607:ään:

2,2HDi Kampiaks HIHNApyörä jos #0515.P2 (Ø162mm). . . . . . 30-0571   155.50
2,0HDi Kampiaks HIHNApyörä jos #0515.S4/.R2/.R9 (Ø158mm). . 30-0577    65.90
« Viimeksi muokattu: 10.07.2009, 16:20:39 kirjoittanut Tonilind »
Peugeot 3008 hybrid