Kirjoittaja Aihe: 308 - Sähköt hävisivät  (Luettu 3220 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Henkka

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 55
308 - Sähköt hävisivät
« : 08.06.2015, 21:51:16 »
Auto: 2010 308 SW 1,6 VTi 120 Premium Plus.

Kertokaa viisaat miten pääsisin chekkaamaan että onko akku tyhjä vai onko vain huono kosketus akkukengässä. Tänään kun piti autoa käynnistää niin virrat kun laitoin päälle niin kaikki oli vielä normaalia mutta kun yritin käynnistää niin sähköt hävisi ja mittareisto ym meni pimeäksi ja käynn. moottori ei naksahtanutkaan. Sen jälkeen kun kytkin virrat päälle niin välillä varoitusvalot syttyvät himmenevät sammuvat ja napsutuksia kuuluu jostain sitten taas menee täysin pimeäksi. Ongelma on se että äkkiseltään en löydä toista akkukenkää että pääsisin mittaamaan akun jännitettä. Auto nyt on 5 1/2 vuotta vanha  joten akku saattaa tietysti olla loppu vaikka mitään oireita siihen suuntaan ei ole ollut ja auto toimi eiliseen asti normaalisti.
Nykyinen: 308SW Allure 210 Anniversary Puretech 130 EAT8 -20.
Edelliset aikajärjestyksessä: 204 -69, 304 -72, 104 -76, 304 -77, 305 -80, 205XR -86, 309XR -89, 309GLX -92, 306 -96, 306Wagon -99, 307XS Wagon -02, 307SW 2.0 -05, 307SW Premium Plus hdi110 -07, 308SW Premium Plus vti120 -10, 308SW e-hdi 115 -13, 308SW Active Puretech 130 -18

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 308 - Sähköt hävisivät
« Vastaus #1 : 08.06.2015, 22:10:10 »
Yksi maadoituspiste akun mittaamiseen löytyy kuskinpuoleisen ajovalon vierestä. Samaa kohtaa ohjeistetaan käyttämään jos tarvii apuvirtaa käyttää. Käyttöohjekirjasta löytyy kuva ko. kohdasta.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 308 - Sähköt hävisivät
« Vastaus #2 : 08.06.2015, 23:41:52 »
Akku sökö.
Peugeot 3008 hybrid

Henkka

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 55
Vs: 308 - Sähköt hävisivät
« Vastaus #3 : 09.06.2015, 14:19:25 »
Lisätietoa. Yritin tänään käynnistää toisen auton akulla käynnistyskaapeleilla ja sama ongelma vaikka nyt jännite pysyi, naksuu vaan. Omalla akulla kun mittaa jännitettä niin ilman kuormaa ok ja välillä kun kytkee virrat päälle niin pysyy hyvänä mutta taas joskus lähtee seilaamaan 8-10V ja kaikki menee ihan sekaisin, pyyhkijätkin lähtee hitaasti liikkeelle vaikkeivät ole päällä ja varoitusvalot vilkkuvat. Sitten taas toisinaan kun kytkee virrat niin kaikki ihan ok kunnes laitta vaikka valot päälle tai yrittää käynnistää jolloin kaikki taas sekoaa.
Voisiko olla niin että vanha akku on jotenkin sökö niin että vaikka kytkee toisen akun rinnalle niin silti sekoaa kun yrittää käynnistää?
Nykyinen: 308SW Allure 210 Anniversary Puretech 130 EAT8 -20.
Edelliset aikajärjestyksessä: 204 -69, 304 -72, 104 -76, 304 -77, 305 -80, 205XR -86, 309XR -89, 309GLX -92, 306 -96, 306Wagon -99, 307XS Wagon -02, 307SW 2.0 -05, 307SW Premium Plus hdi110 -07, 308SW Premium Plus vti120 -10, 308SW e-hdi 115 -13, 308SW Active Puretech 130 -18

antsu

  • Vieras
Vs: 308 - Sähköt hävisivät
« Vastaus #4 : 09.06.2015, 17:45:39 »
Vanha akku kannattaa irroittaa virtapiiristä ja kokeilla sitten uudestaan.

Ei ne yleensä aiheuta murheita, mutta turhaan sitä siellä on roikottaakaan.

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 029
Vs: 308 - Sähköt hävisivät
« Vastaus #5 : 09.06.2015, 17:48:03 »
No eikös se vanha akku siellä nimenomaan ole se mahdollinen ongelmien aiheuttaja? Varsinkin jos on vielä oikosulussa.

antsu

  • Vieras
Vs: 308 - Sähköt hävisivät
« Vastaus #6 : 09.06.2015, 18:00:09 »
En ole nähnyt oikosulussa olevaa akkua, mutta kai niitä voi olla. Tässäkin tapauksessa valot syttyivät eli akku oli "hengissä".

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 029
Vs: 308 - Sähköt hävisivät
« Vastaus #7 : 09.06.2015, 18:17:55 »
... mutta taas joskus lähtee seilaamaan 8-10V ja kaikki menee ihan sekaisin, pyyhkijätkin lähtee hitaasti liikkeelle vaikkeivät ole päällä ja varoitusvalot vilkkuvat. ...
Voisiko olla niin että vanha akku on jotenkin sökö niin että vaikka kytkee toisen akun rinnalle niin silti sekoaa kun yrittää käynnistää?

Mitä tässä sitten tapahtuu? Osa kennoista välillä oikosulussa (tai sitten sulfatoitunut)?

Jos akku on tyhjä ja kunnossa ja siihen kytketään rinnalle kaapeleilla toinen auto, niin jos toinen auto ei ole käynnissä, eipä taida käynnistyä. Sen sijaan kun rinnalle kytketty auto on käynnissä ja vieläpä mottoria 'kierrätetään' niin että se laturikin pyörii vähän enemmän kuin joutokäynnillä, silloin akkunsa tyhjentänyt autokin jo jaksaa kaynnistyä. Tämä on todettu toimivaksi varsinkin vanhempien dieselmoottoristen autojen kanssa.

ikiteekkari75

  • Vieras
Vs: 308 - Sähköt hävisivät
« Vastaus #8 : 10.06.2015, 16:33:44 »
Sähköä antavan auton ei kannata nykyään olla käynnissä silloin kun sitä mykkää autoa startataan. Saattaa antavan auton sähköt ottaa kipeää kun toisen auton laturi alkaa pyöriä.
Jos ei pelkää jännitepiikkejä, voi tämän kommentin jättää huomioimatta.
-jarno

SEL

  • Vieras
Vs: 308 - Sähköt hävisivät
« Vastaus #9 : 10.06.2015, 17:42:33 »
Jos akun kenno on oikosulussa, ei lisäakun virta auta, se viallinen akku syö kaiken virran. Mitä tulee virtaa antavan auton käynnissä pitämiseen ja varsinkin "kierrättämiseen", se pitää unohtaa jos ei halua antavan auton laturin hajoavan.
Jos epäilet akun kuntoa, irroita miinusjohto akusta ja laita sitten lisävirta kiinni (miinus auton runkoon ja plus plussaan ). Tämä konsti on hyvä varsinkin talvella sillä tyhjentynyt akku ei kuluta annettavaa lisävirtaa ja kun auton saa käyntiin, on helppo laittaa akun maajohto kiinni ja sitten apuvirtakaapelit pois.

Henkka

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 55
Vs: 308 - Sähköt hävisivät
« Vastaus #10 : 12.06.2015, 13:50:28 »
No niin, auto taas kunnossa kun laitettiin uusi akku. Oli tosin pakko viedä hinausautolla korjaamolle kun ei lähtenyt apu-akullakaan käyntiin.
Nykyinen: 308SW Allure 210 Anniversary Puretech 130 EAT8 -20.
Edelliset aikajärjestyksessä: 204 -69, 304 -72, 104 -76, 304 -77, 305 -80, 205XR -86, 309XR -89, 309GLX -92, 306 -96, 306Wagon -99, 307XS Wagon -02, 307SW 2.0 -05, 307SW Premium Plus hdi110 -07, 308SW Premium Plus vti120 -10, 308SW e-hdi 115 -13, 308SW Active Puretech 130 -18

Ou812

  • Vieras
Vs: 308 - Sähköt hävisivät
« Vastaus #11 : 12.06.2015, 17:21:19 »
Jännästi näistä akut menee tuolleen varoittamatta, 307 teki aivan samanlaisen tempun ilman mitään oireita etukäteen. Talvikelissä nyt vielä ymmärtäisi että tyhjenevät yön aikana tms.
Aimmin kun akkuja mennyt ne on tapahtuneet hiipumalla niin että on vielä päässyt mätänetin pihaan asti uutta hakemaan.

peuggu308

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: 308 - Sähköt hävisivät
« Vastaus #12 : 30.10.2023, 16:09:58 »
Sopii tämän topic'in jatkoksi...308 HDi 2.0 SW automaatti.

Sunnuntai aamulla klo 7, pakkasta 7-8 astetta. Kamat kyytiin ja starttaamaan. Hieman normaalia pitkempi hehku ja sitten sanoin vaan naks,naks..tuulilasin pyyhkin itsestään päälle ja valot himmeni jne. Sama toisella yrityksellä. Matka katkesi jo lähtöönsä
- akku oli käytännössä lähes tyhjänä kertalaakista, ilman mitään aikaisempia ötköttelyitä.

Löysin liiteristä vanhan ehjän akun (erilainen kuin autossa) joka piti kuitenkin laittaa lataukseen. Tällä lisävirralla sain maanantaina auton nipinnapin käyntiin. Näytti monenlaista vikailmoitusta (ABS, ESP ja automaattilaatikon häiriö jne.) Lonksuva vaihdelaatikko antoi yhden vaihteen käyttöön ja siitä nilkuttelin yhteensä vajaat satakilometriä varaosaliikkeeseen sekä uuden akun kanssa huoltikselle.

Akunvaihdon jälkeen vikailmoitukset katosivat ja auto palasi entiselleen, vaihdelaatikon toimintaa myöten.

Opetus..
Kun akun tunnit tulee täyteen sen virransyöttö katkeaa kerrasta, ilman minkäänlaisia varoitteluita. Toisaalta ei liene ihan sattumaa että näin tapahtuu juuri syksyn ensimmäisenä pakkasaamuna. Eikä se katso aikaa eikä paikkaa.
- ehkä voisi myös harkita akun vaihtamista jo ennen kuin tulee se viimeinen stoppi.
- kaikkine mahdollisine hinauksineen (auton kuljetuksineen, tai akun hakureissuineen) saattaa huonolla tuurilla kertyä moninkertaiset kustannukset, verrattuna itse akun hintaan.