Sopii tämän topic'in jatkoksi...308 HDi 2.0 SW automaatti.
Sunnuntai aamulla klo 7, pakkasta 7-8 astetta. Kamat kyytiin ja starttaamaan. Hieman normaalia pitkempi hehku ja sitten sanoin vaan naks,naks..tuulilasin pyyhkin itsestään päälle ja valot himmeni jne. Sama toisella yrityksellä. Matka katkesi jo lähtöönsä
- akku oli käytännössä lähes tyhjänä kertalaakista, ilman mitään aikaisempia ötköttelyitä.
Löysin liiteristä vanhan ehjän akun (erilainen kuin autossa) joka piti kuitenkin laittaa lataukseen. Tällä lisävirralla sain maanantaina auton nipinnapin käyntiin. Näytti monenlaista vikailmoitusta (ABS, ESP ja automaattilaatikon häiriö jne.) Lonksuva vaihdelaatikko antoi yhden vaihteen käyttöön ja siitä nilkuttelin yhteensä vajaat satakilometriä varaosaliikkeeseen sekä uuden akun kanssa huoltikselle.
Akunvaihdon jälkeen vikailmoitukset katosivat ja auto palasi entiselleen, vaihdelaatikon toimintaa myöten.
Opetus..
Kun akun tunnit tulee täyteen sen virransyöttö katkeaa kerrasta, ilman minkäänlaisia varoitteluita. Toisaalta ei liene ihan sattumaa että näin tapahtuu juuri syksyn ensimmäisenä pakkasaamuna. Eikä se katso aikaa eikä paikkaa.
- ehkä voisi myös harkita akun vaihtamista jo ennen kuin tulee se viimeinen stoppi.
- kaikkine mahdollisine hinauksineen (auton kuljetuksineen, tai akun hakureissuineen) saattaa huonolla tuurilla kertyä moninkertaiset kustannukset, verrattuna itse akun hintaan.