Kirjoittaja Aihe: 405 - Ei sammu virta-avaimella  (Luettu 4872 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

saha

  • Vieras
405 - Ei sammu virta-avaimella
« : 03.02.2008, 20:19:17 »
Ongelma:

Auto: 1995 405 1,6 GL (farmari, ajettu 247 000 km).

Auto jää käymään kytkin pohjassa ja pakki päällä vaikka ottaa avaimet taskuun. Kun laittaa vapaalle niin auto sammuu.Tietenkin jos nostaa kytkimen ylös niin sammuhan auto silloinkin.Otin pakkivalojen kytkimen irti, ei jää käymään enää, mutta ei pakkivalot toimi tietenkään. P-valojen kytkin on ehjä. Osaako joku sanoa missä voisi olla vikkaa? Muuten kaikki toimii ihan ok. Onkohan joku maadoitusvika vai?

Ratkaisu:

Jo löytyi vika. Johdoista oli yksi poikki, farkussa kun johdot taittuu aina luukkua avatessa. Hyvin ne oli kyllä laitettu ja suojattu mutta yksi johto oli poikki, sain sen kytkettyä ja fulkkisteippiä päälle. Tää johto meni takasumuvaloille. Sitten peruutusvalon kannassa oli pieni ovela vika, siis maadoitusjuttu ja tämä mokoma teki sen että auto jäi käymään pakki päällä vaikka otti avaimet pois, siis kytkin alhaalla. Samoi kojetaulun mittareiden valot himmeni pakki päällä, virtaa vuoti runkoon niinkuin täällä joku mainitsikin. Kiitos kaikille, nyt pelittää taas kuin uutena.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 405 - Ei sammu virta-avaimella
« Vastaus #1 : 06.02.2008, 15:38:16 »
Sanoit että auto jää käymään, mutta tapahtuuko yhtään mitään (muuta) kun "sammutat" auton virta-avaimesta?

Ehdotus: Kulkeekohan parkkivalon kytkimeltä lähtevä johto jossain kohtaa lähellä johtoa/liitintä/tms. joka tulee virtakytkimeltä ja pitää auton käynnissä? En tiedä mikä tuollainen johto voisi olla (virtalukolta sytytysyksikölle?), mutta parkkivalon johtoa seurailemalla voisi jotain selvitä. Nyt sitten joku voisi kertoa oikean vastauksen kun olen näihin arvailuihin oman aikan käyttänyt...
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Hese_57

  • Vieras
Vs: 405 - Ei sammu virta-avaimella
« Vastaus #2 : 06.02.2008, 15:53:42 »
Kyllä vahvasti näyttää siltä että maadotus vika jossain. Oletko katsonut palaako ne pakki valot silloin kun kyseinen tapahtuma on? Jos ei pala niin jostakin kumman syystä sytytysvirta ottaa maadotuksen pakkilamppujen kautta. Tutkippa onko sulakkeet ehjänä, silloin tämäntyyppinen vika saattaisi olla mahdollinen. Täytyypä hieman tutkistella sähkökaavioita,palataan asiaan.

antsu

  • Vieras
Vs: 405 - Ei sammu virta-avaimella
« Vastaus #3 : 06.02.2008, 16:49:10 »
Haynesin mukaan virtalukolta tulee sulakkeen 12 kautta sähköä peruutusvalokytkimelle josta lampuille eikä sitten minnekään muualle.

1. Olisin vperan kannalla, että jossakin on eriste rikki johdosta ja tarjoaa nyt sähköä väärään paikkaan tai

2. sitten jos takalampun maadoitus ja virtalukko ovat rikki, niin sieltä kautta voi lurahtaa sähköä, mutta silloin olisi kaikenlaisia muitakin oireita.

saha

  • Vieras
Vs: 405 - Ei sammu virta-avaimella
« Vastaus #4 : 06.02.2008, 17:23:29 »
kiitokset ensinnäkin... Joo, laitoin pakkivalon kytkimen kiinni ja tosiaan jos sammuttaa normaalisti vaihde vapaalla niin ihan ok. Mutta jo teen kuten usein että ajan pihaan tai talliin niin pakki päälle ja avaimesta virrat pois, kytkin pohjassa niin auto jää käymään kunnes nostaa kytkimen tai laittaa vaihteen pois pakilta. Valot kojetaulussa himmenee myös kun tekee sen "pysäköinnin" pakkipäällä. Nyt alan tutkimaan sitä maadoitusjuttua, pakkivalot ei pala ja farkussahan on takaluukun kulmissa johtoniput, ainakin muutama johto. Tutkin asiaa.

vpera,mitään muuta ei siis tapahdu, kaikki muu toimii ihan hyvin, sulakkeetkin on ehjät, mittasin ne siihen vaikkuttavat. tutkin tuota Alfamerin kirjaa ja siinä oikeestaa kaikki piuhat johtaa jossain vaiheessa virtalukolle tai kojetauluun, tutkitaan ja sitten hutkitaan.

405

  • Vieras
Vs: 405 - Ei sammu virta-avaimella
« Vastaus #5 : 06.02.2008, 20:07:43 »
Luin kerran jutun juuri 405:sta jossa peräkärryä oli käytetty siten, että ajovaloja ei ollut sytytetty katkaisiasta ja jännitteet oli kuumentanut johtonipun josta ajovalot+kärryn valot kulkivat, ja johtimein kuormittuessa eristeet oli sulanut. (koukun pistokkeen virrat otettu rosvo liittimillä takavaloista) Vika em. kohdassa oli löytynyt sulakerasialta lähtevästä paksusta johtonipusta.

Tulikohan hieman epäselvästi. Siis normaalistihan ajovalot syttyy kun auto käynnistyy, mutta jos kytket valot katkaisiasta virrat kulkeekin jossain kohdassa eri johtimia.

KARRI1

  • Vieras
Vs: 405 - Ei sammu virta-avaimella
« Vastaus #6 : 26.06.2008, 22:09:38 »
Ongelma:

Peugeot 405 glxd 1.9 XUD9Y 1995 ajovalo automatikka heitti toimimasta ja perävalot ja mittariston valot lakkas toimimasta samalla ja kun kääntää avaimesta virran pois jää lataus valo palamaan ja ei sammu vaikka poistaa avaimetkin virtalukosta kun starttaa käyntiin se sammuu ja auto lataa normaalisti missä mahtaa olla vika.

Ratkaisu:

Vika löytyi se oli ajovalo automatikkareleessä joka on viisi napainen. Kaksi johtoa oli hapettunut irti poikki toiselle löytyi paikka, mutta toinen on arvuutus; sen johdon numero on VV4P. Ajovaloautomatikka pelaa nyt muuten mutta ajo valot puuttuu edestä kun tuolle yhdelle johdolle ei löydy paikkaa.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 405 - Ei sammu virta-avaimella
« Vastaus #7 : 27.06.2008, 08:26:04 »
Vanhakorisessa oli päivävaloreleet siinä jarrutehostajan vieressä olevassa mustassa lootassa. Koteloon kun pääsee vähän kosteutta ja hapettuminen alkaa huolella niin loppu tulos on se että releen kanta sulaa. Yhden sähköjohdon suojana oleva musta muovituubi piti leikata auki siten ettei siihen enää kertynyt vetää. Siinä johtosarjan suojassa oli selkeä rakennevirhe, muodosti sellaisen mutkan, johon jää vesi seisomaan.
« Viimeksi muokattu: 23.08.2010, 16:58:02 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Vipe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162
Vs: 405 - Ei sammu virta-avaimella
« Vastaus #8 : 29.06.2008, 09:45:32 »
Vika löytyi se oli ajovalo automatikkareleessä joka on viisi napainen. Kaksi johtoa oli hapettunut irti poikki toiselle löytyi paikka, mutta toinen on arvuutus; sen johdon numero on VV4P. Ajovaloautomatikka pelaa nyt muuten mutta ajo valot puuttuu edestä kun tuolle yhdelle johdolle ei löydy paikkaa.

Päättely/tutkimistehtävä ilman kytkinkaaviota. VV-merkityt johdot ovat sulakkeiden, releidenkosketin ja kytkimien välisiä johtoja valaistuksessa. Tuleeko millä valokytkimen asennolla johtoon virtaa, tuleeko valosulakkeille virtaa, tuleeko releenkoskettimille virtaa, lähteekö releenkoskettimeltavirtaa?