Kirjoittaja Aihe: 309 - Takapyörän laakerin vaihto (rumpujarrut)  (Luettu 5020 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pösömies oulusta

  • Vieras
Auto: 1988 309 GRD.

Autossa on girlingin jarrut ja kävi niin että meni vasemmasta takajarrurummusta laakeri jumiin jarrupalojen vaihdon jälkeen. Uusi laakerisarja on hankittu ja vaihto-ohjeita kaivattais. Oisko jollaki räjäytyskuvaa laittaa. Näkis vähä että miten se laakeri irtoaa sieltä rummusta.

Sitte toinen ongelma samoihin jarruihin liittyen. Oikea takajarru jää laahaamaan aina jarrutuksen jälkeen. Sylinteri ja palat on uusittu. Voiko ongelma johtua kuluneista etujarrulevyistä vai mistä luulisitte olevan kyse?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 309 - Takapyörän laakerin vaihto (rumpujarrut)
« Vastaus #1 : 09.06.2008, 22:15:31 »
Varaosakuvia:

Peugeot Service Box tai venäläinen vaihtoehto.

Eli tarkemmin:

309, takapyörän laakeri (rumpujarrut)

Itse en ole koskaan vaihtanut vanhaan rumpuun uutta laakeria, vaan olen aina ostanut myös uudet jarrurummut, joten en osaa sanoa, kuinka helposti irrotus onnistuu. Lukkorengas pitää joka tapauksessa ensin irrottaa rummun urasta, laakerin edestä ja sen jälkeen laakerin irrotusta voinee yrittää sopivan apuvälineen (hylsy tms.) kanssa laakerin ulkokehää vasten lyömällä. Myös itse tehty ulosvedin (kierretankoa, aluslevyjä ja muttereita) voi toimia, mutta prässi olisi varmaan helpoin ratkaisu (käy esim. korjaamolla rummun kanssa vaihdattamassa laakeri; ei pitäisi maksaa paljon). Ulkokehää ei juurikaan jää näkyviin rummun sisäpuolelta katsottuna, joten mahdollisen ulosvetäjän tai hylsyn pitää olla melko tarkalleen kooltaan oikea.

Uuden laakerin saanee asennettua myös vanhaan ruosteiseen jarrurumpuun, kun laakeripesän puhdistaa ja voitelee huolella ja uuden laakerin laittaa pakastimeen ajoissa ennen asennusta. Uuden voi naputella vastaavalla tavalla paikalleen sopivan hylsyn kanssa tai vetää ulosvetimen avulla (aina laakerin ulkokehää vasten). Lyömällä asennusta ei tosin suositella (laakeri voi vaurioitua), mutta ainakin itse olen saanut laakerit ehjänä paikoilleen, kun olen toiminut varovasti ja käyttänyt voimaa maltillisesti.

Kannattaa huomioida laakerin asennussuunta, lukkorenkaan asennus ja tiivisteiden sekä aluslevyjen paikat ja koot. Kaikissa laakerisarjoissa ei tule uutta pyörän napaa vasten tulevaa tiivistettä, mutta usein vanhakin on ollut käyttökelpoisessa kunnossa ulkoisten merkkien perusteella arvioituna. Navan tiivistettä vasten asettuvia aluslevyjä tulee laakerisarjan mukana halkaisijaltaan kahta eri kokoa, joista pitää toki valita kooltaan oikea.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.





« Viimeksi muokattu: 24.09.2010, 19:45:13 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info