Varaosakuvia:
Peugeot Service Box tai
venäläinen vaihtoehto.
Eli tarkemmin:
309, takapyörän laakeri (rumpujarrut)Itse en ole koskaan vaihtanut vanhaan rumpuun uutta laakeria, vaan olen aina ostanut myös uudet jarrurummut, joten en osaa sanoa, kuinka helposti irrotus onnistuu. Lukkorengas pitää joka tapauksessa ensin irrottaa rummun urasta, laakerin edestä ja sen jälkeen laakerin irrotusta voinee yrittää sopivan apuvälineen (hylsy tms.) kanssa laakerin ulkokehää vasten lyömällä. Myös itse tehty ulosvedin (kierretankoa, aluslevyjä ja muttereita) voi toimia, mutta prässi olisi varmaan helpoin ratkaisu (käy esim. korjaamolla rummun kanssa vaihdattamassa laakeri; ei pitäisi maksaa paljon). Ulkokehää ei juurikaan jää näkyviin rummun sisäpuolelta katsottuna, joten mahdollisen ulosvetäjän tai hylsyn pitää olla melko tarkalleen kooltaan oikea.
Uuden laakerin saanee asennettua myös vanhaan ruosteiseen jarrurumpuun, kun laakeripesän puhdistaa ja voitelee huolella ja uuden laakerin laittaa pakastimeen ajoissa ennen asennusta. Uuden voi naputella vastaavalla tavalla paikalleen sopivan hylsyn kanssa tai vetää ulosvetimen avulla (aina laakerin ulkokehää vasten). Lyömällä asennusta ei tosin suositella (laakeri voi vaurioitua), mutta ainakin itse olen saanut laakerit ehjänä paikoilleen, kun olen toiminut varovasti ja käyttänyt voimaa maltillisesti.
Kannattaa huomioida laakerin asennussuunta, lukkorenkaan asennus ja tiivisteiden sekä aluslevyjen paikat ja koot. Kaikissa laakerisarjoissa ei tule uutta pyörän napaa vasten tulevaa tiivistettä, mutta usein vanhakin on ollut käyttökelpoisessa kunnossa ulkoisten merkkien perusteella arvioituna. Navan tiivistettä vasten asettuvia aluslevyjä tulee laakerisarjan mukana halkaisijaltaan kahta eri kokoa, joista pitää toki valita kooltaan oikea.
Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.