Kirjoittaja Aihe: 405 - Lämmityslaitteen kennon vaihto  (Luettu 4617 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jaketson

  • Vieras
405 - Lämmityslaitteen kennon vaihto
« : 09.08.2008, 11:25:44 »
Auto on siis 405 -89 1.6 gl ja tarvis kenno vaihtaa. Olen saanut kennon liikkumaan mutta se ottaa heti ohjausakselin kiinnitysrautoihin joita ei näköjään voi mitenkään irroittaa. Onko jollakin kokemusta kennonvaihdosta tai vinkkejä miten tuon sais kokonaan ulos?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 405 - Lämmityslaitteen kennon vaihto
« Vastaus #1 : 09.08.2008, 11:51:38 »
On omakohtaista kokemusta. Tämä on lainattu vanhalta 405-foorumilta, vuosi oli jotain 2002:

Lainaus
Joo tuli vaihdettua omaan 405:seen tuo lämppärin kenno, tosin autoni on ennen faceliftiä malli. Ei se mikään mahdoton homma ollut, mutta veikkaan että faceliftin jälkeisissä joutuu irroittamaan koko kojetaulun. Eli omassani homma meni suunilleen näin:

Jäähdytys nesteet pois, akun miinuskenkä irti, sulaketaulun kansi irti, radio irti, joitakin johtoja joutuu irroittamaan että saa sulaketaulun lattialle, rattiakseli irti, kojetaulun vasemman reunan ja keskiosan kiinnikkeiden mutterit pois konehuoneen puolelta, oikean reunan mutterit jätetään huulille, vasen kynnyslista irti ja alla oleva kojetaulun kiinnitys ruuvi pois, keskikonsolin alempi kylkiosa lähtee vetämällä irti, vai olikohan siin äiksi tai kaksi ruuvia. mittariston kansi pois, mittaristo irti (lähinnä vaijerin takia) kojetaulun keskiosasta kiinnitys ruuvi pois, konepellin aukaisu kahva irti, rattiakselin kiinnitys teline pitää irroittaa mutterit konehuoneen puolella, sitten pääsee irroittamaan lämppärin kennon kun samalla vetää kojetaulua taakse päin niin paljon kun se tulee.

Jos joudut ostamaan Ibran kennon tilalle valeon, kannattaa kaivaa miljooja laatikosta joku kuusiokolo tai mutteri kantainen pultti, muuten et saa kiristettyä kennon laippaa ilman kojetaulun irroitusta.

Se kennon hankinta on sitten toinen taiteen laji, ainekin vanhemmissa oli kolmea eri merkkiä, Valeo, Bern ja Ibra, Ibran kennoa ei saa mistään joten jos autossasi on sellainen joudut ostamaan valeon kennon ja valeon putket Motonetistä sai valeon ja bernin kennoja ja valeon putkia suhteelisen edullisesti, kustannus on noin 66 € pelkkä kenno ja 100 € kenno+putket, motonetin molemmat lootat (putki ja kenno) sisälsivät o-renkaat. hintavertailuksi merkkiliikkeen hinta valeon kenno 82 € ja putket 60 € korvissa + o-renkaat 2,50€/kpl.
« Viimeksi muokattu: 13.06.2009, 06:23:27 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 405 - Lämmityslaitteen kennon vaihto
« Vastaus #2 : 10.08.2008, 07:13:45 »
Aika hyvin sen kennon sain puhdistettua joskus 306:sta imurilla jossa on ohut letku, ottaa vaan lämppärin puhaltimen irti, seuraavana ilmakanavassa on kenno.
« Viimeksi muokattu: 05.07.2009, 20:06:12 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

405Gli

  • Vieras
Vs: 405 - Lämmityslaitteen kennon vaihto
« Vastaus #3 : 10.08.2008, 20:51:16 »
Auto: 1991 405 "GLX" GLI 1,6.

Itse kyllästyin viime vuonna tuohon lämppärin o-renkaiden vuotamiseen ja kävin hakemassa Peugeotin varaosatiskiltä uudet o-renkaat, oli muistaakseni molemmilla kennonvalmistajilla tietenkin erikokoiset o-renkaat.

Koska hommassa valuu jonkin verran pakkasnestettä myös lattialle, otin koko maton suosiolla irti ja pesin painepesurilla. Ei ole muuten koskaan pösössä haissut niin hyvälle kuin tuon maton pesun jälkeen. Pari päivää meni purkaessa sekä kasatessa, niin ja maton kuivaukseen varasin aikaa 6 päivää. Olihan tuo auto ennen kasausta vähän kuin varkaan jäljiltä:

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.

Auto ennen kasausta:



Jaaha, enpä sitten kuitenkaan löytänyt kaikkia kuvia, ainoastaan pari. Näistä ei tosin paljoa informaatiota näy... Kuitenkin, konehuoneen puolelta otin vain lämmityslaitteen letkut irti tulipellin lähdöistä ja irroitin sen läpiviennin. Sisäpuolelta irroitin lämppärin muoviputket niin, että ne mahtuivat menemään vähän moottoriin päin, että sain liitoksen irti ja putkenpätkät pois. Sisustaa pitikin sitten purkaa jonkin verran. :-)

Tässä kuvassa näkyy suurinpiirtein, minkä verran jouduin purkamaan kojelautaa. Vaihteensiirtoakselin yläpuolella pilkottaa hieman lämmityslaitteen kenno:



Tässä kuvassa puolestaan näkyy se "surullisenkuuluisa" 405:den lämppärin putkien liitos, eli muoviputket, joihin laitetut o-renkaat muistuttivat irrottaessa enemmän muovia kuin kumia ja katkesivat kahtia kun otin ne irti. Kuvassa näkyy hyvin myös pakkasnesteen vuotojälkiä:



Tästä kuvasta ei selviä muuta, kuin että jostain syystä(jota en nyt muista) myös kojelaudan "etulevy" piti irrottaa. Oliskohan ollut, että putkien joku kiinnitysruuvi oli hieman hankalassa paikassa, eikä sitä muuten saanut kunnolla pyöritettyä:


SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 405 - Lämmityslaitteen kennon vaihto
« Vastaus #4 : 11.08.2008, 19:42:44 »
Tästä kuvasta ei selviä muuta, kuin että jostain syystä(jota en nyt muista) myös kojelaudan "etulevy" piti irrottaa. Oliskohan ollut, että putkien joku kiinnitysruuvi oli hieman hankalassa paikassa, eikä sitä muuten saanut kunnolla pyöritettyä.

Muistelin että juuri mainitsemastasi syystä tuo muovi piti irroittaa.
« Viimeksi muokattu: 13.06.2009, 06:07:51 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 405 - Lämmityslaitteen kennon vaihto
« Vastaus #5 : 11.08.2008, 22:15:55 »
mutta eikös kenno ota edelleen kiinni rattiakselin ripustuksiis?

Kyllä mutta sen rattiakselin ripustus härpäkkeen saa erittäin helposti irti.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

jaketson

  • Vieras
Vs: 405 - Lämmityslaitteen kennon vaihto
« Vastaus #6 : 12.08.2008, 16:59:46 »
Pelkät O-renkaat saa vaihdettu purkamalla vain keskikonsolin sivu posken ja liittimen pultit auki.