Kirjoittaja Aihe: 405 - Öljyvuoto ilmanpuhdistinkoteloon (XU)  (Luettu 2688 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

KalleS

  • Vieras
405 - Öljyvuoto ilmanpuhdistinkoteloon (XU)
« : 18.11.2008, 15:28:40 »
Auto: 1995 405 1,8 (farmari).

Juuri ostamani laitteen ilmanpuhdistimen kotelossa oli rutkasti öljyä, kun vaihdoin suodattimen. Tässä mallissahan ko. kotelo on yhdessä venttiilikopan kanssa. Onko venttiilikopan ja ilmanpuhdistimen kotelon välillä jokin yhdyskanava, eli ilmiö olisi siten normaali, vai pitäisikö epäillä halkeamaa tai rikkoontunutta tiivistettä jossain. Kuuluuko tähän malliin samat huohotusongelmat kuin vanhempiin  xu5 koneisiinkin?

samilang

  • Vieras
Vs: 405 - Öljyvuoto ilmanpuhdistinkoteloon (XU)
« Vastaus #1 : 18.11.2008, 15:31:51 »
Olisikohan tuo öljy peräisin huohotusjärjestelmän kautta?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Öljyvuoto ilmanpuhdistinkoteloon (XU)
« Vastaus #2 : 18.11.2008, 17:32:49 »
Juuri ostamani laitteen ilmanpuhdistimen kotelossa oli rutkasti öljyä, kun vaihdoin suodattimen. Tässä mallissahan ko. kotelo on yhdessä venttiilikopan kanssa.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=15306.msg86503#msg86503

Muovisen ventiilikopan kannen tapauksessa sen tiivisteen lisäksi öljyä saattaa vuotaa sen kiinnitysmuttereiden alta. Muttereiden alapinnalla on kumitiiviste, joka vanhemmiten väsähtää. Itse laitoin reikien ympärille tiivisteainetta, mutta parempi olisi ostaa uudet mutterit, koska esim. erään 306:n tapauksessa välistä huohotti tiivistämisen jälkeenkin hieman öljyä. Muttereiden varaosanumero on 0250 37 (tarve 10 kpl, hinta 7 e/kpl)..

Eli vuotaa todennäköisesti noiden kiinnitysmuttereiden alta. Kaikkien muttereiden uusiminen tulee kalliiksi, joten kannattaa ensin kokeilla tiivisteainetta (öljy pitää puhdistaa pinnoilta pois huolellisesti puhdistusaineella). Erään 405:n ilmanpuhdistinkotelo on pysynyt täysin kuivana jo n. 40 000 km (2,5 vuotta) sen jälkeen, kun tiivistin kiinnitysreiät (ennen siellä melkein lainehti öljyä).

Jos öljyä vuotaa myös koneen ulkopuolelle tiivisteen välistä, kannattaa tiivistekin samalla vaivalla uusia (ohjeet em. viestiketjussa).
« Viimeksi muokattu: 18.11.2008, 17:42:58 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info