Kirjoittaja Aihe: 309 - Käynti- ja käynnistymisongelmia (lämpötila-anturi)  (Luettu 2708 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

käyttäjä

  • Vieras
Ongelma:

Osa 1:

Auto: 1992 309 1,4.

Taustaa: 309:stä meni kansipahvi joka vaihdettiin ja kansi laanautettiin suoraksi,ennen kansipahvin antautumista auto toimi moitteetta. Tilanne tällä hetkellä:

- Ei tahdo lähteä millään kylmänä käyntiin,kun lähtee niin täytyy pitää kaasulla käynnissä hetken aikaa.
- Lämpimänä käynnistys huonoa,ei salli kaasua heti...tukehtuu tms.prötäämistä.
- Kaasuun vastaavuus huono ajossa,tuppaa onnahtaa kun antaa happea koneelle.
- Tyhjäkäynti kylmänä korkea ja lämpimänä vielä korkeampi.

Remontin aikana huoltomies ei koskenut mihinkää anturiin,otti ainoastaan johdot pois että sai imusarjan irti. Yksi anturi ruiskun kyljessä ei anna läpän mennä kiinni,ei kuumana eikä kylmänä, kuva liitteenä.



Kuvassa näkyy toppari ruuvi joka on irti vastakappaleesta,vastakappaleessa on jälki joka on tullut säätöruuvista.

Vikakoodit otettu ulos:

- 12
- 11

Eli ei mitään vikoja.

Osa 2:

Alipaineletkut on uusittu ja tarkistettu. Voiko nokan ajoitus vaikuttaa tällä tavalla...moottori kyllä toimii muuten, ottaa kierroksia, ei nakuttele. Imupuolella ei ole vuotoja,testasin juuri äskön brake cleanerilla.

Ratkaisu:

Syyllinen oli viallinen ECT anturi (lämpötila), viallinen anturi ei antanut mitään vikakoodia joka aiheutti hieman tuskallisen tilanteen.

Benkku

  • Vieras
Jokin tuon läpän sulkeutumattomuuden aiheuttaa. Tarkistakaa - ellette ole jo tehneet:

- että läppärunkoon kiinnittyvät letkut ja johdot ovat liitetty oikein
- ettei imusarjassa ole ilmavuotoa
- nokka-akselin ajoituskin kenties olisi em. kaltaisten oireiden/remontin jälkeen hyvä varmuudeksi tarkistaa.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Imupuolella ei ole vuotoja,testasin juuri äskön brake cleanerilla...

Suuremmat vuodot löytyvät varmaan noinkin, mutta varmempi keino on paineistaa imupuoli kaasuläpän jälkeiseltä osuudelta ja siten etsiä vuotokohtia esim. mahdollisia ääniä kuunnellen ja saippuaveden avulla. Tosin kaikkien aukkojen tukkiminen testiä varten ei ole välttämättä ihan helppoa.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

käyttäjä

  • Vieras
En kyllä tällä syömisellä usko että niin pienet mahdolliset vuodot vaikuttaisivat niin paljon käymiseen...

Eivätkä vaikuttaneet.