Kirjoittaja Aihe: 607 - Kytkimen vaihto (EW)  (Luettu 13950 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mica L

  • Vieras
607 - Kytkimen vaihto (EW)
« : 23.07.2015, 18:40:05 »
Arkistoitu ohje: 607 - Kytkimen vaihto (DW)


Ongelma:

Auto: 2006 607 2,2 (VF39U3FYH92219435, DAM 10564/11.10.2005, ML6CJ-vaihteisto, 270 000 km).

Ostin viikko sitten auton ja lyhyehköllä koeajolla olin havaitsevinani pari kertaa hienoista ravistusta kytkimessä liikkeelle lähdössä, mutta en pitänyt sitä kovin vakavana, kun kytkin tuntui muuten toimivan ihan hyvin. Heti kauppojen jälkeen kytkin alkoi täristämään voimakkaammin ja voimakkaammin. Nyt se on jo melko rajua. Pahiten se ilmenee liikkeelle lähdöissä pienillä kierroksilla ja kytkintä luistatettaessa, esim. jonoissa hitaasti ryömittäessä. Myös lähdettäessä peruuttamaan täristys on todella voimakas. Tärinä on lähes huomaamaton, jos kierroksia pitää noin 2000:n paikkeilla, mutta tuollainen lähtö kytkintä luistattaen ei oikein sovi auton imagoon. Kytkin täristää myös, kun esim. lähestyy risteystä ja vaihtaa esim. kakkoselle ja aloittaa moottorijarrutuksen hitaasti kytkintä nostaen.

Peugeotin huollossa epäiltiin alustavasti, että itse kytkin olisi kunnossa, mutta vika saattaa olla kaksoismassavauhtipyörässä. Kustannusarvio remontille 1800 euroa. Sanoivat, että joihinkin malleihin löytyy myös halvempia tarvikepaketteja, joissa on mahdollisesti kiinteä vauhtipyörä ja siihen sopiva paineasetelma ja kytkinlevy. Olen yrittänyt löytää tuollaisia osia, mutta kaikki, jotka olen löytänyt, ovat olleet dieselmalleihin. Onko myös bensakoneissa tuollaisia vauhtipyöriä?

Onko mitään kikkoja, joilla voisi hieman haarukoida tuota mahdollista vauhtipyörävikaa ja vähän varmistella, että vika todellakin on siinä? Hieman kallista teettää remontti, jos vika ei kuitenkaan takuuvarmasti korjaannu. Tuleeko jotain muuta hämminkiä mieleen, joka saattaisi aiheuttaa vastaavaa harmia? Esim. moottori tukikumit, miten testata?

Tyhjäkäynnillä ja moottoria paikallaan kaasuteltaessa en ole kuitenkaan saanut mitään erikoisia tärinäefektejä ym. syntymään. Eikä myöskään maantieajossa. Vain, kun joutuu luistattamaan kytkintä, varsinkin pienillä kierroksilla. Tuolloin koko moottori alkaa silmin havaittavasti heilumaan/täristämään (konepelti ylhäällä, käsijarru päällä ja varovasti kytkintä nostaessa vaihde päällä).

Ratkaisu:

Nyt on kytkin kunnossa. Eihän sieltä mitään kaksoismassavauhtipyörää löytynyt, onneksi. Vauhtipyörän kitkapinta hienosorvattiin, koska siinä oli merkkejä epätasaisesta toiminnasta. Kytkinlevy näytti muuten hyvältä, mutta jouset liikkuivat hieman pituussuunnassa ihan sormilla kokeillen. Luulisin, että ovat alun alkaen hieman tiukemmat? Lisäksi asetelman kynnet olivat melko kulahtaneet ja jokin holkki oli vaihdettu kytkinhaarukkaan, oli kuulemma ihan loppu.

Hommahan meni näin: aluksi väittivät, että autossani on kaksoismassavauhtipyörä ja koko remontti maksaisi silloin noin 1800 euroa. Neljännellä käyntikerrallani laskivat "kaikki" mahdolliset alennukset ja vielä tinkasivat maahantuojalta jotain lisäalennuksia, jolloin päästiin 1500 euroon vauhtipyörän kanssa. Ja jos ei sattuisi olemaan tuota kaksoismassavauhtipyörää, niin menisi pelkällä sorvauksella ja hinta laskisi tuosta 1500 eurosta.

Loppusummaksi jäi kuitenkin 1100 euroa, jossa mukana vauhtipyörän irrotus, koneistus ja asennus. Kyllä hieman kirpaisi, mutta nyt matka jatkuu ilman tuota järkyttävää ravistusta. Eli hinta sisälsi lisäksi paineasetelman ja kytkinlevyn, sen parin kympin holkin, vaihteistoöljyt sekä joitakin stefoja ja tiivisteitä, jotka kuulemma kannattaa aina samalla vaihtaa.

Liike oli Autokeskus Oy Turku. Palvelu oli kaiken kaikkiaan todella hyvää, vaikka tietämys autoni sisäkaluista olikin hieman puutteellinen työtä tilattaessa.

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Kytkimen vaihto (EW)
« Vastaus #1 : 23.07.2015, 21:09:47 »
EW12-moottorissa on tasapainoakselit, vauhtipyörä on mallia kiinteä. Kytkimen ravistaessa on vauhtipyörän, kytkinlevyn ja paine-asetelman vastinpinnoissa tyyppillisesti liiallista tasopintojen epätasaista kulumaa.

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Kytkimen vaihto (EW)
« Vastaus #2 : 23.07.2015, 23:26:50 »
Jos sattuisi olemaan tuo Benkun mainitsema vika vauhtipyörän pinnassa, niin hoituuko pinta kuntoon ihan sorvauksella vai vaatiiko jotain spesiaalimpaa?

Vauhtipyörän voi oikaista hiomalla, mutta reunaehtona on, ettei ole merkittävästi säröytynyt liiasta lämmöstä, sorvaamalla pinnasta jää liian karkea (Ra-arvo), jolloin kytkinlevy kuluisi nopeammin.

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Kytkimen vaihto (EW)
« Vastaus #3 : 25.07.2015, 16:55:19 »
Kaikissa kytkinlevyissä tuppaa olemaan jouset. Nuo eivät liity mitenkään kaksoismassavauhtipyörään...

Minä näkisin asian niin, että kytkinlevyssä on jouset, koska vauhtipyörä on kiinteä. Omassa 2,2 HDi:ssä, kun on kaksoismassavauhtipyörä, niin kytkinlevy on "kiinteä" ilman jousia, tästä olen varma, kun olen kytkimen ja vauhtipyörän siinä samalla vaihtanut. Eli jossain täytyy olla pieni vara antaa periksi.

Kaksoismassavauhtipyörien yhteydessä käytettävät kytkinlevyt ovat kiinteällä keskiöllä. Polttomoottorin vaihtelevan kulmanopeuden muutokset vastaanottavat vauhtipyörässä olevat joustoelementit - metalliset tai elastomeeriset jouset.

Mica L

  • Vieras
Vs: 607 - Kytkimen vaihto (EW)
« Vastaus #4 : 27.07.2015, 10:20:26 »
Kävin uudelleen Peugeot-liikkeessä ja kerroin, että olen useammalta taholta saanut tietoa, että autossa ei olisi kaksoismassavauhtipyörää. Annoin vielä tuon osanumeron 0532 N1, jolloin kertoivat, että samaa tarjoaa heidän koneensa, mutta sitten, kun katsovat korjausohjetta, niin siellä neuvotaan, miten kaksoismassavauhtipyörä vaihdetaan.

Kävin vielä merkkiliikkeessä tiedustelemassa, että onko autossa tosiaankin tuo kaksoismassavauhtipyörä. Tiskin takana naputeltiin konetta pitkään ja tultiin jälleen siihen tulokseen, että kyllä on, kun diagnoosiohjeet tulevat vaimennetulle kaksoivauhtipyörälle. Ja hintaa koko remontille kovalla tinkaamisella 1670 euroa.

Kysyin vielä, että onko vauhtipyörän numero 0532 N1 ja kertoivat, että se se on. Googlaamalla ja tällä palstalla saatujen arvioiden mukaan se kuitenkin näyttäisi olevan ihan tavallinen kiinteä limppu. Olisiko jollain antaa jotain linkkiä, mistä selviäisi kumpaa laatua tuo loppujen lopuksi on? On vain melko suuri hintaero remontissa riippuen vauhtipyörästä ja siitä, että pitääkö se vaihtaa.

EW-moottoreissa ei ole ainakaan 607:n tapauksessa (ja tuskin muutenkaan) käytetty kaksoismassavauhtipyörää. Peugeotin varaosaluettelon autoosi tarjoama 0532 N1 on tavallinen kiinteä vauhtipyörä varaosaluettelon tekstin ja kuvan mukaan. Näin asia on myös netistä löytyvien käytettyjen vastaavien osien kuvien perusteella.

Merkkiliikkeessä ovat katsoneet SB:n autoosi valmistenumeron perusteella listaamia työ- ja vianhakuohjeita ja huoltotiedotteita. Dokumentin B2BG011FP0 (jokin yleinen ohje koskien kytkimen irrotusta/asennusta) kuvissa näytetään jostain syystä sekaisin sekä kiinteää että kaksoismassavauhtipyörää; ehkä se on hämännyt mainitsemaasi merkkiliikkeen työntekijää. On hyvin yleistä, että Peugeotin korjaamokirjallisuus on sekä puutteellista että virheellistä.

Lisäksi huoltotiedote B1AW11F1 (version 0 of 25.09.2007), "Very loud squeaking noise at idle" kehottaa vaihtamaan kaksoismassavauhtipyörän (0532 Q5), jota autossasi ei tosiaan ole. Kyseinen huoltotiedote on listattu autosi kohdalla, koska se on merkitty koskemaan autosi ML6C-vaihteistoa tiettyyn ajankohtaan saakka (607 RESTYLING AND ML6C UNTIL RPO 10629) ja samaa vaihteistoa käytetään myös niissä DW-dieselmoottoreissa, joissa käytetään kaksoismassavauhtipyörää. Siksi ko. huoltotiedote on virheellisesti/tarpeettomasti listattu autosi kohdalla.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 607 - Kytkimen vaihto (EW)
« Vastaus #5 : 11.08.2015, 23:37:47 »
Auto: 2003 607 2,2 Diamond (EW12J4, 116 kW, käyttöönotto 01/2003, DAM 9375/10.07.2002, 250 000 km).

Kysymys olisi, että onko tämän auton kytkinpaketin halkaisija 236 mm ja hammasluku 21?

Valmistenumeron VF39D3FZB92076437 perusteella autossasi on ML5C-vaihteisto (vanhemman ML5T:n sijasta) ja siihen sopivat alla olevat osat.

Paineasetelma:
2004 AS, ENGINE CLUTCH MECHANISM, INJECTION EW12J4 AND ML5C MANUAL GEARBOX UNTIL RPO 09793
https://www.rexbo.eu/search?q=2004+AS => 229 mm

Kytkinlevy:
2055 W4, CLUTCH PLATE, INJECTION EW12J4 AND ML5C MANUAL GEARBOX
https://www.rexbo.eu/search?q=2055+W4 => 228 mm, hub profile 18,3x20,7, hampaita 18

Painelaakeri:
2041 94, RP 96 882 261 80, CLUTCH RELEASE BEARING BUFFER, INJECTION EW12J4 AND ML5C MANUAL GEARBOX
https://www.rexbo.eu/search?q=2041+94
https://www.rexbo.eu/search?q=96+882+261+80

Kytkinpaketti:
2052 K1, CLUTCH KIT, INJECTION EW12J4 AND ML5C MANUAL GEARBOX
2051 36, SERVICE EXCHANGE CLUTCH KIT, INJECTION EW12J4 AND ML5C MANUAL GEARBOX AND AGE >= 2 (tehdaskunnostettu)
https://www.rexbo.eu/search?q=2052+K1
https://www.rexbo.eu/search?q=2051+36

Sen sijaan vanhemman ML5T:n tapauksessa käytetään mm. kytkinlevyä 2055 AV, joka on 21-hampainen ja paineasetelmaa 2004 T5, jonka halkaisijaksi ilmoitetaan 235 mm.
« Viimeksi muokattu: 25.03.2017, 10:11:18 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 607 - Kytkimen vaihto (EW)
« Vastaus #6 : 12.08.2015, 00:08:04 »
Mister-auto antaa osanumeron 2052 K1 Citroenille, eikä Peugeotille. Onko sillä väliä?

http://www.mister-auto.fi/fi/kytkinpaketti/sachs-3000-951-297_g479_a0323000!951!297.html

Ei sillä pitäisi olla merkitystä, kunhan tuotteen kohdalla on ilmoitettu alkuperäisosanumeroksi 2052 K1 joko Peugeotin tai Citroenin kohdalla: http://www.mister-auto.fi/fi/search_s_refoem_2052%20K1.html

Bölk-merkkiset kannattaa ehkä jättää hankkimatta. Tuo Luk 623 3141 00 lienee ihan OK: http://www.mister-auto.fi/fi/kytkinpaketti/luk-623-3141-00_g479_a006623!3141!00.html

Ja tietenkin esim. tuo mainitsemasi Sachs tai Valeokin on varmaan hyvä valinta. Jotkut ovat valinneet kytkinpaketin myös sillä perusteella, tuleeko mukana terävä- vai pyöreäolkainen (parempi) painelaakeri, mutta vaikea sitä on etukäteen tietää: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=43397.msg303397#msg303397

Huomasin nyt sattumalta, että itse tilasin DW10-moottoriseen Expertiin aikoinaan Mister-Autolta juurikin saman Luk:n kytkinpaketin 623 3141 00, mutta koska se oli loppunut varastosta, tilalle toimitettiin Sachs:n kytkinpaketti (tosin 3000 951 125 eli ei ihan oikea osaluetteloiden mukaan, mutta sopi tähän Expertiin kyllä). Sachs:n paketin mukana tulivat SKF:n pyöreäolkainen painelaakeri, Valeon/Luk:n kytkinlevy ja Luk:n paineasetelma eli valmistajat tekevät ilmeisesti aika paljon yhteistyötä keskenään.
« Viimeksi muokattu: 25.03.2017, 09:56:14 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 607 - Kytkimen vaihto (EW)
« Vastaus #7 : 12.08.2015, 02:39:22 »
Pystytkö katsomaan vauhtipyörän päässä olevan tiivisteen koon?

Tarkoittanet kampiakselin takapään akselitiivistettä. Sen halkaisijamitat d/D ovat 90/110 mm - sama tiiviste kaikissa XU-, EW- ja DW-moottoreissa.

https://www.rexbo.eu/febi/radial-oil-seal-crankshaft-11808?c=100521&at=9770

Näyttäisi Motonetissa olevan: http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/271759/670303?ajoneuvo=440

607 (1. mallisarja), INJECTION EW12J4 AND BVM SINCE ENGINE 0174578 UNTIL ENGINE 0822887:

Kampiakselin vauhtipyörän puoleinen öljytiiviste:
0127 28, CRANKSHAFT BEARING SEAL, 90X110-7, SFCM, 46,40 e

Tuo kampiakselin öljytiiviste kannattaa tilata jostain muualta kuin merkkiliikkeessä, koska se on siellä niin ylihinnoiteltu. Esim. Mister-Autosta löytyy Elring 508.209, jonka itse tilasin Expertiin: http://www.mister-auto.fi/fi/search_s_refoem_0127%2028.html

Mister-Auto ei aina listaa kaikkia autoon sopivia osia esim. rekisterinumeron perusteella, mutta kun etsii alkuperäisosanumeron perusteella, niin silti löytyy.

Vaihteistoon kannattaa luultavasti tilata myös kytkinakselin/painelaakerin ohjainholkki (ainakin Expertissä se oli kulunut vaihtokuntoon, kun painelaakeri oli mennyt rikki):

607 (1. mallisarja), INJECTION EW10J4 AND ML5C MANUAL GEARBOX OR INJECTION EW12J4 AND ML5C MANUAL GEARBOX:

2105 46, CLUTCH BUFFER GUIDE BUSH, UNTIL RPO 09638, 25,60 e
2105 53, CLUTCH BUFFER GUIDE BUSH, SINCE RPO 09639, 30,80 e

Autoosi sopii siis tuo vanhempi osa 2105 46: http://www.ebay.com/itm/131556005692
« Viimeksi muokattu: 25.03.2017, 09:56:47 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info