Kirjoittaja Aihe: 406 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää (polttoainepumppu)  (Luettu 7529 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mikaptk

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 1996 406 2,0 ST (302 000 km).

Autoni lakkasi käynnistymästä muutama päivä sitten. Tunnin päästä vian ilmaannuttua käynnistyi hetkeksi huonosti ja käynti alkoi hetken kuluttua pätkimään ja sammui. Sen jälkeen ei ole käynnistynyt.

Kaksoisreleen toiminta on varmistettu toisesta samanlaisesta autosta ja se on OK. Polttoainepumpusta ei kuulu ääntä kun virrat laittaa päälle. Testasin pumpun ja todennäköisesti siinä se vika on. Pumppuun on rakennettu samaan pakettiin polttoainepinnan tasoanturi ja pa-pumpun liittimeen tulee 4 johdinta. Reunimmaisista löytyi resistanssi jonka arvo 200 ohmia eli näiden pinnien kautta menee tieto "anturilta" bensiinimittarille. Seuraavaksi selvitin kumpi keskimmäisistä johtimista on maa johdin siten että mittasin ohmi alueella moninapaliittimen liittimistä auton koriin. Seuraavaksi syötin 12V auton akkulaturilta suoraan pumpun pinneihin eikä pumppu pyörinyt. Pakkohan pumpun on olla rikki? Vai... Pitääkö ja tuleeko pumpulle akkujännite kun virrat laittaa päälle?

Kaverini autossa pumppu pyörii hetken kun virta on kytketty ja paine on saavutettu (noin 2s). Omassani pumppu ei siis äännä eikä pyörinyt suoralla jännitesyötölläkään. En ole päässyt mittaamaan moninapaliittimestä tuleeko sinne hetken (2s ajan) akkujännite kun virrat kytketään. Voiko sitä edes mitata jos pa-pumpun moninapaliitin on irroitettu pa-pumpusta. Kuitenkin johtosarjan katkos on mielestäni pois suljettu koska pumppu ei käynnistynyt suoralla jännitesyötölläkään. Koska vika todennäköisin syin on paikallistunut pa-pumppuun niin melko todennäköistä olisi että johtosarjassakin olisi katkos / huono kontakti jossain liittimessä.

Toinen asia joka arvelutti olevan syy käynnistynmisongelmaan oli ajonestolaite. Syksyllä huomasin vahingossa ettei koodia tarvi syöttää kun se aiemmin oli pitänyt että auto käynnistyi. En ollut kiinnittänyt huomiota siihen että kun virrat kytki niin näppäinpaneelissa paloi heti punainen, mutta myös vihreä valo. Auto lähti käyntiin vaikka syötti väärän koodin. Tänään tarkistin ajonestolaitteen johtosarjan ja noin 10 cm päästä näppäinpaneelin liittimestä oli kaksi johtoa poikki suojasukan alta ja kolmas johto oli menossa poikki. Juotin johdot ja ajonestolaite rupesi toimimaan normaalisti. Kun virrat laittoi päälle punainen valo paloi ja oikean koodin jälkeen punainen sammui ja vihreä syttyi. Ajonestolaite ei siis ole vikana. Kipinääkin auto saa. Mitä toimintoja ajonestolaite estää? Sytytysvirran, kipinän, polttoainepumpun toiminnan?

Ratkaisu:

Oli hieman toivoton olo, kun olin pumpun irrottanut pumppupaketista ja kokeilin sitä auton akkulaturilla niin pumppuhan pyöri. Tuli mieleen että eikö se nyt sitten olekaan viallinen. Saattoi olla, että jos siitä pumpun moottorista oli hiilet loppu niin kuivana pumppu pyöri, koska ilma on polttoainetta kevyempää eikä siten kuormita pumpun pyörimisliikettä läheskään niin kuin polttoaine. Sitten tuli mieleen, että ei kai jännitelinjassa sulakkeelta pumpun moninapaliittimelle ole johdin menossa poikki. Kytkin H4-polttimon pumpun moninapaliittimeen ja starttasin. H4-polttimo syttyi ja paloi kirkkaasti, joten johtimista sai otettua n. 3-4 A virtaa, minkä H4 (55 W) ottaa, joten kaapeleiden totesin olevan kunnossa. No, sitten vain uusi pumppu paikoilleen ja auto lähti käyntiin ongelmitta ja testiajollakin on käyty.

Näin se vain on, että tieto lisää tuskaa ja saa kyseenalaistamaan asioita, mutta tulipahan varmistettua kaikki muu mahdollinen, mikä vian aiheuttaja olisi voinut olla. Ja vielä yksi asia, että pumpun moninapaliittimen keskimmäiset johtimet (PAKSUMMAT) tulevat pumpun moottorille ja reunimmaiset polttoaineen tasoa mittaavalle anturille (säätövastus). Kytkentäkaavio, jonka netistä löysin, ei ollutkaan oikea juuri omaan malliini, vaikka samanikäinen 406 ja 2,0-litrainen sekin, liekö turbomalli...

Ja pörhön 400 e maksava osa tarkoitti koko pakettia, ei pelkkää pumppua, jonka ostin tarviketorilta 119 e hintaan. Pumppu on vaihdettavissa, mutta vaatii jonkin verran näpertelyä ja miettimista, miten se paketista puretaan, mutta onnistuu. Pumppupakan saa irrotettua takapenkin alla olevasta luukusta ja pumpun laippa lähtee puukapulalla ja vasaralla, siihen ei mitään erikoistyökalua tarvitse. Itselläni oli maantiepölyä reilusti pumppupaketin päällä, joten huolellinen imurointi on tarpeen. Laippa ei mahdu luukusta ulos, mutta sen saa työnnettyä sivuun korin ja tankin väliin. Putkiklemmarit saa irrotettua sopivilla pihdeillä niitä rikkomatta ja kaiken lisäksi ne saa puristamalla takaisin paikoilleenkin.

Tässäpä apuja jollekulle, joka joskus painii pumppuvian kanssa.

anssi406

  • Vieras
Jos ajonesto päällä, niin ensin katkoo polttoainepuolen syötön. Korjatkoon foorumin gurut, jos olen väärässä..

jere rantonen

  • Vieras
Jossei pumppu lähtenny toimii akkulaturilla se on rikki.

coolbiz

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 64
Samanikäisessä dieselissä kun ajonesto on päällä (eli punainen palaa) ja yrität käynnistää, niin startti pyörittää mutta kuuluu piipitystä (eikä moottori käynnisty). Itse olet hyvin saanut diagnosoitua, että bensapumppu on rikki. Käsittääkseni noissa on tunnistumia bensalinjoissa ja moottorinohjaus syöttää bensiiniä putkiin niin kauan että ennaltamäärätty paine saavutetaan (ja moottorin käydessä ylläpidetään painetta).

(Ja taas saa tietävämmät korjata)

Benkku

  • Vieras
Käsittääkseni noissa on tunnistumia bensalinjoissa ja moottorinohjaus syöttää bensiiniä putkiin niin kauan että ennaltamäärätty paine saavutetaan (ja moottorin käydessä ylläpidetään painetta).

Ei ole tunnistimia/paine-anturia, vaan poltto-ainelinjassa on rajapaineventtiili (pressure regulator), joka pitää poltto-aineen linjapaineen vakiona (toki linjapaine hieman sykkiii suuttimien avautuessa ja sulkeutuessa).

mikaptk

  • Vieras
Jos linjassa on rajapaineventtiili tai sanotaanko että kun siinä on niin mikäli moninapaliitin on irroitettu pumpusta ja mittaa liittimestä tuleeko siihen jännite niin eikö siihen pitäisi tulla jatkuvasti jännite koska rajapainetta ei saavuteta pumpun liittimen ollessa irroitettuna, painetta ei pumppu ole nostamassa koska se on irtikytketty?

Tänään mittaan vielä tuleeko kyseiseen littimeen jännite kun kytken virrat päälle. Mietin vaan että ei kai ohjausyksikkö havaitse että polttoainepumpun liitin on irroitettu ja tulkitse sitä vikatilaksi eikä näin ollen syötä jännitettä pa-pumpulle.

Benkku

  • Vieras
Mietin vaan että ei kai ohjausyksikkö havaitse että polttoainepumpun liitin on irroitettu ja tulkitse sitä vikatilaksi eikä näin ollen syötä jännitettä pa-pumpulle.

Ei havaitse - mikäli moottori ei käy. Pumpun virtaa, saati kierrosnopeutta, ei siis mitata. Moottorin käydessä - havaitsee, ongelman linjapaineessa, epäsuorasti. Seossuhteen takaisinkytkennän kautta, STFT- ja/tai LTFT- pulssi-aikojen pidentymisenä.

mikaptk

  • Vieras
Polttoainepumppu on viallinen.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Jännite tulee pumpulle, kun starttaat autoa -ei virrat kytkettäessä (aina). Kytke sinne liittimelle joku kuormitus, vaikka lamppu, niin saat oikean tuloksen.

Jos linjassa on rajapaineventtiili tai sanotaanko että kun siinä on niin mikäli moninapaliitin on irroitettu pumpusta ja mittaa liittimestä tuleeko siihen jännite niin eikö siihen pitäisi tulla jatkuvasti jännite koska rajapainetta ei saavuteta pumpun liittimen ollessa irroitettuna

Tuo venttiili eli paineentasaaja ei liity sähköihin, se vaan päästää sopivan paineen saavuttamisen jälkeen "ylimääräiset" polttoaineet vuotamaan paluuputkea pitkin takaisin tankkiin. Pumppuhan käy ajettaessa jatkuvasti, ei sitä käyntiä katkota välillä.

mikaptk

  • Vieras
Polttoainepumppu ei käynnistynyt kun kokeilin sitä akkulaturilla. Resistanssi pumpun + ja - välillä ääretön (hiilet loppu ?). Jännite tulee startatessa pa-pumpun liittimen nastoihin 1 ja 2 joista 1 on maa ja 2 VDC. Jännitettä ei tule kun vain virrat on päällä. Kolarikytkinkin tuli samalla tarkistettua ja toimii. Kolarikytkimessä 3 nastaa ja niistä käytössä kaksi C (COMMON eli yhteinen) ja NC (NORMALLY CLOSED), NO vapaana (NORMALLY OPEN). Löytyi netistä piirikaaviokin joka selvensi hyvin mitä kautta jännite kulkee ECU:lta pumpulle. ECU - kaksoisrele - kolarikytkin - sulake (konehuoneessa nro 10) - polttoainepumppu (nasta 2)

Onneksi soitin autotarvikeliikkeeseen ja kysyin pumppua ja sattumalta löytyi 1 kappale joka todennäköisesti lojunut hyllyllä piiiitkään kun aikoi myydä sen alle tukkuhinnan edullisesti 119 eurolla. Keminmaan autopurkaamossa olis ollu käytetty 80 eurolla, mutta tietysti uusi on aina uusi eikä paljon edes kalliimpi. Vertailun vuoksi Pörhöllä hinta 400 e.

coolbiz

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 64
Kokemuksella: Jos vanhan pumpun joskus meinaa entrata kuntoon, niin kannattaa jollain tavalla rasvata se, koska bensiini on poistanut kaiken mahdollisen rasvan ja pumppu ruostuu tehokkaasti. Itseltä kun laukesi pumppu 205:sta niin ostin käytetyn pumpun ja se oli ollut hyllyllä jo jonkin aikaa edellisellä kaverilla, niin purkaa piti ja lopulta kahdesta pumpusta saatiin yksi ehjä. Pumpusta oli hiilet loppu ja se pyöri hyvin heikosti.

jere rantonen

  • Vieras
Ja vielä se pumppu ja bensaletkut sieltä tankista kunnon klemmareilla kiinni. Ei niitä vanhoja puristettavia takasin, koska uudetkaan eivät paljon maksa.