Kirjoittaja Aihe: Käyttökokemukset - 308 (2013-2021)  (Luettu 48774 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Käyttökokemukset - 308 (2013-2021)
« : 16.12.2014, 12:27:18 »
Käyttökokemuksia 308-malleista (T9, 2013-2021).

Lue ensin kirjoitusohje, jossa kerrotaan alueen tarkoituksesta ja annetaan ohjeita kirjoittamiseen.

Käytä perustietojen ilmoittamisessa apuna alla olevaa mallipohjaa ja täytä se niin hyvin kuin osaat. Jollet tiedä jotain teknistä tietoa, niin voit jättää sen pois tai kysyä apua muilta. Ylläpito täydentää puuttuvia tietoja tarvittaessa mahdollisuuksien mukaan.

Automalli: (esim. 308)
Korimalli: (esim. sedan, farmari, viistoperä tai coupe)
Vuosimalli: (jollet tiedä autosi vuosimallia, voit ilmoittaa vaikka käyttöönottopäivän)
Varustelutaso: (esim. Active, Allure, GT Line, GT)
Polttoaine: (bensiini vai diesel)
Vaihteisto: (automaatti vai manuaali)
Moottori: (esim. moottorin iskutilavuus, teho ja moottorikoodi, jos sen tiedät)
Mihin kokemukset perustuvat: (esim. koeajo, omalla tai laina-autolla ajaminen)
Ajomäärä: (mittarilukema ja kuinka paljon olet itse ajanut, esim. 10 km, 30 000 km tai säännöllinen ajo tms.)

Mallikohtaisia linkkejä:

Peugeotit Euro NCAP-testeissä sekä tutkimustietoa

Ilmoitathan toimimattomasta linkistä ylläpidolle esim. yksityisviestillä tai tähän viestiketjuun vastaamalla, kiitos. Myös lisäykset ovat tervetulleita.
« Viimeksi muokattu: 13.04.2022, 19:24:32 kirjoittanut SamiK »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: Käyttökokemukset - 308 (2013-2021)
« Vastaus #1 : 16.12.2014, 12:30:41 »
Automalli: 308 II SW
Korimalli: Farmari
Vuosimalli: 2014, käyttöönotettu 26.9.14
Varustelutaso: Active
Polttoaine: Bensa
Vaihteisto: 6v manuaali
Moottori: 1,2t Puretech
Mihin kokemukset perustuvat: Oma ajoauto
Ajomäärä: 1030km, itse ajettu n.800km

Tässä nyt jotain tuntemuksia ensimmäisen reilun viikon ajalta.

+ Hiljainen, sitä hiljaimpi mitä kovempaa ajaa, tien karheus ei vaikuta rengasääniin paljoa
+ Pieni ratti hyvä, mukava pyöritellä
+ Pitkät välitykset vaihteistossa
+ Ajovalot OK, 110% NB polttimoilla
+ Koneen ääni kiihdytyksessä, kuin V6, mutta hiljaisempi
+ Kulutus, 120km/h nopeudessa n. 7l/100km. Maantieajossa pääsee alle 5:n
+ Sopiva varustelu hintaan nähden (+lasikatto)
+ Tavaratila veron alapuolella
+ Kone vetää hyvin
+ Puhaltaa lämmintä +0 lähdettäessä jo alle 1km ajon jälkeen
+ Perän muotoilu näyttää hyvältä
+ Kääntöympyrä vrt. vanha 308 sw

+/- Sisä ledvalot näyttää hyvältä, mutta on kovin spottimaiset
+/- Kosketusnäyttö, mutta sitä voisi hyödyntää tehokkaamminkin esim. laajoina asetus mahdollisuuksina

- Koneen jyrinät alle 1800rpm
- Takakontti verhon yläpuolella, esim yhdistelmä vaunut ei mahdu kunnolla kyytiin
- Voimansiirron ulinat
- Piensäilytystilat ja muunneltavuus
- Keulan tylsähkö muotoilu (pientä piristystä suunnitteilla)
- Painava vauhtipyörä? (Koneen kierrokset putoavat hitaasti, joten vaihteen vaihtaminen isommalle aiheuttaa helposti pompun)
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

3nolla8

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 308 (2013-2021)
« Vastaus #2 : 11.01.2015, 11:07:05 »
Automalli: 308 sw puretech 1,2 130
Korimalli: farmari
Vuosimalli: 2015
Varustelutaso: Allure
Polttoaine: bensiini
Vaihteisto: manuaali
Moottori: 1,2 96kW
Mihin kokemukset perustuvat: oma auto
Ajomäärä: 500 km

+ tilava
+ vääntävä moottori
+ jämäkät istuimet (alcantara, hierontatoiminnolla)
+ tarkka vaihteisto
+ hyvät valot (Full led)
+ emäntä kehui kyynärtukea
+ avaimeton käyttö (kunhan oppii käyttämään)

- näkymyys ulos (jos penkki ylhäällä)
- penkin säädöt
- ratin yläosan muotoilu terävää
- alumiininen vaihdekeppi kylmä käteen
- radion äänenlaatu (täytynee hankkia subbari)

pögömies

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 89
Vs: Käyttökokemukset - 308 (2013-2021)
« Vastaus #3 : 28.02.2015, 02:51:45 »
Automalli: 308 sw puretech 1,2 130
Korimalli: Farmari
Vuosimalli: 09/2014
Varustetaso: Allure
Väri: Helmiäisvalkoinen
Polttoaine: Bensiini
Vaihteisto: Automaatti
Moottori: 1,2 / 96 kW
Ajomäärä: 9000 km
Kokemukset perustuvat : Oma auto

+ Tavaratila erittäin tilava, nostokynnys ok.
+ Vääntävä ja ärhäkkä moottori, etenkin sportpackin avulla
+ Värinätön ja hiljainen moottori (erill.tasapainoakseli)
+ Pieni kulutus, pienet päästöt
+ Autom.vaihteisto OK, myös ns. rattiläpyskät
+ Elektroninen käsijarru OK
+ Autom.Täys-ajoledivalot loistavat 
+ Saattovalot OK
+ Etu / takaparkkitutkat + häivekulmavaroitukset, tarkat sekä toimivat
+ Kääntösäde erinomainen
+ Yleinen ajomelu olematon
+ Jämäkät istuimet
+ Takapenkkien kaato paksin puolelta oiva systeemi (nykyaikaa)
+ Älyavain mainio (kunhan muistaa ottaa taskuun, se riittää) lukitus ja avaus/sormi ovenkahvaan piisaa
+ Pieni ja hyvä nahkaratti, ei asetettu turhia nappulamääriä, muutamat säätimet OK
+ Tummennetut taka/sivulasit hyvät
+ Radioantenni sopiva tumppi,ei tarvitse poistaa automaattipesurissa
+ Lasinpesusäiliössä nestemäärän alapintahälytys,mainio

- Lasikatto tuntuu turhalta
- Renkaan paikkaus-sarja VS.pieni vararengas, jälkimmäinen mieluisampi
- 17 "renkaat,(16 " kenties parempi)
- Peräosan alustanmuoto voisi olla jotenkin fiksumpi (imee kaiken lian takakanteen,ilm.farmarissa ominaisuus)
- Alustan ns.muovisuojausta olisin odottanut reilummin ,vrt.407
Nyk;Peugeot 308 II,Puretech,130,Autom.Allure 2014.SW.
Ex-407.2ltr.Comf.-04. 406.2ltr.-98. 307.GR 1,6.  206 GTI 1,9.  405.1,9 SRI.  405 1,9 GL.-SAAB 900 TBO.  SAAB 900. SAAB 99. Nissan. Taunus 20 V4 GL.  Mini 850. Triumph Herald. Kupla 1,2. Skoda Oktavia Super.  Fiat.

Kai L

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 308 (2013-2021)
« Vastaus #4 : 11.06.2015, 22:32:07 »
Automalli: 308 sw bluehdi 120
Korimalli: Farmari
Vuosimalli: 05/2015
Varustetaso: Allure
Väri: mokan harmaa
Polttoaine: diesel
Vaihteisto: Automaatti
Moottori: 1.6 L 120 hp
Ajomäärä: 2000 km
Kokemukset perustuvat : Oma auto

+ Hiljainen, vääntävä ja sivistynyt diesel
+ Pieni kulutus, pienet päästöt, ka 4,8, maantie 3,9 , moottoritie 5.
+ Autom.vaihteisto OK, myös ns. rattiläpyskät
+ Autom.Täys-ajoledivalot loistavat 
+ Saattovalot OK
+ Etu / takaparkkitutkat aktivoituvat automaattisesti hiljaisessa vauhdissa
+ automaattinen jarrutus säästänyt kolarilta aamuruuhkassa
+ säätyvä vakionopeudensäädin toimii hyvin käytännössä
+ Kääntösäde erinomainen
+ Yleinen ajomelu olematon
+ Jämäkät istuimet
+ Takapenkkien kaato paksin puolelta oiva systeemi (nykyaikaa)
+ Älyavain mainio (kunhan muistaa ottaa taskuun, se riittää) lukitus ja avaus/sormi ovenkahvaan piisaa
+ Pieni ja hyvä nahkaratti, ei asetettu turhia nappulamääriä, muutamat säätimet OK
+ Tummennetut taka/sivulasit hyvät
+ Lasinpesusäiliössä nestemäärän alapintahälytys,mainio

- kolahdus iskunvaimentajista ulostulovaiheessa

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Käyttökokemukset - 308 (2013-2021)
« Vastaus #5 : 12.06.2015, 07:00:43 »
Automalli: 308 sw puretech 1,2 130
Korimalli: Farmari
Vuosimalli: 2015
Varustetaso: Active
Väri: mokan harmaa
Polttoaine: Bensiini
Vaihteisto: Manuaali
Moottori: 1,2 / 96 kW
Ajomäärä: 11000 km
Kokemukset perustuvat : Oma auto

+ hyvät tilat, säädöt riittää pitkällekin kuljettajalle
+ pieni ratti, ergonomia on mainio
+ moottori, väitteistä huolimatta ei kuole kokonaan alle 1500 rpm, vasta vaihteilla 4-6 on syytä pitää kierrokset yli 1500 rpm
+ hiljainen, tosin riippuu renkaista
+ kulutus pysyy järkevänä käyttövoimasta huolimatta, normi ajossa menee 4,9-5,5 l/100.
+ pelkistetty kojelauta, ei nappula viidakkoa
+ varusteet, tarpeellisiä varusteita
+ radion / tietokoneen monipuoliset liitännät
+ vakionopeussäätimen viiksi mallia vanha, ei mitään rattinappula helvettiä.
+ lasinpesunesteen loppumisen varoitus, muistaa helpommin täyttää säiliön kun service valo jää palamaan
+ nopeuden näkyy mittariston näytössä, nopeusmittari jää vähän tarpeettomaksi.
+ peräkärry ei tunnu ajossa kovin paljoa, hyvä ja huono, välillä unohtaa koko kärryn.
+ vaihto avustin perustunee jollain tapaa moottorin kuormitukseen koska isommalla kuormalla ei ehdottele yhtä herkästi vaihtamista

- etupään kolahtelu ulos joustossa, vaihdettu iskari
- halogeeniajovalojen kantama keskikertainen, hyvä halogeeniksi
- BT:n hitaus jossakin tilaiteissa
- vaihdekepin nuppi kylmä, vika poistuu sisälämmittimen käytöllä  ::)
- ratin säätimet eivät ole yhtä kätevät kuin vanha viiksi oli, toimii kuitenkin
- pitkällä kuljettajalla taustapeili on sen verran näkökentässä että risteyksissä joutuu kurkkimaan oikealle sen taakse
- kytkimen kanssa oli aluksi opettelua, tuntuma oli alussa huonompi tai sitten on oppinut logiikan.
- suljettaessa ikkunoita kaukosäätimellä pitää lukitus nappia pitää pohjassa kunnes ikkunat on kiinni, varmaan lisää turvallisuutta mutta ei ole niin kätevä kuin vanha systeemi
« Viimeksi muokattu: 08.04.2019, 08:29:58 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

jokkeH

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 308 (2013-2021)
« Vastaus #6 : 27.06.2015, 20:24:31 »
Automalli: 308 SW
Korimalli: Farmari
Vuosimalli: 2014
Varustetaso: Active
Väri: Tammi ruskea
Polttoaine: Bensiini
Vaihteisto: AT6
Moottori: 1,2 Puretech 130
Ajomäärä: 6000 km
Kokemukset perustuvat: Oma auto

Hyvää
- ensiluokkainen ajettavuus
- tehokas ja taloudellinen moottori
- erinomainen  6 portainen automaatti
- hiljainen
- ketterä
- tilava
- hyvät istuimet
- kosketusnäyttö

Huonoa
- vain yksi tupakansytytin pistoke, tämä oli ikävä haitta kesälomatkallamme.
- vaimoni mielestä ohjaus reagoi liikaa vesilätäköihin maantie nopeudessa.

TC

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 308 (2013-2021)
« Vastaus #7 : 25.11.2015, 21:49:11 »
Automalli: 308 II SW
Korimalli: Farmari
Vuosimalli: 2015
Varustelutaso: Allure
Polttoaine: Bensa
Vaihteisto: 6v manuaali
Moottori: 1,2 Puretech 130
Mihin kokemukset perustuvat: Oma auto
Ajomäärä: n. 750km

+ todella hyvä ajaa, jämäkkä
+ em. seikasta huolimatta mukava ja hiljainen
+ moottorin suorituskyky yllättää, vaikka edellinen auto oli huomattavasti tehokkaampi
+ kääntyy yllättävän pienessä tilassa
+ ajoasento
+ älyavain
+ säädettävä keskikyynärnoja
+ monipuoliset auton säätömahdollisuudet kosketusnäytöltä
+ hieman keskivertoa parempi äänentoisto (Denon Hifi)
+ LED-ajovalojen lyhyet
+ Takatilat, kiskoilla liukuvat kiinnityslenkit ja selkänojien kääntö takakontin puolelta
+ Aktiivinen vakionopeudensäädin
+ Bluetooth hands-free toimii loistavasti, ehkä myös siksi kun auto on oikeasti hiljainen
+ Navi näyttää ajo-ohjeet (tai kadun nimen, tai kompassin) myös mittariston näytöllä, ei tarvitse paljoa katsetta tiestä käännellä ja isommalla näytöllä voi tehdä muita asioita. En siis tykkää käyttää puhuttuja ohjeita, häiritsee keskustelua tai musan kuuntelua.

- pitkä antenni, ruuvattava pois ennen konepesua, tuntuu vanhanaikaiselta
- takalasien tummennuksia ei ole, piti olla vakiovaruste (hyvitys saatu)
- vain yksi mukiteline ja hieman hankalassa paikassa
- navin liikennetiedot eivät toimi Suomessa, koska maahantuoja
- nopeusrajoituksen näyttö perustuu karttadataan, ei huomioi talvirajoituksia
- jo ensimmäinen luminen talvipäivä aiheutti maantieajossa autom. hätäjarrutuksen ja aktiivisen vakkarin toimintahäiriön ja myös etupysäköintitutka sekosi, koska keulaan muodostui jääkerros. Tälle tuskin mitään voi ja luultavasti muissakin merkeissä näitä tulee sopivissa olosuhteissa.
- LED-ajovalojen pitkät. Ihan ok kantama, mutta sama vika vaivaa kuin suurinta osaa autoja: etuala liian kirkas jolloin kauemmas ei näe niin hyvin. Hitusen myös nostaisin valojen suuntausta ylös, mutta minkäs teet kun säätö on automaaginen

Kaiken kaikkiaan oma vaikutelma oli jo koeajojen perusteella saman hintaluokan kilpailijoihin verrattuna, että tämä tuntuu ihan premium-autolta. Erityisesti tykästyin kojelaudan selkeyteen ja siihen, että ratin saa kerrankin laitettua riittävän alas ilman että menee mittareiden eteen. Tuntuu että suunnittelussa on otettu lyhyemmätkin ihmiset huomioon.

Kulutuksesta en sano vielä mitään tarkkaa näillä kilometreillä. Mutta vaikuttaa siltä, että hakkapeliitoilla ei ainakaan mennä lähellekään virallisia lukuja, vaan reilusti yli. Eli aivan odotusten mukaisesti.

Mainittakoon vielä, että auto on vakio 16" renkailla. Sopivat mielestäni paremmin Suomen teille kuin 17" tai 18".

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: Käyttökokemukset - 308 (2013-2021)
« Vastaus #8 : 04.12.2015, 07:14:01 »
Automalli: 308 II SW
Korimalli: Farmari
Vuosimalli: 2014, käyttöönotettu 26.9.14
Varustelutaso: Active
Polttoaine: Bensa
Vaihteisto: 6v manuaali
Moottori: Puretech 130
Mihin kokemukset perustuvat: Oma ajoauto
Ajomäärä: 29tkm

Auto nyt poistumassa käytöstä, niin ajatelin lyhyen kertauksen tehdä vielä.
Ensimmäisen viestin kokemukset pitävät kyllä todella hyvin paikkaansa edelleen.
Syy miksi auto nyt vaihtuu on halu automaatille sekä perheen kasvu.

+ Yleinen ajettavuus
+ Pieni ratti
+ Moottori, teho/kulutus

- Moottorin jyristäminen matalilla kierroksilla
- Takatilojen sopivuus alle 3v lasten kanssa (matala oviaukko ja matala tavaratilan katto)
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Käyttökokemukset - 308 (2013-2021)
« Vastaus #9 : 19.09.2016, 08:05:37 »
Automalli: 308 sw puretech 1,2 130
.
Ajomäärä: 11000 km
Kokemukset perustuvat : Oma auto

Automalli: 308 sw puretech 1,2 130
Korimalli: Farmari
Vuosimalli: 2015
Varustetaso: Active
Väri: mokan harmaa
Polttoaine: Bensiini
Vaihteisto: Manuaali
Moottori: 1,2 / 96 kW
Ajomäärä: 58000 km
Kokemukset perustuvat : Oma auto

Sinällään edelleen täysin samaa mieltä alussa kirjoitetun kokemuksen kanssa, nyt on kuitenkin loppuraportin aika

Autoon vaihdettiin ihan alussa toinen etuiskunvaimennin, se auttoi pahimpiin kolinoihin, mutta ei poistanut kaikissa tilanteissa ulosjoustosta tullutta ääntä. Imunokan VVT venttiili oli ilmeisesti alusta asti jotenkin hajalla, siitä syttyi kolme kertaa mittaristoon moottorin vikavalo, koneen alavääntö heikkeni olennaisesti, lopulta siitä sitten löytyikin jo sen verran vahva vikakoodi että se vaihdettiin huollossa. Tämä korjasi moottorin alaväännön, lähinnä tämä tuli ilmi siinä että kaasua sai painaa aikaisemmin reilummin, korjauksen jälkeen samat tapahtumat sai aikaan pintakaasulla.

Kaksi huoltoa, tuulilasi hajosi pari kertaa, eli huonoa tuuria oli matkassa jonkun verran. Koko aikana autolle ei tarvinnut alun talvirengas episodin jälkeen tehdä juuri muuta ihmeellistä, ensimmäisistä talvirenkaissa ei pysynyt nastat, rengas valmistajan mielestä vika oli ajotavassa, kuitenkin toisen merkkisissä renkaissa pysyi samalla ajotavalla nastat kiinni

Kulutus jäi oletusta pienemmäksi, matka-ajossa saattoi päästä jopa alle 4,5 l/100, sekalaisessa matka-ajo painotteisessa, kulutus keikkui  normaalisti 5,0-5,5 l/100. Edes kuomukärry perässä autoa ei saanut kuluttamaan yli 6,0 l/100. Jossain määrin kulutus kertoo kyllä enemmän ajotavasta ja ajoprofiilista kuin autosta, auto on kuitenkin vain potentiaali jolla kuljettaja saa aikaa kulutuslukemat.

+ hyvä vaihtohyvitys
+ bensiinimoottori, vaikea erottaa dieselistä luonteen puolesta

- active mallin juomamukiteline ei ole järin hyvä
- nykyaikaiselle isolle älypuhelimelle ei active mallissa ole luontevaa paikkaa
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Geotpeu

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 65
  • 308 SW
Vs: Käyttökokemukset - 308 (2013-2021)
« Vastaus #10 : 29.09.2016, 06:23:39 »
Automalli: 308 II
Korimalli: SW farmari
Vuosimalli: 2015
Varustelutaso: Active +
Polttoaine: Diesel
Vaihteisto: Automaatti
Moottori: BlueHDi 1,6 120 hv/300 Nm
Mihin kokemukset perustuvat: Oma auto
Ajomäärä: 8000 km

Ostin edellisen pösön juuri samoihin aikoihin kun tämä 308 II tuli markkinoille. Tutustuin autoon ja totesin heti, että siinä on minun tuleva auto. SW mallia ei heti saanu joten tein kaupat 2012 mallin 308 SW pösöstä ja ajelin sillä 60 tkm. Nyt oli taas aika uusia autoa ja pysyin kannassani että 308 II on se minun auto. Varsinkin monentinmuuntimella toteutettu automaattivaihteisto ratkaisi asian lopullisesti.

Tässä ensivaikutelmia hankinnasta:

+ i-Cockpit ohjaamo yleensä, (sanonta ”kaikista autoista tulee vanhoina ooppeleita”, ei voi pitää 308 II kohalla paikkaansa, koska nippeleitä ja nappuloita on niin vähän, hyvä niin) 
+ tehokas ja vääntävä moottori minun tarpeisiin
+ hyvä vaihteisto (ensin meinasin laittaa tämän kohan pienin ”varauksin”, mutta asia selvisi tällä foorumilla ja ”varaus” olikin ominaisuus, ei vika)
+ tuhkakuppi ”turhakkeena” on jätetty pois.
+ tilava peräkontti ja takaistuimien kaatomahdollisuus takaapäin.
+ ECO, eli start&stop system kytkeytyy automaattisesti pois päältä ulkolämpötilan laskiessa - 4 celsius asteeseen

- takaluukun avaus, jäykkä ja liian pieni avausnappi, sotkee myös kädet
- takaluukun alareuna vaarassa vaurioitua jos jäätä kertyy vähänkään takapuskurin päälle ja sitähän täällä pohjoisessa kertyy. Syynä liian pieni välys luukun ja puskurin välissä.
- vaimo valittaa että etuistuimien turvavöiden lukko on hankala käyttää, koska se on niin syvällä istuimen sivussa
- aurinkolasi/ajolasikotelo puuttuu. Toisaalta + siitä että muita pieniä säilytyskoteloita/lokeroita ei ole tungettu joka paikaan, koska niihin kertyy kaikkea turhaa pientä tavaraa ostohetkestä alkaen ja ne siivotaan lopulta pois auton lähtiessä vaihtoon. Tällä hetkellä minulla on muistona kahden edellisen auton turhat tavarat, jotka on siivottu pois auton vaihdon yhteydessä.

Pientä päivitystä nyt kun kesäkumit on vaihettu juuri alle ja mittarissa 8000 km. Auto toiminut teknisesti moitteetta. Talven kovien pakkasten aikaan takapäästä kuului ylimääräisiä ääniä, jotkä häipyivät alustan sulaessa, syy ei selvinnyt.

Kerran on auto kutsuttu korjaamolle huohotinputken tarkistusta varten ja selvisi että huohotinputken lämmitys puuttui kokonaan. Asia nyt kunnossa eikä sen puute aiheuttanut kovallakan pakkasella onglemia.

Pieni peräkolari sattui myös, mutta ilman vaurioita selvittiin, vaikka melkoinen jysäys kuuluikin. Olin jo varma, että siinä meni takapuskuri, mutta ei mitään jälkeä edes maalipintaan jääny.
Tuulilasi meni vaihtoon kun kivi tai edelläajavan auton nasta kilahti tuulilasiin moottoritiellä.

Päivitys 29.9.2016: Auto alkoi huomattelemaan urean lisäämistarpeesta syyskuun alkupäivinä kun mittarissa oli n. 20 000 km. Määräaikaishultoon oli kuitenkin vielä matkaa, joten ajoin 1500 km lisää ja tilasin ureatäytön sekä määräaikaishuollon, tarkoituksena ottaa aika lokakuun alkupuolelle. Pörhöllä olikin vapaa aika vartin päästä, joten auto huollettiin samantein.
Pienenä miinuksena voisi mainita, ettei urea riitä koko 25000 määräaikaishuoltoväliä, vaan se loppuu ennen sitä. Huolto maksoi 300 euroa sisältäen ureatäytön, jota en pidä pahana hintana. Toki urean voi itsekkin lisätä, mutta kun en ole auton suhteen sitä "tee se itse" tyyppiä. Ureatäyttö Pörhöllä on halvempi huollon yhteydessä kuin erikseen tehtynä, eikä huoltovälin "alittamisesta" liene muuta "haittaa" kuin pieni huoltokulujen suhteellinen nousu.
Aikanaan ajoin VW kulkineella 30 tkm huoltovälillä ja pidän sitä osasyynä turbon laukeamiseen. Moottoriöljyn taso oli laskenu mittatikussa 21500 km matkalla hieman, mutta lisäämistarvetta ei vielä ollu.

Kulutuksesta mainittakoon että mittari näyttää 4,6 litran keskikulutusta viimmeisten 10 000 km matkalla, mutta mitä todellisuus on, sitä en ole mitannut.

Ylläpito voi deletoida entisen viestin pois.
Peugeot 308 SW BlueHDI 120 Automaatti

ex PSA:  308 1,6 eHDi, 307 SW 2.0 bensa, 406 2,0 bensa, 403 -60 luvulla kyytiläisenä talon eka ha.

Taavi

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 308 (2013-2021)
« Vastaus #11 : 24.03.2017, 17:42:29 »
Automalli: 308
Korimalli: farkku
Vuosimalli: 2016
Varustelutaso: olisko allure
Polttoaine: bensiini
Vaihteisto: automaatti
Moottori: 1,2 puretech
Mihin kokemukset perustuvat: oma auto
Ajomäärä:18000

Heippa! Syksyllä tuli hommattua 308 farkku-tomaatti ja laitan tähän vähän huomioita:

+pieni kulutus, kaikki autothan vie kesällä matka-ajossa vähän, mutta kylmällä koneella kaupungissa automaatilla toi vie oikeasti vähän. Alle kuuden litran talvella on täysin mahdollista, pikku retkellä meni matka-ajossa 5,5 l

+makea moottori ja vaihteisto, vääntää eikä kolmepyttyisyys häiritse. Loota ei vaihda tarpeettomasti pienemmälle, niinkuin edellinen autoni, missä oli sentään  kahden litran mylly.

+ajoasento. Tykkään pikkuratista, perheen toinen auto, 307 tuntuu vanhanaikaiselta tämän jälkeen.

+suht hiljainen ja mukava alusta.

+toimiva kosketusnäyttö

+hyvin toimiva bluetooth.

+/- valot. Lähivalot ja sumuvalot ok., mutta kaukovalot surkeat. Autossani on siis vanhanajan halogeenit, ei ledejä. Paljon kuvaa se, että ajan mieluummin pimeässä 307:lla, missä on paremmat kaukovalot, vaikka on 16 vuotta vanhat umpiot! Sama ongelma on ollut kaikissa omistamissani autoissa, missä on ollut ns. nelivalojärjestelmä. Lisävaloja en viitsi asentaa, asun sellaisella paikalla, missä kaukovaloja voi käyttää aika vähän.

+/- sammutusautomatiikka. Toimii hyvin, mutta meikäläisen käytössä tarpeeton. Ratissa voisi olla joku kytkin, ettei aina tarttisi kurotella sammuttamaan sitä alhaalta vasemmalta.

-matala, saa olla tarkkana, ettei ohimoaan lyö ovenpieleen, 307 on pikkasen korkeampi.

-säilytystilaa pikkuroinalle liian vähän.

-takaluukusta puuttuu kassikoukut ja pistorasia.

-vie liikaa lamppujen pesunestettä, service-valo ärsyttää ko. syystä.

-usb-liitin lataa kännyä huonosti, samoin tikulta soitettaessa en tykkää kansioiden selailusysteemistä.

-mitättömiä pikkujuttuja, mistä voi olla montaa mieltä: bensamittaria voisi kallistaa pikkasen kuskiin päin, penkinlämmittimissä voisi olla pari pykälää lisää tehonsäädössä, autoilmastointi voisi puhaltaa pikkasen lisää jaloille.

-valikot PITÄÄ olla suomen kielellä. Kyse ei ole siitä, etten osaa enkkua, vaan koska asutaan suomessa, niin suomen kieltä käytetään ja sitä pitää vaatia. Kyse on asiakkaan kunnioituksesta, nykypäivänä se ei ole homma, eikä mikään kääntää muutama lause...

Autoon oon ollut kovin tyytyväinen, nyt lähtee ekaan vuosihuoltoon, missä vaihdetaan myös rikkoutunut tuulilasi, mikä  ei tietenkään ole auton vika.



Wesseli

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 308 (2013-2021)
« Vastaus #12 : 11.04.2017, 20:48:14 »
Automalli:308 SW
Korimalli: farmari
Vuosimalli: 2017
Varustelutaso: Allure
Polttoaine: bensiini
Vaihteisto: automaatti
Moottori 1,2L, Puretech
Mihin kokemukset perustuvat: oma auto
Ajomäärä: n. 800km

Hei, Viime kuussa tuli hankittua uusi auto. Nyt alkaa olla jonkinlainen käsitys, millainen auto on tullut hankittua:

+ hyvät LED-valot
+ hyvät istuimet ja mukava ajoasento löydettävissä
+ tykkään pienestä ohjauspyörästä ja näppärästä ajettavuudesta
+ auto on hyvin tyylikäs niin sisältä kuin ulkoakin
+ todella hyvänmuotoinen ja tilava tavaratila

Ihmettelen miksi maahantuoja ei voi hoitaa seuraavia asioita Suomen olosuhteisiin sopiviksi, ettei jokaisen autonomistajan niitä tarvitsisi erikseen tehdä:
1. Automaattisesti toimiva sähköinen käsijarru
2. Automaattisesti kääntyvät sivupeilit
3. Matalaprofiiliset (55mm) renkaat korkeammiksi; pitäisi aina olla vähintään 65mm

Lyhyen ajomatkan aikana olen havainnut seuraavanlaisia miinusasioita:
- moottoritiellä melutaso nousee 120km/h nopeudessa varsin korkeaksi kesärenkaillakin
- moottori täristelee kiihdytettäessä niin, että kojelauta välistä rämisee
- kulutus 6,5...7L/100km kesärenkailla.
- vaihteisto nykii pienillä nopeuksilla aina kun vaihtaa pienemmälle

woodeye

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 308 (2013-2021)
« Vastaus #13 : 09.05.2017, 01:19:19 »
Automalli: 308 SW
Korimalli: farmari
Vuosimalli: 2016
Varustelutaso: Active
Polttoaine: diesel
Vaihteisto: automaatti
Moottori: 1,6 HDi
Mihin kokemukset perustuvat: oma auto
Ajomäärä: 30000

Nyt on tullut kohta puolitoista vuotta ajettua ensimmäisellä Pösölläni. Aiemmin olen ollut VAG (VW, Skoda) -maailmassa ja vaihdoin merkkiä ihan vain vaihtamisen takia. En ole katunut :)

Auton otin käyttöön uutena kovilla talvipakkasilla 2016 alussa. Ensimmäisiä huomioita silloin:

- Vaikka automaattilaatikko on "vanhanaikainen", se on vähintään yhtä huomaamaton ja miellyttävä käyttää kuin VAG-maailman DSG:t.
- Lasinpesunesteen säiliön letku oli irti jo liikkeestä pois ajaessa.
- Vasemmalla etuiskari tai jousitus paukkuu satunnaisesti kovemmissa töyssyissä. Vastaavaa juttua on ollut näköjään muillakin foorumilaisilla ja ekassa huollossa tälle ei haluttu tehdä mitään. Haittaa niin vähän että valitan uudestaan vasta seuraavalla huoltokäynnillä.
- Pikkuratti mainio.
- Taustapeilin asettelu alas ärsytti ensin, nyt siihen on tottunut.

Tässä reilun vuoden jälkeen ajatuksia:
- Ajo-ominaisuudet ja ajomukavuus riittävän hyvät meikäläiselle, olen ollut hyvin tyytyväinen.
- 1,6 -litrainen diesel täysin riittävä itselle, ja kulutus on pysynyt kurissa.
- Luotettavuus kunnossa, ei vikoja tai ongelmia tänä aikana. Oikein hyvä.
- Ranskalaisen pehmeä jousitus on kiva, huvittavaa kun auto keinuu jos kyydissä koira läähättää takakontissa :)
- Helmojen yms. pelti tuntuu ihmeellisen hötöltä ja ohuelta esim. käsin pestessä. Eipä kyllä haittaa mitään.
- Stop-start -systeemiä olen välillä räplännyt päälle ja pois valoissa joissa tiedän joutuvan olevan pitkään, tai pääsevän heti läpi. Systeemistä tuskin on muuta hyötyä kuin CO2-lukujen saaminen alaspäin ja pienemmät autoverot.
- Active-tason valot tuntuivat turhan karvalakilta kun olin aiemmin ajanut xenoneilla.
- Active-tason kaiuttimet eivät kovin kummoiset. Tämä on ollut yllättävän iso miinus, kun aikaisemmin käytössä on ollut auto jossa on ollut paremmat kaiuttimet.
- Muuten olen ollut tyytyväinen Active-tason varusteluun. Eli sadetunnistin, Bluetooth, vakkari yms. jotka tuntuvat nykyään minimivarustelulta.
- Todella tyytyväinen olen ollut mediasoittimeen, mukavaa kun voi vain iskeä USB-tikun kiinni ja soitin tunnistaa kaikki kansiot ja raidat. Aivan sairaan hidas selata, mutta se ei haittaa paljoa. Aikaisempien autojen media- ja puhelinominaisuudet tuntuvat täysin primitiiviseltä pösön jälkeen.

Jotain kertonee nykyajan autoilusta kun mediajärjestelmän ja kaiuttimen ominaisuudet alkavat nousta prioriteeteissä :) Yleensä ottaen olen siis ollut tyytyväinen vaihtaessani Pösöön, mitään suurempia tunteita auto ei herätä eikä tarvitsekaan. Samanlaisia farmareita olen ajanut muilla merkeillä ja tämä ei pahemmin erotu muutenkaan tasapaksusta joukosta. Perushyvä ja luotettava auto ollut, hyvä ostos.

vmoi73

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 308 (2013-2021)
« Vastaus #14 : 26.01.2018, 17:59:35 »
Tässä vähän kokemuksia noin 1.5 vuoden ajalta, autona 10/2016 rekisteröity /40tkm ajettu, Allure Edition /Puretech+ automaatti.

Huollossa on saanut kyllä vierailla tiuhaan tahtiin.

- moottori rikkoutui /vaihdettu uuteen 21tkm kohdalla.
-taka-akseli narisi / korjattu tehtaan korjausohjeen mukaan.
-toinen sivupeili taittui vain satunnaisesti / vaihdettu uuteen.
-takaluukun lasi hankaa koriin / tämä korjataan ensi viiikolla.
-hukkaa lasinpesunestettä / tämä korjataan samaan aikaan takaluukun kanssa.

Ilman noita edellä mainittuja vikoja, olisin autoon todella tyytyväinen. Auto on lämmin, hiljainen, hyvä ajaa ja kuluttaa vähän polttoainetta.
Automaatti-ilmastointi toimii erinomaisesti, lasit eivät ole olleet koskaan huurussa ja lämpö jakautuu tasaisesti. Led-ajovaloissa lyhyet ovat ok, mutta pitkissä saisi olla lisää kantavuutta. Adaptiivisen vakionopeudensäätimen toimintaan olen myös tyytyväinen, vaikka se jarruttaakin vain moottorilla ja laittamalla pienempää vaihdetta päälle.1.5 sekunnin välillä jarruun ei juuri tarvitse koskea aamuruuhkassa motarilla. Keyless toimii, mutta kahvat eivät aina avaa ovea, jos keli on märkä tai jos kahva on likainen.

Mielelläni pysyisin merkissä, mutta kieltämättä jatkuva huollossa ravaaminen alkaa ärsyttää. Varsinkin, kun viiden edellisen uutena ostamani auton kanssa 100tkm matkalla korjauksia oli 1-3krt auton omistusaikana. Mutta katsotaan asiaa vuoden päästä, kun auton vaihtaminen on taas ajankohtaista.