Kirjoittaja Aihe: 206 - Akku tyhjenee itsestään (viallinen akku)  (Luettu 8808 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

avuton alma

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2001 206 1,4 (40 000 km).

Auto ollut omistuksessa 11 vuotta, kertaakaan ennen tätä talvea ei ole ollut ongelmia kylmäkäynnistyksen kanssa, aina on lähtenyt ekalla yrittämällä käyntiin, ei ole ollut moottorinlämmitintä eikä lämmintä tallia kuin pari viimeistä vuotta. Autolla on aina ajettu lyhyitä matkoja, eikä sekään ole osoittautunut ongelmaksi aiemmin.

Vuosi takaperin syksyllä 2010 merkkihuollossa vaihdettu akku (tai ainakin akun vaihto laskutettu), viime talvena ei ongelmia mutta tänä talvena sitäkin enemmän. Eli nyt on jäänyt ruutuun auto jo noin 5 kertaa. Aamulla lämpimästä tallista lähtee ok, mutta jää duunin tai kaupan pihaan. Työmatkaa yhteensä päivässä 10km x 2 + muu satunnainen ajo.

Viikko sitten perjantaina auto jäi duunin pihaan. Mittaristo herää mutta kun yrittää sartata kaikki simahtaa pimeäksi, ei edes yritystä. Olin lähdössä viikonlopuksi matkalle ja kiireessä en kerennyt hakea autoa pois, joten se oli kovissa pakkasissa viikonlopun yli ulkona. Maanantaina työkaverin autosta apuvirtaa ja starttas nätisti. No ajelin sillä sitten yli puolentoista tunnin lenkin (ihan typerää vaan ajella ympyrää latauksen toivossa).

Keskiviikkon käytin auton vuosihuollossa, ja samalla tsekkasivat akun, kuulemma ei ole mitään vikaa ja lataakin hyvin. Laitatin samalla moottorinlämmittimen, ettei tarttisi aina jättää autoa duunin parkkikselle seisomaan, siellä kun on tolpat. No ajattelin että kaikki on ok, niin eikös taas perjantaina töistä lähtiessä auto jää ruutuun. Pakkasta oli about 20 astetta ja tolppassa oli ollut viallinen ajastinkello, eli ei ollut lämmittänyt moottoria.

Huoltamolta lainasin starttiboostteria ja taas auto käyntiin ja melkein tunnin verran ajelua ympäriinsä autoa sammuttamatta, ja samalla reissulla ajelin motonettiin ostamaan omia kaapeleita ja starttiboosteria ja sinne pihallehan se auto taas jäi, vaikka oli lämmin moottori. Ystävällinen motonetin kaveri tsekkas jollain mittarilla akun tilaa ja sanoi että 7% kapasiteetista käytössä eli ei lähde enää käyntiin. Ja ei lähtenytkään, joten sitten taas vara-akusta virtaa jotta sain auton kotio. Miten ihmeessä 50-60 minuutin ajelu ei sen vertaa ladannut akkua että olisi lähtenyt käyntiin?

Mikähän ihme vois olla vikana? Akku viallinen, vai startissa vikaa vai laturissa? Ihmetyttää että huoltomiehen mukaan akku ok, ja sit kuitenkin jättää ruutuun seisomaan. Edellinen akku autossa oli 5 vuotta eikä kertaakaan tyhjentynyt. Enhän mä voi joka kerta autoa käynnistää apuvirralla tai ajella tolkuttomasti vaan ympäriinsä siinä toivossa että akku latautuu (varsinkaan kun sekään ei näytä auttavan).

Ratkaisu:

Lisäänpä tännekin diagnoosin. Akku oikkarissa tai muuten vain kuollut. Siinä oli vain 4V kun vaihdettiin.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 067
Vs: 206 - Akku tyhjenee
« Vastaus #1 : 12.02.2012, 13:35:48 »
Aloita lataamalla akku täyteen. Kylmän akun lataaminen täyteen ottaa useita tunteja, helposti jopa vuorokauden. Itselläni pääsi akku tyhjäksi ja olen lataillut sitä useana päivänä vähintään kahdeksan tuntia, eikä laturi ole vielä kertaakaan näyttänyt että se olisi täynnä.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 206 - Akku tyhjenee
« Vastaus #2 : 12.02.2012, 13:37:33 »
Latauksen merkkivalo ei ilmeisesti pala mittaristossa auton ollessa käynnissä? Kannattaisi kuitenkin yleismittarilla mitata akusta latausjännite auton käydessä siltä varalta, että laturissa olisi kuitenkin vikaa, vaikka huollossa sen ovatkin kunnossa olevaksi todenneet. Latausjännitteen pitäisi olla n. 14 volttia ja jos on esim. 11-12 V, niin sitten laturi ei lataa. Toki laturivikakin voi ilmetä vain ajoittain.

Jollei laturissa tunnu olevan vikaa, niin varmistaisin akun kunnon vielä kertaalleen esim. akkuliikkeessä testauttamalla - merkkiliikkeen myymillä osilla on ainakin kahden vuoden takuu. Uudehkokin akku voi mennä äkillisesti epäkuntoon.

Voi myös olla, että maavuoto tai jokin auton sähkölaite päälle jäädessään tyhjentää akun noinkin nopeasti? Joku osannee antaa neuvoja maavuodon selvittämiseen mittaamalla.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

avuton alma

  • Vieras
Vs: 206 - Akku tyhjenee
« Vastaus #3 : 12.02.2012, 13:49:20 »
No sitten tosta latauksesta, eikös sen ajossa pitäisi latautua?

Ja jos hankin laturin niin voiko sitä käyttää akun ollessa kiinni, auto tallissa jonne tulee verkkovirta? mä en osaa akkua irrotella saati kiinnitellä takaisin. Ja voiko sen laturin laittaa kiinni akun napoihin? Laturien ohjeissa sanotaan aina hyvin epämääräisesti että kiinnitä miinus johon metalliseen rungon osaan. ELI MIHIN? jos joku voisi vaikka näyttää kuvan tai jotain jostain konkreettisesta paikasta mihin sen voi kiinnittää, minä kun en moottoria tunne lainkaan ja siellä on varmasti aika montakin paikkaa joihin niitä leukoja ei missään nimessä saa tökätä kiinni. Tällainen kädetön ku lähtee sörkkimään niin tiedä mitä siitäkin tulee...?

Ei pala latauksen merkkivalo. Ehkä minä vain kiikutan sen korjaamolle huomenna ja annan miesten ihmetellä ja laskuttaa ja kohautella olkiaan. Kivahan se olis jos siitä joku vika löytyis niin saisi korjattuakin. Toi on vaan aika ihmeellistä että jos syy on vain se että "noh akku nyt vain tyhjentyy" kun ei se edellinen 5 vuotta vanhakaan akku koskaan tyhjentynyt vaikka silloiset ajomatkat oli vielä tästä nykyisestä huomattavasti lyhyempiä ja pakkaset samanlaisia kuin nyt. Koskaan en oo akkua ladannut.  Ei mene mun jakeluun.

avuton alma

  • Vieras
Vs: 206 - Akku tyhjenee
« Vastaus #4 : 12.02.2012, 14:00:11 »
Jos lataus on aiemmin todettu kunnossa olevaksi, niin ilmeisesti akku on ajoittain oikosulussa. Uusissakin akuissa voi olla vikaa. Kannattaisi kokeilla toisella akulla, mikäli mahdollista, niin voisi ainakin poissulkea mahdollisen vikaantuneen akun.

Niin kai se akun vaihto olis ensimmäinen toimenpide, ei se niin kallistakaan lystiä ole.

antsu

  • Vieras
Vs: 206 - Akku tyhjenee
« Vastaus #5 : 12.02.2012, 14:12:22 »
No sitten tosta latauksesta, eikös sen ajossa pitäisi latautua?

Ja jos hankin laturin niin voiko sitä käyttää akun ollessa kiinni, auto tallissa jonne tulee verkkovirta? mä en osaa akkua irrotella saati kiinnitellä takaisin. Ja voiko sen laturin laittaa kiinni akun napoihin? Laturien ohjeissa sanotaan aina hyvin epämääräisesti että kiinnitä miinus johon metalliseen rungon osaan. ELI MIHIN? jos joku voisi vaikka näyttää kuvan tai jotain jostain konkreettisesta paikasta mihin sen voi kiinnittää, minä kun en moottoria tunne lainkaan ja siellä on varmasti aika montakin paikkaa joihin niitä leukoja ei missään nimessä saa tökätä kiinni. Tällainen kädetön ku lähtee sörkkimään niin tiedä mitä siitäkin tulee...?


Akun voi ladata kytkemällä laturin hauenleuat paikallaan olevan akun napoihin eikä mitään johtoja ole tarpeen irroittaa. Jollakin CTEK:n tapaisella automaattilaturilla menee noin 1 vuorokausi tyhjän akun täyteen saattamiseen.

Jos viet auton korjaamolle niin vie sellaiseen paikkaan joka ymmärtää auton sähkölaitteista jotakin.

ratti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 35
Vs: 206 - Akku tyhjenee
« Vastaus #6 : 13.02.2012, 07:30:00 »
Moi

Mullakin oli latausvikaa. Tyhjensi aina akun. Laturin diodit olivat jotenkin oikosulussa ja purki aina akun. Latausvalo sammui aina kyllä normaalisti. Laturin pitää ladata 14 V kun valot päällä tyhjäkäynnillä.

antsu

  • Vieras
Vs: 206 - Akku tyhjenee
« Vastaus #7 : 17.02.2012, 08:06:16 »
Lisäänpä tännekin diagnoosin. Akku oikkarissa tai muuten vain kuollut. Siinä oli vain 4V kun vaihdettiin.

Siitä huollosta, joka totesi akun ehjäksi, voisi käydä hakemassa rahat takaisin 8)

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 206 - Akku tyhjenee
« Vastaus #8 : 17.02.2012, 09:23:16 »
Samoin ku olis voinut uuden akun hakea sieltä merkkihuollosta, kun oli toi edellinen vain 1,5 v. vanha akku. Eikös noilla olis parin vuoden takuu.

No eipä tietenkään ole kuitteja tallessa...

Kuittia ei tarvitse välttämättä olla. Kyllä ne muutenkin uskovat ja toisaalta näkevät autosi huoltohistorian järjestelmästään, jos on samassa paikassa huollettu.
« Viimeksi muokattu: 26.05.2016, 16:10:49 kirjoittanut cone »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 067
Vs: 206 - Akku tyhjenee itsestään (viallinen akku)
« Vastaus #9 : 17.02.2012, 10:06:43 »
Toisaalta myös akun oletettu kestoikä lienee yli 1,5 vuotta, joten siinäkin mielessä on aivan yhdentekevää onko kuitti tallessa tai olisiko tuotteella ollut vaikka vain 1 vuoden takuu.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89