Ongelma:
Auto: 1991 405 1,6 GLI.
Nyt taisi meikäläisenkin pösöön iskeä starttivika. Eli kysehän on seisonnassa olevasta 405:destä, jolla olen ajanut mökin pihassa aina säännöllisin väliajoin myös syksyllä ja talvella.
Viime viikonloppuna kävi tilanne, jota ei ole ennen sattunut. Laitoin auton piuhaan, ja lämmityksen jälkeen ajattelin höräyttää pösön tulille, mutta kävi kuten topicin aloittajalla, eli konehuoneesta kuului vain naksahdus.
Ajattelin, että akussa on huono kontakti, ja ensimmäisenä otin akunkengät irti, puhdistin, ja laitoin takaisin, koska sillä tavalla on ennenkin pösöön "tullut virrat takaisin". Ei vaikutusta, naksuu edelleen. Akussa oli myös riittävästi virtaa. Testasin vielä yleismittarilla, näytti napajännitteeksi 13 volttia.
Voiko olla mahdollista, että vuonna 2002 uutena ostetun ja alle 60 000 km ajetun startin solenoidi on hajalla? Puhumattakaan hiilistä, tuskin voivat olla vielä niin kuluneet? Ajoin autolla edellisen kerran 2 viikkoa sitten ja silloin startti vielä toimi kuten aina ennenkin. Olisiko startin kosketushäiriö todennäköisin vaihtoehto, kysehän on kuitenkin seisonnassa olevasta autosta?
Ratkaisu:
Ajattelin, että ennen kuin rupean tekemään muita korjauksia, teen hieman puhdistuksia. Eli, putsasin vielä akunkengät sekä akun navat akkukenkäharjalla. Sen lisäksi putsasin akun miinuskaapelin maadoitusta, oli maadoituspisteeseen kerääntynyt hieman pashaa.
Sen jälkeen kengät kiinni akkuun ja näyttämään virta-avainta... Ja sehän lähti tulille kuin kesällä.
Pitääpä siis jatkossa sisällyttää tuohon "vuosihuoltoon" vararenkaan kiinnityspultin putsaamisen lisäksi akunkenkien, -napojen ja maadoituksen putsaus.