Kirjoittaja Aihe: 407 - Jäähdyttimen puhaltimen vaihto  (Luettu 3726 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
407 - Jäähdyttimen puhaltimen vaihto
« : 17.02.2013, 21:26:44 »
Auto: 2006 407 SW 1,8 (EW7A).

Tässä muutamia kuvia flektin irrotuksesta, poistamatta keulamuovia. Näin jälkikäteen suosittelen keulamuovin irrotusta (toinen ketju). Itse en edes tunkannut keulaa ylös tai ajanut pukeille, mikää olisi kyllä helpottanut asiaa). Mulla meni irrotuksessa noin 4 tuntia opetteluineen ja työkalujen etsimisineen (yritin ensin poistaa keulamuovia ja seuraavaksi syylärin päällä olevaa mustaa maskin jatkemuovia, kummassakaan onnistumatta). Kolme kättä ja kaksi settiä silmiä (esim. kaksi päätä) on myös lähes vähimmäisvaatimus työn suorittamiseksi.

Flektikuvat 1. ja 2.: 130 000 km ajettu flekti purkaamolta saapuneena, hinta 100,- plus rahti.

Irrotuskuvat (tarvittavat Torxit taitaa olla T25, T30, T40, plus hylsysarja ja muita perustyökaluja, mahdollisimman pitkiä ruuvitalttoja):
1. Kuvassa kädessä olevan mustan muovin päältä on irrotettu pari suurempaa pulttia ja kolme muovi"pulttia". Leijona kannattaa irroittaa niin muovi taipuu paremmin, eikä hajota leijonaa kuten mulle kävi (kuva 4, toinen muovitappi meni poikki, muttei haittaa). Tuosta välistä käsi muovin alitse flektille jäähdyttimen eteen. Tiirailu flektille tapahtuu sitten etusäleikön läpi, kumartuen.
2. Ensimmäinen ongelma on irroittaa edestä katsoen oikeassa sivussa olevan sähkörasian kansi. Kun kansi on irti, on irroitettava kannessa kiinni oleva "letkunkiristin" että kannen saa häiritsemästä pois.
3. Kuvassa näkyy irtonainen kansi, kiinnikkeitä ympäriinsä. Lukitukset irrotetaan yksitellen päältä käsin esim. pitkällä ruuvitaltalla raottelemalla samalla varoen etteivät jo irroitetut napsahta takaisin kiinni.
4. Leijona irroitettuna. Yksi ja ainoa ruuvi ruuvataan joko pitkähköllä torx-ruuvarilla muovia raottamalla, tai konepeiton salvan aukosta sopivan mittaisella pikkuräikällä (tätä kautta kannattaa tehdä loppukiristys kasattaessa).
5. Flektin johto kulkee alapuolella tämmöisen kiinnittimen kautta. Aukeaa, ei tarvitse rikkoa. Tämän saa näkyviin kun auton alla olevan pohjamuovin etuosan taivuttaa eteenpäin ja kurkkii muovin päästä (=auton sivulta päin).
6. Kuvassa maskiritilän takana näkyy sähkörasia. Siellä on rasian pohjassa kiinnikkeillä kiinni flektin irrotukseen liittyen kolme irrotettavaa osaa, kaksi liitintä ja rele (plus yksi liitin jota ei tarvitse irrottaa). Näiden irrotus oli tuskaista, kun maskin läpi tai yläkautta ei nähnyt irrotettavien osien taakse jossa kiinnitysten lukitukset olivat. Työntelin sinne ruuvaria ja varastosta löytynyttä rautaa, jossa oli 90 asteen taivutettu pää. Aikani törkittyäni "sivistynyt-arvaus" -menetelmällä lukitus kerrallaan irtosi. Tosin releen kiinnityksen lukitusosa puolittain hajosi/vääntyi. Ylimmän liittimen lukitus purkaamolta tulleen flektin liittimessä oli rikki (joten jäi johdon varaan roikkumaan, mutta on onneksi aika kevyt).
  A) Alin on Flekti_1 -kuvassa näkyvä pieni harmaa liitin. Se lukittuu sähkörasian taustaan, kuvassa alimpana näkyvään kiinnittimeen. Kuvassa kiinnittimen vieressä roikkuva liitin laitetaan flektin harmaaseen pikkuliittimeen.
  B) Keskimmäiseksi sähkörasiaan tulee flektin johdoissa mukana tuleva harmaa rele. Tämäkin lukittuu, kuvassa 6 keskikohdan yläpuolella olevaan kiinnittimeen.
  C) Ylimmäksi tulee voimakaapeli. Myös tässä flektin johtosarjassa oleva liitin kiinnittyy sähkörasian taustan kiinnikkeeseen jonka irrotus on yhtä lailla hankalaa. Liitin aukeaa sen sijaan kohtuu helposti kun ensin liu'uttaa keltaisen lukitusosan aukiasentoon. Samanlainen keltainen lukitusliuku taitaa löytyä 1.8-litraisen moottorin sähköhydraulisen ohjaustehostimen kyljestä.

Kun flektin johto on irti, irroitetaan flektin neljä pulttia maun mukaan joko maskin läpi kaikkia hylsysatsin jatkoja ja niveltä käyttäen, tai osittain ylä/alakautta melko lyhyillä jatkoilla. Kiinnityspisteissä on holkit, joten flektiä joutuu vetämään muutaman sentin eteenpäin. Sitten flekti nousee ylös, vaikka tuntuukin aina tarttuvan (flekti tai johto) jonnekin kiinni. Johdon liittimiä ei siis kannata turhaan vedellä auton alle siinä vaiheessa kun liittimet on saatu auki.

Kuva 7. Työskentelyolosuhteet. Lämpötila siedettävä -1 aste.

TEMP_ARKISTOON
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

stidi76

  • Vieras
Vs: 407 - Jäähdyttimen puhaltimen vaihto
« Vastaus #1 : 18.07.2014, 10:50:52 »
Auto: 2006 407 SW 2,0 (EW10J4, RFJ).

Hyvät ohjeet, Itsellä sama projekti menossa.

Flektin päällä olevan muovijatkeen saa helposti irti: Torxit irti, kaksi muovista konepellin vastinosat? pois kiertämällä isojen torxien vierestä, pösömerkki pois sisäpuolelta torx, muovien kiinnitys hakasia löysää altapäin ohuella taltta meisselillä, tämän jälkeen sivusta ohuella tatta meisselillä muovien jatkekohdasta pikku hiljaa vääntää muoveja erilleen, samalla väännättäen mustaa muovia niin että kiinnitysruuvien koloista muovit pääsevät irtoamaan toisistaan (kannattaa ensin toinen reuna irottaa sentin pari ja tämän jälkeen toinen.)