Kirjoittaja Aihe: 307 - Lämmityslaitteen kennon tiivisteiden vaihto  (Luettu 8856 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mikkiZ

  • Vieras
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 307 - Lämmityslaitteen nestevuoto kennon putkiliitoksesta


Ongelma:

Auto: 2002 307 Wagon 1,6 (TU5JP4).

Näyttää vuotavan tuossakin putkiliitoksesta. Kuvassa (ja autossakin) on vain yksi ruuvi, mutta paikkoja kuitenkin näkyisi kolmelle ruuville, jos lisäisi ruuveja ja varovasti kiristäisi, niin mahtaisiko pitää vielä vaihtamatta tiivisteitä? Citroenilla on ilmisesti kahdella ruuvilla kiinni? Ei varmaan mistään löydy O-renkaille oikeita mittoja?

Ratkaisu:

Tänään vaihdettu tiivisteet. 20,63x2,62 mm:n O-renkaat, kun ei muuta löytynyt. Behr luki putkessa. Putken halkaisija n. 21,50-21,63, vähän miten sattui mitta käymään. Vastapuolta ei tullut mitatattua. Tuntuivat sopivan tiukoilta asennettaessa ja lisätty vielä "puuttuvat" ruuvit rakenteeseen. Nyt taas seuraillaan pitävyyttä... Mitä kustansi: O-renkaat euron, ruuvit ja mutterit omasta varastosta ja tunti töitä itse tehtynä.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 307 - Lämmityslaitteen kennon tiivisteiden vaihto
« Vastaus #1 : 02.03.2010, 21:08:06 »
Auto: 2005 307 SW 2,0 SE (2. mallisarja, EW10A).

Tuohon omaan autoon käytin sellaisia O-renkaita, joiden sisähalkaisija oli 21 mm, paksuus 2,5 mm, näyttivät olevan lähinnä pois otettuja sekä sopivimmat, joita O-rengaslajitelmasta löytyi. Auto minulla tosin vuosimallia 2005. Ja lämmityslaite on Behr:n valmistama. Noissa aikaisemmissa malleissa on kai ollut muidenkin valmistajien lämmityslaitteita (viisaammat tietävät tämän paremmin). Tuossa minun autoon tungetussa kennossa ei ollut kuin tuo yksi keskellä oleva kiinnitysruuvin paikka, noita ylä- ja alareunassa olevia reikiä ei siis ollut lainkaan (tai sitten en niitä vain huomannut).

Noista O-renkaista vielä sen verran, että jos vaan saa/ löytää vielä hieman paksummat, niin kannattaa ottaa myös sellaiset. 3 mm paksuiset ovat kyllä liian paksut, mutta jos sellaisia on kuin ~2,6-2,7 mm, niin sellaisiakin voisi kokeilla. En tosin ole vielä jaksanut etsiä, että onko edes tuollaisia kokoja olemassa ja toisaalta nuo vaihtamani 21x2,5 mm:n tiivisteet ovat ainakin vielä pitäneet eli sinänsä tuntuisi korjaus onnistuneen.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Lämmityslaitteen kennon tiivisteiden vaihto
« Vastaus #2 : 05.03.2010, 02:37:39 »
Auto: 2002 307 Wagon 1,6 (TU5JP4).

Ei varmaan mistään löydy O-renkaille oikeita mittoja?

Tiivisteet autoosi saattaa voida ostaa myös merkkiliikkeestä (ainakin Magneti-Marellin osan tapauksessa), koska jostain syystä 1. mallisarjan moottorien TU3JP, TU5JP4 ja ET3J4 kohdalla Service Box listaa myös erillisen tiivistesarjan (koostuu ilmeisesti kahdesta tiivisteestä):

6448 T7, GASKET KIT, BEHR FRANCE (ei hinnoilteltu => ei todennäköisesti tilattavissa)
6448 V2, GASKET KIT, MAGNETI-MAR SPA, 8,50 e

Muiden moottorivaihtoehtojen (ja kaikkien 2. mallisarjan autojen) kohdalla tiivisteitä tarjotaan vain putkisarjan mukana. Koska myös ko. tiivistesarjasta on olemassa kaksi eri vaihtoehtoa lämmityslaitteen/kennon valmistajasta riippuen, saattavat eri malleissa käytetyt tiivisteet poiketa mitoitukseltaan toisistaan. Toisaalta, tiivistesarjat voivat sopia muihinkin, ainakin saman lämmityslaitevalmistajan osiin (Citroenissa ei muuten ko. osanumeroita käytetä).
« Viimeksi muokattu: 31.01.2016, 13:50:44 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

jumper-05

  • Vieras
Vs: 307 - Lämmityslaitteen kennon tiivisteiden vaihto
« Vastaus #3 : 09.01.2011, 11:11:44 »
Auto: 2004 307 Wagon 1,6.

Samanlaista nestevuotoa oli mullakin ja lasit menivät huuruun. Tutkiessa kennon päästä tiputteli nestettä ja ajattelin, että tiivisteet vuotavat ja vaihdoin tiivisteet, mutta vuoto vain jatkui. Seuraavana päivänä otin uudestaan kennon ja tiivisteet irti tutkiakseni vuodon, jonka löysinkin kennon toisesta päästä alumiiniputken kaaresta pehmusteen alta. Tinasin reiän umpeen ja kasasin osat takaisin ja on sen jälkeen pitänyt. Nuo tiivisteet sai Peugeot-liikkeestä: 6448 V2, GASKET KIT, MAGNETI-MAR SPA, 8,50 e ja koko oli n. 24,8 mm x 2,68 mm.

Mahdollinen reiän aihettaja voisi olla vänkärin puolelle ruuvattu sisätilan lämmityslaitteen pistokkeen liian pitkä ruuvi (vielä tutkinnassa).

Temex79

  • Vieras
Vs: 307 - Lämmityslaitteen kennon tiivisteiden vaihto
« Vastaus #4 : 21.10.2012, 12:26:37 »
Ongelma:

Auto: 2005 307 SW 2,0 (2. mallisarja).

Itsellänikin välillä tupsahtaa glygolin hajua lämmityslaitteesta, mutta pikainen tarkastelu putkiston osalta näytti siltä että ainakaan O-renkaat eivät ole vuotaneet. Kiristin kuitenkin liitoksen ruuvia, joka oli hieman löysällä. Mutta mikäli haluaisin ottaa kyseisen liitoksen irti ja tarkastaa myös itse kennon vuotojen varalta, niin tuleeko tuolta nesteet pihalle? Eli pitääkö ensin laskea nesteet pois ennen kuin voi ottaa kennon putkiliitoksen auki ja kennon pois kotelosta?

Berh:n valmistama näytti olevan tuo oman auton järjestelmä.

Ratkaisu:

Vaihdoin  2 kpl 21x2,5 mm:n O-rengasta. Hommahan ei mennyt ihan niin helposti kun olin ajatellut. Eli liitos ei lähtenyt auki ilman, että konehuoneen puolelta avasi sen Torx-ruuvin. Sikäli eihän tuon ruuvin avaamiseen tarvittu kuin akun irrottaminen, jolloin pääsi tuota ruuvia operoimaan.

Otin samalla lämppärin kennon varovasti irti kotelosta ja tarkistin kennon kunnon. Kenno osoittautui silmämääräisesti ehjäksi. Tämän jälkeen osat paikoilleen, nesteen lisäys ja auto käyntiin. Liitos näytti pitävä nesteen oikealla puolella, mutta tämähän varmistuu vasta ajan kuluessa.

Ainut "törtöilyni" kävi siinä, että unohdin huuhdella lämppärin kennosta irrotuksen aikana läikkyneet jäähdytysnesteroiskeet, jotka sitten aiheuttivat mukavat aromit ohjaamoon.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 307 - Lämmityslaitteen kennon tiivisteiden vaihto
« Vastaus #5 : 11.01.2013, 11:49:57 »
Auto: 2005 307 SW 2,0 (2. mallisarja).

Sama vaiva kuin edellisessä täälläkin, jonka keksin sopivasti, kun sain vuotaneen syylärin vaihdettua ehjään. Kuljettajan matto oli ihan läpimärkä jäähdytysnesteestä. Trasseliin sai imeytettyä osan, mutta eihän se lopullinen ratkaisu tietenkään ole.

Vuodon paikallistin tuohon putkiliitokseen, pienen pieni pisara ilmestyi ulompaan (vasen), kun antoi auton käydä ja odotteli. Hieman siinä näkyi molempien putkien ympärillä glykolijäämiä, mutta vuoto on kyllä erittäin minimaalinen. Ensiapuna käytin kiristystä tuohon liitokseen, tosin ainakaan minun mallissani ei ollut kuin yksi ruuvi putkien välissä. Onkohan tuohon mitään kikkakuutosta, millä tuota liitosta saisi tiivistettyä avaamatta koko hoitoa?

Samoin ihmettelin mattojen pesua: ainakin minusta tuo kuljettajan jalkatilan matto on ihan yhtenäistä palaa taakse asti. Pitääkö se kokonaan purkaa, jos meinaa saada jäähdytysnesteet huuhdottua?

Olisin kiinnostunut kuulemaan, minkälainen savotta noiden tiivisteiden vaihto oikeastaan on. Pitääkö jäähdytysjärjestelmä tyhjentää ja ilmata, vai onnistuuko tämä pelkästään kabiinin puolella operoimalla ja loiskuneet nesteet talteen ottamalla? Nuo putkethan osoittavat alaspäin, joten jotain valumaa varmasti tulee.

Olen nuo o-renkaat vaihtanut muutamaan autoon, toinen näistä autoista juurikin samanlainen kuin sinulla. Omien kokemusten mukaan suurin vuoto aiheutuu kovalla pakkasella nesteiden ollessa kylminä.

O-renkaat voi vaihtaa ilman jäähdytysjärjestelmän tyhjäystä.

Itse "vuorasin" muovilla kuljettajan jalkatilan sekä tein putkiliitosten alle muovista koveran ohjurin, jolla ohjasin pois tulevat nesteet "halkaistuun" kolmen litran kannuun. Tuon ohjurin voi vaikka vetää ilmastointiteipillä lämmityslaitteen koteloon kiinni. Tuota kautta ulos tulee ehkä noin litran verran nestettä, muistaakseni. Parasta tietysti olisi, jos saisi konehuoneen puolelta puristetuksi lämmityslaitteen kennolle tulevat kumiletkut lyttyyn, näin ei tulisi aivan niin paljoa nestettä pois.

Putket mahtuvat juuri ja juuri pois paikoiltaan tuosta liitoksesta, mutta paljoa pelivaraa ei ole. Työtä helpottanee, jos avaa konehuoneen puolelta yhden Torx-ruuvin, joka pitää putkia kiinni rintapellissä. Se sijaitsee juurikin lämmityslaitteelle tulevien putkien välissä rintapellissä.

Ilmauksen kanssa ei ollut mitään ongelmaa, pois tulleet nesteet takaisin järjestelmään (jos nuo saa talteen ilman roskia) sekä hieman uutta nestettä perään. Tarkastaa nestetason sitten vielä, kun on lämmennyt kerran tai kaksi kunnolla.

t33k00

  • Vieras
Vs: 307 - Lämmityslaitteen kennon tiivisteiden vaihto
« Vastaus #6 : 09.02.2013, 22:53:36 »
Auto: 2006 307 SW 2,0.

Vaihdoin tänään meidän 307:n tuon korjaussarjan, joka sisälsi lämmityslaitteen putket ja o -renkaat. Kasteli meillä myös pakkasnesteellä kuskin jalkatilaa, varsinkin pakkasella. Näyttipä siltä, että tästä rempasta olisi selvitty pelkästään o-renkaat vaihtamalla, koska putket näyttivät olevan täysin ehjät. O-renkaat olivat vain painuneet linttaan. Korjaamolla (ei merkkikorjaamo) laittoivat tuonne jotain tiivistemassaa/liimaa, mutta eihän siitä pitävä tullut. Totesivat, että jos vuotaa vielä, niin täytyy hankkia tuo korjaussarja putkineen ja o-renkaineen. Joten kun vuotoa vielä ilmeni, päätin tilata korjaussarjan itse merkkiliikkeestä ja tätä foorumia luettuani rohkenin itse alkaa noita vaihtamaan.

Jos nyt joku tarvitsee tuota putkistoa, niin täältä löytyy todella edullisesti (sis. putkiston, ruuvit ja vaahtomuovin rintapellin läpivientiin). Uusi korjaussarjan kustansi 58e. O-renkaat täytyy hankkia uudet tuohon putkistoon. Olisi merkkihuollosta saanut nuokin pelkästään, ymmärtääkseni. Mittailin mauserilla noita uusia o-renkaita ennen asennusta ja mitoiksi sain: sisä 22 mm, ulko 25 mm ja paksuus 3 mm.

issa

  • Vieras
Vs: 307 - Lämmityslaitteen kennon tiivisteiden vaihto
« Vastaus #7 : 11.02.2013, 09:24:28 »
Ongelma:

Auto: 2005 307 SW 1,6 (2. mallisarja).

Nestettä tiputtelee jonkin verran meidänkin auto ja lattia kastuu. Autotallissa vietetty aika ei ole mennyt aivan hukkaan, sillä sain lämppärin kennon putkiliitoksen näkyviin muoviosien alta ja sieltäpä syy löytyikin. Liitosta en kuitenkaan saanut millään irti/auki, jotta o-renkaat saisi vaihdettua. Onko tuohon joku erikoiskonsti olemassa vai olenkohan nyt jotenkin onnistunut sössimään tämänkin yrityksen?

Tähän mennessä tehty seuraavaa:
- Muovipaneelit irti.
- Kennon ja putkiliitoksen välinen ruuvi irti.
- Ankaraa vääntöä liitoksen kohdalta.
- Mitään ei tapahdu, liitos ei aukea.
 
Mikä meni väärin?

Ratkaisu:

Valmista tuli. Liitos lähti auki t33k00:n ohjeen mukaan toimimalla. Rintapellin ruuvia en irrotellut, kun lähti lopulta nytkyttämällä tuosta muutenkin. Uudet o-renkaat löytyivät Motonetista ja nyt liitos tuntuu pitävän nesteet oikealla puolella.

t33k00

  • Vieras
Vs: 307 - Lämmityslaitteen kennon tiivisteiden vaihto
« Vastaus #8 : 11.02.2013, 09:45:19 »
Minä sain liitoksen irti, kun putkistossa ylempänä, suurin piirtein putkiston keskivaiheella olevan peltiruuvin irrotin, jolloin putkistoa pystyy varovasti kääntämään vasemmalle, jolloin kennon ja putken liitos raottuu. Toki myös kennon kiinnitys ruuvit täytyy irrottaa kotelostaan (olikohan yksi peltiruuvi ja muoviklipsu), jolloin kennoa saa vedettyä kotelostaan ulos ja samalla hieman alas päin, jolloin saa tarpeellisen tilan irrottaa putkisto kennosta ja näin saa o-renkaat vaihdetuksi.

Putkistohan on kiinni myös moottoritilan puolella rintapellissä yhdellä ruuvilla (yksi Torx-ruuvi), jonka jälkeen putkisto liikkuu vielä enemmän ja liitoksen saa aukeamaan varmasti, mutta jotta tämän ruuvin saa irti, täytyy todennäköisesti putkistoon tulevat vesiletkut irrottaa konetilan puolelta. Tai voi saada välistäkin ruuvatuksi, mutta putket ainakin minulla olivat sokalla kiinni kumpikin, joten on suhteellisen helppoa vetäistä sokka irti, jonka jälkeen vesiletku irtoaa putkesta.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.


Benkku

  • Vieras
Vs: 307 - Lämmityslaitteen kennon tiivisteiden vaihto
« Vastaus #9 : 13.02.2013, 23:15:04 »
Varovasti noiden putkien kanssa, ovat muovia.

posofaniniko

  • Vieras
Vs: 307 - Lämmityslaitteen kennon tiivisteiden vaihto
« Vastaus #10 : 09.04.2013, 18:00:39 »
Auto: 2005 307 2,0 HDi (käyttöönotto 12/2004).

Tiivistesarja on 6448 V2, GASKET KIT, MAGNETI-MAR SPA (8,50 e). Se sisältää kaksi samanlaista O-rengasta ja ruuveja (tosin turhia, kun eivät vanhat oikein miksikään muutu).

Vanhat O-renkaat (varsinkin ylimmäinen) ovat usein kovettuneet ja muuttaneet muotoaan. Operaatio on todella yksinkertainen, kunhan suojaa jalkatilaa esim. muovilla tai astialla. Jäähdytysnestettä tuli liitoksista noin 2 dl. Konepuolelta ei tarvinnut kiristää letkuja, vaikka Peugeotin korjausopas toisin väittää. Kesto noin 1,5 tuntia.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.




Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 307 - Lämmityslaitteen kennon tiivisteiden vaihto
« Vastaus #11 : 16.12.2013, 20:57:21 »
Tällä viikolla pitäisi vihdoin suorittaa o-renkaiden vaihto kennon liitosputkiin ja muutamia asioita haluaisin vielä varmistaa. Eli ilmeisesti O-renkaiden koko on 25x3 mm?

Toinen asia on se, että kun kennosta lorauttaa nesteet pois, niin pitääkö järjestelmä erikseen ilmausruuvia apuna käyttäen ilmata, kun on operaation päätteeksi lisännyt nestettä sopivan määrän? Vai riittääkö vain, että käyttää moottorin lämpimäksi paisuntasäiliön korkki auki?

Jos autossasi on Behr:n valmistama lämmityslaite, niin nuo 3 mm paksut o-renkaat saattavat olla liian paksut. Tällainen mielikuva ainakin itselle jäi, kun noita aikoinaan vaihdoin (en saanut noita runnottua paikoilleen normaalilla väkivallalla). Suosittelen varaamaan myös 2,7 mm paksuja o-renkaita, ainakin varmuuden vuoksi. Ja jotenkin tuntuu aika isolta tuo 25mm:n halkaisija?

Ilmauksen kanssa ei ole ikinä ollut mitään sen suurempaa, käyttää kuumaksi ja huolehtii, että on tarpeeksi nestettä paisunta-astiassa. Kyllä se siitä. Voihan tuota aluksi hieman auttaa päästämällä suuremmat ilmat pois sieltä lämmityslaitteen putkessa olevasta ilmausruuvista.

posofaniniko

  • Vieras
Vs: 307 - Lämmityslaitteen kennon tiivisteiden vaihto
« Vastaus #12 : 10.01.2014, 15:15:26 »
Kolmas asia on se, että miten iso homma on ottaa kuskinpuolen matto irti pesua ja kuivatusta varten? Ja miten isona palasena matto ylipäänsä lähtee irti?

Ei ole kovikaan helppoa irrottaa jalkatilan mattoa eikä oikeastaan ole syytäkään. Kuivata matto altapäin esim. sisätilalämppärillä. Irrota kynnyspaneeli ja nosta mattoa ylemmäksi. Ota melusuojamatto pois ja kuivata se muualla. Laita lämppäri maton alle ja varmista, että matto pysyy ylhäällä. Pidä lämppärin teho pienellä. Parin tunnin päästä matto on kuiva.

Timpy

  • Vieras
Vs: 307 - Lämmityslaitteen kennon tiivisteiden vaihto
« Vastaus #13 : 14.09.2014, 11:26:25 »
Auto: 2004 307 SW 1,6.

Minulla oli myös samaa vaivaa eli kuljettajan jalkatilan matto oli aivan jäähdytysnesteen kyllästämä. Nestettä ei nyt kesällä ole hävinnyt, eli vuotoa lienee ollut talvella pakkasten aikaan. Tässä on ohjeen tapaista vian korjaukseen. Tämä ohje pätee siis siihen tapaukseen, jossa lämmityslaitteen kennon ja siihen tulevien putkien välistä nestettä vuotaa.

Tilasin uudet o-renkaat merkkiliikkeestä. Ne sai sieltä pakettina, jonka hinta oli 10 e. O-renkaiden mitattu koko on 23,5x2,6 mm. Tuo 23,5 mm on siis sisämitta.

Ensimmäisenä pitää poistaa polkimien päällä oleva huopamainen suoja sekä kaasupolkimen vieressä oleva muovipaneeli. Tämän jälkeen lämmityslaitteen kennon pää ja siihen tulevat putket näkyvät. Seuraavaksi pitää ottaa irti pari 5,5 mm:n kannalla oleva ruuvia, joista toinen on kennon päässä ja toinen kauempana putkessa. Sitten otetaan auki itse vuotavaa liitosta kiinni pitävä 8 mm:n kannalla oleva ruuvi (jossain mallissa tämä on ilmeisesti Torx-ruuvi).

Tämän jälkeen liitos pitäisi saada liikuteltua auki. Minulla tämä ei onnistunut, vaan jouduin ottamaan auton akun ja ilmasuodattimen kotelon kannen pois ja ottamaan irti putkia rintapellissä kiinni pitävän ruuvin (Torx T20). Tämän jälkeen sain vedettyä putkia noin sentin verran moottoria kohti, jolloin liitos kennon luona avautui.

Kennosta ja putkista valuu noin puoli litraa nestettä, joten jalkatilaan kannattaa laittaa joku astia ja siihen ohjainkouru. Itse taittelin ohuesta pellistä tuollaisen ohjaimen. Tämän jälkeen liitoksen voi puhdistaa ja vaihtaa putkiin uudet o-renkaat. Putkien halkaisija on n. 24 mm eli uudet 23,5 mm:n o-renkaat pysyvät hyvin putkissa. Laitoin siihen vähän silikonirasvaa, että liitoksen saa hiukan helpommin takaisin kiinni. Vanhat o-renkaat olivat selvästi kovettuneet ja menettäneet pyöreän muotonsa. Vuotoa oli yritetty aiemmin korjata moottorisilikonin avulla. Sitten vain irrotetut ruuvit kiinni ja paneelit paikoilleen.

Otin vettyneen äänieristematon pois ja tein tilalle "retkipatjamateriaalista" uuden. Kuivatin maton sitten sisätilanlämmittimellä. Maton saa hyvin kuivattua, kun ottaa kynnyslista irti ja laittaa lämmittimen puhaltamaan maton alle.

Minä vaihdoin samassa yhteydessä jäähdytysnesteen. Irrotetun akun takana kennolle menevässä yläputkessa on ilman ilmaustulppa, johon pääsee kätevästi käsiksi irrotetun akun ansiosta. Jäähdytysnesteen vaihto sujui lyhyesti seuraavasti: jäähdyttimeltä otetaan alavesiletku irti, josta isoin osa nesteestä valuu pois. Lohkoon jää vielä nestettä, joka pitäisi poistaa moottorin kyljestä poistoproppu avaamalla. Minä jätin tämän kyllä tekemättä. Seuraavaksi alaletku takaisin paikoilleen. Ilmaustulppa auki ja nestettä hiljaa kaatamaan paisuntasäiliöön. Kun ilmaustulpasta tulee pelkkää nestettä, voi sen laittaa kiinni. Paisuntasäiliön kaadoin täyteen ja puristelin jäähdyttimen ylävesiletkua. Kun nestepinta ei enää vajoa, niin sitten auto käyntiin tyhjäkäynnille. Autoa voi käytää myös hiukan korkeammilla kierroksillakin. Itsellä aluksi nestepinta hiukan nousi varmaankin lämpenemisen takia, mutta jossain vaiheessa se sitten lähti sitten vajoamaan. Nestettä lisätään tarpeen tullen säiliön puoliväliin asti. Lämpömittaria kannattaa tarkkailla, ettei esim. ilmataskun takia moottori kuumene liikaa.

Sitten koeajolenkki, jonka jälkeen nestepinnan tarkistus ja lisäys tarvittaessa. Ohjeen mukaan pitäisi neste täyttää säiliöön lisäsäiliön tai itse tehdyn "pullopatentin" kanssa. Minä kokeilin tehdä tuollaista, mutten onnistunut sitä kunnolla tiivistämään, joten tein lisäyksen ilman sitä. Ainakin minulla homma onnistui ilman tuotakin. Ilmaa ilmeisesti voi jäädä sisäkierron putkiin, jolloin sisälle ei puhalla lämmintä kunnolla. Kannattaa vielä testata, että lämmintä tulee sisälle. Itsellä meni tähän homman kaiken kaikkiaan noin 3 tuntia kuvien ottamisen kanssa. Pelkät o-renkaat vaihtanee 1-2 tunnisssa riippuen siitä, joutuuko akun irrottamaan vai ei.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.