Kirjoittaja Aihe: 607 - Alapallonivelen vaihto  (Luettu 14754 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 607 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #15 : 09.11.2013, 11:35:30 »
Kauanko alapallonivelen on normaaliajossa asfalttiteillä lupa odottaa kestävän/onko näissä kohtuullista takuuta? Vasen alapallo vaihdettu viimeksi 2 vuotta/20 000 km sitten, jo nyt tuli huomautus konttorilla samasta nivelestä. Vaihdettu Automaalla joten lupa odottaa alkuperäisvaraosaa.

Jos kyse on merkkiliikkeestä ostetusta alkuperäisvaraosasta, niin sillä on kahden vuoden takuu. Noin vähän ajettu voisi mennä takuuseen, vaikka aikaraja olisikin hieman ylittynyt.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

pamppu123

  • Vieras
Vs: 607 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #16 : 31.05.2017, 23:06:19 »
Auto: 2005 607 2,2 (EW12J4).

Tänään vaihdoin pallonivelet. Toinen lähti suht kivasti pulttipyssyllä 30 min, mutta toisen kanssa temusin 3 tuntia, ja pakko oli irrottaa olkavarsi ja hitsata mutteri siihen ja just ja just pulttipyssy irrotti. Oli tosi ruosteessa. Ennen sitä olin jo tuhonnut yhden irrotushylsyn, meni 2 sakaraa pulttipyssyn kanssa poikki. No nyt on työvoitto saavutettu. Kokeilin myös lekoja ja lämpöä, mutta vesi ja suola oli tehnyt tehtävänsä, oli siis kuin yhtä puuta, meinasi jo yhdessä vaiheessa usko loppua.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 607 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #17 : 01.06.2017, 07:09:35 »
mutta toisen kanssa temusin 3 tuntia, ja pakko oli irrottaa olkavarsi ja hitsata mutteri siihen ja just ja just pulttipyssy irrotti. Oli tosi ruosteessa. Ennen sitä olin jo tuhonnut yhden irrotushylsyn, meni 2 sakaraa pulttipyssyn kanssa poikki. No nyt on työvoitto saavutettu. Kokeilin myös lekoja ja lämpöä, mutta vesi ja suola oli tehnyt tehtävänsä, oli siis kuin yhtä puuta, meinasi jo yhdessä vaiheessa usko loppua.

Kaveri kävi läpi saman ottelun, pirun piukassa oli hänelläkin alapallo. ;D

Tästä pelästyneenä annoin vaihtaa molemmat alapallot merkkiliikkeessä kun kytkin vaihdettiin, pallojen vaihtotyöstä ei veloitettu erikseen ja maksoin vain osista.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #18 : 01.06.2017, 10:00:11 »
Oho, aikamoinen kuntojumppa. Korjaamo käyttää myös iskutalttaa.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

alfa164

  • Vieras
Vs: 607 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #19 : 14.12.2017, 00:16:35 »
Auto: 2001 607 2,2 (EW12J4).

Vasemman puolen vaihtui viime vuonna katsastus "remontin" yhteydessä korjaamolla. Asentaja valitti, että oli työn ja tuskan takana irrotus. Tänä vuonna inssi pyysi vaihtamaan oikean puolen ja päätin sen itse vaihtaa, kun epäilytti edellisvuoden vanhemman asentajan kommentit.

Ensin koitettiin yksinkertaisesti vaihtaa auton alta, apuna lyöntitaltta, metriset laatu pihdit, paineilma taltta. Lopuksi traktorihalliin osa kainalossa ja todettiin viilapenkit liian eläväisiksi ja lisäksi hitsit vaan murtuivat. Lähtihän se lopulta, kun traktorin kauha laskettiin päälle ja aikaisempaa parempi mutteri hitsaus ja 2m jatko pätkä vääntimeen. Usko oli jo koetuksella. Huvittaa nämä youtube videot, jossa laitetaan auton alle sakara hylsy ja puolentuuman räikällä kuuluu vaan naps ja käsin kierretään loput auki. :)

Uuden pallon sai sentään vääntää juuri ostetulla sakara hylsyllä,ettei nyt ihan turha ostos ollut. :D

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 607 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #20 : 14.12.2017, 10:03:33 »
Sama koettu, älyttömän piukassa nuo saattaa olla.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 607 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #21 : 22.12.2017, 15:02:39 »
Auto: 2005 607 2,7 V6 HDi (DT17, automaatti).

Tiukassa oli 200tkm rulluteltu pallonivel. Ei lähtenyt autossa paikalla irti, vaan piti pönkätä viilapenkkiin kiinni koko laitos ja siinä työstää nivel irti. Toholla kuumaks ja 1600nm vääntävällä iskukoneella jurnuttaen irtos lopulta. Ilman kuumennusta ei saanut muuta aikaseks ku hajonneen pallonivelhylsyn. Onneks oli kaks avainta.

Hurulau

  • Vieras
Vs: 607 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #22 : 28.12.2017, 15:24:17 »
Nätisti lähti omasta alapallot kun vähän anto lämpöä ja vasitulla hylsylä väänsi irti hiukan pidemmällä vääntövarrella. Tosin omaani joku oli aikasemmin jo vaihtanu ja noudattanu vanhankansan ohjetta, ”mitä hyvänsä teet, tervaa se”.

J.Stahl

  • Vieras
Vs: 607 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #23 : 07.01.2018, 01:39:49 »
Meidän 607 / 2,2 vaihdettiin alapallo paikallisella korjaamolla. Kului vajaa vuosi ja auto oli polvillaan Tampereella Satakunnankadulla Palolaitoksen valoissa. Todella hyvä kun hajosi siihen eikä Kurun tien mutkiin. Dokumentit on tallessa ja tulevalla viikolla esitän kuitit ja valokuvat.

aapelih

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 46
Vs: 607 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #24 : 29.01.2018, 04:07:40 »
Auto: 2006 607 2,0 HDi 136 (RHR).

Vaihdoin juuri oikean alapallon omaan -06 faceliftiin, oletettavasti ei ollut alkuperäinen, sillä pallon helmaa ei oltu lyöty lukitusuriin ja auton mittarissa reilut 360tkm ;D . Homma sujui suhteellisen vähällä kiroilulla, mutta motonetin halpis-pallonivelen ulosvetäjän sormet evät meinanneet mahtua pallonivelen & tukivarren väliin ja tukivarren taivuttaminen takaisin nivelen tappiin oli melko temuamista.

Ensimmäinen pulma ratkesi kaventamalla pikkurälläkällä vähän pallonivelen reunaa sieltä alatukivarren välistä ja ulosvetäjän haarukka sopi näin näppärästi paikoilleen. Tukivarren vääntäminen nivelen tappiin onnistui kevyen painisession ja eri asentojen jälkeen siten, että kaveri painoi jalalla alatukivartta alaspäin, samalla kun itse ohjasin olkavarsiasetelman oikeaan kohtaan. Kai tukivarren laittoon olisi joku parempikin tapa, sen voi kertoa näin jälkikäteen toista niveltä varten ;D

Itse nivel irtosi käyttäen reilusti kolmea perushyvettä eli käsivällisyyttä, lämpöä ja öljyä. Pyssynä oli Hazetin 9012M lyhyt tehopyssy (luvataan 1100 Nm irroitusta, mutta gernin tuhnulla kompuralla ja ohuella letkulla hyvä jos päästään puoleen tuosta). Nivelen kohta putsattiin huolella, pultattiin avaustyökalu kiinni niveleen vanhalla mutterilla (ja pidettiin mutteri kireällä, löysänä hakkaa nivelen ja hylsyn pilalle!) ja lähdettiin nakuttamaan vuorotellen myös öljyten saumaa ja lämmittäen olkavarren pesää (ei liikaa, ettei laakeri kiehu/ABS-anturi kuole). Arviolta noin varttitunnin työstämisen jälkeen nivel pyörähti irti pesästään. Aluksi tosiaan tuntuu siltä, että mitään ei tapahdu, mutta iskevällä vääntimellä liitoksen väsyttäminen oletettavasti rikkoo ruosteita kierteen välistä pikkuhiljaa. Ja tietenkään ääretön voimakaan ei ole hyvästä, jos jollain tuumaisella Ingersoll-Randilla lähtee paukuttamaan, niin varmasti hylsystä katoaa hampaat muutaman tärskyn jälkeen :o . Eli kärsivällisesti sopivan lujalla iskulla, joka ei kuitenkaan nyölää hylsyä pilalle, tuo nivel vaikuttaisi lähtevän (406:sta ja 607:sta nyt vaihdettu).

Ahdistavalla kompuralla ja letkulla työskennellessä kannattaa huomata, että pyssy iskee täysillä vain pari ensimmäistä kertaa, kun paine on korkeimmillaan. Heti kun pitää liipaisinta pohjassa yhtään kauemmin, voima (eli paine pyssyllä) laskee säätimen ja letkun virtausvastusten takia. Näpyttämällä liipaisinta tuokin nivel lähti pyörimään auki.

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 185
  • Peugeot - ja maisemat muuttuu..
Vs: 607 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #25 : 29.01.2018, 08:22:52 »
Nuo on keljumaisia irrotettavia. Asennuksessa tulisi käyttää sellaista mönjää, joka ei päästä osia ruostumaan toisiinsa kiinni..
* 605 x8, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 106 x2, 405 x2, 404 x2, 205 x2, Expert, Valmet 455
* 15 kaksipyöräistä

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Vs: 607 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #26 : 29.01.2018, 17:55:47 »
... ulosvetäjän sormet evät meinanneet mahtua pallonivelen & tukivarren väliin...

Olen puristanut pallonivelen kartion irti ihan remontin alkajaisiksi, siten että rengas on vielä maassa, vain vähän koria nostamalla, jolloin alatukivarren ja navan välisen kulman johdosta tilaa pallonivelen puristimelle on enemmän. Mutteri kannattaa jättää löysästi niveleen, jottei nivel irrotessaan karkaa tukivarresta.

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 185
  • Peugeot - ja maisemat muuttuu..
Vs: 607 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #27 : 29.01.2018, 18:18:00 »
Jos kehtaisi niin voisi koettaa löysyttää mutteria hieman pari päivää aiemmin ja olettaa sen irtoavan kartiosta ajon aikana..
* 605 x8, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 106 x2, 405 x2, 404 x2, 205 x2, Expert, Valmet 455
* 15 kaksipyöräistä

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Vs: 607 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #28 : 29.01.2018, 19:56:47 »
Voimia pystysuuntaan on aika vähän... Voipi olla ettei ikinä lähde irti? Lisäksi tuossa on riskinä se että kartio väljistyy jos ajelee kartio löysänä.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 607 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #29 : 29.01.2018, 22:18:01 »
Kartiohan irtoaa helposti vasaralla lyömällä. Toista vasaraa pitää taustapuolelle ja toiselle puolelle lyö, niin helpohkosti irtoaa.