Auto: 2006 607 2,0 HDi 136 (RHR).
Vaihdoin juuri oikean alapallon omaan -06 faceliftiin, oletettavasti ei ollut alkuperäinen, sillä pallon helmaa ei oltu lyöty lukitusuriin ja auton mittarissa reilut 360tkm
. Homma sujui suhteellisen vähällä kiroilulla, mutta motonetin halpis-pallonivelen ulosvetäjän sormet evät meinanneet mahtua pallonivelen & tukivarren väliin ja tukivarren taivuttaminen takaisin nivelen tappiin oli melko temuamista.
Ensimmäinen pulma ratkesi kaventamalla pikkurälläkällä vähän pallonivelen reunaa sieltä alatukivarren välistä ja ulosvetäjän haarukka sopi näin näppärästi paikoilleen. Tukivarren vääntäminen nivelen tappiin onnistui kevyen painisession ja eri asentojen jälkeen siten, että kaveri painoi jalalla alatukivartta alaspäin, samalla kun itse ohjasin olkavarsiasetelman oikeaan kohtaan. Kai tukivarren laittoon olisi joku parempikin tapa, sen voi kertoa näin jälkikäteen toista niveltä varten
Itse nivel irtosi käyttäen reilusti kolmea perushyvettä eli käsivällisyyttä, lämpöä ja öljyä. Pyssynä oli Hazetin 9012M lyhyt tehopyssy (luvataan 1100 Nm irroitusta, mutta gernin tuhnulla kompuralla ja ohuella letkulla hyvä jos päästään puoleen tuosta). Nivelen kohta putsattiin huolella, pultattiin avaustyökalu kiinni niveleen vanhalla mutterilla (ja pidettiin mutteri kireällä, löysänä hakkaa nivelen ja hylsyn pilalle!) ja lähdettiin nakuttamaan vuorotellen myös öljyten saumaa ja lämmittäen olkavarren pesää (ei liikaa, ettei laakeri kiehu/ABS-anturi kuole). Arviolta noin varttitunnin työstämisen jälkeen nivel pyörähti irti pesästään. Aluksi tosiaan tuntuu siltä, että mitään ei tapahdu, mutta iskevällä vääntimellä liitoksen väsyttäminen oletettavasti rikkoo ruosteita kierteen välistä pikkuhiljaa. Ja tietenkään ääretön voimakaan ei ole hyvästä, jos jollain tuumaisella Ingersoll-Randilla lähtee paukuttamaan, niin varmasti hylsystä katoaa hampaat muutaman tärskyn jälkeen
. Eli kärsivällisesti sopivan lujalla iskulla, joka ei kuitenkaan nyölää hylsyä pilalle, tuo nivel vaikuttaisi lähtevän (406:sta ja 607:sta nyt vaihdettu).
Ahdistavalla kompuralla ja letkulla työskennellessä kannattaa huomata, että pyssy iskee täysillä vain pari ensimmäistä kertaa, kun paine on korkeimmillaan. Heti kun pitää liipaisinta pohjassa yhtään kauemmin, voima (eli paine pyssyllä) laskee säätimen ja letkun virtausvastusten takia. Näpyttämällä liipaisinta tuokin nivel lähti pyörimään auki.