Ongelma:Auto: 2003 406 GW V6 3,0 Executive (ES9J4S, DAM 9800, 08.09.2003).
Kaverin puolesta kyselen. Peugeotin ohjeiden mukaan suoritetun sytytystulppien vaihdon jälkeen (joka vaatii ES9J4S-koneessa imusarjan irrottamisen) auto käynnistyi ja kävi normaalisti, mutta antoi virheilmoituksen "antipollution fault" (
ks. lisätietoa) ja valitti myös ESP/ASR:stä. Akun kytkeminen hetkeksi irti on joissakin tapauksissa poistanut virheilmoituksen, mutta tällä kertaa sen seurauksena auto ei käynnistynyt enää lainkaan (käynnistinmoottori kyllä pyörittää), vaan antoi virheilmoituksen "engine immobiliser fault" eli ajonestolaite estää auton käynnistämisen. Myöskään keskuslukitus ei enää toimi kaukosäädöllä, joka viittaisi siihen, että BSI-yksikkö on "kadottanut" muististaan avainten tiedot.
Akkua ei irrotettu ja kytketty ohjekirjan ilmoittaman menetelmän mukaisesti eli ei odotettu sytytysvirran kytkemisen jälkeen minuuttia, jonka "aikana alustetaan auton elektroniset laitteet", vaan autoa yritettiin käynnistää heti. Kummallista, jos ko. ohjeen noudattamatta jättäminen voi lukita ajoneston niin, ettei autoa saa käyntiin kuin merkkihuoltokäynnin jälkeen? Akkua ensimmäistä kertaa irrotettaessa ja kytkettäessä avain oli virtalukossa (jos sillä on jotain merkitystä; kokeiltu myöhemmin myös ilman).
Lisäksi korjaamokirjallisuudessa (muttei auton ohjekirjassa) kerrotaan, että ennen akun irrottamista pitäisi odottaa 1,5 minuuttia auton sammuttamisesta, jotta BSI ehtisi siirtyä valmiustilaan. Näinkään ei todennäköisesti toimittu.
Turhaan kokeiltua/tarkistettua (useampaan kertaan ja hieman muunnellen):
1) Akun irrottaminen uudelleen ja pidemmäksi aikaa.
2) Odotettu sytytysvirta päällä useita minuutteja ennen käynnistystä.
3) Menetelty akun kytkemisen jälkeen ohjekirjassa ilmoitetulla tavalla:
Kun kytket virran ensimmäisen kerran akun napojen irrotuksen jälkeen, odota 1 minuutti ennen kuin käynnistät. Tänä aikana alustetaan auton elektroniset laitteet. Jos tästä huolimatta ilmenee häiriöitä, ota yhteys PEUGEOT-huoltoon.
4) Kokeiltu vara-avainta.
5) Avaimen alustus uudelleen ohjekirjan ilmoittamalla tavalla:
Kauko-ohjaimen alustus
- Katkaise sytytysvirta.
- Kytke sytytysvirta.
- Paina välittömästi painiketta A.
- Katkaise sytytysvirta ja ota kauko-ohjain/avain pois virta-/ohjauslukosta.
Kauko-ohjain toimii jälleen.
6) Kokeiltu myös useita muita vastaavia netistä löytyneitä neuvoja. Esim.:
Disconnect to battery again for about 15 - 30 mins.
Then reconnect.
Place key in ignition and switch ignition on (do not try to start).
While ignition is switched on press the locking button on the key.
You should see the yellow ECU warning lamp flash (normal).
Then remove key, lock and unlock the doors.
The car should now start.
This remedy is the same for replacing the battery in the key.
I've had this a few times on my '02 206 GTi 138. What I was told to do by the service guys at the dealer was this:
Walk away from the car so your out of range of the transmitter.
Press and hold the unlock button down on the key for about 5 - 10 seconds.
This "resets" the key and generally the car will start first up when you get back to it.
The fault is generally caused by the key and the car getting out of "sync""
"I've had the fault once or twice in the 4 years I've had my car. What I was told to do by the Service guys was to walk away from the car so your out of range... Say 20/50 meters etc. Then hold the unlock button down for around 10 seconds as this "resets" the key. Has always worked a treat for me.
7) Kokeiltu myös tämä erään toisen Peugeot-mallin kohdalla korjaamokirjallisuudessa mainittu toimenpide (joka tosin koskee ajonestotoiminnon aktivointia sen jälkeen, kun auto on ollut kiinni testerissä):
Nämä toimenpiteet on tehtävä annetussa järjestyksessä ja suoritettava auton sisältä käsin.
1) Sulje kuljettajan ovi.
2) Kytke sytytysvirta päälle.
3) Odota 15 sekuntia.
4) Katkaise sytytysvirta ja ota avain pois virtalukosta.
5) Avaa kuljettajan ovi.
6) Sulje kuljettajan ovi.
7) Odota 20 sekuntia.
8) Käynnistä moottori.
8) Käyty läpi imusarjan irrotuksen yhteydessä irrotetut liittimet (auto tosin kävi jo kerran tulppien vaihdon jälkeen...).
9) Akussa on riittävästi varausta.
Tuntuu olevan varsinaista salatiedettä... Mitä esim. tuolla oven avaamisella ja sulkemisella viestitetään BSI:lle?
Kaveri yrittää soittaa nyt lauantaina lähimpään merkkihuoltoon (matkaa 30-50 km toimipaikasta riippuen), jos ovat auki pääsiäisenä. Vian korjaaminen vaatii mahdollisesti auton hinaamiseen korjaamolle (kallista) ja BSI:n ja avainten ohjelmoimista uudelleen Peugeotin laitteistolla (tarvitaan myös auton mukana toimitettu koodi). Jos BSI-yksikkö ("Built-in Systems Interface") on seonnut lopullisesti, maksaa se 284,00 euroa (6580 K5) ja työt...
Ratkaisu:Auto hinattiin merkkihuoltoon, jossa koodasivat avaimet uudelleen BSI-yksikköön (hinta normaalisti n. 50 euroa, tässä tapauksessa 38 e). Asiakkaan pyynnöstä irrottivat akun vielä uudelleen ja kokeilivat, toistuuko ongelma. Kyllä toistui, mikäli ei odotettu paria minuuttia auton sammuttamisesta ennen akun kytkemistä irti. BSI siis "kadottaa" avainten tiedot ja ajonesto aktivoituu, mikäli akun irrottaa liian aikaisin. Huollosta sanottiin, että akkua irrotettaessa pitää lisäksi ovien olla lukossa (mutta tähän en ole löytänyt vahvistusta korjaamokirjallisuudesta).
Lisäksi korjaamokirjallisuudessa (muttei auton ohjekirjassa) kerrotaan, että ennen akun irrottamista pitäisi odottaa 1,5 minuuttia auton sammuttamisesta, jotta BSI ehtisi siirtyä valmiustilaan. Näinkään ei todennäköisesti toimittu.
Varoitus asiasta löytyy siis kyllä esim. Service Box:n kautta saatavilla olevasta korjaamokirjallisuudesta, mutta auton käyttöohjekirja ei kerro asiasta mitään, joka on selvä puute, koska tavallinen auton käyttäjä ei voi millään olla asiasta tietoinen ja akun irrottaminen on listattu toimenpiteeksi, jonka voi tehdä itse.
Vikakoodit luettiin samalla ja edes sitä ensimmäisen käynnistyskerran jälkeen ilmennetty vikaa "antipollution fault" ei enää löytynyt.