Kirjoittaja Aihe: 309 - XU5-koneiden nokka-akselit  (Luettu 5898 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
309 - XU5-koneiden nokka-akselit
« : 14.05.2006, 12:57:07 »
Aiheeseen liittyvää keskustelua:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=6404.0

Kun nokka-akselin uusiminen on nyt ajankohtaista (4. sylinterin pakonokka kulunut epätavallisen paljon), niin ajattelin samalla tiedustella, josko alkuperäisen sijaan kannattaisi hankkia jokin toinen. Kyseessä olevan auton tiedot: 1989 309 1,6 XL, kone B2B/XU52C, kaasutin Solex 34-34 Z1 ja tehoa 92 hv. Mitään varsinaista viritysnokka-akselia en ole arkikäytössä olevaan autoon hankkimassa, mutta jos esim. Peugeotin omista valikoimista löytyisi jossain toisessa moottoriversiossa käytetty nokka-akseli, joka toisi hieman lisätehoa ilman käyttöominaisuuksien merkittävää huononemista... Peugeot näyttäisi tarjoavan 1,6-litraisiin XU5-koneisiin (205- ja 309-malleissa) seuraavia nokka-akseleita:

309 CARBURETTOR, XU:

0801 N3 CAMSHAFT REP - B1A/A: - XU51C OR XU5CP
0801 N2: - XU52C TO 01/05/1992
0801 N8: - XU52C FROM 01/05/1992  
 
309 INJECTION, XU, EXCEPT XU9J4:

0801 N3 CAMSHAFT REP - B1A/A: - XU5M, ENGINE REF MARK BDZ TO S 10379257
0801 N2 CAMSHAFT: - XU5M, ENGINE REF MARK BDY FROM S 10379258 TO 01/05/1992 OR XU5J (-1987 309 SRI/GTI 105 hv)
0801 N8: - XU5M, ENGINE REF MARK BDY FROM 01/05/1992  
0801 N4: - XU5JA (1987- 309 SRI/GTI 115 hv)

205 CARBURETTOR, XU:

0801 N3 CAMSHAFT REP - B1A/A: TO MOD 1991
0801 N2 CAMSHAFT: TO 01/05/1992 (facelift-malli)
0801 N8 CAMSHAFT: FROM 01/05/1992 (facelift-malli)

205 INJECTION, XU:
 
0801 N2 CAMSHAFT: - XU5J (-1988 205 GTI, 105 hv)
0801 N4: - XU5JA (1987- 205 GTI/CTI, 115 hv)
0801 N2 CAMSHAFT: - XU5M TO 01/05/1992 (facelift-malli)
0801 N8 CAMSHAFT: - XU5M FROM 01/05/1992 (facelift-malli)
0801 N4: - XU5JA (facelift-malli)

Noista tiedoista päätellen tässä koneessa pitäisi nyt olla 0801 N2, jota on käytetty myös 105 hv:n 205/309 GTI-malleissa. En huomannut nokka-akselista tarkistaa, josko siinä olisi ollut jotain tunnistamista helpottavia merkintöjä, mutta tarkistan asian myöhemmin. Mitä eroa on N2:n ja aivan viimeisimmissä malleissa sen tilalla käytetyn N8-akselin välillä? Nokka-akselia N4 taas näytetään käytetyn tehokkaimmissa (115 hv) GTI-malleissa. Eli mitenköhän tuo N4-akseli sopisi tähän autoon?

Peugeotilla nuo uudet nokka-akselit maksavat n. 300 e ja paininkupit n. 20 e/kpl eli melko kallista... Motonetista löytyisi tarvikkeena:

1,6 88-- SARJA nokka-aks+mek.nostimet+rasva. . . . . . . .  25-1182   280,00 e

Eli tuohon hintaan tulisi mukana myös uudet paininkupit. Onko jotain kokemusta tai tietoa noista Motonetin nokka-akseleista? Ilmeisesti tarvikkeena on tarjolla vain yhtä ja samaa akselia kaikkiin XU5-koneen eri versioihin, joten eipä taida ihan optimaalinen olla yhteenkään autoon?-( Tällaisen listan löysin netistä. Lienee sama kuin Arwidssonilla oli jokus netissä, mutta jonka linkki ei ainakaan enää toimi...

Olisiko käytetyn hyväkuntoisen nokka-akselin hankkiminen kannattavaa? Lähtökohta olisi, ettei tarvitsisi lähettää käytettyä akselia hiottavaksi ennen käyttöä (kuluja n. 100 e)...

Pitäisikö uuden nokka-akselin seuraksi vaihtaa myös uudet paininkupit, vai riittäisikö kenties tuon yhden selvästi liikaa kuluneen uusiminen ja ehkä muiden hiominen koneistamossa? Muut kupit kyllä muuten tuntuisivat olevan vielä hyvässä kunnossa eli esim. käsin tunnustelemalla havaittavaa kulumaa ei ole, mutta kosketuskohta on toki silmin havaittavissa kiillottuneena alueena.

Jokin päätös nokka-akselin valinnan suhteen pitäisi pian tehdä, sillä auto pitäisi saada ajoon. :-\
« Viimeksi muokattu: 04.04.2011, 02:11:04 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 309 - XU5-koneiden nokka-akselit
« Vastaus #1 : 01.06.2006, 05:52:16 »
Kenelläkään ei ole noista nokka-akseleista tietoa tai kokemusta?-(

Olen yrittänyt selvittää asiaa Automaan varaosamyynnin kautta, mutta hekään eivät osaa kertoa tarkemmin alkuperäisten nokka-akseleiden eroista. Kuulemma korjaamokirjallisuutta oli lueskeltu, mutta edes nokka-akselien tunnistamiseen ei löytynyt apua. :-( Oma päätelmäni on, että todennäköisesti nämä vanhemmat XU-koneiden akselit erotetaan toisistaan tietyissä kohdissa olevien valumerkintöjen (esim. jokin muoto eri kohdissa, vaikka tietyn nokan ja laakeripinnan välissä) ja/tai maalimerkintöjen avulla. Mutta pitäisi jostain saada se tehtaan paperi, jossa asia selostetaan... Myös nokkien "korkeutta" mittaamalla voisi ehkä tunnistaa eri koneiden akselit (kunhan eivät ole kovin kuluneita).

Automaan epävirallinen kanta nokka-akselien vaihtokelpoisuuteen oli se, että kunhan akseli muuten on muodoltaan kanteen sopiva, niin koneen luonteessa ei juuri pitäisi eroja ilmetä eri nokka-akselien kanssa... Minun mielipiteeni tällä hetkellä kuitenkin on se, että väkisinkin erilainen nokka-akseli vaikuttaa koneen ominaisuuksiin ja ei Peugeot turhaan ole erilaisia nokka-akseleita eri moottoriversioissa käyttänyt.

115 hv:n GTI:n uusi N4-nokka-akseli löytyisi heti maahantuojalta ja sitä tekisi mieli kokeilla, mutta ennen n. 270 euron uhraamista olisi mukava saada edes jonkinlainen varmistus sen toimivuudesta tässä kyseisessä koneessa (myös "lukituksen" toteutus pitäisi varmistaa). Automaalla venttiilijouset maksavat 12 e/kpl ja paininkupit uusimman tiedon mukaan 40 e/kpl...

Motonetista en ole saanut kahdesta e-mail-kyselystä huolimatta selville edes heidän myymänsä nokka-akselin valmistajaa, tarkemmista tiedoista ja soveltuvuudesta puhumattakaan. Käytetyt hyväkuntoiset nokka-akselit ovat kiven alla (no, varaosahaun kautta löytyisi ehkä muutamia paperilla lupaavia yksilöitä, joskin paljon ajettuja) ja ennen ostamista pitäisi vielä osata tunnistaa nokka-akseli 100-prosenttisen varmasti oikeaksi.

Ajusa-nimiseltä valmistajalta (maahantuojana Koivunen Oy) löytyy nokka-akseliluettelo (Camshaft Catalogue->Peugeot), mutta siinä ilmoitetut tiedot lienevät osittain puutteellisia/virheellisiä (eri moottoriversioille ilmoitetut hevosvoimalukemat tuntuvat olevan keskenään sekaisin ja kaikkien automallien kohdalla ei ole kaikkia niissä käytettyjä konetyyppejä). Luettelossa kuitenkin ilmoitetaan myös nokkien korkeudet, joten niitä vertailemalla voisi mahdollisesti tehdä jotain johtopäätöksiä.

Ko. luettelon piirrosten ja merkintöjen perusteella voisi ehkä myös päätellä, että 1. viestissäni luettelemieni 01/05/1992 lähtien käytettyjen nokka-akselien lukitus on hoidettu eri tavalla kuin vanhemmissa, joissa jakopään puolella on nokka-akselissa ura lukituslevyä varten. Tällöin ilmeisesti N8-nokka-akselissa ei olisi uraa jakopään puolella eli se ei sovi ilman muutostöitä.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

TiiviTaavi

  • Vieras
Vs: 309 - XU5-koneiden nokka-akselit
« Vastaus #2 : 01.06.2006, 17:11:57 »
Ei se pösön louskukoneessa oo niin justiinsa mikä nokka siinä on. Mä otin jostain purkukoneesta eikä oo mitään hajua minkä tyyppinen se on. Katoin vaan että se on suurinpiirtein saman näköinen ja kokoinen ku vanha. Ihan hyvin toimii.

Tää on kaikki tietysti suhteellista. Jos meinaat ajella pösölläs vielä pitkäänkin ni sittenhän siihen kannattaa hieman panostaakkin. Mun 309 1.6 alkaa olla muutenkin niin lopussa et mikä tahansa sopivan näköinen osa on siihen parannus.

Toisaalta jos haluat pelata oikein varman päälle niin ostat tietenkin uuden nokan peugeot maahantuojalta. Tulee varmasti oikea ja kestävä osa. Tarvikeosien kanssa saa olla vähän varovainen. Pari kertaa oon joutunu vaihtamaan tarvikeosan parin kuukauden kuluttua uudestaan. Osta sit mieluummin purkuosa.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 309 - XU5-koneiden nokka-akselit
« Vastaus #3 : 01.06.2006, 19:17:22 »
No, tällä on ajettu vasta niin vähän ja autoa on muutenkin pidetty kunnossa, joten ei jaksa huonoa tai rikkinäistä osaa pistää ja niistä 92 hevosvoimasta ei viitsisi yhdestäkään luopua "väärän" nokka-akselin vuoksi. ;-) Eiköhän autolla vielä ole edessä ajokilometrejä ja -vuosia reilusti... Tällä hetkellä pitänee keskittyä muiden autojen huoltamiseen ja odotella lisätietoja vielä vähän aikaa... Vähän tuon käytetyn alkuperäisen kannalle olen kallistumassa, jos sattuu jostain lähistöltä löytymään niin, että voi mennä vanha osa kädessä vertailemaan. Pitää toki ennen asennusta selvittää vanhan nokka-akselin kulumisen syy ja korjata se, mutta siitä sitten lisää tuossa toisessa viestiketjussa...
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Jaska

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: 309 - XU5-koneiden nokka-akselit
« Vastaus #4 : 01.06.2006, 21:48:11 »
Itse joskus aikoinani etin kuumeisesti nokkaa omaan getariin ja niitä mittaillessani tulin siihen lopputulokseen, että 1.6 Gti:n nokka on ainut joka eroa varsin radikaalisti muista lähinnä noston osalta. Muuten erot on kyllä niin pieniä, että Solexi tuskin on kovin ronkelin sen suhteen.

Mulla oli aluksi tollanen kaasaripelin nokka, kunnes sain "oikeanlaisen" ja erot kulkupuolessa oli aika olemattomat, yläkierroksille lähinnä painottuvat..
 

Tarvikkeena saa/sai ainakin sillon muutama vuosi takaperin kaasaripelin nokan ja kupit n.270e hintaan.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 309 - XU5-koneiden nokka-akselit
« Vastaus #5 : 02.06.2006, 21:19:40 »
Taidanpa tosiaan käydä purkamoilla katselemassa ensi viikolla mallin kanssa... Motonet ilmoitti tänään, etteivät useista yrityksistään huolimatta saa tilattua tuota listaamaansa nokka-akselia enää. :-\ Neuvoivat kääntymään jonkin suuren moottorikoneistamon puoleen, josko sitä kautta jostain löytyisi.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

hippiäinen

  • Vieras
Vs: 309 - XU5-koneiden nokka-akselit
« Vastaus #6 : 23.06.2006, 02:28:56 »
205/309 1.6 gti:n nokka vois olla hyvä ratkaisu budjetti tehoa haettaessa, sama nokkahan on esim 405 guttmanissa.
1.9 nokka 1.6 padassa on jo vähän liikaa, olen moisella laitteella ajanut ja alavääntöä ei ollut kyllä lainkaan, tosin 5000rpm alkoi sitten laulu aika raivolla, mutta normaali käytössä aivan liian epäkäytännöllinen.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 309 - XU5-koneiden nokka-akselit
« Vastaus #7 : 18.02.2010, 17:02:41 »
Onko varmaa tietoa siitä väitteestä, että 1,9:n nokka-akselilla saisi huokean katuvirityksen aikaiseksi?

Ei saa minkäänlaisia virityksiä millään muulla nokalla kuin sillä alkuperäisellä.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 309 - XU5-koneiden nokka-akselit
« Vastaus #8 : 19.02.2010, 10:30:07 »
Kyllä 1.6gti nokalla saa jonkin verran lisätehoa, ja toimii kaasarillakin ihan hyvin. 1.9gti nokka 1.6 koneessa taas ei mielestäni toimi ollenkaan hyvin, alavääntö katoaa lähes kokonaan. (kyseisessä autossa jolla ajoin oli myös megasquirt, kaasarin kanssa tuskin toimii lainkaan)

Oletko kokeillut? Et varmasti saa mitään apua GTi:n nokasta. Ehkä saat pikkasen huononnettua alavääntöä et muuta. GTi:n nokka on suunniteltu toimimaan sen ruiskun ja paremman imuvirtauksen kanssa ei kaasarin. Lisäksi vanhemman XU51C koneen kanssa ei ole varmuutta riittääkö venttiilin jouset sille XU5JA:n imunostolle. XU5J moottorissa on sama nokka kuin XU52C. Eli vanhemman GTi:n ja uudemman kaksikurkkuisen 1,6:sen nokka on sama.