Aiheeseen liittyvää keskustelua:
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=6404.0Kun nokka-akselin uusiminen on nyt ajankohtaista (4. sylinterin pakonokka kulunut epätavallisen paljon), niin ajattelin samalla tiedustella, josko alkuperäisen sijaan kannattaisi hankkia jokin toinen. Kyseessä olevan auton tiedot: 1989 309 1,6 XL, kone B2B/XU52C, kaasutin Solex 34-34 Z1 ja tehoa 92 hv. Mitään varsinaista viritysnokka-akselia en ole arkikäytössä olevaan autoon hankkimassa, mutta jos esim. Peugeotin omista valikoimista löytyisi jossain toisessa moottoriversiossa käytetty nokka-akseli, joka toisi hieman lisätehoa ilman käyttöominaisuuksien merkittävää huononemista... Peugeot näyttäisi tarjoavan 1,6-litraisiin XU5-koneisiin (205- ja 309-malleissa) seuraavia nokka-akseleita:
309 CARBURETTOR, XU:
0801 N3 CAMSHAFT REP - B1A/A: - XU51C OR XU5CP
0801 N2: - XU52C TO 01/05/1992
0801 N8: - XU52C FROM 01/05/1992
309 INJECTION, XU, EXCEPT XU9J4:
0801 N3 CAMSHAFT REP - B1A/A: - XU5M, ENGINE REF MARK BDZ TO S 10379257
0801 N2 CAMSHAFT: - XU5M, ENGINE REF MARK BDY FROM S 10379258 TO 01/05/1992 OR XU5J (-1987 309 SRI/GTI 105 hv)
0801 N8: - XU5M, ENGINE REF MARK BDY FROM 01/05/1992
0801 N4: - XU5JA (1987- 309 SRI/GTI 115 hv)
205 CARBURETTOR, XU:
0801 N3 CAMSHAFT REP - B1A/A: TO MOD 1991
0801 N2 CAMSHAFT: TO 01/05/1992 (facelift-malli)
0801 N8 CAMSHAFT: FROM 01/05/1992 (facelift-malli)
205 INJECTION, XU:
0801 N2 CAMSHAFT: - XU5J (-1988 205 GTI, 105 hv)
0801 N4: - XU5JA (1987- 205 GTI/CTI, 115 hv)
0801 N2 CAMSHAFT: - XU5M TO 01/05/1992 (facelift-malli)
0801 N8 CAMSHAFT: - XU5M FROM 01/05/1992 (facelift-malli)
0801 N4: - XU5JA (facelift-malli)
Noista tiedoista päätellen tässä koneessa pitäisi nyt olla 0801 N2, jota on käytetty myös 105 hv:n 205/309 GTI-malleissa. En huomannut nokka-akselista tarkistaa, josko siinä olisi ollut jotain tunnistamista helpottavia merkintöjä, mutta tarkistan asian myöhemmin. Mitä eroa on N2:n ja aivan viimeisimmissä malleissa sen tilalla käytetyn N8-akselin välillä? Nokka-akselia N4 taas näytetään käytetyn tehokkaimmissa (115 hv) GTI-malleissa. Eli mitenköhän tuo N4-akseli sopisi tähän autoon?
Peugeotilla nuo uudet nokka-akselit maksavat n. 300 e ja paininkupit n. 20 e/kpl eli melko kallista... Motonetista löytyisi tarvikkeena:
1,6 88-- SARJA nokka-aks+mek.nostimet+rasva. . . . . . . . 25-1182 280,00 e
Eli tuohon hintaan tulisi mukana myös uudet paininkupit. Onko jotain kokemusta tai tietoa noista Motonetin nokka-akseleista? Ilmeisesti tarvikkeena on tarjolla vain yhtä ja samaa akselia kaikkiin XU5-koneen eri versioihin, joten eipä taida ihan optimaalinen olla yhteenkään autoon?-(
Tällaisen listan löysin netistä. Lienee sama kuin Arwidssonilla oli jokus netissä, mutta jonka linkki ei ainakaan enää toimi...
Olisiko käytetyn hyväkuntoisen nokka-akselin hankkiminen kannattavaa? Lähtökohta olisi, ettei tarvitsisi lähettää käytettyä akselia hiottavaksi ennen käyttöä (kuluja n. 100 e)...
Pitäisikö uuden nokka-akselin seuraksi vaihtaa myös uudet paininkupit, vai riittäisikö kenties tuon yhden selvästi liikaa kuluneen uusiminen ja ehkä muiden hiominen koneistamossa? Muut kupit kyllä muuten tuntuisivat olevan vielä hyvässä kunnossa eli esim. käsin tunnustelemalla havaittavaa kulumaa ei ole, mutta kosketuskohta on toki silmin havaittavissa kiillottuneena alueena.
Jokin päätös nokka-akselin valinnan suhteen pitäisi pian tehdä, sillä auto pitäisi saada ajoon.