Auto: 2002 406 GW 2,0 (manuaalivaihteisto).
Eli auto kuollut täysin kesken ajon. Ainoastaan radion näytöllä lukee teksti "economy mode active" tai muuta vastaavaa ja valoviiksestä kun laittaa valot päälle, alkaa varoitusääni kuulumaan valojen päälläolosta. Etuvalot syttyneet välillä myös viiksestä käännettäessä, ei aina. Kaikilta muilta osin TÄYSIN kuollut. Mittaristoon ei syty mitään kun virrat laittaa, eikä releet kuulu naksuvan. Sisävalot ei pala, takavalot ei pala, pyhkijät ei liiku, vilkut ei toimi, hätävilkun napin valo välkkyy kun painaa, mutta vilkut ei. Ei starttaa. Vaikuttaa sähköiltään täysin kuolleelta radion näytön tekstiä ja etuvaloja lukuun ottamatta.
Nyt konehuoneesta löydetyt hapettuneet maadoitukset akun luota käyty läpi ja sulakkeita ihmetelty. Sulakkeet näytti ehjiltä. Ei muutosta.
Moottorinohjauksen liittimet irroitettu ja tutkittu liittimiä. Etummaisesta liittimestä pari pinniä näytti ehkä käyneen lämpöisenä, mutta voin olla väärässäkin. En muista mitkä pinnit, mutta selvitän hetipian jos se jotenkin auttaa.
Oikean etukulman luona (moottorinohjaus siinä kulmassa) haissut sähkön käry kuulemma, mutta oikea etujarru on myös laahannut eli ei varmuutta onko sekoitettu jarrun haju sähköön. Itse moottorinohjausboksia haistellessa en haistanut sähkökäryä jälkikäteen tutkiessa. Sähkölaitteethan tuppaa jäämään pistävän hajuiseksi jos kärähtää.
Vikakoodeja ei ole edes yritetty lukea, koska auto näin laajasti sähköiltään pimeänä eikä reagoi virtojen päälle laittamiseen mitenkään.
Onko kellekään käynyt vastaavaa tai muuten antaa suuntaa mistä lähteä vikaa hakemaan?
Voiko toisesta autosta vain kokeilla moottorinohjausta vai rikonko kokeilemalla jotain? Pihassa olisi toinen -03 -vuotinen 406 2.0i farmari, manuaali mistä voisin kokeilla. Jos voi, niin mitkä tekstit boksin kyljestä pitää osua, että tietää sopivuuden?
Suurkiitos vastauksista!