Kirjoittaja Aihe: 306 - Välys takaiskunvaimentimen kiinnityksessä  (Luettu 1351 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pyreksi

  • Vieras
Auto: 1999 306 1,6 (farmari).

Pomppasi tuo auto katsastuksessa, edessä oli tavallisempaa eli alatukivarren takalaakerointi (ilmeisesti se kuminen holkilla varustettu möykky alatukivarren takaosassa?) ja vetarin suojakumi.

Sitten takana oli se vähän mieltä askarruttavampi probleema, eli iskarin alapää on kiinnitysreiästään väljä (kumipusla kulunut?), iskari liikkuu siis siinä kiinnityspultin päällä ihan kädella heiluttaen sivusuunnassa. Iskari oli muuten ok, eli meni kyllä iskaritestistä läpi, jälkitarkastusvaatimus iskarin osalta tuli tuosta heilumisesta.

Eli kysymys tietävämmille kuuluukin, että onko tolle mitään muuta tehtävissä kuin vaihtaa iskari?

Ja jos joutuu iskarin vaihtamaan, niin minkä tuohon uskaltaisi laittaa tod näk alkuperäisiskarin kaveriksi, jos vaihtaa vain yhden? Ei ole kuitenkaan mikään viime vuoden mallin auto, niin mieluusti ei upottaisi ihan omaisuuksia tuollaisiin perusjuttuihin.

Saa myös suositella hyvää ja halpaa peruskorjaamoa turun seudulta, oli pitkään yksi vakiopaikka joka lopetti, nykyään sitten joutunut koettamaan siellä täällä onneaan, silloin kun ei parkkipaikalla tunkin varassa viitsi koettaa korjauksia itse...

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Välys takaiskunvaimentimen kiinnityksessä
« Vastaus #1 : 09.03.2015, 19:36:25 »
Jos kyseessä ovat alkuperäiset takaiskunvaimentimet, niin niihin saa Peugeotilta uusia kumipuslia:

Takaiskunvaimentimen alapään kumipusla: 5171 09, SHOCK-ABSORBER FLEXIBLE-BUSH, INF, 10,20 e
Takaiskunvaimentimen yläpään kumipusla: 5171 10, SHOCK-ABSORBER FLEXIBLE-BUSH, SUP, 12,00 e

Tarvikeiskunvaimentimiin nuo kumipuslat eivät todennäköisesti sovi. Iskunvaimentimet vaihtaa todennäköisesti samassa ajassa tai nopeamminkin kuin yhden kumipuslan. Iskunvaimentimet on syytä vaihtaa aina pareittain. Myös ylä- ja alapäiden lukkomutterit pitäisi vaihtaa uusiin. Alkuperäiset iskunvaimentimet maksavat n. 60-100 e/kpl mallista riippuen.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=28798.0
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

pyreksi

  • Vieras
Vs: 306 - Välys takaiskunvaimentimen kiinnityksessä
« Vastaus #2 : 09.03.2015, 19:43:28 »
Kiitoksia tiedoista, pitääpä harkita noita puslia sitten. Ainakin veikkaisin että iskarit voisivat olla alkuperäiset, eivät ainakaan äkkiseltään tarvikeosilta tämmöisen puoliamatöörin silmään näyttäneet, ja voisi kait olla mahdollista, kun mittarissa on jonkin verran päälle 200tkm.

Onko tuossa puslien/iskarin vaihdossa mitään erityistä huomioitavaa 306:ssa? Eli tarviiko aukoa muita paikkoja, säätää mitään tms, vai onko vaan että kaksi pulttia auki ja irti, sitten takaisin paikalleen ja menoksi?

Vasta toinen pösö itsellä kuiteskin, joskus oli muutaman vuoden aikanaan 309, mutta siinä ei koskaan tarvinnut iskareihin koskea.