Kirjoittaja Aihe: 306 - Ahtopaineen säätäminen (HDi)  (Luettu 2517 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

classiclassi

  • Vieras
306 - Ahtopaineen säätäminen (HDi)
« : 28.04.2015, 13:25:33 »
Auto: 1999 306 2,0 HDi (66 kW).

Ahtopaine on ohjattu mekaanisesti. Miten onnistuu ahtopaineen säätäminen ko. autossa, onko vaikea homma? Ja tarvitseeko tehdä muuta muutosta jos lisää ahtoa esim. 0,3-0,5 bar?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 144
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 306 - Ahtopaineen säätäminen (HDi)
« Vastaus #1 : 28.04.2015, 15:35:32 »
Ton kyseisen pannun kanssa voit huoletta käydä ruuvaamassa hukkaportin säätötangon eriasentoon, muistaakseni ko padan ECU ei mittaa ahtopainetta lainkaan, jolloin ei ei myöskään osaa lisätä syöttöä. Perustan väitteeni kokemukseen siitä mitä tapahtuu jos EGR jää auki eikä ahtopaineet nouse, sitä savun määrää on vaikea kuvailla. Sekä tähän toiminta kuvaukseen

The boost pressure is calculated from the following parameters :
- Engine speed.
- Amount of fuel to inject.

Lisätehoon tarvitaan kuitenkin lisää polttoainetta eikä ECU kartta osaa huomioida tuota.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

esal

  • Vieras
Vs: 306 - Ahtopaineen säätäminen (HDi)
« Vastaus #2 : 29.04.2015, 12:18:53 »
En koskaan tutustunut tuohon hdi:n ahtopuoleen, mutta niinkuin SamiK kirjoittaa, ahtojen lisäys tuohon myllyyn on turhaa. Ahdin antaa varmaan tässäkin niin paljon ilmaa kun tarvitaan vaikka syöttöä ohjelmallisesti nostetaankin. Suuttimien kyky antaa polttoainetta taitaa loppua samaan aikaan kun ilmakin?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 144
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 306 - Ahtopaineen säätäminen (HDi)
« Vastaus #3 : 29.04.2015, 15:06:39 »
No noilla vakio suuttimilla toi 90 hv menee sinne 115 hv nurkille, mutta siinä vaiheessa alkaa yleensä kytkin antaa periksi, jos ei heti niin hetken päästä. Toisin sanoen voimansiirto puolella ei ole juurikaan pelivaraa väännön puolella, pitäisi päivittää kytkin vastaamaan tehoja, eli koko projekti kuolee aika nopeasti omaan järjettömyteensä, ellei se sitten ole harrastus, tosin siihenkin saattaisin ainakin itse valita jonkun muun mallin ja koneen. Niin tai näin niin kakkua pitää saada lisää, ei siitä lisäilmasta muuten mitään hyötyä ole.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

classiclassi

  • Vieras
Vs: 306 - Ahtopaineen säätäminen (HDi)
« Vastaus #4 : 07.05.2015, 10:56:18 »
Samankaltaista olin lukevinani jostain vanhoista foorumiteksteistä. Eli sieltä löytyi juuri tuo että tietyssä vaiheessa alkaa kytkin pettämään, ja että syöttöä pitäisi erikseen ilmeisesti lisätä jotta saataisiin haluttua suorituskykyä. Auto tuli ilmaiseksi pihaan niin oli mielessä ihan kokeilla saako tästä mitään irti.

Taitaa olla HDi koneiden huonoimmasta päästä tämä 306:n 90 hv.. Esim. 406:n vastaavassa 2,0 intercooler myllyssä on tehoa jonkun verran enemmän, jolloin ilmeisesti kytkinkin on suunniteltu kestämään kovempaa rasitusta ja tehoa voidaan ehkä ottaa helpommin lisääkin. Mutta tottahan se yhtälö on, että tehoa lisää = lyhyempi käyttöikä ja vastaavasti vähemmän suorituskykyä = koneella voi ajaa miljoonia

Kiitos kuitenkin kun vaivauduitte valistamaan noobia tässä aiheessa  :o 8)

always BB

  • Vieras
Vs: 306 - Ahtopaineen säätäminen (HDi)
« Vastaus #5 : 19.05.2015, 21:55:57 »
306 on vikana kun ei ole kunnon cooleria tossa 90hv versiossa. Englannissa ottavat jopa 200hv tosta HDI myllystä ja kyyti kevyelle autolle sen mukaista.

Xsaroissa on 110hv versio ja siinä valmiina kaikki paremmat tykötarpeet kunnon viileelle ilmalle.