Auto: 1997 306 2,0 GTI-6 (2. mallisarja, 3-ovinen, XU10J4RS, RFS, BE3/6, DAM 7485/07.05.1997, ABS, automaatti-ilmastointi, 322 000 km).
Vaihdoin auton virtalukon uuteen alkuperäisosaan kaksi vuotta ja n. 31 000 km sitten (ostin silloin koko lukkosarjan). Se toimikin ongelmitta siihen asti, kunnes virta-avain ei enää suostunut kääntymään kuin ensimmäiseen asentoon, jossa mm. soittimelle tulee virtaa. Seuraava asento olisi sytytysvirta ja sitä seuraava käynnistysasento. Rattilukko menee normaalisti päälle ja pois. Rattilukko ei ollut päällä silloin, kun tämä ongelma ilmeni.
Avain kääntyy ensimmäiseen asentoon ihan tavallisesti, mutta pienikin kosketus saa sen kääntymään takaisin sammutusasentoon. Eli aivan ykkösasennon loppuunkaan avain ei mene, kunnei se siellä kovin hyvin pysy, vaan jää aika tarkalleen asentojen 0 ja 1 puoliväliin. Kokeilin vielä kahdella muullakin avaimella, joista kummatkin olivat täysin käyttämättömiä, mutta ne eivät toimineet sen paremmin kuin tuo yleensä käytössä oleva avainkaan.
Avainta on toki jo yritetty pitkään heilutella, painella ja käännellä virtalukossa, samalla rattiakin heiluttaen. Aseöljykään ei auttanut. Millään pihdeillä ei avainta viitsisi väkisin vääntää kovalla voimalla, kunnei tarkoitus olisi rikkoa lukkoa tuon enempää (jos mahdollista).
Sain auton hinattua kotiin ja auton edellinen, alkuperäinen toimiva virtalukkokin on tallella tilapäiskäyttöä varten, mutta ongelmaksi muodostunee virtalukon irrottaminen, koska lukon ohjauspylvään putkeen lukitsevat kaksi kielekettä saa painettu sisään vasta, kun virta-avain on käännetty kahden ensimmäisen asennon välissä olevan nuolen kohdalle. Tässähän avain kääntyy vain siihen ensimmäiseen asentoon tai oikeastaan ei ihan siihenkään saakka.
Olisiko kenelläkään vinkkejä virtalukon irrottamiseen ja toimintakuntoon saattamiseen? Saisi sen avaimen edes kerran vielä kääntymään, niin lukon saisi ainakin irti.