Kirjoittaja Aihe: 306 - Virtalukko osittain jumissa  (Luettu 3094 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
306 - Virtalukko osittain jumissa
« : 02.07.2015, 20:52:26 »
Auto: 1997 306 2,0 GTI-6 (2. mallisarja, 3-ovinen, XU10J4RS, RFS, BE3/6, DAM 7485/07.05.1997, ABS, automaatti-ilmastointi, 322 000 km).

Vaihdoin auton virtalukon uuteen alkuperäisosaan kaksi vuotta ja n. 31 000 km sitten (ostin silloin koko lukkosarjan). Se toimikin ongelmitta siihen asti, kunnes virta-avain ei enää suostunut kääntymään kuin ensimmäiseen asentoon, jossa mm. soittimelle tulee virtaa. Seuraava asento olisi sytytysvirta ja sitä seuraava käynnistysasento. Rattilukko menee normaalisti päälle ja pois. Rattilukko ei ollut päällä silloin, kun tämä ongelma ilmeni.

Avain kääntyy ensimmäiseen asentoon ihan tavallisesti, mutta pienikin kosketus saa sen kääntymään takaisin sammutusasentoon. Eli aivan ykkösasennon loppuunkaan avain ei mene, kunnei se siellä kovin hyvin pysy, vaan jää aika tarkalleen asentojen 0 ja 1 puoliväliin. Kokeilin vielä kahdella muullakin avaimella, joista kummatkin olivat täysin käyttämättömiä, mutta ne eivät toimineet sen paremmin kuin tuo yleensä käytössä oleva avainkaan.

Avainta on toki jo yritetty pitkään heilutella, painella ja käännellä virtalukossa, samalla rattiakin heiluttaen. Aseöljykään ei auttanut. Millään pihdeillä ei avainta viitsisi väkisin vääntää kovalla voimalla, kunnei tarkoitus olisi rikkoa lukkoa tuon enempää (jos mahdollista).

Sain auton hinattua kotiin ja auton edellinen, alkuperäinen toimiva virtalukkokin on tallella tilapäiskäyttöä varten, mutta ongelmaksi muodostunee virtalukon irrottaminen, koska lukon ohjauspylvään putkeen lukitsevat kaksi kielekettä saa painettu sisään vasta, kun virta-avain on käännetty kahden ensimmäisen asennon välissä olevan nuolen kohdalle. Tässähän avain kääntyy vain siihen ensimmäiseen asentoon tai oikeastaan ei ihan siihenkään saakka.

Olisiko kenelläkään vinkkejä virtalukon irrottamiseen ja toimintakuntoon saattamiseen? Saisi sen avaimen edes kerran vielä kääntymään, niin lukon saisi ainakin irti.
« Viimeksi muokattu: 04.07.2015, 14:03:33 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Virtalukko osittain jumissa
« Vastaus #1 : 04.07.2015, 14:00:42 »
Tämä ongelma taisi ratketa. Piti jo laittaa autoon toinen virtalukko väliaikaisesti kiinni, jotta olisin saanut siirrettyä autoa pihalla, mutta kokeilin vielä kerran auton omaa virtalukkoa ja sehän toimi yön yli odotettuaan. En uskaltanut kuitenkaan kääntää avainta enää takaisin 0-asentoon, vaan käänsin sen siihen asentoon, jossa virtalukon paikalleen lukitsevat kielekkeet saa painettua sisään ja irrotin virtalukon autosta.

Irrotettuna virtalukko toimi jonkin aikaa moitteetta, kunnes taas jumittui. Irrotin virtalukon pohjan, jonka jälkeen virtalukko alkoi taas toimia. Virtalukon pohjassa ei vaikuttanut olevan vikaa, vaan se kääntyi hyvin ruuvimeisselillä liikuteltuna. Syynä jumittumiseen oli ilmeisesti muovisesta virtalukon pohjasta irronnut pieni muovinpalanen, joka esti rattilukon lukkokappaletta liikkumasta täysin virtalukon sisälle sitä liikuttavan tangon vetämänä. Lukkokappale jäi siten muutaman millimetrin liian ulos, joka riitti vapauttamaan rattilukon, mutta ei vielä mahdollistanut avaimen kääntämistä täysin ensimmäiseen asentoonsa. Rattilukon lukkokappalehan liikkuu rattilukon sisään, kun avainta käännetään kohti ensimmäistä asentoa ja vastaavasti palautuu ulos jousivoiman avulla, kun avain irrotetaan virtalukosta.

Luultavasti runsas aseöljyn käyttö ja toistuva virtalukon käyttäminen avaimella (avain lukkoon, kääntö ja avain pois lukosta) saivat kyseisen virtalukon jumittaneen muovikappaleen liikahtamaan pois lukkokappaleen tieltä siksi aikaa, että sain virtalukon irrotettua autosta.

Virtalukon pohjasta irronnut muoviosa vaikuttaa aivan tarpeettomalta ja virtalukko toimii hyvin ilman sitä. Kyseessä on eräänlainen muovikynsi, jota vasten rattilukon lukkokappale palautuu virtalukon sisälle aina, kun avain laitetaan virtalukkoon ja käännetään ensimmäiseen asentoon. Irrotin myös toisesta, käytetystä virtalukosta pohjan. Siinä kyseinen muoviosa oli vielä kiinni, mutta melkein irti murtunut. Ongelmien välttämiseksi virtalukon pohjasta kannattaisi siis irrottaa tuo muoviosa jo ennen kuin se murtuu irti ja jumittaa virtalukon.

Englantilaisella 306-foorumilla eräällä käyttäjällä oli ollut juuri samanlainen ongelma: http://www.306gti6.com/forum/showthread.php?id=93670

Lainaus
I've just had a similar problem where my key would not go past position A, so I could not even removed the barrel, I had to drill the barrel fingers out to remove it.

The barrel is made of 2 parts, the key side and the electric commutator side. so once removed, it can be easily disassembled. My problem was on the commutator side, a small plastic pin had broken and was stopping the commutator going past position A. I removed the plastic pin, re-assembled and it's working fine now.

I would imagine that for anyone having a similar problem, if the key partially turns than the commutator is the most likely problem and it's fairly easy to fix or change without having to change the key side.

Laitan jossain vaiheessa nähtäville kuvia virtalukosta.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info