Kirjoittaja Aihe: 206 - Käynnistymisongelmia (DW8)  (Luettu 10624 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mooppari

  • Vieras
206 - Käynnistymisongelmia (DW8)
« : 23.11.2008, 21:22:35 »
Auto: 1999 206 1,9 (DW8).

Käynnistymisongelmat alkoivat vaivaamaan jo yli vuosi sitten: Startti pyörii nätisti, mutta kone ei ottanut silloin tällöin ottanut syttyäkseen. Kun moottori vihdoin hörähti, käynti oli alkuun aina kovin vaivalloista. Korjaamolla viaksi selvisi kantavat venttiilit. Ne säädettiin ja käynti muuttuikin tasaiseksi heti startista alkaen.

Satunnainen tyhjänlyönti jäi kuitenkin jäljelle. Aina silloin tällöin pirssi ei kerta kaikkiaan suostu käynnistymään. Ongelmaa on ollut sekä pakkasilla, että heinäkuun helteillä, kylmällä ja kuumalla koneella. Ehkä kuitenkin useammin talvikeleillä. Juuri äsken auto lähti pakkasesta hienosti käyntiin ja kun kävin tankkaamassa moottorin jo lämmettyä, vaadittiin uudelleenkäynnistymiseen 5 starttia.

Kun vika iskee, käynnistys onnistuu yleensä 5-10 yrityksen jälkeen. Jossain vaiheessa luulin, että useampi hehkutus putkeen auttoi, mutta kyllä se osoittaunut täysin tuuripeliksi. Hehkutulpat olen vaihtanut jo parikin kertaa, vaikkei vanhoissa ole vikaa ollutkaan.

Nyt kuulin kyliltä, että jollakulla on ollut samanlaisessa motissa ongelmia ajoneston kanssa. Mötikkä on kuulema nypätty irti ja ongelmat päättyneet siihen. Onko kellään palstalaisella moisesta omakohtaista kokemusta ja onnistuukohan palikan poisto kotipajalla?

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 206 - Käynnistymisongelmia (DW8)
« Vastaus #1 : 23.11.2008, 23:25:43 »
Veikkaan että ilmaa on naftan seassa. Kokeile lähteekö paremmin käyntiin, jos pumppaat ennen käynnistystä käsipumpulla painetta. Samalla voi katsoa kulkeeko ilmakuplia naftaletkussa (jos löytyy läpinäkyvä letku).

jaape

  • Vieras
Vs: 206 - Käynnistymisongelmia (DW8)
« Vastaus #2 : 24.11.2008, 20:04:21 »
Mulla sama auto. Sama ongelma... Paitsi nyt en oo saanu enää ollenkaan käyntiin. Oon kokeillu pumpata käsipumpulla ennen starttausta, mut ei auta. Olen rajannut ongelman polttoaine pumppuun. Luulisin, että vika on ajonestossa. Tietäis vain miten sen sais nypättyä pois tai saisko sen ohitettua jotenki.

mooppari

  • Vieras
Vs: 206 - Käynnistymisongelmia (DW8)
« Vastaus #3 : 25.11.2008, 08:30:04 »
Eilen teki taas tenän töiden jälkeen. Käsipumpun painelu ei auttanut. Se hyöty siitä kuitenkin oli, että kun tuli startattua konepelli pystyssä, niin hiukan laiskalta startti kuulosti. Täytyypä mittailla, josko vika löytyisikin akun suunnalta. Se ei kyllä ole iällä pilattu, mutta ei kyllä hinnallakaan.

mooppari

  • Vieras
Vs: 206 - Käynnistymisongelmia (DW8)
« Vastaus #4 : 30.03.2009, 12:07:07 »
Vaihdoin autoon uuden, entistä tehokkaamman akun, mutta käynnistymisongelmat jatkuvat edelleen. Olen myös sitä mieltä, että ongelma on polttoainepumpun ja ajoneston yhteistyössä. Tuolta löytyi asiasta hiukan infoa:
http://www.206info.co.uk/ForumsPro/viewtopic/t=45155.html

"Ah, sounds like it could be a broken shut off valve, this will cause the car to not start or run but the fuel will pump around the circuit.

If you want to try yourself, connect a meter to the shut-off valve and turn on the ignition, you should see 12v on it. If not the fault is somewhere else and you need to find out why the imob is not allowing the car to start. If you do see 12v then remove the shut off valve and see if, when you turn the ignition on, the plunger moves. If it does not then it needs replacing."

Ja:

"The engine immobiliser can be bypassed with ease on the 1.9D. Remove the fuel cut off valve and remove its pin, replace the top (minus the pin) and start the car. If you cannot remove the pin then put a bolt in where the valve goes instead but make sure it only goes down a small way and is air tight. Drawback to this is that to stop the engine you will have to stall it as the usual engine stop is that the pin (now missing) drops into the fuel flow and blocks of the fuel thus shutting the engine down."

Täytyypä joskus joutessa mittailla jännitteitä. Asia siis selvinnee myös nyppäämällä venttiili väliaikaisesti pois ja katsomalla, josko ongelmat katoaisivat.

mooppari

  • Vieras
Vs: 206 - Käynnistymisongelmia (DW8)
« Vastaus #5 : 30.03.2009, 22:11:29 »
Kysynpä kerrankin neuvoa ennen kuin syöksyn talliin itseäni nöyryyttämään: Yllämainittu venttiili on varmaan(?) ruiskupumpun yhteydessä. Osaako kukaan antaa tarkempia koordinaatteja?

Edit. tuossahan olisi pumpun kuvakin, fuel valve:sta ei vaan löydy mainintaa:
http://www.peugeot206cc.co.uk/repair-206/206/images/b/b1hp0y8d.gif

(57) Load lever .
(58) Damping .
(59) Idle adjustment bolt .
(60) Stop lever .
(61) Microswitch :
    * EGR valve
    * post heating
(62) Anti-stall adjustment screw (Residual flow) .


ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 206 - Käynnistymisongelmia (DW8)
« Vastaus #6 : 31.03.2009, 03:54:32 »
Yllämainittu venttiili on varmaan(?) ruiskupumpun yhteydessä. Osaako kukaan antaa tarkempia koordinaatteja?

Kumpi kone autossasi on, DW8 vai DW8B (valmistenumerosta moottorin koodi: VF32AWJZ; WJZ = DW8 ja WJY = DW8B)?

Löytyisikö sammutussolenoidiventtiili näistä kuvista?

206, DIESEL DW8 AND MOUNTING LUCAS-DIESEL
206, DW8B DIESEL AND MOUNTING LUCAS-DIESEL

Jossain luki, että sammutussolenoidiventtiili sijaitsee pumppuun kiinnitetyn ohjausyksikön alla, joka on siis ensin irrotettava (joka taas vaatii kiinnityspulttien poraamista auki?)?
« Viimeksi muokattu: 31.03.2009, 05:26:42 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

mooppari

  • Vieras
Vs: 206 - Käynnistymisongelmia (DW8)
« Vastaus #7 : 31.03.2009, 08:44:27 »
Kumpi kone autossasi on, DW8 vai DW8B (valmistenumerosta moottorin koodi: VF32AWJZ; WJZ = DW8 ja WJY = DW8B)?

Löytyisikö sammutussolenoidiventtiili näistä kuvista?

Jossain luki, että sammutussolenoidiventtiili sijaitsee pumppuun kiinnitetyn ohjausyksikön alla, joka on siis ensin irrotettava (joka taas vaatii kiinnityspulttien poraamista auki?)?

Vanhempi DW8. Noita kuvia myös ihmettelin eilen, mutten löytänyt niistä mitään asiaan viittaavaa. Alunperin luulin, että venttiili olisi pultin nro. 15 yhteydessä, mutta eipä se oikein siltä näytä.

Service boxista en onnistunut löytämään mitään mainintaa venttiilistä, mahtaako se olla yhtä pakettia pumpun kanssa? Täytyy varmaan yrittää seurailla sähköjohtoja pumpun liepeillä.

mooppari

  • Vieras
Vs: 206 - Käynnistymisongelmia (DW8)
« Vastaus #8 : 31.03.2009, 13:51:26 »
Näyttäisi tämän asian kanssa joku ennenkin painineen:

"New glow plugs did not solve the problem, so then they rechecked timing, removed and sent for inspection fuel pump and injectors, removed cylinder head to inspect valves, replaced coded fuel valve on fuel pump for a simple electromagnetic one to bypass immobilizer system"

"Quite simple mechanical fuel pump used here with added injection advance electronic control and EGR system that needed to reduce emissions to the level appropriate for 2002. If coded fuel valve replaced for a simple electromagnetic one (which was already done) this engine should start even if you disconnect engine ECU at all"

http://andrew-bond.livejournal.com/2009/02/19/

mooppari

  • Vieras
Vs: 206 - Käynnistymisongelmia (DW8)
« Vastaus #9 : 01.04.2009, 12:07:43 »
Yllälinkatussa brittifoorumissa siterattiin Haynesia:

Lainaus
The stop solenoid is part of the immobiliser unit which is located on the top of the fuel injection pump, its purpose being to cut the fuel supply when the ignition is switched off.
Renewal of the immobiliser / solenoid unit is a complex operation which should be entrusted to a Peugeot dealer or Lucas injection specialist. The imobiliser unit is secured in position by shear bolts which have to be drilled out (a high-risk operation which could lead to damage if carried out carelessly) and the new unit will have to be initialised on refitting.

Ohjeen mukaan solenoidi on pumpun päällä. Onkohan se liitoksissa kuvassa ympyröityyn vipuun; tuosta vaakapulttia vasten nojaavasta lipasta kun vääntää myötäpäivään, niin kone sammuu.



SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 206 - Käynnistymisongelmia (DW8)
« Vastaus #10 : 01.04.2009, 18:50:41 »
Ohjeen mukaan solenoidi on pumpun päällä. Onkohan se liitoksissa kuvassa ympyröityyn vipuun; tuosta vaakapulttia vasten nojaavasta lipasta kun vääntää myötäpäivään, niin kone sammuu.

Tuo kuvan vipu on olemassa vain manuaalista sammuttamista varten. Solenoidi on hiukan erikohdassa, ks aikaisemmat varaosakuvat. Solenoidiin tulee sähköjohto.
« Viimeksi muokattu: 10.07.2009, 17:43:44 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 206 - Käynnistymisongelmia (DW8)
« Vastaus #11 : 01.04.2009, 19:08:42 »
Mitään mistään tiedä mutta se ei siis ollut DW 88:n kuvassa oleva osa nro 24?Jospa sulla kumminkin on uudempi pumppu.

No se on just se tuossa toisessa mallissa. Toisesta en tiedä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

mooppari

  • Vieras
Vs: 206 - Käynnistymisongelmia (DW8)
« Vastaus #12 : 02.04.2009, 08:34:12 »
Kärryssä on ikävä kyllä vanhempi DW8-moottori (sarjanro loppuu WJZT). Eikös DW8B tullut käyttöön vasta pari vuotta myöhemmin, pikku-faceliftin yhteydessä. Laittamastani valokuvasta näkyy kaasun vaimennin (nro 21), jota ei DW8B:ssä ole. Eli tuossa on oikea kuva:

206, DIESEL DW8 AND MOUNTING LUCAS-DIESEL

En hakemallakaan löydä kuvasta mitään solenoidiin viittavaa. Pumpun oikeaan alanurkkaan menee kaksi sähköliitintä, joten ilmeisesti solenoidi on tässä mallissa tosiaan pumpun alla piilossa.
« Viimeksi muokattu: 02.04.2009, 08:46:09 kirjoittanut mooppari »

Peke_

  • Vieras
Vs: 206 - Käynnistymisongelmia (DW8)
« Vastaus #13 : 29.05.2012, 20:43:00 »
Auto: 1999 206 1,9 D (WJZ).

Mulla ois kans samanlaisia ongelmia.

Ongelma: Auton startti pyörittää, mutta auto ei käynnisty. Suuttimille asti ei tule polttoainetta. Ennen polttoainesuodatin olevaa käsipumppua pumppaamalla polttoaine tulee pumpulla oleville liittimille. Suodattimen jälkeisessä putkessa näkyy ilmakuplia.

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 869
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: 206 - Käynnistymisongelmia (DW8)
« Vastaus #14 : 29.05.2012, 21:08:44 »
Jos ei yhtään yritä käynnistyä niin ei saa polttoainetta ollenkaan. Jos ei  käynnistyksenesto ole aktivoitunut ja vara-avaimella ei vaikutusta asiaan...niin syyllisiä voi olla virtalukko, sammutussolenoidi, sille tuleva piuha/liitin ja tai BSI-box jossa nykyautossa on suurin osa releistä.
Peugeot RCZ HDI FAP