Ongelma:Auto: 1996 405 2,0 GTX Style (XU10J2C, RFX, MM 8P, ABS, DAM 6906/06.10.1995).
Autossa mittariston keltainen ABS-merkkivalo jää palamaan. ABS-jarrut eivät toimi, koska vikavalo palaa. Autossa on Boschin erillinen 2E-ABS-jarrujärjestelmä.
En ole ehtinyt vielä lukea vikakoodeja PPS:llä, mutta toivottavasti se onnistuu ja kertoo jotain vian aiheuttajasta. ABS-järjestelmän harmaa kaksinapainen diagnostiikkapistoke on samassa mustassa muovikotelossa moottoritilassa etumatkustajan puoleisen etujoustintuen etupuolella.
Sulakkeet on katsottu sekä matkustamosta että moottoritilasta ja olivat ehjiä. Ohjekirjan mukaan matkustamon sulakerasian sulake F6 (10 A) olisi ABS-ohjainlaitetta varten, mutta ainakin tämän ABS-järjestelmän yhteydessä kyseinen sulakepaikka on tyhjä.
Ratkaisu:Osa 1:
Vika taisi selvitä. Mittariston ABS-merkkivalon palamaan jäämisen aiheutti rikkinäinen lisäjarruvalon polttimo, niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin. Kun toimivan polttimon irrottaa ja laittaa sytytysvirran päälle (tai käynnistää auton), jää ABS-merkkivalo palamaan. Kun ehjän polttimon laittaa paikalleen ja laittaa sytytysvirran päälle (tai käynnistää auton), ei merkkivalo jää palamaan, vaan se sammuu muutaman sekunnin kuluessa.
Jostain syystä varsinaisten takajarruvalojen rikkäinen/puuttuva polttimo ei aiheuta ABS-merkkivalon palamaan jäämistä.
Osa 2:
Eipä selvinnyt vika vieläkään täysin, vaikka selvittely onkin helpompaa nyt, kun rikkinäisestä polttimosta johtunut ABS:n toimimattomuus on korjattu.
Nyt ABS-merkkivalo ei enää jää palamaan auton käynnistämisen jälkeen, mutta syttyy melko pian ajon alkamisen jälkeen. Syttyi itse asiassa jo silloinkin, kun siirsin autoa pihalla parin minuutin ajan. Kun auton tuon jälkeen sammuttaa ja käynnistää, valo ei jää palamaan, mutta syttyy pian uudelleen. Kun valo ei pala, ABS-jarrut tuntuisivat toimivan moitteetta ja kun valo palaa, ne eivät toimi.
Kävin läpi takavaloumpioille tulevien johtosarjojen liittimet. Sekä vasemmalla että oikealla oli maajohtimen pinni selvästi kuumentunut huonon kontaktin seurauksena, joka oli hieman sulattanut muoviakin pinnin ympäriltä. Puhdistin hiomapaperilla ja CRC:n puhdistusaineella kontaktipinnat ja lopputuloksena takavaloumpioiden valot eivät enää vilku suuntavilkun tahdissa kuten aiemmin. Puutteellinen maadoitus on helppo todeta esim. yhdistämällä väliaikaisen maajohtimen takavaloumpion piirilevyn ja auton maapisteen välille. Myös lampulle tulevan jännitteen voi mitata käyttäen maana sekä piirilevylle liittimen kautta tulevaa maata että erillistä maapistettä, jolloin kunnossa olevassa johdotuksessa ei mitatuissa jännitteissä pitäisi olla eroa, kun taas puutteellisen maakontaktin seurauksena eroa voi olla muutamankin voltin verran.
ABS-ongelmaan tämä liittyy sillä tavalla, että ennen liittimien puhdistamista suuntavilkun käyttö sytytti ABS-merkkivalon ja poisti ABS-järjestelmän käytöstä. Nyt ABS-merkkivalo ei enää ole syttynyt suuntavilkkujen käytön yhteydessä tai muutenkaan jäänyt palamaan käynnistämisen jälkeen. Ongelma on siis näillä näkymin ratkaistu.